Co
door Cora Ketting Jun 18, 2016 om 20:49
Garantie & verzekeringen

Wie betaalt bij verandering van zorgverzekeraar tijdens een gestart DBC de rekening?

Mijn man is in 2015 voor heupklachten bij een orthopeed geweest. Er is toen gestart met het vooronderzoek. In januari 2016 is hij geopereerd. Hij is per 1 januari 2016 overgestapt naar een andere zorgverzekering. Welke van de zorgverzekeringen betaalt de kosten van deze DBC? Of worden de kosten verdeeld over beide zorgverzekeringen? Dit in verband met het eigen risico van 2015.

3373 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2016 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die operatie verband houdt met de heupklachten en het gevolg is van dat vooronderzoek, komen de kosten ten laste van 2015. En worden dus door de zorgverzekeraar van 2015 vergoed.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 18, 2016 om 23:43
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1 En na hoeveel dagen vervalt de DBC en treed een nieuwe DBC in werking? Zit zelf in ongeveer hetzelfde schuitje, behandeling loopt nu nog steeds, maar werkelijk geen idee, op de site van m'n verzekeraar, is het ook onvindbaar of snap het gewoon niet.
Tot op heden, ruim een half jaar later, ook nog altijd geen factuur gehad, ook zo vreemd.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alkerdistel

Misdchien vindt u hier het antwoord.

http://werkenmetdbcs.nza.nl/ziekenhuiszorg-artikelen/a-zorgprestaties-2/pakket-voor-2015/menu-ID-1274

Ik heb hier in dit forum wel gelezen over allerlei verschillende looptijden en verlengingen. Om kierewiet van te worden.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 19, 2016 om 16:39
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Uhuh, veel is ook nog eens dubbelzinnig beschreven (althans dat vind ik). Maar het is me nu duidelijk zie mijn reactie verderop.

marita5
door marita5 - Jun 19, 2016 om 00:05
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Akkerdistel

Lees deze informatie eens door .

http://www.consumentenbond.nl/kosten-in-de-zorg/extra-informatie/veelgestelde-vragen-over-de-ziekenhuisrekening/

@Carola.83

Had ik gezien , verouderde informatie verwijderd en inmiddels bijgewerkt en aangepast .

Cookies
door Cookies Jun 19, 2016 om 08:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Had ik gezien? Die verkeerde info stond er anders nog op het moment dat ik er op reageerde.

marita5
door marita5 Jun 19, 2016 om 09:11
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , toen was ik al bezig om het aan te passen kan geen leeg vak laten staan , in de tussentijd had u al gereageerd wat ik niet kon zien , maakt ook niks meer uit , de gegeven link bevat de informatie die @akkerdistel wilt weten .

Cookies
door Cookies - Jun 19, 2016 om 00:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Marita, dat is verouderde informatie. Vanaf 1-1-2015 is de maximale looptijd van dbc 120 dagen.

Bron: NZA

costnix
door costnix Jun 19, 2016 om 01:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig hebben ze dat veranderd. Bij de invoering van DBC kon de boel eindeloos gerekt worden, zolang niet alle declaraties van de specialisten en onderzoeken bij de ziekenhuizen binnen waren. Vooral de specialisten hadden er een handje van om hun declaraties te laten versloffen :-(

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2016 om 10:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Onderzoek gestart in 2015
Eigen risico van 2015 wordt aangesproken.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2016 om 10:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wanneer wordt een Diagnose Behandeling Combinatie (DBC) geopend en hoe lang is deze geldig?

Een Diagnose Behandeling Combinatie(DBC) gaat in op de dag dat er een eerste verrichting is uitgevoerd. Dat hoeft niet per se het eerste contact met uw zorgverlener te zijn. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld bij de huisarts komt voor een onderzoek. Op basis van het onderzoek wordt u doorgestuurd naar de medisch specialist in het ziekenhuis. De openingsdatum van de DBC ligt dan op de datum van het onderzoek, en niet op de datum van het eerste ziekenhuisbezoek.

Een DBC is geldig tot en met maximaal 120 dagen na de opening door de zorgverlener. In sommige gevallen wordt een DBC al eerder afgesloten, bijvoorbeeld 42 dagen na een operatie of 90 dagen na opening van een DBC bij een poliklinische behandeling zonder operatie.
Wanneer u langdurig bij een zorgverlener komt, mag er na het sluiten van de vorige DBC een vervolg-DBC worden geopend.
Komt u na sluiting van een DBC binnen een jaar weer terug met dezelfde zorgvraag, dan kan er ook een vervolg-DBC geopend worden.
Ook een vervolg-DBC kan maximaal 120 dagen openstaan.

Een behandeltraject, en dus een DBC, is niet gebonden aan een kalenderjaar. Zorgverzekeringen zijn dat wel. Daarom is landelijk de afspraak gemaakt dat voor de declaratie van een DBC de openingsdatum van deze DBC bepalend is. Het kan dus voorkomen dat u in 2015 een operatie heeft ondergaan, maar dat de kosten over 2014 worden berekend. Omdat het behandeltraject al in 2014 is begonnen met bijvoorbeeld een consult voor de klacht of aandoening.
Deze kosten vallen vaak onder uw eigen risico.
Wordt er een vervolg-DBC geopend in een nieuw kalenderjaar, dan geldt opnieuw uw eigen risico.
Voor eenmalige consulten zijn andere tarieven vastgesteld.

Voor meer informatie over de DBC kunt u terecht op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
(Bron)

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 19, 2016 om 16:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal bedankt voor de antwoorden! Niet dat ik het graag over mijzelf heb maar; in dit geval, althans daar ga ik met de geven info vanuit, dat ik het volledige eigen risico van 2015 (in de eerste 120 dagen (waarvan nog geen 3 weken in 2015 vallen) heb ik echt wel meer dan 1k aan kosten gemaakt) en 2016 nog moet voldoen, totaal bedragje van slechts 1260 euro. Daarnaast zullen er vast nog dingetjes zijn die dan weer net niet vergoed worden..
Dat ze die rekening(en) dan maar heel lang mogen uitstellen :-).

Dat wordt me dan maar falliet laten verklaren of onderduiken of verhuizen ;-).

ps bedenk me net dat ze dus, als het goed is tellen vanaf het moment dat ik de huisarts bezocht, dan kan het misschien nog best gunstig uitpakken.

reflecs
door reflecs Jun 19, 2016 om 18:51
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien heeft u nog iets aan deze pagina?  https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/eigen-risico/gespreid-betalen.aspx , maar check het ook op de site van de verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2016 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel

Mijns inziens gaat de DBC zeker niet lopen vanaf het bezoek aan de huisarts. Die zit niet in dat systeem.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 21, 2016 om 22:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt!

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2016 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@akkerdistel,

Je hebt toegevoegd:
ps bedenk me net dat ze dus, als het goed is tellen vanaf het moment dat ik de huisarts bezocht, dan kan het misschien nog best gunstig uitpakken.

Niet dus.

De DBC-systematiek is van toepassing op de 2e lijns curatieve GGZ

akkerdistel
door akkerdistel Jun 21, 2016 om 22:35
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bij het GGZ komen echt niet! Zo "gek" ben ik toch helemaal niet? ;-)

edrick3
door edrick3 Jun 22, 2016 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Foutje. ;-)

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 21, 2016 om 22:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals bedankt, helemaal duidelijk dan ga ik nu maar dus rap sparen om aan die 1260 euro te komen :-).

Gemakkelijkheidshalve was ik al van het 'slechtse' scenario uitgegaan, maar nu weet ik dus zeker. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet wachten..