Ri
door Rian3 Jul 17, 2020 om 00:31
Garantie & verzekeringen

Wettelijke garantie tweedehands auto

2 maanden geleden hebben we een tweedehands auto gekocht bij een garage. kostprijs 1750 euro. Geen extra garantie afgesloten. Bij de proefrit brandde het motormanagementlampje. In de koopovereenkomst is besproken dat de motor nagekeken en in orde gemaakt zou worden. Bij afhalen van de auto brandde dit inderdaad niet meer. Thuisgekomen bleek het achterlicht niet meer te werken. Even later startte de auto ook niet meer. Volgens de garage lag dit aan de radio die erin gezet was. Deze zou kortsluiting op het achterlicht en vervolgens ook op de startmotor veroorzaakt hebben. De wagen is na veel gedoe opgesleept en gerepareerd. Na het ophalen kwam er blauwe rook uit de uitlaat. Dit is meteen gemeld. Inmiddels was er dus amper 80 km mee gereden. Volgens de garage kon dit geen kwaad. Dit was immers alleen bij een koude motor. Iets meer dan een maand later geeft de motor het helemaal op. Het motormanagementlampje brandt nog steeds niet. Ook niet bij starten. (volgens de garage komt dit omdat er een nieuwe software gedownload is. het kan dus niet gaan branden).
Garage geeft nu aan dat wettelijke garantie niet geldt omdat dat alleen bij auto's duurder dan 3500 euro geldt. Als advocaten anders beweren hebben ze het fout. Dan willen ze hun namen en gaan ze zorgen dat zij hun bevoegdheid kwijtraken.
Tevens geven ze aan al meer dan genoeg gedaan te hebben. De startmotor zou ook niet onder de garantie gevallen hebben, evenals het opslepen.
Wat klopt er nu van het verhaal van de garage? Vanaf het moment van verkoop is meerdere malen aangegeven dat er iets mis is. Alle oorzaken klinken ons vreemd in de oren en ook anderen geven aan dat de verhalen van garage nooit kunnen kloppen. Wie moeten we nu geloven? De garage of de advocaten en monteurs die wij kennen. En hoe zit het met het recht op wettelijke garantie in dit geval?

5176 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 17, 2020 om 01:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor auto, merk, type, leeftijd, aantal km etc. gaat het over?

Lees dit eens door:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

ju
door juliomariner - Jul 17, 2020 om 05:34
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een mafkezen. Ze zouden wel zorgen dat advocaten hun bevoegdheid kwijtraken die iets anders beweren? Haha hoe dan,?
Het motormanagent hebben ze waarschijnlijk gerepareerd door het lampje onklaar te maken, als deze tijdens het starten namelijk ook niet brand is er iets miet in orde met de lamp.
Laat in het vervolgt een aankoopkeuring doen. Persoonlijk zou ik nooit een suto kopen met een constant brandend motormanagement lampje. Dat ding brand niet voor niks. Maar ja dat advies heeft u nu niks meer aan.
Betreft de garantie. De garage heeft hierin ook geen gelijk. De Bovag garantie geldt niet voor autos goedkoper dan 4500euro. Laat u in ieder geval niet intimideren en raadpleeg uw advocaat.
Meer info onder http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/welke-garantie-heb-je-op-een-tweedehands-auto.htm

mr
door mrmoto Jul 17, 2020 om 16:00
167 Antwoorden / 4 Vragen

julio lees nog eens de vraag die deze dame hier steld en geef dan een correct antwoord.

ju
door juliomariner Jul 17, 2020 om 16:44
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben me van geen kwaad bewust, wat heb ik verkeerd geadviseerd?

ne
door neodutchio - Jul 17, 2020 om 07:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U mag de eigenschappen verwachten die bij de leeftijd en kilometerstand van de auto horen. Maar zo te horen koopt u een kapotte auto bij Beun de Haas die nergens bij aangesloten is en zonder garantie. Aankoopkeuring lees ik niets van. De kans dat het fout zou aflopen had ik bij voorbaat al gezet op 100%. Alles wat wel goed zou gaan zou dan een meevaller geweest zijn.

Er is maar 1 manier om recht te kunnen halen. Een jurist met een lange adem. Sterkte.

Tr
door Trostomaat Jul 17, 2020 om 13:06
239 Antwoorden / Vragen

Wellicht kunt u er één aanbevelen? ;)

mr
door mrmoto Jul 17, 2020 om 16:02
167 Antwoorden / 4 Vragen

een die minder vraagt als de aanschafprijs van de auto :- )

Iv
door Ivo W - Jul 17, 2020 om 08:13
728 Antwoorden / Vragen

Een tweedehands product wordt in beginsel gekocht 'zoals het is, met alle gebruikssporen en gebreken die er op moment van aanschaf zijn'. Dat is ook precies de reden waarom tweedehands zoveel goedkoper is dan nieuw.

Wel is de verkoper verplicht om melding te maken van gebreken die 'normaal gebruik' in de weg staan. Ook moet de verkoper waar maken wat hij belooft. Als hij zegt dat hij de motorstoring zal verhelpen, mag hij dus niet het lampje onklaar maken. Het gaat er immers niet om of het lampje wel of niet brandt, maar dat de storing verholpen is.

Van wettelijke garantie is in dit geval geen sprake.

Wel lijkt hier door het rommelen met de software mbt het storingslampje sprake van non-coformiteit: het product voldoet niet aan de verwachtingen die u er van mag hebben. U heeft de auto immers gekocht onder de voorwaarde dat het probleem met de motor uitgezocht en verholpen zou worden. En niet dat alleen met een slim trucje het storingslampje zou worden uitgeschakeld.

Wat betreft een kapot lampje: die dingen gebeuren nu eenmaal bij een tweedehands product. Dat is normale slijtage.
Wat betreft de blauwe rook: het zou best kunnen dat dit ook geen punt is waar u iets mee kunt. Door slijtage een beetje olie die in de cilinder terecht komt is nu eenmaal normaal bij oudere auto's. Of u hier met succes iets kunt verhalen, hangt af van bouwjaar en kilometerstand. Maar gezien het aankoopbedrag vrees ik dat het om een auto gaat die de leeftijd van de gemiddelde technische levensduur al aardig heeft benaderd. En dan is een beetje olieverbranding niet iets wat buiten de verwachtingen valt.
Maar: wanneer de blauwe rook (olieverbruik) in dit geval de oorzaak was van het branden van het motormanagement lampje, heeft u wel recht op herstel. U heeft de auto immers gekocht onder voorwaarde dat de oorzaak van dat brandende lampje zou worden verholpen.

Een startmotor die stuk gaat door een kortsluiting bij de radio is echter een heel bijzonder verhaal. Wanneer de radio kortsluiting maakt, komt er niet ineens een veel hogere spanning dan 12V uit de accu. Sterker nog: de spanning zal door een kortsluiting juist dalen. En daarmee is de kans dat andere delen stuk gaan dan het apparaat wat kortsluiting maakt vrijwel uitgesloten. En zeker een startmotor, wat een simpele spoel is, zal bij te lage spanning niet stuk gaan. De startmotor zal bij lage spanning tijdelijk slecht of niet werken, maar zodra de spanning weer op 12Volt is, zal deze weer normaal werken. Maar als bij de proefrit en bij ophalen van de auto de startmotor geen problemen gaf, geldt hier helaas toch ook: garantie tot aan de deur.

Dat dreigement over die advocaten slaat natuurlijk nergens op.

panter22
door panter22 - Jul 17, 2020 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Deze garage heeft je een wrak verkocht en nog geloof je het niet, De verkoper heeft kennelijk een grote overtuigingskracht,
Als je geen verstand hebt van auto's neem iemand mee die dat wel heeft. Anders sparen voor een nieuwe of een leaseauto nemen.
Nu ken je een monteur. Had die even naar de auto laten zien toen je van plan was hem te kopen.
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken. Wil een van de advocaten niet een briefje voor je schrijven en aankoopbedrag terugeisen?
En waar staat die auto nu?

Magnum007
door Magnum007 - Jul 17, 2020 om 12:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rian,

Ik zou deze ervaring als een wijze les zien.

Procederen gaat veel geld kosten.

Voor 1750 euro moet je echt geluk hebben bij een 2e handse auto.

Een aankoopkeuring bij een 2e handse auto is aan te raden.

sira
door sira - Jul 17, 2020 om 15:26
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik rij al ca. 9 jaar met een Opel Frontera uit 2002, waarvan het motormanagement lampje dan wel en dan niet brandt. Bij uitgelezen werd hij gereset en dan was het lampje weer uit en na een verloop van tijd ging het lampje weer branden.
Tot vorig jaar december, toen is de nokkenas-sensor vernieuwd, en nu brandt hij continue. Alles went.
Mijn vorige auto, zelfde merk + type en 15 jaar mee gereden, had precies hetzelfde. Komt bij Opel veel voor.

Zolang hij continue brandt geen paniek, pas als het lampje zou gaan knipperen, dan direct stoppen en de garage bellen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jul 17, 2020 om 15:43
509 Antwoorden / Vragen

Het zijn problemen die je bij een auto(wrak) van 1750 euro kunt verwachten. Ze noemen het ook wel garantie tot de voordeur. Naar de sloop brengen of inruilen is een goede optie. De advocaat die je kent heeft je waarschijnlijk ook uitgelegd dat procederen tegen een beun de haas kostbaar en zinloos is.

mr
door mrmoto - Jul 17, 2020 om 15:58
167 Antwoorden / 4 Vragen

Eerlijk gezegd als uw verhaal juist is heeft de garage alleen maar in uw voordeel gewerkt daar er in het geheel geen verhaal of garantie op de door u gekochtte (en geziene) gegeven of bij gekocht is .Het lijkt mij en u nu ook dat het erg verstandig was geweest als er een bekwame kijker/beoordeler was mee gegaan bij de koop van dit voertuig  , ik zou zeggen ga naar een andere garage als waar de auto is gekocht en laat de mankementen aan uw auto daar repareren en niet een verhaal afsteken over de garage waar u de auto heeft aangeschaft  maar gewoon de mankementen melden en laten repareren.

ju
door juliomariner Jul 17, 2020 om 16:46
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Zelfs bij zo'n goedkope auto moet er geleverd worden waar de waar voor gekocht is. De TS mag er toch vanuit gaan dat de auto rijd. De garage heeft aangegeven dat de motor gerepareerd zou worden. Gezien het verhaal van TS kan je ervanuit gaan dat dit dus niet is gebeurd maar dat er met het lampje is geknoeid

Iv
door Ivo W Jul 18, 2020 om 06:48
728 Antwoorden / Vragen

De auto reed ook, zowel tijdens de proefrit als de 80 kilometer naar huis. Wat dat betreft is er dus geen 'ernstig gebrek'.

Wat het lampje betreft: als afgesproken is dat de oorzaak verholpen zou worden door de verkoper , dan moet de verkoper daar inderdaad voor zorgen. Al het andere wat onze TS schrijft is gewoon dikke pech en het risico bij het kopen van een reeds volledig afgeschreven product.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 17, 2020 om 17:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit, anders dan in andere reactie wordt gesteld dat u wel degelijk een beroep zou kunnen doen op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  als verwerkt in www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en evt volgende artikelen. Daarbij komt dat u m.i. zelfs het argunment van wanprestatie kunnen opvoeren http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html.  Zoals ook ik het leest ben u bij een "Beunhaas' te gast geweest voor de aankoop.
Om dan uw eventuele recht te verkrijgen zult u dan toch, als ook al gezegd, naar mijn mening een ingebreke stelling moeten doen of beter gezegd een juridische procedure starten die hoe dan ook de nodige kosten met zich zal mee brengen. Zie daarvoor o.a. http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

De opmerking m.b.t. advocaten is de reinste onzin en m.i. puur intimiderende bankgmakerij (hetgeen bij Beunhazen helaas meer voorkomt). Ik denk te kunnen aannemen dat de garage geen Bovag lid is en u dus geen beroep kunt doen op de Geschillencommissie Voertuigen. U kunt wel nader advies vragen bij  www.juridischloiket.nl  of bij de ANWB.

justmeagain
door justmeagain - Jul 18, 2020 om 00:05
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wel jammer, u geeft aan monteurs te kennen, had u één van deze monteurs niet mee kunnen nemen toen u ging proefrijden en kopen?
De verklaringen die ze geven zijn totale onzin en uit de lucht gegrepen.
Ze hebben gewoon het motormanagement lampje uitgeschakeld of verwijderd, een bekende truc bij dit soort handelaren.

1paul
door 1paul - Jul 18, 2020 om 08:53
3101 Antwoorden / 0 Vragen

garantie heeft u inderdaad niet maar wel kunt u zichzelf beroepen op een non-conform produkt, dat wil zeggen, u heeft een produkt gekocht welk niet aan de verwachtingen voldoet welk je normaal gesproken mag hebben, hierbij doet de leeftijd van de wagen niet ter zake....

u kunt nu eisen dat de garage of repareert en daar heeft u ze de gelegenheid al toe gegeven of dat zij u terugstellen in de oude situatie, dat wil zeggen, zij de auto terug en u uw geld terug....

schrijf ze een brief, stel daarin dat u een non-conform produkt heeft en dat zij de reperatie niet willen uitvoeren om tot een conform produkt te komen, eis daarin de ontbinding van de koopovereenkomst en dat u terug gezet word in de oude situatie, geef ze daarin 14 dagen de tijd....

zijn op het net vast voorbeeldbrieven te vinden....

https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit

https://jure.nl/ECLI:NL:GHSHE:2020:342

ro
door ron503 - Jul 18, 2020 om 11:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra het motormanagement lampje gaat branden zal de motor bij een ernstige storing in noodloop gaan maar bij de proefrit was dat blijkbaar niet het geval want in noodloop is de auto niet voor uit te branden. De verkoper kan de storing gewist hebben en als het lampje dan niet meer blijft branden gaat die er van uit dat de storing verholpen is. Wat betreft de defecte achterlichten en de starter zijn de oorzaken niet relevant want die zijn door de verkoper hersteld terwijl die niet onder de garantie vielen. Blijft over de blauwe rook uit de uitlaat en dat is minder want dat betekent dat de motor olie verbruikt en komt vaak bij Audi en Volkwagen motoren voor, kwaad kan dat echter niet want als er op tijd olie bijgevuld wordt zal de motor niet kapot gaan. Als de motor door een gebrek aan olie kapot is gegaan dan valt u ook wat te verwijten want u dient regelmatig het oliepeil te controleren en indien nodig olie bij te vullen. Na de reparaties heeft u nog een maand met de auto gereden en behalve de blauwe rook bij een koude motor gelaten voor wat het was. Als u een beroep op wettelijke garantie zou willen doen dan zal een rechter zich daar over buigen en zal u dienen te bewijzen dat u de auto normaal heeft gebruikt en regelmatig de vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof heeft gecontroleerd en op peil heeft gehouden. De kans dat u dat kunt bewijzen acht ik klein en gezien de aanschafprijs en het niet afsluiten van extra garantie maakt dat u geen sterke zaak heeft.