de
door deboss101 Aug 13, 2020 om 15:02
Garantie & verzekeringen
yarden

Yarden

Mijn vrouw is vorige maand overleden
nu komt mijn vrouw uit thailand en hebben speciaal daarvoor een dure verzekering afgesloten bij yarden om in thailand de crematie te laten plaats vinden
Nu kan dat door de corona niet plaatsvinden en is ze hier in nederland gecremeerd
Er is nu 7500 euro over
We hadden 2 natura polissen (die heeft de crematie hier bekostigd)en een uitvaart verzekering en nog een eigen wens verzekering
Nu wil yarden niet overgaan tot het betalen van het restand en beroepen ze zich op dat het wettelijk is geregeld dat ze 10% uit mogen betalen tot 500 euro
Ik krijg geen antwoord over welke wet het is en vind eigenlijk dat ze ook wel wat coulance mogen toepassen
Mijn vraag is welke wet hebben ze het over en klopt het allemaal wel wat ze zeggen

3099 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 13, 2020 om 15:22
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo DeBoss101 ,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw vrouw .

Kan wat overblijft van het verzekerd bedrag worden uitbetaald?

Als na de financiële afwikkeling van de uitvaart geld overblijft van het verzekerde bedrag, dan kunt u gebruik maken van de 10% regeling.
Bij deze regeling wordt 10% van het verzekerde bedrag tot maximaal € 500 uitgekeerd uit het resterende tegoed. Het geld wordt gestort op de ervenrekening. Hiervoor hoeft u geen uitvaartnota's in te dienen.
Als u het bedrag op een ander rekeningnummer wilt ontvangen stuurt u een kopie van de Verklaring van erfrecht op.

Stuur deze verklaring per post op naar:

Yarden Verzekeringen

Afdeling Claimadministratie

Postbus 10118
1301 AC Almere.

Wilt u ons ook laten weten op welk IBAN-bankrekeningnummer wij het geld kunnen overmaken en wie de begunstigde is?

De 10% regeling geldt niet als uw uitvaartverzekering een geldverzekering is. Bij een geldverzekering wordt het gehele bedrag na overlijden overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer van de verzekeringnemer, tenzij de erfgenaam anders bepaalt.

Mijn vraag is welke wet hebben ze het over

Betreft uw vraag over welke wet dit gaat , kunt u contact opnemen met de Ombudsman Uitvaartwezen , klik op de zwarte regel .

https://ombudsmanuitvaartwezen.nl/contact/

de
door deboss101 Aug 13, 2020 om 15:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

waarom is het zo moeilijk om mij te vertellen welke wet het is jullie verwijzen er na dan moet je ook vertellen welke wet het is en niet doorverwijzen naar de ombudsman

marita5
door marita5 Aug 13, 2020 om 15:48
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry , ik ben een forumlid van Kassa , ik werk niet voor Yarden , de informatie staat op hun site . Voor klachten / of vragen kunt u terecht bij de Ombudsman Uitvaartwezen

ju
door juliomariner Aug 13, 2020 om 16:00
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Maritas geeft een goed onderbouwd antwoord, het geeft geen pas haar zo af te blaffen

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2020 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die regeling staat dus gewoon in de voorwaarden van Yarden waar u akkoord mee bent gegaan.

Dan had u een sommenverzekering moeten nemen ipv een naturaverzekering.

de
door deboss101 Aug 13, 2020 om 15:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik vraag om informatie niet niet om zo.n reactie waar ik niks mee kan

tijger1
door tijger1 Aug 13, 2020 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan jammer. U sluit een contract af en Yarden houdt zich aan dat contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 13, 2020 om 15:57
16767 Antwoorden / 202 Vragen

re.

ju
door juliomariner - Aug 13, 2020 om 15:57
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Het staat in de voorwaarden, er hoeft geen wetgeving achter te zitten. Heel vervelend voor u maar u bent akkoord gegaan met de voorwaarden. Het lijkt me heel sterk dat deze voorwaarden tegen de wet ingaan. De voorwaarden zijn vast opgesteld in overleg met juristen. Ik denk dan ook dst u geen kans maakt als u er een rechtzaak van maakt. Maar anders vraagt u het toch maar na bij de onbudsman waar Maritas naar verwijst.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2020 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De fiscale regelingen verbieden een verzekeraar in dit geval meer dan 10% of € 500 uit te keren. Daar kan ook de ombudsman niets aan doen.

marita5
door marita5 Aug 13, 2020 om 16:03
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , vragen kost niks .

tijger1
door tijger1 Aug 13, 2020 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het kost niets, maar is zinloos.

marita5
door marita5 Aug 13, 2020 om 16:07
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Dan weet Ts het in ene keer .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 13, 2020 om 16:06
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen, gecondoleerd met uw verlies.

Zoals aangegeven heeft u te maken met de voorwaarden van de verzekering die u heeft afgesloten. Op uw vraag op welk recht dat is gebaseerd is mijn antwoord simpel: het overeenkomstenrecht zoals geregeld inhet BW boek 6 v.a. art 213.
En helaas voor u ken ik geen enkele verzekeraar die indien er een beroep wordt gedaan op de polis en het is niet nodig om het volledig verzekerde bedrag uit te keren dat normaliter helemaal niet gebeurt en is de genoemde 10% dan in dat opzicht een voordeel.

Hierbij de verwijzing van @MARITA5 als link: https://ombudsmanuitvaartwezen.nl/ maar ik vrees dat u ook daar geen ander antwoord zult krijgen.

Mogelijk vindt u hier al enige voor u relevante info m.b.t. uitspraken. https://ombudsmanuitvaartwezen.nl/klachten-en-uitspraken/

Gr
door Grunn1 - Aug 13, 2020 om 16:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Is er in uw polis opgenomen dat u extra premie moest betalen om de crematie in Thailand uit te voeren? Zoja neem dan contact op met het juridisch loket want dan heeft yarden zich niet aan de voorwaarden (kunnen) houden en heeft u teveel betaald.
Nog gecondoleerd.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2020 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat op de site uitvaart.nl

Als er geld overblijft uit een natura uitvaartverzekering, is het gebruikelijk dat dit bedrag in de polis blijft. Het is dan beschikbaar voor een volgende verzekerde resp. Iemand die daartoe wordt aangewezen. Het uitkeren aan nabestaanden kan in de regel niet:
a) omdat dit strijdig zou kunnen zij met de fiscale regel dat de uitkering uitsluitend aangewend mag worden voor uitvaartkosten en
b) omdat een uitvaartverzekeraar geen uitkeringen in geld kan verrichten op grond van de beperking die voortvloeit uit de beperking van de vergunning die de Nederlandsche Bank verstrekt aan uitvaartverzekeraars

panter22
door panter22 - Aug 13, 2020 om 16:22
6599 Antwoorden / Vragen

Wat ik aan wetgeving heb gevonden is het volgende:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0020421/2020-01-01#Hoofdstuk8
Dan kijk je onder bij 63 lid 1 onder b:

Artikel 63

  •

    • b.een omschrijving van de prestatie waartoe de natura-uitvaartverzekeraar zich verplicht;

De omschrijving staat in de voorwaarden van Yarden, zoals Marita5 en Tijger1 al aangegeven hebben.
Yarden mag dit zelf invullen. Er is geen wet die voorschrijft als er nog geld overblijft, dit geld uitbetaald moet worden.

de
door deboss101 - Aug 13, 2020 om 19:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

De enige reden dat ik vraag welke wet het regeld is dat  yarden mij vetelt   dat er een wet is die aangeeft dat ze 10 % mogen uitkeren
Na herhaaldelijk vragen aan hun welke wet dat is krijg ik of geen antwoord of wordt doorverwezen zoals hier naar de ombudsman
Als er geen corona was geweest was alles gewoon afgerekend
Dit lijkt mij toch een uitzonderlijk geval
Op de reacties   je heb zelf getekend kan ik alleen maar zeggen dat we op dat moment een adviseur van yarden zelf thuis hadden die ons dit aanrade na onze wensen kenbaar hebben gemaakt
Als je naar de dokter gaat ga je ook van zijn advies uit

Vandaag nog contact gehad met het juridisch loket  die gaven aan als yarden het over een wet heeft  ze kenbaar moeten maken over welke wet het gaat

Jaap

gerbera
door gerbera Aug 13, 2020 om 21:50
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Als er geen corona was geweest was alles gewoon afgerekend

Dat is niet juist, dan was alles volledig betaald, ook het overbrengen en cremeren in Thailand.

panter22
door panter22 Aug 14, 2020 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je zit maar steeds met dat geld wat  niet helemaal besteed is.
Je hebt geen recht op uitkering van de rest van het verzekerde bedrag.
Een naturaverzekering keert geen geld uit. En volgens de Consumentenbond is een bedrag van €7500 gemiddeld.
Dus oververzekerd was je ook niet.
En die 10 % wordt echt geen 100%

rj
door rjw - Aug 13, 2020 om 19:55
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Het is nu helaas te laat maar hopelijk voor een hoop andere mensen:

- als je genoeg geld achter de hand hebt: neem geen uitvaartverzekering, maar zet het geld op een aparte rekening
- als je je wilt verzekeren: neem geen naturaverzekering; het klinkt leuk maar de verzekeraar regelt uiteindelijk wat er allemaal gebeurt (dat is weliswaar de reden om zo'n verzekering te kiezen, maar meestal weet je nog niet hoe de situatie is als de verzekering uitbetaald).