ki
door kia Apr 10, 2010 om 17:54
Garantie & verzekeringen

Wie zijn de kandidaat ministers

De politieke partijen hebben hun progamma's klaar.De meeste met de intentie te gaan regeren.Dus eigenlijk zijn het geen tweede kamer verkiezingen.Maar met dit progamma wil wij regeren.
Dan zou ik graag willen weten wie ze op het oog hebben als minister om het uit te voeren.Ben ik de enige die het zo ziet?

1207 6 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Apr 10, 2010 om 18:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Belangrijker lijkt mij op dit moment wat hun programma is.
Bij mij zal zeker meespelen bij het stemmen: welke partij heeft de minst gruwelijke plannen m.b.t. het verder verhogen van de belastingdruk ( zoals bedachte verhoging eigen bijdrage zorgverzekering etc)

Wie t.z.t. minister wordt vind ik van secundair belang.

gallito
door gallito - Apr 10, 2010 om 18:20
480 Antwoorden / 66 Vragen

Dat hangt ervan af welke partijen een coalitie gaan vormen en is die vraag nu nog niet in te vullen.

freya
door freya - Apr 10, 2010 om 18:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op zaterdag 10 apr 2010, 18:20]Dat hangt ervan af welke partijen een coalitie gaan vormen en is die vraag nu nog niet in te vullen.
Sterker nog, eerst zijn er nog verkiezingen en dan pas zal blijken welke partijen er uberhaupt in beeld komen om een mogelijke coalitie te gaan vormen. Aangezien de peilingen elke week weer anders zijn, kan het dus nog alle kanten op gaan. Kortom, er is geen zinnig woord te zeggen over 'wie' er minister gaat worden.

Freya

holpen
door holpen - Apr 12, 2010 om 02:31
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk zijn het gewoon Tweede Kamerverkiezingen. Wij kiezen dit deel van ons parlement namelijk rechtstreeks. Verder kiezen we helemaal niets.

Nadat de verkiezingsuitslag bekend is, zal er door de diverse partijen gekeken moeten worden hoe de krachtsverhoudingen liggen. Een nieuw te vormen kabinet zal normaliter gevormd moeten worden door samenwerking tussen partijen (coalitie). Dit is noodzakelijk omdat in ons bestel het praktisch onmogelijk is dat één partij de absolute meerderheid behaalt. Om dan toch te kunnen regeren, zal er een coalitie gevormd moeten worden die kan rekenen op steun van de meerderheid van de Tweede Kamer en liefst ook op die van de Eerste Kamer.

Als we afgaan op de huidige peilingen, lijkt het erop dat de PvdA wel eens de grootste partij zou kunnen worden. Dat zou normaal gesproken inhouden dat zij als eerste zullen mogen kijken of zij een regering kunnen vormen. Daarvoor is een samenwerking met partijen nodig die bij elkaar minimaal 76 zetels opleveren. Als we dan nu weer kijken naar de peilingen, dan kon het wel eens erg moeilijk worden voor de PvdA om een coalitie te vormen.

VVD heeft een programma dat mijlenver verwijderd ligt van dat van de PvdA. Het CDA heeft al laten doorschemeren het liefst met de VVD te willen regeren. Een coalitie met CDA en PvdA wordt daarmee ook al moeilijk. Bovendien zal er in alle combinaties nog minimaal één extra partij nodig zijn.

Wil de PvdA "over links", dan zal dat ook problematisch worden, want dan zullen zowel CDA, GroenLinks als SP nodig zijn, of wellicht CDA, D66 en GroenLinks. Een coalitie van vier partijen is meestal niet de meest stabiele.

Over rechts zou waarschijnlijk wel kunnen, in combinatie met CDA en VVD. De programmapunten kunnen daarbij wel een probleem vormen; vraag is of PvdA en VVD tot een regeerakkoord kunnen komen.

Een coalitie zonder de PvdA wordt ook een lastig verhaal: meest voor de hand liggend is dat CDA en VVD samen gaan. Maar ook deze twee partijen zullen een derde partij nodig hebben. D66 zal waarschijnlijk niet groot genoeg zijn om ze aan de meerderheid te helpen, dus zou ook daar nog weer een extra partij nodig zijn. De CU zou kunnen, maar of dat voldoende zetels oplevert is ook nog maar de vraag.

Een samenwerking met de PVV zou ook een optie zijn. Alle combinaties met enige linkse partij is daarmee eigenlijk al uitgesloten, want die zullen het nooit eens kunnen worden met de nogal rigoureuze standpunten van Wilders en de zijnen. Ook het CDA zegt niet veel te voelen voor een samenwerking met Wilders. Mocht het lukken CDA, VVD en PVV op één lijn te krijgen, dan nog is het twijfelachtig of deze drie de meerderheid weten te behalen.

Het is zelfs denkbaar dat er geen meerderheidsregering gevormd kan worden. In dat geval kunnen een aantal partijen proberen toch een (minderheids)regering te vormen dat probeert voor verschillende onderwerpen steun in de TK te krijgen van steeds wisselende meerderheden.

Nog een alternatief is een zakenkabinet: dan wordt er een club deskundigen als minister gevraagd, niet op basis van politieke kleur, maar op basis van deskundigheid. Deze ploeg kan dan proberen met wisselende meerderheden te gaan regeren.

Het is dan ook volslagen onmogelijk enig zinnig antwoord te geven op de vraag wie er voor de ministersposten gevraagd zullen worden. Ten eerste omdat het nog volledig onduidelijk is welke coalitie gevormd kan worden.

Ten tweede hebben we geen idee welke partij dan welke portefeuille toebedeeld zal krijgen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het aantal ministers verandert.

Tenslotte kunnen allerlei mensen gevraagd worden het ministerschap op zich te nemen. Het is niet noodzakelijk dat nieuwe ministers ook in de Tweede Kamer gekozen zijn. Sterker nog, op het moment dat een Tweede Kamerlid minister wordt, betekent dat meteen het einde van het TK-lidmaatschap en wordt de TK-zetel door iemand anders bezet. In Nederland is de scheiding der machten op zo'n manier ingevuld, dat ministers geen deel uitmaken van het parlement. Maar ook lieden van buiten het parlement kunnen gevraagd worden om minister te worden.

Je kiest dus absoluut geen ministers! Laat je daar niet door leiden. Kijk naar de partijprogramma's, kijk welke partij het dichtst staat bij jouw opvattingen en stem daarop. Let wel: de verkiezingsprogramma's zijn de uitgangspunten die een partij voorstaat. Dat wil niet zeggen dat men ook in staat zal zijn om al die punten te realiseren....

ki
door kia - Apr 12, 2010 om 19:40
4 Antwoorden / 4 Vragen

Op mijn stelling wie zijn de kandidaat ministers het volgende:
De fractieleiders zullen elkaar de komende tijd elkaar weer lekker in de haren zitten
Als voorbeeld Rutten zei laatst dat Bos in de afgelopen regeer periode een gat in zijn hand had. Bij mij komt dan de vraag welke kandidaat minister heeft De Heer Rutten op het oog om het in de komende periode beter te doen.
In mijn ogen zou de politiek dan meer duidelijkheid scheppen!

holpen
door holpen - Apr 14, 2010 om 00:37
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@kia
Dat zou helemaal niet meer duidelijk scheppen, dat zou alleen maar meer verwarring creëren. Dat zou namelijk inhouden dat elke partij voor elke post al een mogelijke minister zou moeten hebben klaarstaan. En dat zou jij allemaal moeten gaan bijsloffen?

Na de verkiezingen moet er bovendien nog eerst eens uitgebreid gesteggeld worden over welke partijen kunnen en willen samenwerken. Daarna moeten de portefeuilles nog verdeeld worden. En het zou zomaar eens kunnen dat een bepaalde ministerskandidaat niet de goedkeuring van de andere partij kan wegdragen. Dan heb je dus een probleem.

Bovendien zijn de poppetjes helemaal niet zo belangrijk. Welke Minister van Financiën er ook zit, deze zal gewoon het afgesproken kabinetsbeleid uitvoeren. Evenzo doen alle andere ministers dit.

En uiteraard - ik herhaal het nog maar eens - kiezen we geen kabinet, geen ministers. We kiezen een volksvertegenwoordiging: de Tweede Kamer. Niet meer en niet minder. Dus volg mijn eerdere advies op en verdiep je eens in de ideeën van de partijen in plaats van de poppetjes, die misschien morgen alweer vervangen worden.