dwergudomrak
door dwergudomrak Oct 14, 2009 om 15:08
Garantie & verzekeringen

Woonhuisverzekering

Hallo,

Ik heb al meer dan 25 jaar een woonhuisverzekering van nationale nederlanden en die loopt in 2013 af met een stilzwijgende automatische verlenging van 10 jaar, als ik bijtijds opzeg dan gaat die 10 jaar verlenging niet door dat weet ik. Ook als de polisvoorwaarden of de prijs veranderd kan ik er vanaf.Maar nu heb ik begrepen dat verzekeringen niet langer meer mogen duren dan 1 jaar en je nu niet meer vast zit aan de eerdere looptijd van 10 jaar maar dat je nu een opzegtermijn in acht hoeft te nemen van 3 maanden. Maar mijn verzekering zegt dat ik moet uitdienen tot minimaal 2013. De premie is vrij hoog vergeleken met andere maatschappijen, dus ik wil wel veranderen.Kan iemendmij uitleggen hoe het zit?

Groeten Paul.

1247 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 14, 2009 om 15:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vijf jaar is het maximum. Soms is er een langere looptijd, maar dan mag je wel elke vijf jaar opzeggen. Hou wel de opzegtermijn in de gaten. Je kunt wel tussentijds weg als de voorwaarden in je nadeel veranderen. In veel verzekeringen zit in de voorwaarde een indexeringsclausule. Dan kan je tussentijds opzeggen als de premie met meer wordt verhoogd dan de indexering.

U heeft een oude verzekering, waarvan de termijn nog 10 jaar is. Die kan je dus om de 5 jaar opzeggen en bij de vervaldatum en jaar van de verzekering. Wel opletten op de opzegtermijn en doe dat aangetekend. Omdat de verzekering 10 jaar oud is, is het mogelijk dat hier nog geen indexeringsclausule op zit. Dan kan je bij iedere premieverhoging opzeggen. Daar zit wel een bepaalde termijn aan vast, waarin je dan (aangetekend raad ik aan) moet opzeggen.

Vladja

al
door alekz - Oct 26, 2009 om 11:38
7 Antwoorden / 0 Vragen

Vijf jaar is op dit moment het maximum, maar omdat de polis op tien jaar staat, kunt u de maatschappij verzoeken de polis te wijzigen naar jaarbetaling. Volgend jaar komt er wel de wijziging dat polissen per jaar opgezegd moeten kunnen worden. Dat kan hulp bieden, want als hij nu omgezet wordt naar vijf jaar, dan is dat per 2008 tot 2013. Als er polisvoorwaarden wijzigen dan kun je de polis ook opzeggen, of als de premie verhoogd wordt. Dan moet de verhoging niet het gevolg zijn van de indexering.

vladja
door vladja - Oct 26, 2009 om 12:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Alekz,

Als de verzekeringsmaatschappij nu al het standpunt inneemt dat de verzekering tot de einddatum uitgediend moet worden, heeft het geen zin om een verzoek in te dienen om deze om te zetten naar een 1-jarige overeenkomst. Het antwoord is : uitdienen tot het einde.

De polis om laten zetten naar een vijfjarig contract is niet nodig en zelfs dom. Eindjaar van huidige verzekering is nu  2013. Als je de verzekering om laat zetten op per eerstkomende premie-vervaldatum (datum vraag: 14.10.2009) dan wordt het eindjaar eind 2014 of mogelijk zelfs 2015 + dat je daarvoor waarschijnlijk administratiekosten berekend krijgt. Je sluit namelijk een nieuwe verzekeringsovereenkomst. Tel uit je winst als je van de verzekering af wil. Trouwens de wet geeft je nu al de gelegenheid om 10-jarige contracten, elke 5 jaar te beëindigen.

De opzegmogelijkheden: prijs (al of niet met indexering)  of wijziging polisvoorwaarden, maar alleen als ze in je nadeel veranderen en dus niet bij elke wijziging, zijn al aangegeven.

Vladja

al
door alekz - Oct 26, 2009 om 13:27
7 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

In sommige gevallen kan je ook van een polis af bij wijzigingen in jouw voordeel. Dat hangt af van de polisomschrijving. In 2003 waren er al uitspraken waarin aangegeven is dat 10 jaarscontracten een niet te overziene periode bedroeg voor particuliere cliënten. Dat NN zich nog altijd op het standpunt stelt dat 10 jaarscontracten kunnen, dat is iets anders. Cliënt kan hierdoor verzoeken om een kortere contractsperiode. Dit kan ook één jaar zijn. Afhankelijk van de maatschappij zal dan bekeken worden of dit kan. Als NN éénjaarsperioden kent, dan moeten zij dit aanbieden. Ik ben het wel met jou eens dat omzetten naar een 5 jaarscontract niet in het belang van Paul is. Dat raad ik hem dan ook beslist af.

vladja
door vladja - Oct 26, 2009 om 20:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er kan over van alles gepraat worden vanaf 2003, maar dat maakt het nog geen wet, waarop je je kunt beroepen om een verzekeringscontract tussentijds te kunnen be-eindigen/openbreken. Tijdens de praatperiode kan een verzekeringsmaatschappij gewoon een beroep doen op contract is (knevel)contract.

Pas in het nieuwe verzekeringsrecht dat in 2006 werd ingevoerd, is bepaald dat wanneer een verzekering wordt gesloten voor een periode langer dan 5 jaar, de klant toch altijd de mogelijkheid heeft om elke 5 jaar op te zeggen. Daar buiten is een wijziging in je nadeel, en niet in je voordeel. (kom maar op met de gerechtelijke onderbouwing dat dit bij een voordelige wijziging wel kan) of een prijsstijging (rekening houdend met een eventuele indexeringsclausule) een reden om een verzekering tussentijds te kunnen be-eindigen.

In het Verbond van Verzekeraars is een aantal jaren geleden afgesproken dat schadeverzekeringen voor particuliere consumenten nooit een langere looptijd hebben dan één jaar. Daarbij gaat het om nieuw af te sluiten verzekeringen en niet om lopende contracten. Vrijwel alle verzekeraars houden zich daar ook aan. Er zijn nu zelfs al verzekeraars waarbij je particuliere schadeverzekering per maand kunt opzeggen.

Nog steeds is een verzekeringsmaatschappij niet verplicht om mee te werken naar het omzetten van een langdurige contractstermijn naar een 1-jarige contractstermijn. Daar willen een aantal maatschappijen op vrijwillige basis niet aan meewerken, omdat ze op hun vingers kunnen natellen, dat je dan bij ze weggaat.

Vladja