ni
door ninosss Aug 16, 2017 om 21:34
Garantie & verzekeringen

Waterschade laminaat

Beste gebruikers,

Mijn wasmachine heeft flink gelekt waardoor het laminaat bol getrokken is. De wasmachine staat in de open keuken, het laminaat ligt doorgetrokken in heel mijn appartement. Dit laminaat lag al in de huurwoning toen ik hier introk, ik heb niets hoeven betalen voor de overname. Mijn vraag is, wordt dit vergoed door mijn allrisk inboedelverzekering? Mijn verzekering vergoedt in principe wel zulk soort schades, alleen twijfel ik of dit ook zo is bij overgenomen (gratis) laminaat. Ik kan dus ook geen bon voorleggen en weet ook niet hoe oud het laminaat is.

10889 10 Rapporteer

getty
door getty - Aug 16, 2017 om 21:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stel de vraag eerst eens aan uw verzekeraar. Die kan u precies vertellen hoe u verzekerd bent, wij weten dit niet.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2017 om 21:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij toch in eerste instantie een vraag aan uw inboedelverzekering. Die zullen (als er al een vergoeding plaats vindt) het baseren hoe oud en dus een eventuele dagafschrijving handhaven. Lijkt me dus verstandiger om dat op te nemen met.... Pas als ze niet iets vergoeden, stel dan de vraag nog eens.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2017 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard komt dat voor vergoeding in aanmerking. Dat u er niets voor hebt hoeven betalen is niet relevant. Tenslotte had u het ook als verhuiscadeautje van uw ouders kunnen krijgen.

Maar u moet wel rekening houden met het volgende. Er wordt slechts de dagwaarde vergoed en die waarde hangt af van de leeftijd en kostprijs van het laminaat.

Ik neem aan dat het slechts bol staat in het keukengedeelte. U kunt niet verwachten dat de hele flat vernieuwd wordt.

ge
door george321 - Aug 16, 2017 om 21:48
390 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe lang woont u daar nu, op moment van de schade? Enig idee hoelang het daar lag door de vorige bewoners gelegd?
Dat zal bepalen hoeveel u vergoed zou krijgen, en dan alleen het beschadigde deel. Waar het water niet is gekomen, heeft u geen schade, en dus geen vergoeding. Informeer bij uw tussenpersoon.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2017 om 22:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Antwoord wat @george321 geeft ben ik het niet mee eens. Voorbeeld, waterschade plafond, half plafond is wel, de rest niet aangetast. De verzekering betaald toch echt de schade om heel plafond te witten. Dat weet ik zeker. Dus zal ook een vloer vergoed worden, uiteraard naar dagwaarde.

ge
door george321 Aug 16, 2017 om 22:24
390 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat over vloerbedekking en geen plafond wat met een pot witkalk op te lossen is. Je kan moeilijk eisen dat de slaapkamer waar geen waterschade is geweest dat daat ook de vloer betaald/hersteld gaat worden. Als er in de douche tegeltjes kapot gaan, een stuk of 10, krijg je ook geen heele nieuwe serie tegeltjes.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2017 om 22:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Schrijf ook voorbeeld. De TS schrijft dat laminaat in heel appartement ligt. Een beetje behoorlijke verzekering keert wel uit, nog steeds dagwaarde. Dus de rest is aan de verzekerde hoe dit op te lossen. Zij/hij zal dan een bedrag krijgen of, te maken krijgen met een bedrijf, uitgekozen door de verzekering zelf. Heb zelf te maken gehad met water- en brandschade (nogal veel achter elkaar); nooit een probleem geweest. En 'bonnen' hoeven dan ook niet aantoonbaar te zijn. De schade expert komt kijken en neemt zijn conclusie en thats it.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over de halve vloer in de keuken. Maar in het hele apoartement ligt laminaat, terwijl de lekkage in de keuken is geweest.

Ik ga er niet van uit dat dan ook de slaapkamer, woonkamer en gang bol staan.

Staan die ook bol, dan is dat ook schade, maar anders gaat het alleen over de keuken.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Maar een plafond is net het verkeerde voorbeeld. Je kunt geen half plafond witten. En het heeft niets met een "behoorlijke" verzekering te maken. Iemand kan wel een flat hebben van 150 m2, waarvan de keuken van 10 m2 bol staat. Geen een verzekeraar vergoedt dan die hele flat. En de Ts krijgt ook niet te maken met een bedrijf wat door de verzekeraar is uitgekozen. Juist omdat het niet over een te witten plafond gaat. En als men het met die expert niet eens is, is het niet that's it, want men mag altijd een eigen expert inschakelen.

Paola Castor
door Paola Castor - Aug 16, 2017 om 22:14
66 Antwoorden / 1 Vragen

Inboedelverzekering?! Denk eerder onder de opstalverzekering; laminaal een onroerend product. Wasmachine valt onder het roerend (wit)goed.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laminaat is roerend, dis inboedelverzekering.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2017 om 22:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

1953 is een beetje klutsje kwijt @tijger1. ;-) heel roerend, dat wel.

hansje klein
door hansje klein Aug 16, 2017 om 22:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Was daar niet een verschil tussen geplakt (onroerend) en geklikt (roerend)?

tijger1
door tijger1 Aug 17, 2017 om 00:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geplakt zit op onderplaten, maakt het nog steeds niet ontoerend.

gerbera
door gerbera Aug 17, 2017 om 10:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

laminaat een onroerend product.
Iemand die aan huis gekluisterd is, is dan zeker ook onroerend goed.

ni
door ninosss - Aug 16, 2017 om 22:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik zal inderdaad contact opnemen met mijn verzekering. Het stond mij alleen tegen om een melding te maken waar ik vervolgens niets of weinig aan heb, voor het geval dat ik volgende maand weer schade heb. Ik heb namelijk al vaker gehoord dat mensen uit hun verzekering gezet worden door te veel claims. Nu heb ik trouwens nog nooit wat gemeld hoor, maar je zal het maar hebben dat je 3 schades in een jaar hebt. Maargoed, aan de andere kant denk ik dan ook: waar heb ik anders een verzekering voor?

Ik woon hier nu 2 jaar. Volgens de buurvrouw is de vloer door de vorige bewoners gelegd, zij hebben hier ongeveer 4 jaar gewoond. In de polis staat o.a. dat als men per ongeluk een blik verf laat vallen op de vloer, dit vergoed wordt. Dit zal dus wel degelijk onder mijn inboedelverzekering vallen, enige punt was voor mij of dat ook zo is bij overgenomen/gratis spullen. Als ik alleen die paar stukjes krijg waar het bol ligt, dan denk ik dat mijn eigen risico nog hoger is dan de waarde daarvan.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u volgende week weer schade hebben? Ik zou maar eens nagaan waarom het waterslot niet gewerkt heeft van de wasmachine.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 16, 2017 om 23:29
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik heb iets dergelijks meegemaakt. De schade werd toen vergoed tot waar de andere ruimte begint. Dus alleen de keuken.

Tussen woonkamer en keuken zal dan een strip o.i.d. gelegd worden als overgang en de kleuren zullen op elkaar afgesteld worden.

fr
door frans56 - Aug 17, 2017 om 10:31
230 Antwoorden / 9 Vragen

De afschrijving termijn die door een verzekeraar wordt gehanteerd voor laminaat hangt af van, onder andere de leeftijd, de aankoop prijs, en de door de fabrikant beloofde garantie termijn.  Er bestaat laminaat van E 4.- per vierkante meter, maar ook van E 70,-  per vierkante meter of nog hoger.
Er bestaat laminaar waar de fabrikant 1 jaar garantie geeft, maar er bestaat ook laminaat waar 20 jaar garantie op zit.
Een verzekeraar kan bewijs vragen van de aankoopdatum, het merk en het type, waardoor nagezocht kan worden hoe lang de afschrijftermijn is.
Echter ik vrees dat de vorige bewoners de aankoopnota ook niet meer hebben, waardoor de leefttijd en merk en type nooit bewezen kan worden.
Tip:  gebruik een lekbak in combinatie met een waterslot voor uw wasmachine.

costnix
door costnix Aug 17, 2017 om 15:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom staat mijn wasmachine in de badkamer en dat is maar goed ook. De afvoerslang was losgeschoten en bij het afpompen was het water over de vloer gelopen naar het afvoerputje van de douche (ik heb geen douchebak)