Wie is aansprakelijk voor een vlieg in mijn nieuwe ruit?
In september zijn bij mij de kozijnen vervangen voor een schuifpui met beglazing.
Na ongeveer 2 maanden kwamen we erachter dat de mug die aan de buitenkant lijkt te zitten, niet aan de buitenkant zit maar tussen de ruit zit geplet.
Nu weer 2 maanden verder krijg ik het bericht dat ik dat in de eerste week door had moeten geven en ze kunnen er nu niks meer aan veranderen want
het is te duur om deze ruit te vervangen.
In een bevestiging van de plaatsing staat vermeld dat tekortkomingen en gebreken binnen 5 dagen gemeld dienen te worden.
Geld dit ook voor dit verhaal of valt dit wel onder garantie? en wat kan ik nu nog doen?
Dat is dan heel vervelend voor degenen die de ruiten heeft geplaats want m.i. isduidelijk het aspect van wanprestatie aan de orde. Een geplette mug behoort niet tuussen ruiten te zitten. Om een werkelijk ei ngebreke stelling te doen op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html is mogelijk ietwat lastig maar hoe dan ook is de aannemer in gebreke m.b.t. de wetgeving m.b.t. consumentenaakoop en zie daar voor deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en de vigende wetgeving waarop dit is gebaseerd: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventuelee verder t/m art 7:25. Ik adviseer u om na te gaan of de glazenier/aannemer is aangesloten bij een branchevereniging met geschillen commiee en dan kunt u daar een klacht indienen. Is ere sp0rake van een eigen woning, benaderder dan : https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ en geef ik u nog deze info betreffende andere juridische mogelijkheden m.b.t. niet nakomen van wetgeving etc: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u sommeren tot naleving: https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/hoe-schrijf-ik-een-goede-sommatiebrief/
Dank u wel voor de uitgebreide informatie met mogelijkheden die ik kan doen.
Ik ga morgen contact zoeken met VKG en kijken wat hieruit komt.
bij hun branchevereniging staat wel op de site dat mochten partijen er niet uitkomen volgt een onafhankelijk onderzoek en de kosten hiervoor worden verhaald op de partij die in het ongelijk wordt gesteld, dit kan toch niet zomaar zo zijn in deze situatie?
Ja, dat laatste is altijd zo maar als er inderdaad een mug geplet zit tussen thermopaintruiten zult u m.i. zonder enige twijfel inj het gelijk worden gesteld.
Een mug behoort er niet tussen te zitten (en dient er ook niet na plaatsing tussen te mogen komen indien dat als tegenargument zou worden gemeld ).
Wat een grapjassen. Deze "tekortkoming" kan niet later ontstaan zijn. De leverancier van de schuifpui moet zelf maar gaan verhalen bij zijn glasleverancier.
Is dat bedrijf ergens bij aangesloten?
`bedankt voor jullie reacties alvast,
Het bedrijf is aangesloten bij het zogenoemde VKG keurmerk.
ze zeggen dat het inderdaad niet later is ontstaan en onze schuld is maar het is te laat gemeld, waardoor de leverancier zich ook terug trekt,
Vraagje;
Zit deze vlieg in het glas dus tussen die 2 glasplaten....
of tussen het schuifdeel, dan is deze platgeperst en met doekje er tussen weg te halen,
mes erbij en niet de rubbers doorsnijden....
zelf denk ik tussen schuifdeel, heb ik zelf ook gehad....
helaas zit deze echt tussen het glas aan het einde van het vaste deel. zouden graag gewild hebben dat het met een doekje op te lossen is.
Was jou vraag duidelijk voor hun?
Tussen het glas kan ook tussen vaste en schuivende zijn......
Dit is in de glasplaat bij het aan elkaar zetten... dus niet verwijderbaar.
Moet een nieuwe glasplaat komen omdat open snijden en nogmaals kitten wel kan maar vaak vocht problemen geeft...
Een nieuwe glasplaat wegens productie fout.
Ze hadden deze nooit moeten monteren, hun fout.
Dag Roy,
uw probleem heeft niets met garantie te maken, maar alles met een tekortkoming in de nakoming van de afgesloten overeenkomst.
In artikel 23, lid 1 BW7 (Burgerlijk Wetboek) staat het volgende:
"De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is."
Vooral dat laatste is belangrijk: 'binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking.'
U heeft het na ongeveer twee maanden ontdekt, dus dan gaat die termijn van de voornoemde twee maanden in.
De termijn welke de verkoper aangeeft, kunt u vergeten. Die slaat nergens op, is zelfs niet toegestaan volgens artikel 6, lid 1 BW7.
Wijs die verkoper maar heel fijntjes op art. 6 en 23 BW7.
Succes.
U heeft hier gewoon garantie op hoor.
Meld de leverancier van de pui dat hij de ruit dient te vervangen en dat hij u een datum geeft wanneer de vervanging plaats zal vinden. Als hij contact opneemt met de fabrikant van het glas (die staat vermeld in de spouw van de ruit), weet hij precies wanneer de ruit bij hem wordt geleverd en kan hij voor u de vervangingsdatum inplannen.
Degene die de ruit geplaats heeft ,de schilder ,moet in contact treden met de Glasfabriek en deze is aansprakelijk voor alle vuil wat in de ruit zit .
U hebt recht op een nieuwe ruit van de glasfabriek ,alleen degen die de ruit geplaatst heeft moet daarover contact opnemen met de leverancier.
Mits de vlieg tussen de ruiten zit,zelf niets ondernemen ,dan raakt de ruit lek en krijgt u helemaal niets vergoed.
Heb zelf ruiten gekeurd die terug kwamen van een klant in de fabriek.Willem
Hoe kom je er na meer dan 2 maanden achter dat er een mug in het raam zit.
Dan moet hij op een plek zitten wat niet opvalt. Het lijkt er op dat de aannemer zich beroept op het volgende artikel van BW 7
Ben je lid van vereniging eigen huis? Stel daar je vraag eens.
-
1Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor de aannemer aansprakelijk is, moet de opdrachtgever, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd, aan de aannemer de gelegenheid geven de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering.
-
2De opdrachtgever kan vorderen dat de aannemer de gebreken binnen redelijke termijn wegneemt, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van de opdrachtgever bij herstel in plaats van schadevergoeding.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer