ni
door nico w. Dec 22, 2011 om 11:05
Garantie & verzekeringen

Woekerpolissen: consumentenschandaal van de eeuw

Onderstaand artikel was deze week te lezen in dagblad ''De Pers'' en laat zie hoe half Nederland belazerd werd d.m.v. 7 miljoen woekerpolissen.

Verzekeraars, jullie hebben het geflikt
Door: Jan-Hein Strop

Gefeliciteerd verzekeraars, de champagne kan open. Jullie zadelden miljoenen Nederlanders op met woekerpolissen, maar komen ermee weg zonder de schade te vergoeden.

Verzekeraars van Nederland, jullie krijgen een groot compliment. Jullie zijn erin geslaagd om zeven miljoen beleggingsverzekeringen (zie kader) te verkopen, waarmee grote winsten zijn behaald. En toen bleek dat veel van die beleggingsverzekeringen wanstaltige woekerpolissen waren met veel te hoge kosten, mochten jullie die winsten gewoon houden. Bijna niemand is er namelijk in geslaagd jullie aan te pakken, jullie te dwingen de werkelijk veroorzaakte schade te vergoeden.

Vijf jaar na het ontstaan van de woekerpolisaffaire – het grootste financiële schandaal dat Nederland ooit kende – kunnen we constateren dat jullie ermee weg gaan komen. Er was volkswoede, er was politieke onrust, er was publicitaire druk, maar dat hielp allemaal niets. Jullie troffen compensatieregelingen, waardoor iedereen jarenlang dacht dat het probleem was opgelost. Maar die regelingen leveren gedupeerden niets meer op dan een fooi of minder.

In jullie ogen is dat terecht, want verzekeraars zijn immers ‘slachtoffer’ van de affaire. De hele toestand was het resultaat van een ‘teleurstellende beleggingservaring’, zoals jullie spreekstalmeester en Delta Lloyd-topman Niek Hoek het dit voorjaar noemde.

Natuurlijk, jullie reputatieschade door de langlopende affaire is enorm, waardoor de verkoop van levensverzekeringen is ingestort en iedereen nu tegen lage kosten wil banksparen. Vandaar dat het vele van jullie financieel niet voor de wind gaat. Dat is wellicht de straf voor het schaamteloos verkopen van rommel, maar daarmee is de schade nog niet vergoed. Die is door deskundigen geraamd op zo’n 20 miljard euro.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waarom hebben jullie zo weinig te vrezen van miljoenen Nederlanders die hun polis ongezien in de kast laten liggen? Het eenvoudige antwoord is dat bijna niemand jullie voor de rechter sleept, hoeveel uitzendingen Tros Radar er ook aan besteedt.

Koersplandewegkwijt
Er is tot nu toe maar één collectieve rechtszaak, tegen Aegon, die onlangs ook bij het gerechtshof succes heeft behaald. Toch zijn er bij de procederende stichting Koersplandewegkwijt slechts 22.000 polishouders aangesloten, terwijl er honderdduizenden Koersplannen verkocht zijn. De publiciteit over het gewonnen hoger beroep leidde slechts tot ongeveer 2.000 extra aanmeldingen, zegt advocaat van de stichting Erik Lutjens. ‘Dat viel tegen.’

Ook in de zaak van Van der Meulen tegen staatsverzekeraar ASR wist de klager een veel hogere schadevergoeding af te dwingen dan de compensatieregeling biedt. Het leidde dit jaar tot een opleving van de affaire, en allerlei toezeggingen van ASR. Maar dit is een uitzonderlijke procedure, die alleen zo ver is gekomen, omdat advocaat Adri Kranenburg bereid was om zonder betaling jarenlang jullie bataljon dure Zuidas-advocaten te bestrijden.

De zaak is in hoger beroep bij het hof, waar het waarschijnlijk niet tot een uitspraak komt. Jullie onderhandelen over een schikking, waarbij de advocaat en de gedupeerde eindelijk betaald krijgen. Gevolg is dat er geen uitspraak komt van de Hoge Raad, waarop andere gedupeerden zich kunnen beroepen. Het blijft bij één gunstige

806 0 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer