Wettelijke garantie tweedehands auto
2 maanden geleden hebben we een tweedehands auto gekocht bij een garage. kostprijs 1750 euro. Geen extra garantie afgesloten. Bij de proefrit brandde het motormanagementlampje. In de koopovereenkomst is besproken dat de motor nagekeken en in orde gemaakt zou worden. Bij afhalen van de auto brandde dit inderdaad niet meer. Thuisgekomen bleek het achterlicht niet meer te werken. Even later startte de auto ook niet meer. Volgens de garage lag dit aan de radio die erin gezet was. Deze zou kortsluiting op het achterlicht en vervolgens ook op de startmotor veroorzaakt hebben. De wagen is na veel gedoe opgesleept en gerepareerd. Na het ophalen kwam er blauwe rook uit de uitlaat. Dit is meteen gemeld. Inmiddels was er dus amper 80 km mee gereden. Volgens de garage kon dit geen kwaad. Dit was immers alleen bij een koude motor. Iets meer dan een maand later geeft de motor het helemaal op. Het motormanagementlampje brandt nog steeds niet. Ook niet bij starten. (volgens de garage komt dit omdat er een nieuwe software gedownload is. het kan dus niet gaan branden).
Garage geeft nu aan dat wettelijke garantie niet geldt omdat dat alleen bij auto's duurder dan 3500 euro geldt. Als advocaten anders beweren hebben ze het fout. Dan willen ze hun namen en gaan ze zorgen dat zij hun bevoegdheid kwijtraken.
Tevens geven ze aan al meer dan genoeg gedaan te hebben. De startmotor zou ook niet onder de garantie gevallen hebben, evenals het opslepen.
Wat klopt er nu van het verhaal van de garage? Vanaf het moment van verkoop is meerdere malen aangegeven dat er iets mis is. Alle oorzaken klinken ons vreemd in de oren en ook anderen geven aan dat de verhalen van garage nooit kunnen kloppen. Wie moeten we nu geloven? De garage of de advocaten en monteurs die wij kennen. En hoe zit het met het recht op wettelijke garantie in dit geval?
Wat voor auto, merk, type, leeftijd, aantal km etc. gaat het over?
Lees dit eens door:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands
Wat een mafkezen. Ze zouden wel zorgen dat advocaten hun bevoegdheid kwijtraken die iets anders beweren? Haha hoe dan,?
Het motormanagent hebben ze waarschijnlijk gerepareerd door het lampje onklaar te maken, als deze tijdens het starten namelijk ook niet brand is er iets miet in orde met de lamp.
Laat in het vervolgt een aankoopkeuring doen. Persoonlijk zou ik nooit een suto kopen met een constant brandend motormanagement lampje. Dat ding brand niet voor niks. Maar ja dat advies heeft u nu niks meer aan.
Betreft de garantie. De garage heeft hierin ook geen gelijk. De Bovag garantie geldt niet voor autos goedkoper dan 4500euro. Laat u in ieder geval niet intimideren en raadpleeg uw advocaat.
Meer info onder http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/welke-garantie-heb-je-op-een-tweedehands-auto.htm
julio lees nog eens de vraag die deze dame hier steld en geef dan een correct antwoord.
Ik ben me van geen kwaad bewust, wat heb ik verkeerd geadviseerd?
U mag de eigenschappen verwachten die bij de leeftijd en kilometerstand van de auto horen. Maar zo te horen koopt u een kapotte auto bij Beun de Haas die nergens bij aangesloten is en zonder garantie. Aankoopkeuring lees ik niets van. De kans dat het fout zou aflopen had ik bij voorbaat al gezet op 100%. Alles wat wel goed zou gaan zou dan een meevaller geweest zijn.
Er is maar 1 manier om recht te kunnen halen. Een jurist met een lange adem. Sterkte.
Wellicht kunt u er één aanbevelen? ;)
een die minder vraagt als de aanschafprijs van de auto :- )
Een tweedehands product wordt in beginsel gekocht 'zoals het is, met alle gebruikssporen en gebreken die er op moment van aanschaf zijn'. Dat is ook precies de reden waarom tweedehands zoveel goedkoper is dan nieuw.
Wel is de verkoper verplicht om melding te maken van gebreken die 'normaal gebruik' in de weg staan. Ook moet de verkoper waar maken wat hij belooft. Als hij zegt dat hij de motorstoring zal verhelpen, mag hij dus niet het lampje onklaar maken. Het gaat er immers niet om of het lampje wel of niet brandt, maar dat de storing verholpen is.
Van wettelijke garantie is in dit geval geen sprake.
Wel lijkt hier door het rommelen met de software mbt het storingslampje sprake van non-coformiteit: het product voldoet niet aan de verwachtingen die u er van mag hebben. U heeft de auto immers gekocht onder de voorwaarde dat het probleem met de motor uitgezocht en verholpen zou worden. En niet dat alleen met een slim trucje het storingslampje zou worden uitgeschakeld.
Wat betreft een kapot lampje: die dingen gebeuren nu eenmaal bij een tweedehands product. Dat is normale slijtage.
Wat betreft de blauwe rook: het zou best kunnen dat dit ook geen punt is waar u iets mee kunt. Door slijtage een beetje olie die in de cilinder terecht komt is nu eenmaal normaal bij oudere auto's. Of u hier met succes iets kunt verhalen, hangt af van bouwjaar en kilometerstand. Maar gezien het aankoopbedrag vrees ik dat het om een auto gaat die de leeftijd van de gemiddelde technische levensduur al aardig heeft benaderd. En dan is een beetje olieverbranding niet iets wat buiten de verwachtingen valt.
Maar: wanneer de blauwe rook (olieverbruik) in dit geval de oorzaak was van het branden van het motormanagement lampje, heeft u wel recht op herstel. U heeft de auto immers gekocht onder voorwaarde dat de oorzaak van dat brandende lampje zou worden verholpen.
Een startmotor die stuk gaat door een kortsluiting bij de radio is echter een heel bijzonder verhaal. Wanneer de radio kortsluiting maakt, komt er niet ineens een veel hogere spanning dan 12V uit de accu. Sterker nog: de spanning zal door een kortsluiting juist dalen. En daarmee is de kans dat andere delen stuk gaan dan het apparaat wat kortsluiting maakt vrijwel uitgesloten. En zeker een startmotor, wat een simpele spoel is, zal bij te lage spanning niet stuk gaan. De startmotor zal bij lage spanning tijdelijk slecht of niet werken, maar zodra de spanning weer op 12Volt is, zal deze weer normaal werken. Maar als bij de proefrit en bij ophalen van de auto de startmotor geen problemen gaf, geldt hier helaas toch ook: garantie tot aan de deur.
Dat dreigement over die advocaten slaat natuurlijk nergens op.
Deze garage heeft je een wrak verkocht en nog geloof je het niet, De verkoper heeft kennelijk een grote overtuigingskracht,
Als je geen verstand hebt van auto's neem iemand mee die dat wel heeft. Anders sparen voor een nieuwe of een leaseauto nemen.
Nu ken je een monteur. Had die even naar de auto laten zien toen je van plan was hem te kopen.
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken. Wil een van de advocaten niet een briefje voor je schrijven en aankoopbedrag terugeisen?
En waar staat die auto nu?
Hallo Rian,
Ik zou deze ervaring als een wijze les zien.
Procederen gaat veel geld kosten.
Voor 1750 euro moet je echt geluk hebben bij een 2e handse auto.
Een aankoopkeuring bij een 2e handse auto is aan te raden.
Ik rij al ca. 9 jaar met een Opel Frontera uit 2002, waarvan het motormanagement lampje dan wel en dan niet brandt. Bij uitgelezen werd hij gereset en dan was het lampje weer uit en na een verloop van tijd ging het lampje weer branden.
Tot vorig jaar december, toen is de nokkenas-sensor vernieuwd, en nu brandt hij continue. Alles went.
Mijn vorige auto, zelfde merk + type en 15 jaar mee gereden, had precies hetzelfde. Komt bij Opel veel voor.
Zolang hij continue brandt geen paniek, pas als het lampje zou gaan knipperen, dan direct stoppen en de garage bellen.
Het zijn problemen die je bij een auto(wrak) van 1750 euro kunt verwachten. Ze noemen het ook wel garantie tot de voordeur. Naar de sloop brengen of inruilen is een goede optie. De advocaat die je kent heeft je waarschijnlijk ook uitgelegd dat procederen tegen een beun de haas kostbaar en zinloos is.
Eerlijk gezegd als uw verhaal juist is heeft de garage alleen maar in uw voordeel gewerkt daar er in het geheel geen verhaal of garantie op de door u gekochtte (en geziene) gegeven of bij gekocht is .Het lijkt mij en u nu ook dat het erg verstandig was geweest als er een bekwame kijker/beoordeler was mee gegaan bij de koop van dit voertuig , ik zou zeggen ga naar een andere garage als waar de auto is gekocht en laat de mankementen aan uw auto daar repareren en niet een verhaal afsteken over de garage waar u de auto heeft aangeschaft maar gewoon de mankementen melden en laten repareren.
Zelfs bij zo'n goedkope auto moet er geleverd worden waar de waar voor gekocht is. De TS mag er toch vanuit gaan dat de auto rijd. De garage heeft aangegeven dat de motor gerepareerd zou worden. Gezien het verhaal van TS kan je ervanuit gaan dat dit dus niet is gebeurd maar dat er met het lampje is geknoeid
De auto reed ook, zowel tijdens de proefrit als de 80 kilometer naar huis. Wat dat betreft is er dus geen 'ernstig gebrek'.
Wat het lampje betreft: als afgesproken is dat de oorzaak verholpen zou worden door de verkoper , dan moet de verkoper daar inderdaad voor zorgen. Al het andere wat onze TS schrijft is gewoon dikke pech en het risico bij het kopen van een reeds volledig afgeschreven product.
Ik sluit, anders dan in andere reactie wordt gesteld dat u wel degelijk een beroep zou kunnen doen op https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten als verwerkt in www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt volgende artikelen. Daarbij komt dat u m.i. zelfs het argunment van wanprestatie kunnen opvoeren http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html. Zoals ook ik het leest ben u bij een "Beunhaas' te gast geweest voor de aankoop.
Om dan uw eventuele recht te verkrijgen zult u dan toch, als ook al gezegd, naar mijn mening een ingebreke stelling moeten doen of beter gezegd een juridische procedure starten die hoe dan ook de nodige kosten met zich zal mee brengen. Zie daarvoor o.a. http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
De opmerking m.b.t. advocaten is de reinste onzin en m.i. puur intimiderende bankgmakerij (hetgeen bij Beunhazen helaas meer voorkomt). Ik denk te kunnen aannemen dat de garage geen Bovag lid is en u dus geen beroep kunt doen op de Geschillencommissie Voertuigen. U kunt wel nader advies vragen bij www.juridischloiket.nl of bij de ANWB.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer