mi
door michellemettau Dec 11, 2019 om 13:51
Garantie & verzekeringen

Zorgverzekering en contract ziekenhuis

goedemiddag,

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik verbaas en irriteer me er zeer over dat ik voor 31 december een zorgverzekering moet afsluiten, maar dat het nog steeds bij veel zorgverzekeraars nog niet duidelijk is met welke ziekenhuizen zij een contract hebben. Mijn huidige verzekeraar is Zilverenkruis (met basis zeker) zodat ik afgelopen jaar in Alkmaar terecht kon. Nu is dat nog niet duidelijk. Hoe kan de consument nu een goede overstapkeuze maken, terwijl ik het vrij essentieel vind om in mijn 'bekende' ziekenhuis terecht te kunnen. Maar hier wil ik natuurlijk ook niet ruim € 100,- extra voor betalen, terwijl dit misschien helemaal niet nodig blijkt.

Waarom moet dit niet bekend zijn, ook op 12 november als ook de nieuwe voorwaarden bekend moeten zijn? Is dit ook niet daar een onderdeel van?

Met vriendelijke groet,

Michelle

3812 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 11, 2019 om 14:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Michellemettau ,

Dan maar overstappen naar een andere zorgverzekeraar , die wel een contract heeft ,  ( vul naam ziekenhuis in , en kies zorgverzekeraar  ) klik op de rode regel .

https://www.poliswijzer.nl/zorgverzekering/contractstatus-ziekenhuis#status

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2019 om 15:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is het zo dat op dit moment nog niet alle zorgverzekeraars indien nodig nieuwe overeenkomsten hebben met zorgverleners. (Niet alleen ziekenhuizen).
De enigste manier omdat 'te omzeilen' als u twijfelt is een restitutiepolis afsluiten. Dat kan dan inderdaad extra geld kosten maar dan kunt u kiezen wie of wat u wenst. De zorgaanbieders sluiten contracten af om juist de premie voor niet restitutiepgingen zo laag als mogelijk te houden en het komt dus voor dat eerder wel gecontracteerden een nieuw contract niet accepteren resp. de zorgaanbieder eventuele 'overstijgende'voorwaarden van de zorgverlener niet accepteert.

ma
door marnix1 - Dec 11, 2019 om 15:25
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb de discussie al eens gevoerd met het ZK, ze zeggen zoveel tijd nodig te hebben om "de beste zorg te garanderen", terwijl ik zeg dat het zo'n gedoe is omdat ze zo min mogelijk willen betalen,

Het duurt altijd heel lang voor de academische ziekenhuizen gecontrcteerd zijn, maar het komt altijd goed,
ik maak me er maar niet meer druk om, je kunt altijd nog op 31 dec. opzeggen, je hebt dan nog enige tijd om een nieuwe verz. te zoeken.

ZK heeft trouwens wel de mogelijkheid dat ze je mailen als het rond is.

https://zorgverkenner.zilverenkruis.nl/Contractmelder

justmeagain
door justmeagain Dec 11, 2019 om 23:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

Alkmaar is geen academisch ziekenhuis.

ma
door marnix1 Dec 12, 2019 om 09:15
256 Antwoorden / 22 Vragen

just, je hebt gelijk,

ik had enkel naar mijn "eigen" zkhs gekeken,

jo
door jorisw Dec 13, 2019 om 10:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk ook in ons eigen belang dat er goed naar de kosten wordt gekeken. Het is heel makkelijk om een contract met blanco cheque met zorgverleners af te sluiten, maar daar wordt niemand beter (no pun intended) van. Dit is ongeacht het soort zorgsysteem. In ieder situatie wil je budgetcontrole houden.

Donuts
door Donuts - Dec 11, 2019 om 15:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zorgverzekeraars horen inderdaad hun gecontracteerde zorg rond te hebben op de laatste dag dat de premies voor het nieuwe jaar moeten zijn vastgesteld. Maar ook dit jaar dus weer niet die afspraak nagekomen.

Als je dezelfde verzekering wilt houden, kun je het beste wachten tot de laatste week van december. Van tevoren kun je dan alvast kijken naar welke zorgverzekeraar je eventueel wilt overstappen.

panter22
door panter22 - Dec 11, 2019 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Nog maar even wachten, Je hebt tot eind januari de mogelijkheid om over te stappen.

ma
door marnix1 Dec 11, 2019 om 16:40
256 Antwoorden / 22 Vragen

Niet geheel waar, je kunt tot 1 januari opzeggen.

panter22
door panter22 Dec 11, 2019 om 16:46
6599 Antwoorden / Vragen
edrick3
door edrick3 - Dec 11, 2019 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2019 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft nog tijd tot 31 december toch? Met internet is het mogelijk om zo snel als een speer de zaken rond te krijgen, ik zou me er dus niet zo druk over maken.
Ik zou me ook niet laten irriteren door kwesties waar je geen invloed op hebt.
Kijk voor de zekerheid alvast wat rond bij andere verzekeraars voor het geval u toch wilt overstappen aan het einde van het jaar, dan hoeft u daar pal voor het sluiten van de markt geen tijd meer aan te verliezen.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2019 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ZK simpel opzeggen en dan hebt u tot 1 februari 2020 de tijd om een nieuwe of dezelfde te kiezen.

Houd wel rekening met eventuele aanvullende verzekeringen. Misschien accepteert men u niet.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 11, 2019 om 23:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Michelle,

Met jouw vraag sla je de spijker op zijn kop wat betreft hoe "verrot" het huidige systeem is van zorgverzekeringen....:-(

De consumenten bepalen qua prijs waar ze een zorgverzekering gaan nemen.
De zorgverzekeraars zijn dus in feite "de baas" en niet de overheid.

Overheidstaken worden handelswaar...:-(

Ik heb persoonlijk een "restitutiepolis" : ik bepaal zelf in welk ziekenhuis ik behandel wil worden: het beste ziekenhuis dus.

Helaas kan niet iedereen dit financieel opbrengen : dit zorgsysteem maakt mensen ziek...
:-(

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2019 om 00:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien zou u ees minder moeten klagen? Er zijn weinig landen die een zorgverzekering hebben en die ook nog zo goed is als onze verzekeringen zijn. Tel uw zegeningen.

panter22
door panter22 Dec 12, 2019 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

De zorgverzekeraars hebben de markt in handen. Zij bepalen met welk ziekenhuis of kliniek een contract wordt afgesloten. En hoe de ingekochte zorg verdeeld wordt over het hele jaar. Het kan dus voorkomen dat je naar een bepaald ziekenhuis of kliniek wilt en de zorg voor die periode is opgebruikt, De ziektekostenverzekeraar gaat dan met een wachtlijst werken, terwijl er nog plaats genoeg is.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 18:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Natuurlijk is het makkelijk om ons zorgstelsel te vergelijken met dat van andere landen....:-(

Maar waar het mij om gaat is ,dat het eerlijker en socialer kan: er moet 1 Nationaal Zorgfonds komen voor elke Nederlander: Je betaalt een vast percentage van je inkomen.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 18:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Panter,

Bedankt voor je goede onderbouwing.

Het hele systeem van zorgtoeslag is een grote bureaucratie....:-(

Met als "klap op de vuurpijl" het verplichte eigen risico....:-( oftewel een boete voor ziek zijn.

Mensen gaan zo zorg mijden met nog meer zieken tot gevolg.....:-(

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2019 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit systeem is democratisch over besloten, en zoals gezegd: stop met klagen. U wilt alles natuurlijk gratis en dat anderen voor u betalen? Zo zit de maatschappij niet in elkaar en gelukkig maar. Zo zit geen enkele maatschappij in elkaar. Ieder moet zijn bijdrage leveren, dat is eerlijk en sociaal, niet om anderen voor je te laten betalen.

Magnum007
door Magnum007 Dec 12, 2019 om 18:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Pak even je leesbril erbij en lees mijn antwoord even goed:

Ik praat over een een vast percentage van je inkomen voor je zorgverzekering.
De rest kan worden betaald door de overheid zoals dat nu ook al wordt gedaan.

Het probleem van het huidige zorgstelsel is,dat veel mensen onderverzekerd zijn en zorg mijden.
Hierdoor kunnen zij in grote problemen (schulden) komen bij plotselinge ziektenkostenpremie.....:-(

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2019 om 19:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja ja, zo is er nog meer te bedenken aan zieligheden. U wilt alles gratis en ook nog de toeslagen en subsidies erbij? Daar draait een maatschappij goed op; de werkende mens kan dan maar beter ermee stoppen.
Misschien weet u het niet, maar “de overheid betalen” = de belastingbetalers laten betalen, voor de kosten laten opdraaien, zoals al gedaan wordt met  al die subsidies en toeslagen. Vast percentage van het inkomen zijnde uitkeringen die ook al door de belastingbetaler opgebracht moeten worden? Mensen kunnen ook geld opzij zetten voor eventualiteiten, dat hoeft niet af te hangen van wat belastingbetalers voor ze opbrengen.. En zoals al gezegd: stop met klagen, dat is zonde van de tijd en energie die bijv. dan beter aan vrijwilligerswerk besteed kan worden dat mogelijk ook een reëlere kijk op zaken geeft? En ook daarvan wordt niemand ziek, integendeel. Maar de vraag van TS is al ruimschoots beantwoord, ook met een niet ter zake doende opinie die u graag kwijt wilde.

panter22
door panter22 Dec 13, 2019 om 09:04
6599 Antwoorden / Vragen

Het is maar te hopen Aurora1, dat jij gezond blijft en geen zorg nodig hebt.
Je bent niet de jongste meer en dan wordt niet meer zo snel een dure behandeling gegeven.
Dan loop je ook tegen de grenzen van de zorg aan, de kwaliteit van leven, zoals dat zo mooi wordt genoemd.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2019 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Plotselinge ziektekostenpremie? Daar is helemaal niets plotseling aan.

En onderverzekerd? Heel veel mensen zijn juist oververzekerd met allerlei aanvullende flauwiteiten. Ze betalen liever maandelijks een flink bedrag aan de verzekeraar voor je "kan niet weten", dan zelf iets te reserveren.

Magnum, voor u is er maar een oplossing: emigreren, want hier is niets goed, of het deugd niet.

Zelden zo'n ontevreden persoon meegemaakt, griepen op alles.

jo
door jorisw Dec 13, 2019 om 10:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@MAGNUM: een percentage van je inkomen? Driekwart van de zorgkosten worden uit belastinginkomsten betaald. Dus het grootste deel is al zo inkomensafhankelijk als het maar kan. Daarnaast krijgen de lagere inkomens zorgtoeslag, dus hun verzekeringskosten zijn veel lager dan bij mensen die meer verdienen, en er is ook nog een inkomensafhankelijke premie die vooral door werkgevers wordt betaald. En jij wilt het nog erger hebben?

Misschiien moet je je eerst eens verdiepen in de materie voordat je domme dingen gaat roepen.

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 12:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Het is een typefout van mij.
De zin had moeten zijn :"Het grote probleem van het huidige zorgstelsel is ,dat veel mensen onderverzekerd zijn en zorg mijden.
Hierdoor komen zij in grote problemen (schulden) bij plotselinge ziekte.

 Jij moet echt een groot pensioen hebben om te kunnen sparen voor bepaalde behandelingen.....

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 12:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Wat was er mis met het oude ziekenfonds?

panter22
door panter22 Dec 13, 2019 om 12:33
6599 Antwoorden / Vragen

Als je arm bent, ziek, werkloos met een bijstandsuitkering ben je dus beter af.
Je betaalt een lagere zorgpremie door de zorgtoeslag. Maar hoe zit dat in verhouding tot het netto inkomen?
En die €385 eigen risico wordt gemakshalve maar vergeten.
En dan die aanvullende verzekeringen in de gemeentepolis die je wel moet afsluiten omdat je de kosten voor aanvullende zorg niet kunt betalen.
Heb je een behoorlijk inkomen, dan kun je de kosten van aanvullende zorg aftrekken van de belasting en tesamen het de hypotheekrenteaftrek, krijg je elk jaar een leuk bedrag terug.
En nog ten laatste, als je een alleenstaande in de bijstand bent, dan kun je zonder de toeslagen net je huur, glw betalen. Tv kijken en eten is er dan niet meer bij.
Dus ophouden wijzen naar iemand anders die het minder heeft dan jezelf.

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 21:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Goede samenvatting Panter.

Ik zat jarenlang een paar tientjes boven de zorgtoeslag grens....:-(

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2019 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Dan hebt u dus al jarenlang niets te jamneren en te klagen Dan hebt u als alleenstaande meer dan € 29.562 inkomen Dan hebt u als stel meer dan € 37.885 inkomen Dus houd nou maar op met dat geklaag.

Magnum007
door Magnum007 Dec 14, 2019 om 02:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,het topic gaat over de aanvullende zorgverzekering. Dit is erg duur vergeleken met de tijd van het ziekenfonds.;-)

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2019 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Het topic gaat helemaal niet over de aanvullende dekkingen. Het gaat de Ts er om of de behandelaar volgend jaar een contract heeft met de zorgverzekeraar.

En als u meer dan € 200 per maand betaalt, hebt u wel de allerduurste en meest uitgebreide dekkingen genomen.

Maar dat is uw eigen keuze.

me
door mein33 - Dec 13, 2019 om 10:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAGNUM007 12 DEC. 2019
Maar waar het mij om gaat is ,dat het eerlijker en socialer kan: er moet 1 Nationaal Zorgfonds komen voor elke Nederlander: Je betaalt een vast percentage van je inkomen.

Naar het engelse model zeker !
Hopelijk gaat dat niet gebeuren, met ons huidige systeem hoeven er nog geen patiënten in de gang op de vloer te liggen en krijgt een ieder de zorg die hij zij nodig heeft.
Er zijn altijd klagers, ongeacht het systeem en de financiering die daar aan gekoppeld is.

jo
door jorisw Dec 13, 2019 om 10:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, zo'n system is zo geweldig dat iedereen die het zich kan veroorloven zo snel mogelijk een particuliere verzekering neemt om een beetje fatsoenlijke zorg te kunnen krijgen.

Kennelijk is Magnum een groot voorstander van zulk onderscheid. In ons vorige zorgsysteem was het trouwens ook zo. Particulier verzekerden hadden een hoop extra privileges t.o.v. "de paupers" die ziekenfondsverzekerd waren. Daar zijn we met ons huidige systeem gelukkig van verlost.

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 12:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Toen ik nog in het ziekenfonds zat betaalde ik nog geen 20 euro voor hetzelfde zorgpakket wat ik nu heb.

Nu betaal ik ruim 200 euro.....:-(

En als "klap op de vuurpijl" een verplicht eigen risico : een boete op ziek zijn.....:-(

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 12:18
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mein,

Waarschijnlijk had jij "het geluk" ,dat jij altijd particulier verzekerd was.

Tijdens mijn periode in het ziekenfonds kwam ik echter niets tekort.

Laten we ons zorgstelsel niet steeds vergelijken met andere landen....

Helemaal niet met die Engelsen,waar het een chaos is in het binnenland ...kijk maar naar "Deurwaarders UK"...;-)

me
door mein33 Dec 13, 2019 om 12:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MAGNUM007 13 DEC. 2019 OM 12:13   Nu betaal ik ruim 200 euro.....:-

Ben wel heel erg benieuwd bij welke Goudhaantjes verzekeraar u uw zorgvezekering heeft afgesloten en hoe uw zorgverzekeringspakket er uit ziet ?

ja
door janf43 Dec 13, 2019 om 13:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

"Maar waar het mij om gaat is ,dat het eerlijker en socialer kan: er moet 1 Nationaal Zorgfonds komen voor elke Nederlander: Je betaalt een vast percentage van je inkomen."

Dat doet u toch ook al? Ik betaal in ieder geval een Inkomens Afhankelijke Bijdrage. Voor twee AOW-ers waarvan een met een aanvullend pensioen kom ik dan toch al snel op €600 per maand

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 21:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jan,

Ik bedoel natuurlijk een inkomensafhankelijke zorgpremie.
Dus direct via de belastingen en niet meer apart zoals nu.;-)

Magnum007
door Magnum007 Dec 13, 2019 om 21:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mein,

Ik zit ook bij Zilveren Kruis.

Dit was eerst Agis en daarvoor ZAO.

Alleen een basisverzekering is voor mij geen optie.

Ik heb jarenlang bezuinigd op de tandarts omdat ik geen eigen risico wilde betalen.....
Toen kreeg ik vreselijke pijnen en een tandartsrekening van 800 euro.....:-(

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2019 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

En daarom sluit u nu een aanvullende verzekering af waardoor uw maandelijkse premie boven de € 200 uitkomt ? U lijkt wel gek.

Magnum007
door Magnum007 Dec 14, 2019 om 02:54
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,die aanvullende verzekering had ik ook al bij het ziekenfonds.;-)

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2019 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Nog gekker.

ed
door edosantos - Dec 14, 2019 om 02:06
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Michelle,
Voor de contracten tussen zorgverzekeraars en zorgverleners geldt inderdaad geen deadline. Volgens de NZa is dat bewust gedaan om te voorkomen dat zorgverleners dan wachten tot de einddatum om daarmee een betere onderhandelingspositie te krijgen.
Overigens kun je t/m 31 januari overstappen, als je huidige polis maar voor 1 januari is opgezegd.
Bron: https://www.kieszeker.nl/blog/onduidelijkheid-over-contracten-tussen-zorgverzekeraars-en-zorgaanbieders/