Jo
door John Doe - V Mar 17, 2018 om 17:08
Garantie & verzekeringen

Zorgkosten van het nieuwe jaar wordt door oude zorgverzekeraar betaald

Ik ben per 1 januari 2018 verzekerd bij een andere zorgverzekeraar.

Ik heb in januari 2018 een controlle afspraak gemaakt met het ziekenhuis
Deze afspraak is in januari 2018 geconsumeerd.

Nu krijg ik van mijn oude zorgverzekeraar een nota waarop ik deze kosten moet gaan betalen van deze afspraak.

Dit moet toch via mijn nieuwe verzekeraar gaan.

Is dit Juist??

3096 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2018 om 17:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

U had een controle afspraak, in Januari, maar betekent wel dat dit nog bij de oude Verzekeraar loopt, van vorig jaar. Alleen als dit een heel nieuwe afspraak was, komt de oude er niet meer aan te pas.

Ro
door Rob_1000 - Mar 17, 2018 om 17:21
35 Antwoorden / Vragen

Wat staat er op de nota van de zorgverzekeraar als datum behandeling (= datum van start van het dossier). Die datum is bepalend voor het jaar waarover het eigen risico wordt verrekend. Als die in 2017 ligt is het de oude verzekeraar die de kosten vergoed en het eventuele eigen risico bij u in rekening brengt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 17:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helder: u heeft de afspraak gemaakt in jan 2018 na verandering van zorgverzekeraar ingaande 1/1. De controleafspraak is ook gerealiseerd na 1 januarin 2018 en dat betekent klip en klaar dat de kosten via uw huidige verzekeraar gemeld/gedeclareerd of indien het onder de verzekering valt bij de nieuwe zorgverzekeraar. Dus niet bij de oude.
Hier is duidelijk sprake van een fout met mogelijk als oorzaak dat de overgang naar een andere verzekeraar niet door u is gemeld bij het ziekenhuis.
Hoe dan ook en wat dan ook de reden is: de vorige aar heeft geen enkel recht de kosten bij u in rekening te brengen. Dat zou de nieuwe moeten doen indien de behandeling geheel of deels buiten de vergoeding vallen.
NIET betalen dus en een klacht neerleggen bij die verzekeraar. Dat klinkt iets stelliger dan navraag doen maar als men voet bij stuk zou houden moet er toch sprake zijn van een formele klacht als u gebruik maakt van de bezwaarprocedure (als dat onverhoopt noodzakelijk zou zijn) Informeer in ieder geval ook uw nieuwe verzekeraar hierover.

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2018 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Dat is helemaal fout wat u schrijft.

De Ts komt voor een controle afspraak. Dus de behandeling is verleden jaar al begonnen en de DBC valt nog in 2017. Dus de oude betaalt en het eigen risico van 2017 is van toepassing.

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2018 om 18:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@gerritaltena, helemaal niet  klip en klaar, @henk1064 schrijft duidelijk dat hij in Januari 2018 een vervolgafspraak heeft gemaakt wat wil zeggen dat de behandeling in 2017 was begonnen. Kijk uw eigen spelregels in uw Verzekering maar na: daar staat het klip en klaar wanneer begin en eind behandeling is.

marita5
door marita5 - Mar 17, 2018 om 18:49
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Henk1064 ,

Terugwerkende kracht

Een zorgverzekering die in de maand januari wordt afgesloten gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari 2018. Dit is zo in de wet geregeld. Zorgkosten die in januari zijn gemaakt, moeten soms worden voorgeschoten, maar kunnen achteraf worden gedeclareerd bij de verzekeraar. Ook de zorgpremie en het eigen risico (indien van toepassing) moet met terugwerkende kracht betaald worden.

Bij een lopende behandeling die al in 2017 is begonnen, kan het zijn dat er nog eigen risico van 2017 wordt verrekend via je oude zorgverzekeraar. Vervolg dbc’s (diagnose behandeling combinatie) en nieuwe dbc’s die in 2018 worden geopend vallen onder de voorwaarden van je nieuwe verzekeraar.

Bron : zorgwijzer.nl

Welke zorgverzekering wordt er aangesproken wanneer ik overstap van zorgverzekeraar bij een lopende behandeling?

Als je overstapt van zorgverzekeraar tijdens een lopende behandeling in het ziekenhuis of de ggz, dan gelden de polisvoorwaarden van de verzekeraar waar je verzekerd was bij aanvang van de diagnose-behandelcombinatie (dbc).
Wordt je dbc dus in 2017 geopend en stap je per 2018 over op een andere zorgverzekeraar terwijl je dbc nog open staat, dan wordt het eigen risico van 2017 aangesproken.
Eventuele vervolg-dbc's die in 2018 worden geopend, vallen onder de voorwaarden en het eigen risico van de zorgverzekeraar in 2018.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/dbc-systeem-voor-kosten-van-ziekenhuiszorg#no5

panter22
door panter22 - Mar 17, 2018 om 18:53
6599 Antwoorden / Vragen

Behandelingen een een ziekenhuis gaat volgens vaste bedragen (DBC) Een DBC is 120 dagen geldig.
Heb je in 2017 de eerste behandeling gehad dan hoort een vervolgbehandeling in 2018 nog bij die DBC. En ook nog bij het eigen risico van 2017. Pas bij een nieuwe DBC moet je het eigen risico van 2018 betalen.
In 2017 had je een andere zorgverzekeraar. Die krijgt de rekening van de totale DBC. Aan deze verzekeraar moet je nog het eigen risico betalen van 2017.
Als de behandeling na 120 dagen nog niet afgelopen is, dan  wordt een nieuwe DBC gestart en dan krijg je wel van je nieuwe zorgverzekeraar een rekening voor het eigen risico van 2018.
Kijk voor info op:
https://www.consumentenbond.nl/zorgkosten/veelgestelde-vragen-over-de-ziekenhuisrekening#no1

Jo
door John Doe - V - Mar 18, 2018 om 07:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Idereen hartelijk dank voor de snelle ractie.
Dat van het DCB begrijp ik nu, echter hoe lang kan dit doorgaan
De laatste afspraak met de arts was op 4 november 2016 en het vervolg was op 5 januari 2018 hier zat dus ruim een jaar tussen.
Kan dat??

Ge
door Genee Mar 18, 2018 om 08:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem aan dat u de afspraak van 5 januari eind 2017 hebt gemaakt.
Dan is er een vervolg dbc geopend toen u het ziekenhuis belde voor een afspraak en was u nog verzekerd bij uw oude zorgverzekeraar.
Deze vervolg-dbc is, als ik het goed heb, 120 dagen geldig, nieuwe afspraken gemaakt na die 120 dagen komen ten laste van uw nieuwe zorgverzekeraar.

panter22
door panter22 Mar 18, 2018 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is wel erg lang geleden. Ik zou de oude ziektekostenverzekering even vragen om uitleg.
Behalve als je je eigen risico van 2017 al opgemaakt hebt. Dan maakt het niets uit.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2018 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder.
Die vervolg DBC wordt NIET geopend op de dag dat er een afspraak wordt gemaakt. Die vervolg DBC volgt aansluitend op de eerdere (vervolg) DBC.

panter22
door panter22 Mar 18, 2018 om 11:50
6599 Antwoorden / Vragen

Was de rekening misschien tlv het eigen risico van 2016?

Ge
door Genee Mar 18, 2018 om 13:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Wat ik begrijp is dat, regels 2017, als de patient binnen een jaar na het sluiten van een dbc terug in de zorg komt de initiële dbc weer geopend wordt en er een vervolg dbc geopend wordt.
Vergis ik me of heeft de TS zijn vraag gewijzigd?

Ge
door Genee Mar 18, 2018 om 13:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Lijkt me dat er wat foutjes staan in onderstaande link, de 35 dagen en
klik b.v. eens op    Bekijk hier.....

https://dbcregels.nza.nl/2017/ggz/openen/openen-dbc-wanneer/een-vervolg-dbc-openen/

marita5
door marita5 - Mar 18, 2018 om 08:16
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Henk1064 ,

Lees deze informatie eens door ,

https://dbcregels.nza.nl/2016/ggz/openen/openen-dbc-wanneer/een-vervolg-dbc-openen/

https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/213/~/start-en-duur-diagnose-behandelcombinatie-%28dbc%29

Hier word het nog duidelijker vermeld , klik ook benedenaan op de afbeeldingen ., om te vergroten nog 1x klikken op de afbeelding

https://www.zorgwijzer.nl/faq/naheffing-eigen-risico