Ro
door Roy van den berg Jan 28, 2021 om 17:04
Garantie & verzekeringen

Wie is aansprakelijk voor een vlieg in mijn nieuwe ruit?

In september zijn bij mij de kozijnen vervangen voor een schuifpui met beglazing.

Na ongeveer 2 maanden kwamen we erachter dat de mug die aan de buitenkant lijkt te zitten, niet aan de buitenkant zit maar tussen de ruit zit geplet.

Nu weer 2 maanden verder krijg ik het bericht dat ik dat in de eerste week door had moeten geven en ze kunnen er nu niks meer aan  veranderen want
het is te duur  om deze ruit te vervangen.

In een bevestiging van de plaatsing staat vermeld dat tekortkomingen en gebreken binnen 5 dagen gemeld dienen te worden.
Geld dit ook voor dit verhaal of valt dit wel onder garantie? en wat kan ik nu nog doen?

7980 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2021 om 17:17
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is dan heel vervelend voor degenen die de ruiten heeft geplaats want m.i. isduidelijk het aspect van wanprestatie aan de orde. Een geplette mug behoort niet tuussen ruiten te zitten. Om een werkelijk ei ngebreke stelling te doen op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html is mogelijk ietwat lastig maar hoe dan ook is de aannemer in gebreke m.b.t. de wetgeving m.b.t. consumentenaakoop en zie daar voor deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product en de vigende wetgeving waarop dit is gebaseerd: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventuelee verder t/m art 7:25. Ik adviseer u om na te gaan of de glazenier/aannemer is aangesloten bij een branchevereniging met geschillen commiee en dan kunt u daar een klacht indienen. Is ere sp0rake van een eigen woning, benaderder dan : https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ en geef ik u nog deze info betreffende andere juridische mogelijkheden m.b.t. niet nakomen van wetgeving etc: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u sommeren tot naleving: https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/hoe-schrijf-ik-een-goede-sommatiebrief/

Ro
door Roy van den berg Jan 28, 2021 om 19:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor de uitgebreide informatie met mogelijkheden die ik kan doen.
Ik ga morgen contact zoeken met VKG en kijken wat hieruit komt.

bij hun branchevereniging staat wel op de site dat mochten partijen er niet uitkomen volgt een onafhankelijk onderzoek en de kosten hiervoor worden verhaald op de partij die in het ongelijk wordt gesteld, dit kan toch niet zomaar zo zijn in deze situatie?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 28, 2021 om 21:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat laatste is altijd zo maar als er inderdaad een mug geplet zit tussen thermopaintruiten zult u m.i. zonder enige twijfel inj het gelijk worden gesteld.
Een mug behoort er niet tussen te zitten (en dient er ook niet na plaatsing tussen te mogen komen indien  dat als tegenargument zou worden gemeld ).

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2021 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een grapjassen. Deze "tekortkoming" kan niet later ontstaan zijn. De leverancier van de schuifpui moet zelf maar gaan verhalen bij zijn glasleverancier.

Is dat bedrijf ergens bij aangesloten?

Ro
door Roy van den berg - Jan 28, 2021 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

`bedankt voor jullie reacties alvast,

Het bedrijf is aangesloten bij het zogenoemde VKG keurmerk.

ze zeggen dat het inderdaad niet later is ontstaan en onze schuld is maar het is te laat gemeld, waardoor de leverancier zich ook terug trekt,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 28, 2021 om 19:06
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vraagje;

Zit deze vlieg in het glas dus  tussen die 2 glasplaten....

of  tussen het schuifdeel,   dan  is deze platgeperst  en met  doekje er tussen  weg te halen,
mes erbij en  niet de rubbers doorsnijden....
zelf denk ik tussen schuifdeel,  heb ik zelf ook gehad....

Ro
door Roy van den berg Jan 28, 2021 om 19:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

helaas zit deze echt tussen het glas aan het einde van het vaste deel. zouden graag gewild hebben dat het met een doekje op te lossen is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 29, 2021 om 13:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Was jou vraag duidelijk voor  hun?

Tussen het glas kan ook tussen vaste en schuivende zijn......
Dit is  in de glasplaat bij het  aan elkaar  zetten... dus niet verwijderbaar.

Moet een nieuwe glasplaat komen omdat  open  snijden en nogmaals  kitten  wel kan maar vaak vocht problemen geeft...
Een nieuwe glasplaat wegens productie fout.
Ze hadden deze nooit moeten monteren, hun fout.

hutch
door hutch - Jan 29, 2021 om 09:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Roy,

uw probleem heeft niets met garantie te maken, maar alles met een tekortkoming in de nakoming van de afgesloten overeenkomst.

In artikel 23, lid 1 BW7 (Burgerlijk Wetboek) staat het volgende:

"De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is."

Vooral dat laatste is belangrijk: 'binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking.'

U heeft het na ongeveer twee maanden ontdekt, dus dan gaat die termijn van de voornoemde twee maanden in.
De termijn welke de verkoper aangeeft, kunt u vergeten. Die slaat nergens op, is zelfs niet toegestaan volgens artikel 6, lid 1 BW7.

Wijs die verkoper maar heel fijntjes op art. 6 en 23 BW7.

Succes.

sira
door sira - Jan 29, 2021 om 10:25
2326 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft hier gewoon garantie op hoor.
Meld de leverancier van de pui dat hij de ruit dient te vervangen en dat hij u een datum geeft wanneer de vervanging plaats zal vinden. Als hij contact opneemt met de fabrikant van het glas (die staat vermeld in de spouw van de ruit), weet hij precies wanneer de ruit bij hem wordt geleverd en kan hij voor u de vervangingsdatum inplannen.

Wi
door Willem70 - Jan 29, 2021 om 13:30
9 Antwoorden / Vragen

Degene die de ruit geplaats heeft ,de schilder ,moet in contact treden met de Glasfabriek en deze is aansprakelijk voor alle vuil wat in de ruit zit .
U hebt recht op een nieuwe ruit van de glasfabriek ,alleen degen die de ruit geplaatst heeft moet daarover contact opnemen met de leverancier.
Mits de vlieg tussen de ruiten zit,zelf niets ondernemen ,dan raakt de ruit lek en krijgt u helemaal niets vergoed.
Heb zelf ruiten gekeurd die terug kwamen van een klant in de fabriek.Willem

panter22
door panter22 - Jan 29, 2021 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kom je er  na meer dan 2 maanden achter dat er een mug in het raam zit.
Dan moet hij op een plek zitten wat niet opvalt. Het lijkt er op dat de aannemer zich beroept op het volgende artikel van BW 7
Ben je lid van vereniging eigen huis? Stel daar je vraag eens.

Artikel 759

  •
  • 1Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor de aannemer aansprakelijk is, moet de opdrachtgever, tenzij zulks in verband met de omstandigheden niet van hem kan worden gevergd, aan de aannemer de gelegenheid geven de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering.

  • 2De opdrachtgever kan vorderen dat de aannemer de gebreken binnen redelijke termijn wegneemt, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van de opdrachtgever bij herstel in plaats van schadevergoeding.

RSW
door RSW - Jan 30, 2021 om 07:50
1 Antwoorden / Vragen

What do you want to do ?
New mailDe glasleverancier is verantwoordelijk, dus het bedrijf dat de kozijnen bij u gemonteerd heeft moet dit afhandelen. Als er iets tussen het glas zit is het een fabrikagefout. Er zit normaal 10 jaar garantie op het glas. Wij monteren ook kozijnen. Het bedrijf dat bij u monteert geeft slechte service. Ik denk als u er mee verder gaat u dit zult winnen.