Ju
door Justify2 Sep 21, 2020 om 15:57
Garantie & verzekeringen

Wettelijke garantie in de praktijk beter dan de Europese garantie?

Is de wettelijke garantie in de praktijk beter voor de consument dan de Europese garantie?

Eigen ervaring:

Kort geleden had ik bij een winkel een geschil had over een luxe badkamer spiegel die ik anderhalf jaar geleden (en ook de rest van de badkamer) bij showmagazijn Assen heb aangeschaft. Er zit vochtschade in de spiegel (zwarte plekjes) De verkopende partij stelt dat ik geen recht meer heb op garantie omdat de fabrieksgarantie van 1 jaar verlopen is. Ik dacht dat ik volgens de Europese wetgeving 2 jaar garantie heb, dit blijkt niet zo te zijn. Na dit goed uitgezocht te hebben heb ik de meneer gewezen op de wettelijke garantie. Die stelt dat ik als consument recht heb op een goed product en de garantie periode loopt tot de periode dat je zou mogen verwachten dat het product mee zou moeten gaan.

Bronnen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

De verkopende partij neemt mijn recht als consument niet serieus en schuilt zich achter dit stukje tekst, waardoor hij zich onschendbaar waant:

“Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.”

De verkoper denkt blijkbaar dat dit niet aan te tonen is. Op zich is dit prima te bewijzen voor mij want het is een spiegel die alleen maar aan de want hangt, door een professional is geplaatst en er duidelijk geen opzettelijke schade is te zien.

Het probleem zit hem in alle grijze gebieden in deze wet waar de verkopende partij makkelijk misbruik van kan of denkt te maken, waardoor de consument het in de meeste gevallen snel zal opgeven.

Grijze gebieden in de wet:

·        De verwachte levensduur van een product (dit staat zelden vermeld bij een product, wat is redelijk hoe bepaal je dat?).

·        Het bewijzen dat de schuld niet aan de consument ligt (dit is in vele gevallen erg lastig, vooral bij gebruiksobjecten) .

·        Volgens de wet heb je recht op een gedeeltelijke terug gave van je geld als je het product toch een bepaalde tijd hebt kunnen gebruiken (Dit is weer subjectief, hier kan een verkoper makkelijk misbruik van maken).

Kortom gezien alle er zoveel zaken in de wet staan die niet concreet zijn, kost het de consument erg veel inspanning en moeite om de verkopende partij te overtuigen van hun gelijk. Te veel van deze zaken zijn subjectief en voor een uitspraak dient dan een rechter te bepalen wie er gelijk heeft. Hierdoor lijkt het alsof de verkopende partij een betere bescherming heeft dan de consument.

Wie gaat er namelijk voor een product van een relatief klein bedrag een rechtszaak aanspannen, vooral als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt?

De Europese wetgeving stelt een kortere termijn, maar is wel concreet: minimaal 2 jaar garantie. Dit is duidelijk voor de consument en de verkoper. De praktijk is nu wanneer er maar 1 jaar fabrieksgarantie op een product zit er makkelijk een conflict ontstaat over de aansprakelijkheid. Veel consumenten denken namelijk dat ze standaard recht hebben op 2 jaar garantie.

Hoe zou het beter kunnen volgens mij:

1.     Duidelijke wetgeving: i.p.v. een verwachte levensduur subjectief te houden, producten specificeren in categorieën en per categorie een garantie termijn bepalen.

2.     Na 6 maanden zou je een gezamenlijke bewijslast moeten hebben als er verdenking is van een van de partijen: de koper en verkoper moeten dan hier beiden in tegemoet komen of deze kosten delen.

3.     Duidelijke regels m.b.t. gedeeltelijke teruggave van het aankoopbedrag of reparatie kosten. (kan aan de hand van punt 1)

4.     Winkels verplichten de consument te wijzen op de wettelijke garantie. (veel consumenten kennen hun recht niet)

5.     Een verplichte onafhankelijke geschillencommissie (dit zou er voor moeten zorgen dat het geschil minder vaak bij de rechter uitgevochten hoeft te worden).

Na mijn idee kennen veel consument dit recht niet goed en is deze wet er meer voor de vorm, wat in de praktijk maar weinig tot geen voordeel biedt ten opzichte van de Europese wetgeving. Ik ben daarom benieuwd hoeveel consumenten gebruik maken van de wettelijke garantie en hoe dit voor hun verloopt? Graag hoor ik uw verhaal en mening en tips.

5714 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2020 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat veel mensen denken dat er twee jaar garantie is, vakt de verkopers niet kwalijk te nemen.

En voor een probleem na zes maanden hoeft men niet altijd naar de rechter. Koop bij een bedrijf dat aangesloten is bij een geschillen regeling.

En zo concreet is die twee jaar in de buitenlanden ook niet. Want niet elk probleem of schade valt onder de garantie.

En voorhet overige moet u bij de politiek zijn als u iets gewijzigd wilt hebben,

Ju
door Justify2 Sep 21, 2020 om 17:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem de verkoper niet kwalijk, dat ik dacht dat er 2 jaar garantie op zit. Hij kan mij natuurlijk wel er op wijzen op dat ik wettelijk nog wel enige vorm van garantie heb. De verkoper doet het omgekeerde nadat ik hem wijs om de wettelijke garantie en geeft mij aan dat de wettelijke garantie niets voorsteld en hij mij gezien de fabrieksgarantie is verlopen niet meer hoeft te helpen.

Achteraf gezien was het inderdaad verstandig geweest dat ik van te voren had gecontroleerd of het bedrijf is aangesloten bij een geschillen commissie (zegt ook het juridischloket). helaas was ik mij hier toen de tijd niet van bewust. Ik denk dat de meeste consumenten hier niet naar kijken voordat ze iets aanschaffen. Dit is zeker wel een goede tip, zeker voor wanneer je voor relartief grote bedragen aanschaft, zoals in mijn geval een badkamer.

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2020 om 16:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn bepaalde artikelen die zelfs maar 6 maanden garantie hebben, denk aan accu's enz.

ne
door neodutchio - Sep 21, 2020 om 19:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zo grijs is de wet niet hoor. Als je inderdaad een product hebt die terug zou moeten is er een simpel rekensommetje. Deel het aankoopbedrag door de normale levensduur keer de tijd dat de aankoop niet in uw bezit is.

Maar dan het probleem van de spiegel. U noemt het een productfout. Helaas is dit niet zo. De zwarte vlekken ontstaan als er niet genoeg ventilatie is. Achter oude en luxe spiegels zit een laagje metaal met een laagje zilver. Als daar vocht bij komt krijg je roestvorming die zich openbaart in zwarte puntjes in de spiegel. Het is dus een simpele producteigenschap waar u niet op geanticipeerd hebt. En daar zit geen garantie op.

justmeagain
door justmeagain Sep 21, 2020 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Soms kitten professionals spiegels in een bad9. Dan ook nog net de verkeerde kit en je krijgt ook zwarte plekken in de spiegel. Maar ja, professionals zijn duidelijk niet altijd professioneel.

ne
door neodutchio Sep 22, 2020 om 07:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In kitten zitten zuren. Als je de verkeerde kit zou pakken, of wel de juiste kit maar op de verkeerde manier gebruikt, krijg je doffe plekken.

Ju
door Justify2 Sep 23, 2020 om 16:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is dan een normale levensduur van een bepaald product, dit is volgens jou niet een grijsgebied? zijn er voor alle producten en onderdelen een lijst te vinden waarop de verwachte levensduur genoteerd staan die voor de wettelijke garantie hanteerbaar is zodat je hier je simpele rekensom oplos kan laten? Volgens een jurist die ik heb gesproken zitten er wel degelijk veel grijze gebieden in deze wet. De verkoper geeft overigens aan op basis van de geleverde foto's dat de spiegel niet goed vocht dicht is en dat er water achter die spiegel is ontstaan, hij zegt vermoedelijk een productie fout. Hij beschuldigd mij dus niet van de fout voor de duidelijkheid. Hij neemt mijn claim niet serieus, dat is dus wat anders dan de schuldvraag.

De rekensom die jij geeft is staat ook op de consuwijzer, maar is moeilijk hanteerbaar in de praktijk. De verkoper kan simpelweg andere variabelen hanteren dan dat ik doe. Hij vindt bijvoorbeeld dat de levensduur 1 jaar is (in zijn voordeel) en ik vind dat het 5 jaar zou moeten zijn. Ik vind je antwoord dus een beetje te kort door de bocht, maar misschien heb jij wel veel goede ervaringen met deze wet ik hoop dat je deze dan wil delen?

Mijn probleem is zoals ik ook aangeef het praktisch nut van deze wet, daarom vraag ik ook om ervaringen van anderen. Ik heb niet zoveel aan de theorie, deze is bij mij bekend.

ne
door neodutchio Sep 23, 2020 om 18:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heel handig om nu pas te vermelden wat de oorzaak is. Dat is hetzelfde als bij de dokter komen en zeggen dat je pijn hebt en na een onderzoek van een uur verteld u pas dat de pijn in uw vinger zit. Als u denkt zonder de juiste en relevante informatie hier de juiste adviezen denkt te krijgen, dan moet ik u teleurstellen. Aan gokken en raden heb ik een hekel.

Er zit dus een fout in de spiegel die, aantoonbaar, al vanaf de aankoop er in zat. In dat geval is het verhaal heel helder en u kunt dan zelf wel opzoeken hoe daarop te anticiperen. Met halve informatie ga ik niet werken, dus ga ik daar ook geen antwoord op geven.

Ju
door Justify2 Sep 23, 2020 om 22:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je wel bedoelde hulp, maar ik denk dat je de essentie van het verhaal en de vraagstelling niet zo goed begrijpt. Het heeft ook weinig zin om dit meerdere malen uit te leggen het staat allemaal duidelijk in de tekst.

ne
door neodutchio Sep 23, 2020 om 22:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Garantie wil niet zeggen dat elk euvel met elke oorzaak vergoed zal worden. Dus ja, het is van belang om zekerheid te hebben dat de oorzaak van het euvel bij aanschaf al aanwezig was en niet door eigen omstandigheden ontstaan is. Daar kan geen Nederlandse of Europese garantie tegenop.

U begint een verhaal met een klacht over iets dat een producteigenschap is. Op een producteigenschap zit geen garantie. Geen Nederlandse en geen Europese garantie. Het heeft geen nut om een discussie te starten over garantie als een klacht niet onder garantie zou vallen. Achteraf komt u met het verhaal dat het hier gaat om een productfout. En die productfout wil de verkoper niet oplossen en u begint over Nederlandse en Europese garantie. Dat is hier dus niet aan de orde.

Maar vreemd vind ik het wel dat u eerst zegt dat de verkoper gezegd heeft dat de bewijslast bij u ligt en dat later de verkoper gezegd heeft dat de spiegel niet goed zou zijn. Waarom zou u iets moeten bewijzen wat al toegezegd is?

Dus nee, uw verhaal is totaal niet duidelijk.

Ju
door Justify2 Sep 23, 2020 om 23:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

U trekt erg gemakkelijk conclusies en u bent erg theoretisch, helaas komt u niet met eigen praktijkervaring op het gebied van wettelijke garantie om aan te tonen hoe makkelijk de wet toepasbaar is in de praktijk. Het feit dat niemand met eigen praktijkvoorbeelden komt spreekt boegbeelden en bevestigd mijn beeld over wettelijke garantie.

Dat de verkopende partij toegeeft dat het een product fout is over de telefoon zegt niet dat hij mij daarmee in het gelijk stelt in mijn recht. Hij zegt simpel weg dat de 1 jaar fabrieksgarantie is verlopen en daarmee ook enige form van garantie. Ook zegt hij dat ik niets heb aan die wet omdat de bewijslast nu bij mij ligt, als ik vraag aan de meneer, waarom ik dat niet kunnen bewijzen? geeft meneer simpelweg geen antwoord. Hij vraagt mij dit niet aan te tonen en gaat ook niet in op mijn schriftelijke wettelijke garantie claim.

U lijkt nu meer bezig een lange discussie aan te gaan om mijn verhaal onderuit te halen op kleine details voor uw eigen genot, dan dat u mij echt probeert te helpen. U mag het laatste woord hebben, ik zal niet meer reageren op wat u verder schrijft.

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2020 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er is dus juist in Nederland helemaal geen twee jaar wettelijke garantie. En de theorie is belangrijk.

ne
door neodutchio Sep 24, 2020 om 07:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Europese, Nederlandse, wettelijke of fabriekgarantie is in uw verhaal totaal niet aan de orde. U hebt, zegt u zelf en volgens de verkoper, een non conform product ontvangen. Daar staat geen termijn voor om dat te kunnen en mogen claimen.
En wat zouden ervaringen van mij voor toegevoegde waarde ten op zichtte van uw probleem? Ik heb een probleem met Peugeot, dus moeten de buren geen BMW kopen?

Dat ik u niet wilde helpen heb ik al uitgelegd. Zodra een verhaal aangepast wordt zullen vele mensen hier afhaken. Het is namelijk tijd en energieverspilling om hulp te bieden aan iets dat achteraf anders blijkt te zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2020 om 20:03
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Het Nederlande consumentenrecht is gebaseerd op het Europese. In een enkel geval is het iets sterker.

sw
door swat1500 - Sep 21, 2020 om 21:00
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De "Europese" garantie is de minimum norm.
Landen mogen dus zwaardere eisen toepassen.
Nederland heeft een zwaardere garantie, met dien verstande dat 6 maanden na de aankoop de bewijslast voor een ondeugdelijk product bij de koper ligt. De Nederlandse wet verbind geen maximum termijn van 2 jaar garantie aan producten. De garantie kan langer duren.
Let wel het gaat hierbij niet om de fabrieksgarantie maar de garantie die de verkoper moet bieden. Hoe die dat vervolgens regelt met de fabrikant is aan hem.

1paul
door 1paul - Sep 22, 2020 om 08:37
3132 Antwoorden / 0 Vragen

het is vrij simpel, als u kunt bewijzen dat het produkt niet voldoet aan de normale gebruiksduur bij normaal gebruik moet de verkoper deze vergoeden net als alle bij komende kosten.

het is dus aan u nu om dit te doen....

Topantwoord

rj
door rjw - Sep 22, 2020 om 11:18
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Soms is de Nederlandse wet beter dan de minimum EU richtlijn al zijn er ook zaken waarvan NL in negatieve zin (voor de consument) afwijkt van de richtlijn.

alfatrion
door alfatrion Sep 24, 2020 om 16:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

NL wijkt niet in negatieve zin af van de richtlijn.

Ju
door Justify2 - Sep 23, 2020 om 12:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

@neodutchio
De ruimte wordt goed geventileerd met een mechanische ventilatie en openstaande ramen in de badkamer en op de verdieping. jij gaat er vanuit dat ik niet goed ventileer, hier beschuldigd de verkoper mij niet van.

Er zitten wel degelijk veel grijze gebieden in deze wet, dat heeft zelfs een jurist mij weten te vertellen. Veel aspecten in deze wet zijn subjectief en er ontstaat dan een meningsverschil tussen de verkoper en de consument. Jij maakt een simpel rekensommetje waarin je zegt: verwachte levensduur, daar ga je al dit is een grijs gebied. Je gaat dan een rekensom baseren op een variabel die subjectief is. Heb jij wel eens gebruik gemaakt van de wettelijke garantie?

@1paul
In dit pijn praktijk situatie erkent de verkoper simpelweg mijn garantie rechten niet. Hij zegt niet dat het mijn schuld is dat er een defect aan het product is ontstaan en vraagt mij niets te bewijzen. Sterker nog hij heeft aangegeven dat het probleem bij het product zit. De verkoper vraagt mij niet om bewijslast, wat hij wel moet doen volgens de consuwijzer.

"U hoeft niet meteen te bewijzen dat het product buiten uw schuld kapot is gegaan. Dit hoeft u pas te doen als de verkoper aanwijzingen heeft dat dit wél uw schuld was. In dat geval moet u aantonen dat het product al niet goed was toen u het kocht. En dat u er niets mee hebt gedaan wat schadelijk kon zijn."

Zie bron: consuwijzer:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De wettelijke garantie is mij volledig duidelijk, hier heb ik mij ruim een dag lang in verdiept. Ook heb ik mij verder laten informeren door het juridisch loket. Ik hoor om mij heen dat veel mensen zich niet bewust zijn van de wettelijke garantie en hier bijna of nooit aanspraak op maken. Veel producten hebben 2 jaar fabrieksgarantie in Nederland mededankzij de europese wetgeving. Ik heb in het algemeen een goede ervaring met fabrieksgarantie omdat de verkopende partij dan geen schade lijdt doen ze niet zo moeilijk. Wanneer de aanvullende fabrieksgarantie is verlopen (in mijn praktijkboorbeeld 1 jaar) lijdt de verkopende partij schade als zij een vergoeding moeten geven of iets moeten repareren. Ik denk dat dit samen met de grijze gebieden in de wet en de onwetendheid van de consument dat veel verkopers hier misbruik van maken. Ik vraag daarom ook om andere ervaringen, ik heb zelf nog nooit voordeel gehad met deze wet. Je stapt niet voor een klein bedrag elke keer naar de rechter, wat je zonder geschillencommissie wel moet doen als je er met de verkoper niet uitkomt. Ik moet zelf nog meemaken dat de verkopende partij de wettelijke garantie erkend.

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft redeneert vanuit de theorie en zoals het in de wet staat aangegeven, maar de vraagstelling is (zie titel): Wettelijke garantie in de praktijk beter dan de Europese garantie? Ik noem niet voor niets het woord "praktijk" omdat ik graag wil weten wat de consumenten in de pratijk daadwerkelijk echt hebben aan de wettelijke garantie.

Misschien moet de vraag anders zodat de vraagstelling beter geïnterpreteerd wordt: Heb je liever 2 jaar fabrieksgarantie of liever de wettelijke garantie? Als je gaat voor de wettelijke garantie wil ik graag een praktijk ervaring horen waaruit blijkt dat je hier als consument veel aan hebt gehad.

panter22
door panter22 Sep 24, 2020 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je bezig met een scriptie voor een studie?

1paul
door 1paul Sep 26, 2020 om 08:50
3132 Antwoorden / 0 Vragen

of de verkoper jouw garantierechten erkent of niet maakt helemaal niets uit, jij stelt dat het produkt al niet goed was bij de aankoop, als je dat zo stelt zul je dit ook moeten bewijzen na de eerste 6 maanden....

jij wil een ander/nieuw produkt dan zul jij moeten bewijzen dat het produkt al niet goed was bij aankoop, dat houd o.a. in dat je moet bewijzen dat de goede kit gebruikt is om de spiegel op te hangen bijvoorbeeld maar ook dat de spiegellaag de gebreken al vertoonde toen jij deze spiegel kocht....

buiten dit alles om ben ik het direct met je eens dat je mag verwachten dat een spiegel langer meegaat dan 1,5 jaar zonder dat ie gebreken gaat vertonen, een spiegel bedoeld voor een badkamer moet wel bepaalde produkteigenschappen hebben waardoor je deze ook met een gerust hart in de badkamer kan hangen....

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2020 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan zo precies weet hoe het in elkaar steekt, waarom stelt u dan nog  hier uw vraag?

Ga dan procederen.

panter22
door panter22 - Sep 24, 2020 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een verhaal.
Je kunt er de hele wereld wel bij halen en je  mening geven over het volgens jou zou moeten, daar heb je niets aan.
Je hebt een spiegel in de badkamer met vochtschade.
Na 6 maanden moet je bewijzen dat de schade niet jouw schuld is en dat je de spiegel normaal hebt gebruikt.
Dus een deskundige er bij halen.
Is de deskundige van mening dat het aan de kwaliteit van de spiegel ligt, dan terug naar de verkoper en zonodig een rechtzaak beginnen.
Hoe duur was die spiegel wel niet?

alfatrion
door alfatrion - Sep 24, 2020 om 16:25
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het uitgangspunt is dat de bewijslast rust op de partij die een stelling in brengt. Daarop zijn een aantal uitzonderingen, waarvan de omgekeerde bewijslast voor gebreken die zich in de eerste zes maanden na aflevering openbaren. De consument moet stellen dat het product bij aflevering non-conform is. De wet gaat niet uit van een gemiddelde levensduur of iets dergelijks.

Volgens de wet heb je bij ontbinding recht op het volledige bedrag, zie art. 6:265 e.v. jo 7:10 BW.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U denkt toch niet werkelijk dat in de buitenlanden met een garantie van twee jaar elk probleem gratis wordt verholpen?