Ha
door Hann63 Nov 12, 2022 om 11:04
Garantie & verzekeringen

Zorg Verzekeraars vergelijken

Hallo ,
 Hoe vergelijk ik zorgverzekeraars. De kosten stijgen de pan uit. Ik kijk bij Independer, maar krijg het gevoel dat er niet alles wordt vergeleken. Voor mij geld gewoon de standaard polis en aanvulling tandarts tot. ong. 500E. Bril en fysio laat ik wel vervallen.
Leeftijd 64.
 Bvd. Han

8763 19 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 12, 2022 om 11:15
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Daar is m.i. geen goed antwoord op te geven. Het lijkt mij wel dat juist o.a. bij independer er zorgvuldig wordt vergeleken maar ook daar zal niet alles altij feilloss zijn.
Het is en blijft toch een kwestie van zelf conclusies te trekken zoal u nu ook deed. Het is helaas ook zo dat alles duurder wordt maar de zorgtoeslag ook omhoog gaat. (https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2023/zorgtoeslag-stijgt-met-412-euro-in-2023) Let er wel op dat indien u na het laten vallen van 'bril en fysio'u veel duurder uit zult zijn indien  die voorzienigen toch nodig heeft!

 Correctie/aanvulling: m.b.t. de onafhangkelijkheid van ook Independer, zie dit https://www.bnnvara.nl/kassa/discussie-independer-zijn-zij-onafhankelijken is het dan ook een kwestie van zelf vergelijken via de sites van de diverse zorgverzeraars)

in
door inno1 - Nov 12, 2022 om 11:27
115 Antwoorden / Vragen

Elke vergelijker zoals independer, consumentenbond en anderen (zorgwijzer.nl, pricewise.nl, zorgkiezer.nl, overstappen.nl) krijgen een percentage als via hun website een contract wordt afgesloten. Verzekeraars die die premie niet willen betalen staan er mi. dus niet op.
Ik moet na tien jaar met mijn verzekeraar die er steeds als goedkoopste uitkwam (basis+fysio) ook opeens op zoek naar een ander. Omdat ze opeens geen resitutiepolis (overal 100% vergoeding) meer verstrekken, zogenaamd vanwege de hoge kosten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2022 om 20:47
2008 Antwoorden / Vragen

Ongefundeerde complot paranoia. Denkt u werkelijk dat er ergens een ontzettend goedkope zorgverzekeraar bestaat waar u de polis niet van ziet omdat zij niet betaalt bij overstappen. En iedereen houdt het ook geheim want anders stapt iedereen over en gaat de prijs omhoog. Nonsense hè?

in
door inno1 Nov 16, 2022 om 13:29
115 Antwoorden / Vragen

Het is gewoon een marktmodel. Mijhn autoverzekeraar staat ook niet in de vergelijkingen om dezelfde reden. Dat u er een thriller van maakt is van een andere orde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 21, 2022 om 14:49
2008 Antwoorden / Vragen

U kunt van alles beredeneren op basis van uw eigen logica maar doe maar gewoon namen en rugnummers. Welke ziektekostenverzekeraar(s) ziet u niet terug bij de vergelijker van de Consumentenbond?

Thecla58
door Thecla58 - Nov 12, 2022 om 11:36
841 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit nog te wachten op het aanbod van mijn zorgverzekering CZ. Hoop dat CZ nog steeds een ovk met mijn gemeente heeft en dat de collectiviteitskorting die,  vanaf 1 januari niet meer op de basisverzekering gegeven mag worden, berekend gaat worden op de aanvullende verzekering en dat de bijdrage van de gemeente ook mog doorgaat. Anders zie ik het somber in :-((

tenormin
door tenormin Nov 12, 2022 om 12:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee of je het AD hebt; zojuist een hele lijst bekeken van de Zorgverzekeraars.,

Thecla58
door Thecla58 Nov 12, 2022 om 12:43
841 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin,

Die heb ik gezien. Maar het gaat om het totaalplaatje voor mij. Geloof dat CZ de basisverzekering met 3,85 verhoogt

Komt goed.

tenormin
door tenormin Nov 12, 2022 om 13:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

☺@thecla58

Thecla58
door Thecla58 Nov 12, 2022 om 13:40
841 Antwoorden / 3 Vragen

#tenormin

Het is zelfs 3,75 €

sira
door sira - Nov 12, 2022 om 11:57
2288 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het moeilijk hier advies over te geven.

E.e.a. moet ook nauwkeuring afgewogen worden ook m.b.t. de leeftijd.
Ik ben 67 jaar en al vele jaren verzekerd bij Stad Holland (partner van DSW) en ik ben daar uitermate tevreden over. Nog nooit een probleem gehad met vergoedingen, terugbetalingen, zorgkeuze etc. Ook bij telefonische vragen word ik goed geholpen, krijg goede adviezen en word ik bijzonder vriendelijk te woord gestaan. Ik ga aankomend jaar € 186,- betalen voor een uitgebreide aanvullende restitutiepolis met tandzorg. Het eigen risico bij Stad Holland is € 375,- i.p.v. € 385,-.
Het is veel geld, maar ik ben tevreden. Ik weet nu wat ik heb, maar ik weet niet wat ik (niet) krijg bij een andere verzekeraar en dat is mij wel wat waard. Ondanks mijn leeftijd maak ik weinig gebruik van zorg, maar je kunt nooit in de toekomst kijken.

Er zijn voldoende vergelijkingssites te vinden, maar het zorgvuldig vergelijken is best veel werk en dat heb ik er niet voor over.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 12, 2022 om 12:07
7155 Antwoorden / 3 Vragen
rj
door rjw - Nov 12, 2022 om 12:09
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon zelf de sites van de verzekeraars checken en de bedragen in een excel sheet zetten. Alle vergelijkingssites zijn commerciele bedrijven dus die hebben ook nog andere belangen.

ro
door ronny530 - Nov 12, 2022 om 12:17
2751 Antwoorden / 41 Vragen

De kosten voor de basis zorgverzekering rijzen de pan niet uit maar de aanvullende verzekeringen dan weer wel want die zijn niet aan de basis zorgverzekering gebonden. Mijn advies gooi die tandarts verzekering er uit want die kost goud geld maar laat gezien uw leeftijd de fysiovergoeding wel zoals die was.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 12, 2022 om 12:40
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny530,

Ik ben het vaak eens met uw adviezen ,maar het opzeggen van de tandartsverzekering is alleen nuttig als men goed kan sparen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 12, 2022 om 13:53
2008 Antwoorden / Vragen

In de klassieke zin dekt een verzekering juist de onverwachte enorme hoge uitgaven die je onmogelijk zelf op zou kunnen brengen. Dat is waarom we ons huis verzekerd tegen brand en onszelf tegen iets als een ziekenhuis opname maar juist een tandverzeketing is afgetopt. Dus je gaat (veel) betalen om relatief lage kosten vergoed te krijgen en als je voor echt hoge uitgaven staat mag je het zelf betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2022 om 12:31
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Voor mensen met minimum loon zijn tandartskosten hoog.

De tandarts moet zo snel mogelijk terug in het basispakket.

ro
door ronny530 Nov 14, 2022 om 13:13
2751 Antwoorden / 41 Vragen

De tandarts terug in het basispakket daar ben ik ook voorstander van maar ik zie het niet gebeuren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2022 om 20:52
2008 Antwoorden / Vragen

Die tandarts uit het basispakket die je zo snel mogelijk naar een kunstgebit loodste? Die willen jullie terug? Of bedoel je de particuliere tandzorg maar dan voor een ziekenfondsprijs? Die heeft namelijk nooit bestaan.

me
door mein33 - Nov 12, 2022 om 13:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij Independer kan pas vanaf de 13e (morgen) een vergelijking worden gemaakt.

panter22
door panter22 - Nov 12, 2022 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Neem alleen de basisverzekering en betaal de tandarts zelf. Kijk hoeveel premie je moet betalen voor die €500 vergoeding.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2022 om 12:33
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Panter22,

Dit is niet verstandig tenzij men een goed salaris heeft en goed kan sparen.

panter22
door panter22 Nov 13, 2022 om 17:17
6599 Antwoorden / Vragen

Juist met een laag inkomen kan het voordelig zijn geen tandartsverzekering te hebben. Tandartskosten zijn aftrekbaar voor de belasting. Je inkomen gaat hierdoor omlaag. Heb je huur en zorgtoeslag, dan gaan de toeslagen omhoog.

Met een goed inkomen gaat dat niet op. Je moet even rekenen.

ma
door malhy2 Nov 20, 2022 om 11:11
309 Antwoorden / 13 Vragen

voor 500 euro vergoeding betaalde ik vorig jaar ongeveer 375 euro. Maar ik zit jaarlijks boven deze 500 euro dus heeft het wel degelijk zin.
Ieder mens moet dit voor zichzelf duidelijk op een rijtje hebben. Mijn dochter heeft bv geen zorg nodig gehad in het verleden en door haar eigen risico op maiximaal te zetten kreeg zij meer zorgtoeslag dan dat zij premie betaalde. Zij heeft nu genoeg uitgespaard om straks als zij zorg nodig heeft het eigen risico te betalen en moet dan inschatten hoe de zorg zal gaan verlopen. Feit blijft dat wij nederlanders graag alles verzekeren en soms dubbel.

gerbera
door gerbera - Nov 12, 2022 om 16:07
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Basisverzekering van de vier grootste verzekeraars

  ZORGPREMIE 2023 STIJGING T.O.V. 2022
VGZ 141,95 euro 9,30 euro
Menzis 141,25 euro 8,00 euro
Zilveren Kruis 138,95 euro 7,50 euro
CZ 138,25 euro 3,75 euro

panter22
door panter22 - Nov 13, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een gedoe. Hou gewoon de zorgverzekering die je al hebt als die je goed bevalt. Betalen moet je toch en op jaarbasis zal dat niet honderden euros verschil maken.
Of je moet een goede gezondheid hebben, dan kun je een extra eigen risico nemen.

ze
door zeemannetje - Nov 14, 2022 om 11:40
118 Antwoorden / 0 Vragen

Bij independer kun je ook nog ergens aanklikken dat verzekeringen die je niet via independer kunt afsluiten toch getoond worden. Dat zijn dan de verzekeringen waar independer niet aan verdiend.

jhmmel
door jhmmel - Nov 14, 2022 om 12:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Alle zorgkiezer websites krijgen betaald van de zorgverzekeringen om hun bovenaan te zetten. Sommige zijn zelfs gedeeltelijk of in het geval van Independer zelfs 100% eigendom van Achmea. Daar kun je dus echt geen onafhankelijk oordeel van verwachten. Zelf op zoek en vergelijken is vervelend, maar wel het beste.

ha
door harrybre - Nov 14, 2022 om 15:09
240 Antwoorden / Vragen

Gewoon bij wat verschillende vergelijkingssites UW wensen invullen, en dan de interessantsstren zelf rechtstreeks benaderen.
Zo geweldig veel verschillen de aanbieders niet. Deze heeft hier een  ' extra, de andere weer een , .

En die "speciale" voorzieningen: ga eens rekenen.... Tandartsverzekering kost bijv sowieso € 125, en je krijgt max € 175 terug. Dus voor een raam van € 50 gok je dan. En heb je eens een jaar mazzel, met slechts € 65 (omdat veel het jaar ervoor al gedaan is, of het volgend jaar pas opvalt) heb je dat jaar te veel verzekerd.

En als laatste: hoe eerlijk is je zorgverzekeraar ?
In 2010 met een verwijzing naar een neuroloog, gevraagd - gezien de wachttijden in NL ( 8 weken) - of dat ook in Bangkok ( wachttijd 45 minuten) mocht, waar ik was voor een maand. "Geen probleem, daar voorschieten, hier declareren": was het e-mail antwoord van VGZ. Tot de factuur kwam. Niet leesbaar ( want stond als voor een goed internationaal zhs - één van de top-10 medische bestemmingen ter wereld ! ) in de landstaal Thais en.. Engels. Daarna: niet gespecificeerd genoeg ( tot een naald van THB 5 = /40 = € 1,25 stond erop). Uiteindelijk: ondoelmatige zorg. En dat van een specialist, die wereldwijd, van Sydney tot Chicago en Herne (D) zijn opleidingsplaats, demo's gaf over nieuwe ontwikkelingen op zijn vakgebied.
Met de Thaise gegevens uiteindelijk in Brasschaat (VGZ-contract zhs) geopereerd. Tussen 2 operaties thuis "geparkeerd" voor 6 weken ipv in het zhs blijven. Nadrukkelijk op de ziel gebrand: "U mag NIET ZITTEN !". Bij het eten: 2-3 min, en op de toilet ook, maar verder: PLAT in bed, zelfs geen kussen. Declaratie a € 186,30 werd door VGZ afgewezen, want... (die idioot van een witjas) had rolSTOELvervoer aan moeten vragen. Dat je in een STOEL juist ZITTEN moest, mij verboden, was duidelijk een intelectuele stap te hoog voor VGZ, zelfs na diverse protesten. Declaratie was exact als volgens hun eigen verzekeringsvoorwaarden.
Uiteindelijk door mijn zoon - en advocaat - opgelost met een concept-dagvaarding voor de hele Raad v Bestuur van VGZ. Binnen 24 u daarna mijn geld.

ha
door harrybre - Nov 14, 2022 om 15:24
240 Antwoorden / Vragen

Aan alle klagers: "In totaal werd in NL over 2021 per persoon gemiddeld 7.116 euro uitgegeven aan zorg. Dat is 466 euro meer dan in 2020 ( zie CBS)" .
Hier betaalt u zelf rechtstreeks maar een fractie van, 12 x ca €140 + max € 385 eigen risico. De rest komt uit de inhoudingen op uw slaris resp uitkering: Zvw (Zorg Verzekerigns Wet) en de rest komt uit De Grote Gemeenschappelijk Pot, ook wel 's Rijks Schatkist = gevuld door uw en mijn belastinggeld

Vanaf 2022 zijn de percentages van de Zvw als volgt: Voor de werkgeversheffing Zvw geldt het hoge percentage van 6,75% (dit was 7,00% in 2021). Voor de eigen bijdrage Zvw die uw werkgever of uitkeringsinstantie inhoudt op uw loon of uitkering, geldt het lage percentage van 5,50% (dit was 5,75% in 2021).

Omdat de geneesmiddelenprijzen in Duitsland ver boven het gemiddelde Europese prijsniveau liggen, heeft het kabinet eind 2020 Duitsland vervangen door Noorwegen in de prijsvergelijking. In Belgie betaalt iedereen een "remgeld"= eigen bijdrage. Toen ik in Brasschaat geopererd werd, was MIJN rekenign voro de NLe zorgverzekraar. Mijn Schotense (Vl) buurman moest uit eigen zak € 1800 bijbetalen. Staat op geen enkele site over internationale vergelijkingen.

Ma
door Marnixo - Nov 14, 2022 om 20:34
2 Antwoorden / Vragen

Je kunt je beter afvragen of ze niet goed bij hun hoofd zijn in Den Haag dan domweg vergelijken terwijl ze allemaal hetzelfde doen, verhogen en verhogen en verhogen tot om komen in de shit en we blijven het maar slikken jaar in, jaar uit, jaar in jaar uit. Waar het oude Ziekenfonds in 1997 met maar 10 gulden per jaar omhoog ging gaat het nu met bijna 20 euro (niet omrekenen naar guldens) vertienvoudigd omhoog en niemand in dit kleine landje snapt dat we uitgebuit worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 14, 2022 om 21:00
2008 Antwoorden / Vragen

Want er zijn niet gewoon veel meer bejaarden dan vijfentwintig jaar geleden en die kosten ook niet veel meer dan vijfentwintig jaar geleden? Waar komt als die paranoïde onzin toch vandaan? Dan slik het toch niet, moet je SP stemmen, die beloven het "gratis" op te lossen.

ma
door malhy2 Nov 20, 2022 om 11:07
309 Antwoorden / 13 Vragen

De oplossing ligt mijnsinziens in het veschaffen van een pil aan mensen die hun leven geen zin meer geven en willen stoppen met hun bestaan op deze aarde.

gerbera
door gerbera Nov 20, 2022 om 11:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@MALHY2, de oplossing ligt mijn inziens dat sommige mensen eerst nadenken alvorens iets op te schrijven.

1paul
door 1paul - Nov 20, 2022 om 11:34
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je je verzekerd tot 500 E voor de tandarts kun je beter die 500 zelf sparen en betalen wanneer nodig, de premie is vaak net zo hoog als de uitkering terwijl je het niet altijd nodig bent terwijl als je dit zelf opspaart en je hebt niet de volledige 500 aan kosten je iets over houd voor de toekomst.

verder kun je gewoon de goedkoopste verzekering nemen, ze keren allemaal hetzelfde uit maar let er wel op dat je bij gecontracteerde behandelaars gaat!

me
door mein33 - Nov 20, 2022 om 14:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben vanmorgen ook eens aan het vergelijken begonnen.
We hebben nu een restitutiepolis, maar daar gaan we wel de hoofdprijs van € 149,85 p.p. voor betalen.
Nu zie ik ook dat er combinatie polissen zijn waarbij je voor ongecontrateerde zorg zelf een bijdrage moet betalen, maar een dergelijke polis zou een aanzienlijke besparing op de kosten geven.

Maar ik vraag mij nu af, als je overstapt naar een andere verzekeraar of dan de machtigingen die je hebt bij je huidige verzekeraar één op één worden overgenomen door de nieuwe verzekeraar, zodat je daar geen omkijken naar hebt.
Heeft iemand hier ervaring mee ??

marita5
door marita5 Nov 21, 2022 om 14:25
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , lees hier eens , scroll naar beneden onder : geldige machtiging  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/welke-informatie-krijgt-mijn-nieuwe-zorgverzekeraar-van-de-oude

me
door mein33 Nov 21, 2022 om 14:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marita5,
Dank voor de link, hier kan ik zeker verder mee.
Vr.gr. Mein33

marita5
door marita5 Nov 21, 2022 om 14:51
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , vr,gr. marita5

Gijs116
door Gijs116 - Nov 21, 2022 om 14:54
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb DSW, €137,50 voor basisverzekering en eigen risico van €375 ipv €385. Ze hebben 3 verschillende aanvullende verzekeringen. Maar als u tevreden bent over u huidige zorgverzekering waarom dan overstappen, mss kunt u contact met u zorgverzekering opnemen of uw huidige dekking nog het beste is wat ze u kunnen bieden. Ik zelf krijg jaarlijks advies van mijn tandarts over de te nemen tandartsverzekering.