ri
door ripple Jul 21, 2020 om 15:00
Garantie & verzekeringen

Woonhuis niet op naam verzekeren

Mijn collega haar man is overleden. Zij betaald nu de hypotheek, maar het huis staat op naam van de ex vrouw van haar man. Nu heeft de SNS bepaald, dat omdat haar man overleden is, er geen recht meer is op een opstal en inboedelverzekering op haar naam voor dit adres, omdat het huis niet van haar is. Wie weet hoe zij zich wel kan/mag verzekeren in Nederland? Wettelijk moet dit huis verzekerd zijn, maar contact met de ex vrouw is geen optie. Haar Nederlands is te slecht om dit zelf op te lossen.
BVD dank voor de reacties.

3389 14 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 21, 2020 om 15:11
2010 Antwoorden / Vragen

Oei, dat kan nog best heel lastig worden. Mischien maar eens beginnen met de fundamentele vraag van wie dat huis nu is. De verplichting met het te verzekeren rust bij de hypotheeknemer en blijkbaar hoort mevrouw daar niet bij.

ri
door ripple Jul 21, 2020 om 17:10
2 Antwoorden / 3 Vragen

Zij mag daar gedoogd wonen, maar maakt zich zorgen over haar toekomst mocht er perongeluk brand komen bijv.  Dank je wel voor uw reactie

Tr
door Trostomaat Jul 21, 2020 om 18:44
239 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is 'brand' in relatie tot 'haar toekomst' niet de voornaamste zorg als het gaat om het hebben van een plek om te wonen.
'Gedoogd wonen' klinkt alsof het morgen voorbij kan zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 21, 2020 om 19:32
2010 Antwoorden / Vragen

Wat een zooitje. De ex hangt dus ook aan de pan als de zaak onverzekerd affikt dus het lijkt mij geen enkel probleem die aan tafel te krijgen. Dit gaat veel verder dan hoe krijg ik weer een verzekering. Hier moet een deskundige aan te pas komen om alles uit elkaar te trekken.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2020 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het huis staat op naam van de ex van haar overleden man? En mag zij daar dan wel blijven wonen? Uiteraard kan je een huis wat niet van jezelf is niet verzekeren. Maar de inboedel moet helemaal geen probleem zijn.

Een huis hoeft overigen niet wettelijk verzekerd te zijn. De hypotheeknemer, dus de bank vereist dat meestal wel van de hypotheekgever, de ex dus.

En is de ex dan niet in kennis gesteld van het overlijden van die man?

ri
door ripple Jul 21, 2020 om 17:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

De ex weet het, maar er is geen contact. Na een brand een straat verderop gisteren, maakt zij zich bezorgd omdat het huis nu onverzekerd is.
Dank u wel voor uw reactie.

Topantwoord

ze
door zeiler - Jul 21, 2020 om 15:47
19 Antwoorden / 21 Vragen

betaalt jouw collega de hypotheek voor een huis wat niet van haar is ??? Of is dit een soort huur betalen om er te mogen wonen? Even voor de duidelijkheid de collega  wil zich verzekeren?? Probeer Eigen HUIs.nl

ri
door ripple Jul 21, 2020 om 17:04
2 Antwoorden / 3 Vragen

Zij betaald inderdaad de hypotheek, de ex weet dat hij overleden is, en gedoogd dat zij er mag wonen. Mijn collega vind het eng niet verzekerd te zijn. Ivm brand of iets dergelijks. Dank je wel voor je reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 21, 2020 om 16:07
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige kwestie omdat er mogelijk een aantal zaken door elkaar lkopen. De echtgenoot van uw collega is overleden. De eerste vraag is dan hoe het zit met de nalatenschap. (Haar eventuele erfdeel) Zij heeft altijd de hypotheek betaald en gelet op de houding van de SNS bank die nu kennelijk verzekeringen weigers dan zelfs nog mogelijk onverplicht. Als de woning inderdaad op naam van ede ex staat is er waarschijnlijk ook nog een probleem m.b.t. het woonrecht en of de vraag wat er gebeurt als de woning wordt verkocht en zelfs wie het recht tot verkoop heeft. Als er indertijd bij de eerste scheiding sprake is geweest van een convenant is de inhoud daarvan ook nog van belang. Zij (u) kan (kunt) navraag doen bij https://www.verzekeraars.nl/ en ook bij de OMBUDSMAN van www.kifid.nl om advies/raad vragen. Dat afgezien van het feit dat er ook andere verzekringen zijn en mogelijk ook een verzekeringstussenpersoon hier dient kan verlenen.
M.b.t. het advies van @ZEILER https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  de link.  Eventueel is het raadplegen van een notaris ook nog nuttig.

ri
door ripple Jul 21, 2020 om 17:05
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel. Ik ga deze opties bekijken.

rj
door rjw - Jul 21, 2020 om 16:25
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is zo'n complexe zaak dat je dat niet via een internetforum moet proberen uit te zoeken. HIer moeten specialisten naar kijken.

ri
door ripple Jul 21, 2020 om 17:07
2 Antwoorden / 3 Vragen

Snap ik, het is ook meer een gebaar die ik voor haar doe. Dank je wel voor je reactie

mi
door miennaamishaaz - Jul 21, 2020 om 17:18
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een vraag die u beter kan stellen aan het juridisch loket
https://www.juridischloket.nl/

Gezien er eigendommen van een ""scheiding/vorig huwelijk bij zijn betrokken"" Kan dit een redelijke complexe zaak worden.

Want is de exvrouw van uw overleden man echt de eigenaar, of is het een oud papiertje dat dit zegt dat zij de eigenaar is.
Maar bij de vorige scheiding uw "Nu overleden" Man de eigenaar, wat bij de scheiding is toegekend.

Afhankelijk van hoe en wat de zaak is kan het 1 van de volgende dingen zijn.
1 de vrouw hoopt op een snelle Paycheck en Probeert het huis te bemachtigen dmv "mogelijk vervalste/verouderde documenten"
2 Het is een foutje met de oude scheiding, waarbij de man het huis kreeg, en de ex-vrouw "vull eigendommen in"
3 Het huis is inderdaad van de ex-vrouw, en u zou als zei zegt dat u er  uit moet eruit vertrekken. "in dit geval kunt u de al betaalde hypoteek op haar verhalen, omdat zei dit eigenlijk had moeten betalen, want het is namelijk haar huis"
4 anders {mogelijk antwoord van juridisch loket mbt uw probleem}

ma
door malty - Jul 21, 2020 om 18:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou zomaar kunnen dat uw collega recht heeft op de helft van de woning.
Vóór 2018 was zonder huwelijkse voorwaarden alles gemeenschappelijk bezit.
Wat is er afgesproken bij de scheiding, is er een testament en heeft de overledene kinderen die eventueel erven?
Een notaris raadplegen is geen overbodige luxe.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 21, 2020 om 20:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ripple,

Ik raad je aan om contact op te nemen met een advocaat,die gespecialiseerd is in woonrecht.

Waarschijnlijk kan een goede notaris je ook adviseren.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2020 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk is het maar een raar verhaal. Die collega mag daar wonen van de ex maar krijgt geen contact met haar? Waarom verzekert ex dat pand niet?

En deze zaak heeft ook nog de nodige fiscale consequenties.

justmeagain
door justmeagain - Jul 21, 2020 om 22:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar betaald uw collega's rechtstreeks aan de hypotheekverstrekker of betaald ze aan de ex als zijnde huur?
Een tolk is in dit geval zeker het geld waard.

me
door mein33 - Jul 21, 2020 om 22:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vreemde constructie dat uw vriendin de hypotheeklast betaald voor de eigenaar.
Dit zou eigenlijk moeten worden beeindigd en er zou moeten worden overgaan naar een huurovereenkomst.
De opstalverzekering is voor de eigenaar van het pand, de vriendin is daar niet voor verantwoordelijk.
De inboedelverzekering is wel voor uw vriendin en die kan zij eenvoudig afsluiten.

sw
door swat1500 - Jul 22, 2020 om 00:30
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De eigenaar van het pand zal voor een opstal verzekering moeten zorgen. Het is echter geen wettelijke plicht om een opstal verzekering te hebben. Inbodelverzekering zou in beginsel geen probleem moeten zijn, echter is de status van deze mevrouw niet helemaal duidelijk. Huurt zij de woning of woont zij daar gratis.
Besef wel dat als er geen huurovereenkomst is zij van de ene op de andere dag op straat gezet kan worden.

Van belang is ook nog of zij getrouwd was met de overledene. Woonden zij alleen samen dan heeft geen enkele juridische binding met het pand.

Aks niet eigenaar zou zij ook niets hebben aan de opstal vezekering aangezien die het risico van de eigenaar dekt. Zou zij de opstalverzekering al hebben kunnen afsluiten dan zou de verzekering bij een brand niets uitkeren aangezien zij niet de eigenaar van het pand is en de feitelijke eigenaar niet de verzekerde is.

Was zij wel getrouwd met de overledene dan heeft zij wellicht recht op een deel van het pand (afhankelijk van eventuele huwelijkse voorwaarden).

ma
door malty - Jul 22, 2020 om 07:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als de opstalverzekering op naam van de overleden man stond was dat natuurlijk ook niet juist want hij was net als uw collega ook geen eigenaar.
Uw collega hoeft niet voor een opstalverzekering te zorgen, zij is geen eigenaar.
Als de hypotheekverstrekker een opstalverzekering eist zal die bij de eigenaar moeten zijn.

Iv
door Ivo W - Jul 22, 2020 om 22:04
728 Antwoorden / Vragen

1: er is geen wettelijke plicht om het huis en/of de inboedel te verzekeren. Wanneer er een hypotheek is, kan (zal) het wel zijn dat in de hypotheek overeenkomst is opgenomen dat de eigenaar van de woning een opstalverzekering met voldoende dekking moet afsluiten. Aangezien uw collega niet de eigenaar is, hoeft zij zich hier niet om te bekommeren.

2: De inboedelverzekering kan worden afgesloten door de bewoner/ster. Veel verzekeraars eisen echter wél dat er een document voorhanden is waaruit blijkt dat de verzekeringnemer rechtmatig op het opgegeven adres woont. Denk hierbij aan een huurcontract, anti-kraak overeenkomst of een testament waaruit blijkt dat men recht heeft op (vrucht)gebruik van de woning. Indien zo'n document ontbreekt kan het inderdaad lastig worden om een verzekeraar te vinden die de inboedel wil verzekeren.

Voor de huidige woonsituatie lijkt het me dan ook dringend zaak om uit te laten zoeken wie waar recht op heeft. Dit door een deskundige in familierecht/erfrecht in te schakelen. Het lijkt me voor de collega immers ook niet wenselijk wanneer de eigenaar van het huis elk moment de lege opleveren van de woning kan vorderen.