dr
door draaipainter55 Feb 1, 2023 om 15:21
Garantie & verzekeringen

Zonnepanelen

Bij het plaatsen van mijn zonnepanelen heeft het bedrijf zich niet gehouden aan de erfgrens op het dak van ons appartementencomplex.
Nu wil mijn buurman panelen plaatsen maar het bedrijf dat hij in handen heeft genomen heeft nu ruimte tekort om die te plaatsen
Ik heb dit gemeld aan het bedrijf dat mijn zonnepanelen heeft gemonteerd maar zij vertelde mij dat ik binnen 6 weken na instalatie
dit had moeten melden.
dit kon ik niet omdat het dak alleen is te bereiken met een hoogwerker.
Ik moet dus betalen voor het verplaatsen en ben het daar dus niet mee eens

Sta ik in mijn recht ?

2318 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2023 om 15:27
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Diegene die de erfgrens fout heeft aangewezen en daardoor foutgeplaatst is zal de de kosten moeten dragen.

ju
door juliomariner - Feb 1, 2023 om 15:28
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Schakel uw rechtbijstand in.
Uw buurman kan eisen dat de panelen op uw kosten verplaatst worden. Of u het kunt claimen bij het bedrijf dat uw panelen heeft geplaatst weet ik niet (vandaar rechtsbeijstand)

dr
door draaipainter55 Feb 8, 2023 om 19:30
0 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb geen rechtsbijstand verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 15:46
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, die aannemer diue bij u dse panelen heeft gelgd heeft onjuiist gehandeld en is daarmee in gebreke te stellen. Bent u lid van Ver Eigen HUis of heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. En anders zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ te benutten.

Uw buurman claimt wel terecht dat u ze verplaatst edoch, degene die de panelen heeft geplaatst had de foute handelwijze moeten weten en kunt u m.i de aansprakelijkheid doorspelen.

sw
door swat1500 - Feb 1, 2023 om 18:29
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan mij even niets voorstellen bij een erfgrens op een dak van een appartementen complex. Betreft dit een complex met een VVE dan is het dak eigendom van de VVE en niet (deels) van een individuele eigenaar. U heeft dan geen recht op een aangewezen deel van het dak. Er kan dan ook geen sprake van het schenden van een erfgrens zijn.

Voor wat betreft een aansprakelijkheid voor het handelen van een derde die nin uw opdracht werk heeft verricht bent u degene die aansprakelijk is. U dient dus actie te ondernemen dat het probleem opgelost wordt. De buurman hoeft niet te wachten tot u uitgevochten hebt wie de kosten moet betalen.

dr
door draaipainter55 Feb 8, 2023 om 14:57
0 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben  bij de koop van dit appartementen complex ruimte toegewezen  gekregen om zonnepanelen  te plaatsen
De zonnepanelen  hebben wij er later op laten plaatsen nu 6 jaar geleden.

ro
door ronny530 - Feb 1, 2023 om 18:43
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vraag me af of in een appartementencomplex wel sprake is van een erfgrens per appartement omdat het dak gezamelijk eigendom is en er toestemming van de VvE noodzakelijk is. Normaliter geeft de VvE geen toestemming voor de aanleg van zonnepanelen op het gezamelijke dak omdat individueel zonnepanelen op het dak leggen andere kopers benadeeld en verzekeringstechnisch de opstalverzekering ook niet voldoet. Mocht u toch toestemming voor de aanleg hebben gekregen dan heeft de buurman pech en heeft het bedrijf die de meting als ze al op het dak geweest zijn gedaan heeft de buurman verkeerd geadviseerd. In mijn optiek staat u als u toestemming had in uw recht en kan de buurman u niet verplchten om de zonnepanelen te verplaatsen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 1, 2023 om 18:49
2010 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar heeft dat bedrijf de verkeerde gegevens gehanteerd. Als dat uw fout was zult u de verantwoordelijkheid moeten nemen, anders moet u dat bedrijf aansprakelijk kunnen stellen. Verder bent u richting uw buurman gewoon aansprakelijk dus hup hup oplossen en rustig uitvechten met dat bedrijf.

Iv
door Ivo W - Feb 1, 2023 om 19:08
727 Antwoorden / Vragen

1: het klinkt als muggenziften, maar in een discussie als deze is het gebruik van juiste termen van groot belang. Als de buurman in hetzelfde appartementencomplex woont, dan is er geen sprake van een erfgrens. Het gehele appartementencomplex staat namelijk op één erf en iedereen in het gebouw woont dus op hetzelfde erf. Wel is het mogelijk dat het 'erf' uit meerdere kadastrale percelen bestaat.
De muur tussen uw appartement en dat van uw buurman is hoogstwaarschijnlijk géén erfgrens, maar 'gewoon' een woningscheidende muur.

2: kennelijk is er binnen uw VVE toestemming voor de plaatsing van zonnepanelen. In het vergaderingsverslag waarin die toestemming is verleend, zal ook zijn vastgelegd hoe het dak verdeeld is mbt de aanleg van zonnepanelen door individuele appartementseigenaren. Die informatie zal hier doorslaggevend zijn voor de vraag of u moet zorgen dat de zonnepanelen wel/niet verplaatst worden.

3: Als uit de stukken van de VVE blijkt dat uw zonnepanelen op een stuk van het dak liggen waar u ze niet mocht laten plaatsen, dan is het richting uw buurman uw volledige verantwoordelijkheid dat u de kosten van verplaatsen op zich neemt én u er voor zorgt dat dit ook op korte termijn uitgevoerd wordt.

4: of de installateur van uw zonnepanelen door u aansprakelijk gesteld kan worden voor het (mogelijk) verkeerd plaatsen van de zonnepanelen, hangt af van wat er door u met de installateur gecommuniceerd is. Indien u duidelijk heeft aangegeven welk deel van het dak gebruikt mocht worden voor uw zonnepanelen en daarvan door de installateur is afgeweken, is de installateur waarschijnlijk aansprakelijk voor de kosten. Indien u niet duidelijk heeft aangegeven welk deel van het dak gebruikt mocht worden, zal het aansprakelijk stellen van de installateur een lastige kwestie worden. De installateur ziet in zo'n geval immers één gebouw met één dak waarop hij zonnepanelen moest aanbrengen en die opdracht is uitgevoerd.