ma
door marc_ballijns Jun 13, 2021 om 17:44
Geldzaken & recht

1 JULI TREKKING STAATSLOTERIJ gewonnen

Als je nu de 1 juli-trekking winnen en met 1 lot 10.000 euro of met een 1/5 lot 2.000 euro per maand voor 30 jaar hebben gewonnen. Wat doet dat met je toeslagen als je leef van die gewonnen prijs?

3782 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 13, 2021 om 18:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Belasting betalen, zoals iedereen die boven de max. per maand zit. Uiteraard vervallen uitkeringen, maar dat moet niet moeilijk zijn als je €30.000,00 per maand vangt.

getty
door getty Jun 13, 2021 om 18:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

10.000

tenormin
door tenormin Jun 13, 2021 om 18:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Oh ja, doe ik ook graag voor €10.000,00. Was even in de war: 30 jaar.

rj
door rjw - Jun 13, 2021 om 18:01
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Met een beetje geluk krijg je die dan niet meer. Het is toch veel mooier als je volledig in je eigen levensonderhoud kan voorzien?

me
door mein33 - Jun 13, 2021 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"ALS" en de 'als' kans dat u vanwege het winnende lot uw toeslagen kwijt zal raken is zo miniem, dat u het speelgeld beter niet aan een 'niet' kunt uitgeven.
U heeft dan in iedergeval wel een prijsje gewonnen en wel ter grote van de lotprijs.  ;-))

getty
door getty - Jun 13, 2021 om 18:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Stopzetten natuurlijk

( en slaap lekker)

mahadma
door mahadma - Jun 13, 2021 om 18:40
11520 Antwoorden / 51 Vragen

"Als" u de genoemde prijs gewonnen heeft, (ik heb gehoord dat bepaalde prijzen belastingvrij zouden zijn) verwacht ik een aantal zaken.
1: alle bezitting boven een bepaald bedrag (banktegoeden, dure auto's enz) bepalen uw vermogen/inkomen over dàt jaar. Heeft u uiteindelijk onterecht toeslagen/uitkeringen ontvangen zult u die terug moeten betalen. Ook kwijtscheldingen van stedelijke belastingen zult u (alsnog) moeten gaan betalen.
2: U snapt hopenlijk wel dat u geen huur en zorgtoeslag zult ontvangen met € 10.000,00 netto per maand inkomen ...........

Een en ander kan probleemloos nog van 2 jaar terug van kracht zijn. Dus, anders gezegd, reken u niet (zo) rijk.

Heeft u "slechts" een mindere prijs en die wordt op uw rekening gestort met een bijstandachtige uitkering = dat inkomen.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2021 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klopt dus helemaal niets van. Ten eerste tellen auto' niet mee voor het vermogen. Ten tweede gaan toeslagen per jaar en hebben eventuele bezittingen geen terugwerkende kracht op die toeslagen. En ten derde is een prijs al helemaal geen inkomen.

mahadma
door mahadma Jun 13, 2021 om 20:53
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger,  als je nu een uitkering hebt a la bijstand, telt alles voor vermogen. (voorbeeld: je kwijtschelding qua waarde auto mag niet meer als iets 2300 euro zijn anders heb je vermogen bij de BSGW. Dus hiermee ga je al in de fout. Ook mag je niet meer als een bepaald bedrag als bankdo hebben bij deze lieden. Hier ga je dus ook in de fout. Een buur van ons kreeg € 135 van de belasting terug. De svb vorderde dat weer mooi terug omdat er een kleindeeltje bijstand bij zat. ........... Dus die € 135 van de belastingdienst werd weer opgeslokt door de svb. Al met al veel energie en de ontvanger mocht er niets van houden ...........

Heb je normaal werk / inkomen dan ligt dit dit anders. Bij een huurhuis loop je de kans op scheefwonen, daarbij stilgestaan?

En de vooruibetaalde huur/zorg gelden zal je over het hele belastingjaar terug moeten betalen.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar staat dat de Ts een bijstandsuitkering heeft? En die persoon waarbij de SVB iets teruggevorderd heeft, moet een aanvulling als bijstand op zijn AOW gehad hebben. En wat is scheefwonen? Een prijs is geen inkomen, dus door het winnen van een prijs, ga je niet meer huurverhoging betalen. En een vermogen of inkomen hebben geen effect op toeslagen van vorige jaren. Heb je bijstand, dan stopt die uiteraard, maar de toeslagen van het lopende jaar gaan in ieder geval gewoon door. En wat is bijstandsachtig? Dat die uitkering stopt, is dan ook alleen het geval bij bijstand en niets anders.

sp
door spikkel Jun 14, 2021 om 00:25
148 Antwoorden / 5 Vragen

Een prijs is geen inkomen ? Als je na een jaar of 2 met 10.000 euro per maand boven de vermogensvrijstelling komt hoef je die 6% ook niet te betalen ? Dat zou wel leuk zijn.

mahadma
door mahadma Jun 14, 2021 om 01:16
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger, ik heb telkens gezegd: ALS er sprake is van bijstand, ik heb nergens geschreven DAT dat zo is. En een dergelijke prijs is op zeker inkomen. Bewijs anders dat als er gewoon een werkinkomen is dat dat geen inkomen is. € 120.000 per jaar is m.i. een inkomen waar ik zeker tevreden mee zou zijn ........... En dat btekend ook snel scheefwonen bij een huur subsidie.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vermogensrendementsheffing is geen 6%. Als men geen inkomen heeft en "slechts" vermogen, dan moet je al heel wat vermogen hebben voordat je de algemene heffingskorting opgebruikt hebt, zodat je nog belasting moet nabetalen.

De Ts stelt een vraag over zijn toeslagen. Er wordt gesteld dat die voor dit jaar al vervallen en misschien zelfs tot twee jaar terug.en dat is volkomen onjuist.

Als de Ts per 1-1-22 een vermogen boven de grens heeft vervalt uiteraard zijn huurtoeslag.

ne
door neodutchio - Jun 13, 2021 om 19:26
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U denkt dat mensen met een maandinkomen van €10.000 recht hebben op toeslagen?

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2021 om 19:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat doet natuurlijk helemaal niets met uw toeslagen. Een prijs is geen inkomen.

Dus hebt u huur en/of zorgtoeslag, dan blijft dat gewoon doorlopen.

Mocht u na een paar jaar, met die € 2.000 per maand, zoveel overhouden dat u op 1 januari van een jaar boven de vrijlating van € 25.000 of € 50.000 voor een stel uitkomt, dan vervalt voor dat jaar de huurtoeslag.

Wint u € 10.000 per maand, dat is dat misschien al op 1 januari 2022 het geval. Maar ik neem aan dat u bij zo'n prijs wel een huis zult kopen en dan krijg je sowieso geen huurtoeslag.

Maar met € 10.000 per maand zou ik me om die futuliteiten geen zorgen maken.

panter22
door panter22 - Jun 13, 2021 om 20:06
6599 Antwoorden / Vragen
diumenge
door diumenge - Jun 13, 2021 om 20:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die heb je dan niet meer nodig.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 14, 2021 om 10:40
414 Antwoorden / 2 Vragen

De peildatum voor huur en zorgtoeslagen is 1 Januari van het jaar. Dus als U latel we zeggen ergens in de maand
februari heel veel geld zou winnen, dan loopt uw huur en zorg toeslag nog gewoon door t/m 31 December.
Op proefberekening toeslagen kunt U op het eind van het jaar kijken of U in het nieuwe jaar nog in aanmerking
komt hiervoor.  Let wel op dat als U gaat leven van netto spaargeld of loterijgeld, U dus geen bruto inkomen heeft
en dus ook niet meer in aanmerking komt voor aftrekposten, immers iemand kan nooit meer aftrekken van de belasting
als er is betaald. Met een erg fors bedrag op uw spaar rekening wordt er bij uw inkomen wel vermogensrendementsheffing
bij opgeteld, waarduur uw inkomen op uw jaarlijkse belasingopgave dus niet NUL is. Dit wordt dan weer verrekend met
de basisaftrek die iedereen heeft.  Ook bouwt U geen pensioen meer op bij uw pensioenfonds. Echter zolang U
ingeschreven blijft  staan op een normaal adres in nederland bouwt U wel AOW rechten op, ook zonder inkomen.
Wat ook een voordeel zou kunnen zijn is dat U, indien U dat zou willen als U leeft van netto (spaar of loterij) geld
dat U in aanmerking komt voor de laagste klasse van een sociale huurwoning. Daar wordt immers alleen maar
gevraagd naar uw bruto inkomen van 2 jaar eerder en niet naar uw spaarsaldo.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt dus wel in aanmerking komen voor aftrekposten, ook al heb je niets betaald.

Iv
door Ivo W - Jun 14, 2021 om 12:45
728 Antwoorden / Vragen

Voor het lopende jaar doet de prijs niets met uw toeslagen. Wel kan (zal) de prijs van invloed zijn op een eventuele bijstandsuitkering.

Wel zal de prijs als vermogen gaan gelden. En wel voor het gehele bedrag. Want: u heeft in 2021 de prijs gewonnen. Dat er voor gekozen wordt om een deel van de prijs pas later uit te betalen, neemt niet weg dat de prijs vanaf het moment van trekking eigendom is geworden van de rechtmatige winnaar en dus ook tot diens vermogen behoort.

Daarmee zal de prijs dus wel invloed hebben op de toeslagen van 2022 en later, voor zover daar een vermogenstoets op van toepassing is.
Op de kinderopvangtoeslag is geen vermogensgrens van toepassing, op andere toeslagen wel.

Donuts
door Donuts - Jun 14, 2021 om 13:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst maar eens die prijs zien te winnen...

pe
door pebk - Jun 14, 2021 om 17:02
579 Antwoorden / 0 Vragen

De kans dat u wint is aanzienlijk groter dan dat ik hem win.

https://uitklokken.nl/belasting/belasting-op-domheid/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 15, 2021 om 10:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Voor 30 jaren lang €2000,- extra  kun je  huurhuis ruilen voor koopwoning.
Ook andere toeslagen niet meer echt nodig.

Waar klaag je over, heb je dit al gewonnen  of alleen maar kans op?

Ik lees 10.000 of  2.000 bij 1/5 dus nog niets....
Als je vragen  neem ik niet serieus.
De kans om die te winnen is Nihil....  en daarna  hier deze vraag stellen is vroeg genoeg.