tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 16:15
Geldzaken & recht

10 jaar uitgeschreven uit Nederland, toch Zorgkosten moeten betalen.

Hoor van vriend die in Engeland woont dat hij toch aan Nederland Zorgverzekering moet betalen. Hij is 10 jaar uitgeschreven in ons land, kwam er na recente heupoperatie achter dat hij eigen bijdrage (die hij al die jaren ook niet betaald heeft - geen Nederlandse Zorgverzekering meer -) toch moet betalen. Bij hoog en laag is hem verteld dat hij dat verplicht is. Iemand die mij dat kan uitleggen? Kan er zelf niets over vinden. Althans, niets van wat hout zaagt. Zelfs in Arnhem is het voor de rechter geweest (waar hij natuurlijk niet bij kon zijn, vanwege Covid 19 en het revalideren): rechter bepaalde dat hij wel moet blijven betalen aan Nederland. Hij kent zelfs de Zorgverzekering niet waar de rekening vandaan kwam.

2558 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2020 om 16:17
16772 Antwoorden / 202 Vragen

(Edit) @TENORMIN Helaas, als een rechter negatief heeft beslist voor uw vriend dan is er m.i. weinig meer aan te doen (formeel is hoger beroep mogelijk). Ik kom zo nog even terug met een link waar u deze vraag mogelijk beter kunt stellen.
Aanvullend info@skgz.nl De geschillencommissie Ziektekosten waar men mogelijk goede uitleg kan geven.

Opnieuw edit: ik zie nu ook deze info: https://www.hetcak.nl/regelingen/buitenland terwijl dit : In tegenstelling tot mensen in Nederland wordt er bij mensen die in het buitenland wonen geen eigen bijdrage ingehouden. Men valt onder de groep Buitenlands Recht. Heeft men éénmaal de EHIC kaart ontvangen en gebruikt dan wordt de kaart het volgend jaar weer automatisch verstrekt. in tegenspraak zou zijn.

Een boeiende casus die u stelt. Zie ook deze: https://www.hetcak.nl/  en is dit mogelijk nog een betere plek om de vraag te stellen: https://www.hetcak.nl/over/contact

ju
door juliomariner Sep 28, 2020 om 16:21
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Beste HK  geheel offtopic maar waarom maakt u uw bijdragen niet eerst compleet voordat u ze plaatst?
Het is hier toch geen wedstrijd wie als snelste reageerd? U krijgt alleen punten als TS uw bijdrage de beste vind.
Neem dus in vervolgt gewoon even de tijd zodat u de links in uw post kunt plaatsen

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 28, 2020 om 16:29
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JULIOMARINER???? Waar slaat dit nu weer op? Denkt u nu werkelijk dat ik de eerste wil zijn? Ik meende enige en langere tijd nodig te hebben om nog andere info te geven m.a.w. de verwijzing naar de Geschillencommissie. En daarbij was het ook nog een feit dat hetgeen ik eerst noemde als mogelijke reden niet meer bestaat (de AWBZ). Denkt u nu werkelijk dat ik de puntenregeling niet ken met alle ++++ 'n en ----- 'n? En het gaat mij bovendien helemaal niet om punten maar om een goed zo mogelijk antwoord. Daarbij komt dan ook nog af en toe  het fenomeen voor dat de vraagsteller een foutief antwoord aanmerkt als wel een goed antwoord omdat Ts. zich bevestigd ziet in de al gevormde mening (die dan wel onterecht is).

tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 18:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@henk dezevende, ik heb al bedankt in dit Topic, dus verdere info is niet meer belangrijk voor me, aangezien het meest logische antwoord al is gegeven.

ju
door juliomariner Sep 28, 2020 om 18:14
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Het valt me gewoon op dat u steeds aangeeft dat u uw antwoord  later aanvult. Naar mijn mening kun je beter op een later tijdstip in 1 keer uw volledige antwoord incl. Links kunt posten

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tenormin, dat kan best kloppen. Het hangt er vanaf waar hij zijn inkomen van krijgt. Vaak wordt die premie dan gematigd ivm het niveau van de gezondheidszorg.

Ik heb een vriend die al zo'n 30 jaar in Finland woont. AOW en pensioen uit Nederland en stuk uit Finland. Dus in Nederland premie betalen.

tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 16:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hartstikke bedankt @tijger1. Dat is het ontbrekende stuk van de puzzel. Zijn Nederlandse vrouw kon niet zo snel de papieren aan me voorlezen (zij woont al 60 jaar in Engeland): beiden hebben geen email o.i.d. Dus ik begreep echt niet dat hij moet betalen. Nu wel. AOW uit Nederland. Ben blij dat aan de ouwe knar te kunnen doorgeven ;-); hij zal er minder blij om zijn. Allemaal bedankt maar jij in het bijzonder.

getty
door getty - Sep 28, 2020 om 16:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat zijn advocaat  de uitspraak hem prima kan uitleggen.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 16:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En deze link slaat dan ook op mij. Wat er volgend jaar gaat gebeuren. We gaan het meemaken met de Brexit.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2020 om 16:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af of die link wel op u slaat. U woont tenslotte in Nederland. En u zult over het stuk pensioen wat u uit Engeland krijgt al op aanslag premie ZVW betalen.

Ik heb geen idee of u nog in Engeland moet betalen.

tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 17:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb er de ballen verstand van (zoals je weet). Het pensioen uit Engeland ontvang ik bruto. Is geen verdrag tussen de beide landen. Dus betaal in Nederland de belasting. Aan Engeland hoef ik niets te betalen. Tot nu toe dan. Denk dat het in zoverre wel op mij slaat: of het alleen aan € of £ koers ligt of dat dit veranderd gaat worden.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2020 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Engeland is een verdragsland en het gaat niet over belasting, maar over een premie of eigen bijdrage voor de gezondheidszorg. Ik ken de ins en outs van Engeland niet.

Maar u zult in Nederland, naast de aanslag inkomstenbelasting ook nog een aanslag ZVW ontvangen.

Maar doet er allemaal niet toe voor uw vrienden.

tenormin
door tenormin Sep 28, 2020 om 18:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat laatste is waar. ;-))

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin Sep 29, 2020 om 09:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad, voor hen heel interessant. Ik denk dat ze geen van tweeën zich bij het CAK hebben aangemeld. Voor mijn vriendin niet zo belangrijk, ze krijgt Engels weduwen pensioen, heeft geen Nederlands Pensioen opgebouwd; (woont daar al 60 jaar) hij pas 10 jaar. Ik zal dit alles laten uitprinten en met de "postkoets" naar Engeland verzenden. Nogmaals bedankt hoor.

Donuts
door Donuts Sep 29, 2020 om 14:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Alles laten uitprinten nog wel. Lekker zo anno 2020. Stuur een link naar dit topic via mail of FB.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2020 om 15:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@sprietje, ja laten uitprinten. Ze hebben noch email noch Facebook. En ik heb geen idee hoe zoiets te printen. Raar hé. Kan alleen maar brieven printen, val je nog meer van je stoel, van zoveel onwetendheid.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 28, 2020 om 17:16
2008 Antwoorden / Vragen

Zoals het verhaal er nu staat is het onzin maar als hem dat van hoog tot laag uitgelegd is en zelfs de rechter het bekrachtigd heeft zal er wel een essentieel gegeven aan het verhaal ontbreken. Zonder dat gegeven kan je niet uitleggen hoe het zit. Is hij de taal niet meer machtig want de uitleg is blijkbaar niet blijven plakken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2020 om 09:08
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is inderdaad een boeiende casus en vooral nu ik zie dat @TENORMIN aangeeft al een logisch antwoord te hebben gekregen.
Hoe dan ook was mijn antwoord dat niet omdat het bij nader inzien veel korter had kunnen zijn en moeten zijn:

Mijn antwoord had moeten luiden: er is sprake van een gerechtelijke uitspraak dus vraag die uitspraak op en u zult zien/lezen wat niet alleen de uitspraak is maar ook de beweegreden waarop de rechter tot die uitspraak is gekomen.

Zeer simpel gezegd, dat is m.i. het meest logische en ik zie nu ook reacties in ongeveer zelfde bewoordingen zoals vraag het de advocaat van de vriend. Dat hoewel het opvragen bij de vriend zelf nog eenvoudiger zou zijn.

M..b.t. deze casus ben ik vervolgens wel nieuwsgierig of hier sprake is geweest van een civielrechtelijke - of een bestuursrechtelijke procedure. (Als het een civielrechtelijke was zal het aspect 'eigen bijdrage' niet aan de orde zijn maar was er een andere basis voor het instellen van een betalingsvordering door mogelijk wel een ziektekostenverzekeraar waar kennelijk een declaratie was ingediend en alsdan, indien daar niet verzekerd, ten onrechte.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 29, 2020 om 11:07
2008 Antwoorden / Vragen

Als het verhaal niet duidelijk is kun je eigenlijk geen goed antwoord geven of met zoveel mitsen en maren dat het onleesbaar wordt. Ik vind het verhaal overigens nog steeds verre van helder.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2020 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

in sommige gevallen zijn mensen die in het buitenland wonen wettelijk verplicht nog een eigen bijdrage voor de zorgpremie te betalen aan het CAK.

Heeft niets van doen met een ingediende betalingsvordering door een zorgverzekeraar, of een declaratie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2020 om 17:29
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1,  Inderdaad is het in sommige gevallen wettelijk verplicht om een eigen bijdrage te betalen voor zorg. Ik heb zelf ook 10 jaar in het buitenland gewoond.
Of in deze casus hier sprake is 'van een sommig geval' weet u echter evenmin als dan ik dat weet! Ik gaf aan dat de motivatie waarom de rechter heeft geoordeels dat er betaalt dient te worden is gebaseerd en dat zal ongetwijfeld op basis van argumenten zijn. En die reden/motivatie kan een geheel andere zijn zoals bijv het ingediend zijn van een nota voor zorg na een operatie bij een ziektekostenverzekeraar waar, tenminste zoals ik het verhaal van @TENORMIN leest, hij niet verzekerd is 'en zelfs de zorgverzekering niet kent'. En volgens mij heeft u de info in de links die ik gaf niet gelezen omdat daar ook in is vermeld dat in sommige gevallen ......  maar ook info dat het niet zo zou zijn! En ook dat geeft reden om te kijken naar de inhoud en motivatie van de beslissing. En dan is er ook nog altijd de mogelijkheid van hoger beroep als de beslissing wordt betwist (zoals ik ook uit de vraag van @TENORMIN begrijp.  En ook nog: sommige gevallen is letterlijk sommige gevallen en dat betekent dus letterlijk ook dat er uitzonderingen kunnen zijn. Maar misschien is dit inderdaad een 'sommig geval!' en zou de beslissing van de rechter dus terecht zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2020 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man Man, lees de vraag nog eens en mijn linken. Dan weet u waar het over gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 30, 2020 om 09:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Leest u dan niet dat ik ook andere linken heb gelezen? Het is en blijft in sommige gevallen en de rechter heeft gemotiverd beslist wat de werkelijke reden is. Ik zie geen link van u naar die uitspraak! En het lijkt mij dat @TENORMIN best naar het ECLI nummer kan vragen bij de vriend.

En reageer a.u.b. nog een keer opdat u het laatse woord heeft.