we
door well0003 Sep 9, 2019 om 14:10
Garantie & verzekeringen

Ziektekostenverzekering van osasapparatuur

Kwam vorige week tot de ontdekking dat de Apneu apparatuur €36,- per maand kost.
CZ gebeld met de vraag omdat ik dit apparaat al 100 maanden heb of dat een normale prijs was.
Antwoord 'ja is tov anderen mee een van de voordeligste

Natuurlijk ben ik niet de enige met apneu maar zijn deze kosten wel normaal????

vr gr Chris

11147 19 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 9, 2019 om 14:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Well0003 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.cz.nl/vergoedingen/osas-apparatuur

edrick3
door edrick3 - Sep 9, 2019 om 15:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, er moet nu eenmaal betaald worden voor die apparatuur (zoals ook voor andere apparaten).
In dit geval valt het onder de basisverzekering en wordt het dus vergoed.
Ben het wel met je eens dat het in een aantal gevallen wellicht wenselijk zou zijn om de apparatuur dan te 'kopen', maar dat is ivm administratiekosten etc, blijkbaar niet haalbaar voor de verzekeraars.

Zou even middels de knop 'Bewerk' je NAW-gegevens weghalen (en heb dit voor de zekerheid ook maar even bij de redactie gemeld).

ellencc
door ellencc - Sep 9, 2019 om 16:25
31 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb bij een slaapcentrum gewerkt en nooit van de patienten gehoord dat voor de CPAP per maand moesten betalen. Het zit in de basisverzekering, net als het consult en behandeling van de neuroloog. hoe het bij longartsen is weet ik niet. Wel moet het eigenrisico betaald worden als je daar nog wat van over hebt.
De verzekerings werkt met verschillden firma's van deze apparatuur. Er wordt op basis van geboortedatum of iets dergelijks een scheiding gemaakt en krijgt de een een apparaat van Pietje en een ander van Jantje.

Th
door Thijs124 - Sep 9, 2019 om 16:25
289 Antwoorden / Vragen

Gratis zal de Leverancier niet willen. Alles kost geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2019 om 17:02
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u het werkelijk niet eens bent met het antwoord van CZ en zoals @ELLECC meldt het apparaat in de basisverzekering zou zitten als genoemd genoemd en de volledige kosten bij u in rekening na verreking van het eigen risico, dan kunt u navraag doen bij de geschillencommissie ziektekosten : info@skgz.nl  Dat kan nadat CZ u naar uw mening opnieuw een voor u negatief antwoord geeft.

ma
door marnix1 Sep 11, 2019 om 11:52
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ts zegt toch helemaal niet dat hij het zelf moet betalen?
hij vraagt of het bedrag normaal is, ik kan melden dat dat inderdaad zo is,
het maandbedrag is mede zo hoog omdat er om de zoveel tijd een controle van het apparaat plaatsvindt en er steeds nieuwe maskers en andere toebehoren worden geleverd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2019 om 12:27
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als Ts niet zelf zou behoeven te betalen, wat is dan het probleem? Ten zij Ts vindt dat het maatschappelijk te duur is.

ma
door marnix1 Sep 11, 2019 om 13:57
256 Antwoorden / 22 Vragen

ts heeft volgens mij gezien wat zijn/haar ziekteverz. betaalt maandelijks.

jo
door jorisw Sep 11, 2019 om 15:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft: dus als een ander betaalt vraag je je niet meer af of iets wel een normale prijs is?

ma
door manwijf - Sep 11, 2019 om 11:44
574 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe duur de zorg is merk je pas als je er zelf mee te maken krijgt. Over het algemeen geldt: we zijn genereus met het gratis weggeven van zorg, maar als we zelf om die reden meer moeten betalen, beginnen de meesten toch op te spelen. Daarom zeg ik altijd: iedereen komt aan de beurt. Zolang je niets mankeert is het makkelijk om voor Sinterklaas te spelen.

ab
door abbut - Sep 11, 2019 om 11:47
8 Antwoorden / 2 Vragen

Natuurlijk kijkt u daar vreemd van op. Ik ook. De aanschafwaarde varieert, maar ligt gemiddeld rond € 2000. Met een vergoeding € 36 per maand heeft de leverancier die kosten er in een kleine 5 jaar uit. Het enige wat na vijf jaar nog geld kost is een jaarlijks setje filters en evt. vervanging van versleten gebruiks-onderdelen (masker).

Sinds een jaar of 10 gebruik ik een dergelijk apparaat. Nooit iets mee aan de hand en volledig vergoed uit de basisverzekering.

Welk apparaat je krijgt, hangt af van het contract dat je verzekeraar heeft met een bepaalde leverancier. Het apparaat heb je in bruikleen. Wissel je van verzekeraar, dan moet je het soms inleveren en staat er een nieuwe leverancier op de stoep.

Verder heb je natuurlijk een 'gratis' onderhoudscontract. Vroeger kwam er jaarlijks een servicemedewerker van de leverancier langs om de data van de SD-geheugenkaart op te nemen en mogelijke onregelmatigheden op te merken, maar dat is verleden tijd. Mijn medisch specialist leest de SD-kaart zelf uit en interpreteert de gegevens.

Terugkomend op uw eerste opmerking: het verdienmodel ziet er goed uit!

jo
door jorisw Sep 11, 2019 om 15:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt een huurprijs niet vergelijken met een koopprijs.

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2019 om 13:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er bestaat een apneu vereniging en er zijn diverse forums, misschien is het een idee om daar eens te kijken voor allerhande informatie zoals uw vraag.
Ik zou ook maar vaker uw bankrekening controleren, en om te beginnen over een langere tijd goed na te kijken, want wie weet wat er zoal nog meer afgeschreven wordt waar u geen weet van heeft.

ma
door marnix1 Sep 11, 2019 om 13:58
256 Antwoorden / 22 Vragen

aurora, waar leest u dat TS het zelf betaalt?

ha
door harrybre - Sep 11, 2019 om 15:47
240 Antwoorden / Vragen

Mij is ook enkele jaren zo'n ding ( ResMed AirSense 10)  "verkocht" als DE remedie tegen chronische vermoeidheid. Resultaat: nul,nix. Ik snap sowieso de werking niet, want de uitgeademde lucht moet je tegen die luchtpomp in door een kring van kleine gaatjes rondom het mondstuk zien te bladen. Voor de lol eens proberen: hand op het mondstuk en dan uitblazern. Knap moeilijk, oftewel: vlg mij adem je gewoon weer een fors deel van je net uitgeademde lucht in.
Maar nu prijzen: Als zo vaak is mij opgevlallen als iets door de zorgverzekering betaald wordt, is de kassabel lam. Waarom ook, er komt zo godsgruwelijk veel geld binnen, dus waarom controleren. En.. eigen voordeel NUL, dus waarom werk erin steken ? Ziekenbed-onderschuif-tafeltje met schuin te zetten leesplankje: bij Lidl enkele jaren gelden € 75, en in de huur.. € 35 /week.
https://www.airsense10.net/new-resmed-airsense-10-autoset-cpap/   $569.00 ( bij een koers van 1,10: € 517,27 + post ( ach.. € 50) + invoerrecht ( 0%) + 21 % BTW... = € 686,40. Bij € 36,40 / mnd dus binnen 20 maanden teruggverdiend. Ach... gewoon de zorgpremie een beetje omhoog en.. opgelost.
Onderdelen en accesoires: https://www.amazon.com/resmed-airsense-10/s?k=resmed+airsense+10

-   Breathing appliances    0 %

ma
door marnix1 Sep 11, 2019 om 16:23
256 Antwoorden / 22 Vragen

U heeft er verstand van, indien u er echt 1 nodig heeft, krijgt u er 1 via uw zorgverzekeraar en wordt het ding op uw klachten afgestemd,
dat  u zich er 1 heeft laten aansmeren voor uw chr. vermoeidheid, is knap dom.

mo
door mof - Sep 11, 2019 om 16:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

100 maanden is3600 €.
wat doet diemachine daarvoor?

ma
door marnix1 Sep 11, 2019 om 16:26
256 Antwoorden / 22 Vragen

Diemachine zorgt er ondermeer voor dat mensen weer kunnen werken en normaal functioneren ipv. onderweg in slaap vallen en uw kindertjes doodrijden.

gerbera
door gerbera Sep 26, 2019 om 11:30
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Apneu is een ademhalingstoornis en treed voornamelijk tijdens de slaap op. Uw ademhaling stokt dan enige tijd waardoor er een zuurstof tekort optreed. Het apparaat vangt het zuurstof tekort op en zorgt voor een betere (constante) ademhaling . Heeft dus niets met het voorkomen van in slaap vallen onderweg van doen want dat apparaat staat bij je bed en sleep je niet met je mee..

de
door dekuls - Sep 11, 2019 om 19:34
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Chris,

Ik gebruik al ca. 7 jaar de zelfde CPAP.
Sinds 1 januari 2019 ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
Ik was eerst bij VGZ en ben nu verzekerd bij DSW.
In de kostenoverzichten die ik elke keer krijg van DSW viel mij op dat de maandelijkse kosten
voor mijn CPAP ca.  € 33,-- zijn. Toen ik nog verzekerd was bij VGZ waren deze maandelijkse
kosten maar €22,--. Een verschil van ca. 50%.
Ik heb dit toen nagevraagd bij de leverancier van mijn CPAP, Vivisol.
Daar kreeg ik te horen dat Vivisol voor elke verzekeraar dezelfde kosten in rekening brengt. ( ?????)
Bij navraag bij DSW kreeg ik te horen dat dit waarschijnlijk te maken had met gestegen kosten
en misschien wel beter onderhandelen van VGZ.
Voor de duidelijkheid, ik gebruik nog steeds de CPAP die ik ca. 7 jaar geleden heb gekregen van Vivisol.

Gegroet,
Jan

1paul
door 1paul - Sep 12, 2019 om 09:22
3135 Antwoorden / 0 Vragen

36 p/mnd is het eigen risico zeker...

ma
door marnix1 Sep 12, 2019 om 09:33
256 Antwoorden / 22 Vragen

Er hoeft geen eigen risico betaald te worden bij deze therapie.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard betaal je een eigen risico. Dit is een hulpmiddel wat door de specialist wordt voorgeschreven.

ma
door marnix1 Sep 13, 2019 om 08:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

Uiteraard?
Tijger, zoek het gewoon even op voor je onwaarheden debiteert. Er is geen eigen risico omdat het ding in bruikleen wordt gegeven.

1paul
door 1paul Sep 26, 2019 om 08:52
3135 Antwoorden / 0 Vragen

sommige hulpmiddelen valen wel onder het eigen risico, of dit er ook 1 van is kan ik je niet vertellen maar de zorgverzekeraar wel...

lo
door lovewinnie Sep 26, 2019 om 11:09
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je betaald hiervoor geen eigen risico. Is een bruikleen product. Tenminste, mijn moeder betaald er niks voor. Heb net gevragen en zit ook op ca 30 euro pm bij vgz. Alleen merkt ze dus weinig van want wordt betaald door vgz en ziet zelf geen rekening

panter22
door panter22 - Sep 12, 2019 om 10:44
6599 Antwoorden / Vragen

Geen eigen risico, geen eigen bijdrage.
Waarom moet je dan betalen?

ma
door marnix1 Sep 12, 2019 om 10:45
256 Antwoorden / 22 Vragen

Volgens mij betaalt TS ook helemaal niet, maar zijn verzekering.

panter22
door panter22 Sep 12, 2019 om 10:49
6599 Antwoorden / Vragen

Waar maakt hij zich dan druk over.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2019 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ts heeft al 100 maanden dat ding, waar uiteraard zijn zorgverzekeraar voor betaalt en waarvoor natuurlijk ook een eigen risico geldt, maar dat zal hij ook al wel op maken aan de controle bij de specialist. Maar acht jaar geleden zal de maandelijks prijs niet zo hoog geweest zijn. En is dat ding kapot, krijgt hij een nieuwe of andere.

panter22
door panter22 Sep 13, 2019 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Er geldt geen eigen risico voor.

he
door henkvdput - Sep 12, 2019 om 20:15
2 Antwoorden / Vragen

Beste Chris,

Ik heb al jarenlang een dergelijk apparaat.
De kosten worden vergoed uit het basispakket.

Mijn leverancier brengt hier op dit moment € 24,00 voor in rekening bij mijn zorgverlener Anderzorg.

Dus het apparaat dat u via CZ heeft is zeker niet de goedkoopste.

Met vriendelijke groet,
Henk

rickfokker
door rickfokker - Sep 12, 2019 om 22:23
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb zelf ook een CPAP. Bij mij zijn de vanuit de basisverzekering betaalde kosten zo'n € 23,- per maand inclusief het jaarlijkse nieuwe masker, filter en luchtslang. Het antwoord van CZ lijkt niet helemaal juist dat ze een van de voordeligste zouden zijn. Maar ja ... je kunt vragen of het aan de slaapverpleegkundige van het ziekenhuis goed vragen of zij een goedkopere door het ziekenhuis gecontracteerd alternatief hebben. Dat maakt in het gemak qua uitlezen van de gegevens meestal makkelijker. En gemak kost geld. Je zult het wel zelf moeten regelen mocht je willen overstappen naar een andere leverancier.

gerbera
door gerbera - Sep 26, 2019 om 11:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het vreemde hier is dat het antwoordt van CZ tegenstrijdig is met datgene wat zij zelf schrijven. Tenzij u het apparaat van een niet gecontracteerde leverancier heeft. In dat geval zou ik maar met hen praten om een apparaat te krijgen van een gecontracteerde leverancier.