Rozetulp86
door Rozetulp86 Jan 29, 2023 om 16:34
Garantie & verzekeringen

Welke of wiens voorwaarden gelden bij annuleren vakantie?

Goedemiddag,
Ik wil een vakantie boeken. Op de website vann het hotel staan na het invoeren van gegevens 3 prijsopties voor de door mij gewenste vakantie. De voorwaaden zijn bij allen hetzelfde, behalve wat betreft annuleren. Bij de goedkoopste optie is kosteloos annuleren niet mogelijk en betaal je minimaal 50% van het totaalbedrag. Bij de duurdere optie kun je tot een week voor vertrek kosteloos annuleren.Daarnaast bieden ze verderop in het boekingsproces nog een keer een aparte annuleringsverzekering aan (?) waarbij je kan kiezen voor een max verzekerd bedrag (500/1000/2000 euro)

Ik wil een reisverekering bij een verzekeraar afsluiten ivm meerdere tripjes dit jaar.

Nu vraag ik mij af hoe het zit als ik de goedkoopste optie kies (die waarbij kosteloos annuleren niet mogelijk is) en ik deze vakantie toch onverhoopt zou moeten annuleren bij mijn verzekering. Kan de verzekeraar dan zeggen; mevrouw u heeft voor de goedkoopste optie gekozen en daarbij is kosteloos annuleren niet mogelijk dus dat is niet gedekt. Of maakt het niet uit wat de voorwaarden van een hotel zijn en dekt de verzekering dit gewoon ongeacht wat een hotel voor eigen afspraken heeft?

Ik begrijp niet zo goed waarom het hotel deze opties biedt en wat de meerwaarde hiervan is voor de consument (die is er wellicht ook helemaal niet) Of moet ik me helemaal niet laten leiden door die verschillende opties van het hotel en gewoon de goedkoopste reservering maken en de juiste verzekering afsluiten?
Ik wil gewoon kunnen annuleren indien nodig (dus niet omdat ik er geen zin meer in heb, maar echt bij ziekte/overlijden enz) maar ik wil ook zo goedkoop mogelijk boeken.
Welke voorwaarden gelden op het moment dat ik zou annuleren? Die van het hotel of die van de verzekering?

3876 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2023 om 16:40
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De enige die u daar anywoord op kan geven zal de reisverzekeraar zijn bij wie u de verzekering dan afsluit en zal o.a. de reden van annuleren van belang zijn.
Van belang m..b.t. wel of niet extra verzekeren is uiteraad het verschil tussen de prijs van de tweede oprie die u noemt en de kosten van de annuleringsverzekering waarbij ik aanteken dat die m.b.t. dat hotel slechts voor één keer zullen gelden. EWen doorlopende reisverzekering lijkt mi, omdat u meer tripjes wil gaan maken, veel gunstiger te zijn. Mogelijk kunt u hier iets mee https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/vergelijker?step=funnel en er zijn ook andere prijsvergelijhkers of de sites van verzekeraars zelf. (Zoeknaam reisverzekereing vergelijken)

ne
door neodutchio - Jan 29, 2023 om 17:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een annuleringsverzekering dekt volgens de overeengekomen voorwaarden. Dan maakt het dus niet uit wat voor een overnachting u geboekt heeft.

rj
door rjw - Jan 29, 2023 om 18:32
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Even voor de zekerheid: je zegt dat je een reisverzekering wilt afsluiten ivm meerdere trips. Als je ook wilt kunnen annuleren heb je daarnaast ook nog een annuleringsverzekering nodig. De reisverzekering is daar niet voor.

En wat handig is hangt af van de premie en de dekking. Dus vooraf goed lezen.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 29, 2023 om 18:38
341 Antwoorden / 13 Vragen

Bij mij kunnen ze kosteloos annuleren via booking.com. De enige beperking is 24 uur voor boekingsdatum! Daarna betaalt u anny how de volle mep plus annulering kosten. Het last minute system.
Dus kosteloos annuleren is mogelijk ook bij de goedkope opties, een reisverzekering is altijd een goed begin punt, u zult uw koffer maar kwijtraken op schiphol.

Me
door Meindo Jan 30, 2023 om 12:57
61 Antwoorden / Vragen

anny how = hoe dan ook. We zijn toch in Nederland?

atlas1302
door atlas1302 Jan 30, 2023 om 13:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik weet niet wie WE zijn, maar ik ben een Nederlander maar zit daar nu ff niet. U wel zo te horen. Als alle Engelse woordjes gefilterd moeten worden door de mod, dan heeft ie een dagtaak erbij. Dus doe niet zo flauw.

Adios.

Iv
door Ivo W - Jan 29, 2023 om 18:48
728 Antwoorden / Vragen

Als eerste gelden de voorwaarden van het hotel in combinatie met de keuze bij uw boeking.

Als u daarmee niet het volledige bedrag vergoed krijgt, dan kunt u voor het deel wat niet door het hotel terugbetaald wordt mogelijk aankloppen bij de annuleringsverzekering, en gelden de voorwaarden die bij die verzekering horen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 29, 2023 om 20:54
2010 Antwoorden / Vragen

Een Hotel kan u aanbieden dat u mag annuleren tegen bepaalde voorwaarden. Dan geldt dat u binnen die voorwaarden mag annuleren. Een annuleringsverzekering denkt de kosten van annuleren van een reis tegen behoorlijk specifieke voorwaarden, "kwam niet zo uit" of "had toch niet zo'n zin" zijn bijvoorbeeld zeker niet gedenkt door een annuleringsverzekering terwijl het zomaar kan dat uw hotel u dat bijvoorbeeld wel toestaat, tot zoveel dagen van tevoren. De verschillende opties hebben allemaal hun eigen voorwaarden en ik denk niet dat het een kwestie is van kiezen tussen, maar voor welke opties wil je betalen omdat ze nuttig zijn en welke laat je achterwegen.

tenormin
door tenormin Jan 30, 2023 om 00:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat schrijft de TS specifiek: alleen om ziekte en overlijden, niet dat hij er geen zin meer in heeft.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 30, 2023 om 12:39
2010 Antwoorden / Vragen

Ken je de betekenis van het woord "bijvoorbeeld"?

gerbera
door gerbera - Jan 29, 2023 om 21:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Naar mijn mening vergoed een anuleringsverzekering alleen als er om noodzakelijke reden u de reis moet onderbreken. Er wordt dan niet gekeken wat de regels van het hotel zijn, de kosten die u gemaakt heeft met reservering worden dan vergoed. Let wel een reisverzekering is iets anders, daarmee verzekerd u persoonlijke eigendommen b.v. als er iets gestolen wordt.

sw
door swat1500 - Jan 30, 2023 om 00:00
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit eeen wezenlijk verschil tussen een reisverzekering en een annulereingsverzekering.
Een annuleringsverzekering vergoed alleen de annuleringskosten als als u annuleert binnen de voorwaarden die de verzekering aan een annulering stelt.
Deze voorwaarden beschrijven in de regel meestal alleen een noodzakelijkheid tot annuleren.
Geen zin of toch geen tijd om te gaan vallen mesatl niet binnen de voorwaardenm waardoor u en de kosten voor annulering dient te betalen en de kosten voor de verzekering en niets terug ziet.
Als er grote twijfel bestaat bij het boeken of de reis wel door kan gaan kunt u beter voor de duurdere optie keizen waarbij annuleren tot een week voor de reis nog moeglijk is dan wel een annuleringsverzekering zoeken met (hele) ruime voorwaarden.
Als een voorzienbare mogelijke calamiteit reeds bekend is bij het afsluiten van de verzekering is de kaan aanwezig dat de voorwaarden de calamiteit al uitsluiten.
Als u dus voor een verzekering kiest lees dan eerst heel goed onder welke voorwaarden wordt vergoed.

tenormin
door tenormin Jan 30, 2023 om 00:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De TS vermeld specifiek dat hij/zij alleen die verzekering wil als er ineens ziekte of overlijden is. Dus noemt hij/zij ook geen zin mer in een reis etc. ook geen optie zou zijn. Dus als hij/zij echt gedwongen word te annuleren.

mo
door mof - Jan 30, 2023 om 11:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u voor de optie "annuleren niet mogelijk" kiest en u vervolgens een annuleringsverzekering afsluit zal de verzekering, mits u aan de voorwaarden voor annuleren voldoet, de annulering vergoeden. Als u voor een duurdere optie kiest zal de aparte verzekering slechts dat deel vergoeden dat niet door de duurdere optie wordt vergoed.

Pas op, een annuleringsverzekering vergoedt niet altijd maar bijvoorbeeld bij ziekte, overlijden (ook bij familieleden). Als u bij de boeking de duurdere optie kiest dan kunt u direct
bij het hotel annuleren voor iedereen die geboekt heeft. Bij een annuleringsverzekering is dat anders: dan kunnen alleen de personen op wie de bijzondere omstandigheden betrekking hebben annuleren.

Tot slot: voor annuleren direct bij het hotel gelden de hotel voorwaarden. Voor het deel dat u dus niet bij het hotel kunt annuleren gelden de verzekeringsvoorwaarden.

Boesta
door Boesta - Jan 30, 2023 om 16:34
27 Antwoorden / Vragen

Voor beide (die van het hotel en van een aparte verzekeraar) verzekeringen geldt dat de polisvoorwaarden gelden. U moet die dus goed lezen voor u een verzekering afsluit (hoe vervelend dat ook is).

Over het algemeen is het veel en veel goedkoper, zeker als je meerdere reizen maakt per jaar, om een aparte (uitgebreide) doorlopende annulerings/reisverzekering af te sluiten.

Voorbeeld dat wij hebben, is dat wij bij het boeken van 2 vliegtickets een verzekering konden afsluiten die die erg duur was (186 per persoon enkel voor de vliegtickets). We hebben toen bij diverse verzekeraars gekeken en vergeleken. Verzekering afgesloten apart van de vliegtickets. Een zeer uitgebreide reis met annuleringsverzekering kost ons nu €89 pj pp. 3 dagen voor vertrek kregen wij een aanbod voor een andere woning. Alle benodigde handelingen moesten gebeuren tijdens onze reis. We konden dus niet vertrekken. Hebben alles vergoed gekregen van de reis/annuleringsverzekering.  Een doorlopende reisverzekering is volgens mij een betere keus dan de verzekeringen die aangeboden worden bij het boeken van de reis e/o vliegtickets.

1paul
door 1paul - Jan 31, 2023 om 09:10
3101 Antwoorden / 0 Vragen

een reisverzekering dekt niet altijd het annuleren van een reis, wil je dit erbij zul je deze optie erbij moeten nemen via de reisverzekering, is vaak een aparte module!

let hierop dus als je reisverzekering afsluit!

Tj
door Tjaart - Feb 6, 2023 om 16:07
14 Antwoorden / 0 Vragen

Wij boeken hotels die per auto te bereiken zijn de laatste jaren altijd zelf . Daarbij kijken we op hun site welke annuleringsvoorwaarden ze hanteren . Die zijn vaak zo soepel ( zonder de vele mitsen en maren van een verzekering ) , dat een annuleringsverzekering vaak duur en /of weg gegooid geld is .