AnneWassing
door AnneWassing Aug 25, 2018 om 15:25
Geldzaken & recht

14 dagen wettelijke bedenktijd voor een puppy?

Wij hebben een pup verkocht als particulier. Wij wilden niet aan fokkers verkopen maar de koper die er mee wil fokken heeft dit verzwegen omdat wij anders niet tot verkoop over zouden gaan. Nu blijkt dat de pup waarschijnlijk niet geschikt is om mee te fokken omdat de teelballetjes nog niet zijn ingedaald.
Koper beroept zich op zijn recht van 14 dagen bedenktijd en wil de pup terugbrengen.
Wij zouden hebben verzwegen dat de balletjes niet zijn ingedaald met 6 weken terwijl dit gewoon in het paspoort vermeld staat.
Nu word er gedreigd met rechtzaken en extra kosten als wij de pup niet terugkopen.
Zijn wij verplicht hiertoe?

8019 11 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Aug 25, 2018 om 15:34
683 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft als particulier een "zaak" zo deze pup juridisch heet verkocht aan een particulier. Die particulier heeft verzwegen dat hij wilde fokken. En die wil gaan procederen? Wens hem veel succes. Maar terugkopen zou ik nooit doen. Bovendien de 14 dagen termijn is alleen op internet aankopen van toepassing.

Tr
door Trostomaat Aug 25, 2018 om 23:35
239 Antwoorden / Vragen

De '14 dagen termijn' is niet alleen op internet aankopen van toepassing. Ze kan echter alleen van toepassing zijn als het een koop betreft waarbij de koper een consument en de verkoper een professionele partij is. Dat is hier niet aan de orde.

vd
door vdlieuw - Aug 25, 2018 om 16:00
212 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp dat u zegt dat de balletjes nog niet waren ingedaald en dat dit gegeven in het paspoort staat ?
Dus koper had dit dan kunnen weten neem ik aan. Los daarvan, koper heeft verzwegen dat hij/zij wil fokken
maar geeft zich zelf nu bloot omdat hij de pup niet wil hebben, rare vogel.
Puur zakelijk gezien zeg ik, niet terugnemen en zeker ook geen geld terugbetalen.
Maar....., de koper blijkt toch een wat afwijkende instelling te hebben als u verwacht had, bij uw weigering
(en desnoods nog na b.v. uitspraak van een rechter), is de kans aanwezig dat deze "afwijkende" koper dan de pub iets kan aandoen en dat is natuurlijk het laatste dat u wilt.
Zakelijk dus NEE, gevoelsmatig JA, dan is de pub in ieder geval weer in veilige handen.
Ik zou als u besluit de pub terug te nemen wel zorgen voor extra aanwezige mensen c.q. de nodige bewijslast.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2018 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zijn wij verplicht hiertoe?
Nee. Bedenktijd is hier niet van toepassing.
Niet op reageren.

gerbera
door gerbera - Aug 25, 2018 om 16:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat de balletjes wel ingedaald waren en als dit in het paspoort staat mag ik aannemen dat of u of een dierenarts dit heeft geconstateerd. Waar voor opgepast moet worden dat de balletjes, bij een pup, makkelijk in de buik teruggeduwd kunnen worden als er ondeskundig naar gevoeld is. Soms ook kan het wezen dat ze veel later kunnen indalen, soms wel 10 tot 16 weken en ik ken gevallen pas na 1 jaar. Denk eerder dat de koper spijt heeft van zijn aankoop. Een rechtzaak zal het niet worden en als de koper een "kenner" is had deze dat bij de aankoop al hebben moeten constateren. Mijn gevoel zegt neem de pup terug en zoek een beter huis voor hem. De koper is het diertje niet waardig.

Tr
door Trostomaat Aug 26, 2018 om 01:02
239 Antwoorden / Vragen

@gerbera, u kunt dat onmogelijk zo begrijpen. Er staat juist dat er in het paspoort staat dat de balletjes niet zijn ingedaald. En dat maakt volgens TS de beschuldiging aan haar adres dat ze iets verzwegen zou hebben onzinnig: het staat immers in het paspoort.
Ik ben het met u eens dat het voor de hand ligt de hond terug te nemen. Aan zo'n verkoper wilde TS naar eigen zeggen immers niet verkopen. Terzijde: goed te zien dat u er nog bent. Ik dacht dat u van het forum verdwenen was gezien het ontbreken van een laatste reactie van u in het 'Zwaar gedupeerd - Zitmaxx' topic. Hopelijk zie ik u daar ook nog. Er is veel gebeurd.

hutch
door hutch - Aug 25, 2018 om 20:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U bent daartoe niet verplicht.

Die 'fokker' loog tegen u. Deze leugenaar beroept zich ook nog eens op een recht welke helemaal niet geldt tussen particulieren.
Die leugenaar is alleen maar aan het bluffen en elke, zichzelf respecterende, advocaat zal hem er voor waarschuwen om een rechtszaak te beginnen die van meet af aan al als verloren beschouwd kan worden.

Niet bang worden en laat u niet overbluffen. Geen contact meer opnemen met dit figuur.

Tr
door Trostomaat Aug 25, 2018 om 23:53
239 Antwoorden / Vragen

Dit is wat kort door de bocht. Veel grote woorden ook. Maar geen argumenten. Dat de koper gelogen zou hebben, staat niet vast (TS zegt dat ook niet), dus als buitenstaander iemand een leugenaar noemen heeft geen pas. Als er inderdaad essentiële informatie verzwegen door de verkoper of anderszins een onjuiste voorstelling van zaken is gegeven kan er bijvoorbeeld sprake zijn van dwaling. Van belang is daarbij mogelijk ook wat er precies in dat paspoort staat. Alles staat of valt met de wijze waarop het verkoopgesprek tussen koper en verkoper verlopen is. Dat de koper recht van spreken heeft, kun je dus niet uitsluiten.
Het is duidelijk dat de claim dat TS niet aan 'fokkers' wilde verkopen en dat de koper verzwegen zou hebben dat hij dat wel wilde, slechts dient om de koper in een kwaad daglicht te stellen. De beschuldiging is namelijk volstrekt ongeloofwaardig. Immers, zou de claim op waarheid berusten, dan zou TS juist blij moeten zijn dat de koper de koop ongedaan wil maken en zou zij met liefde en plezier de hond terugnemen.

be
door beautiful - Aug 26, 2018 om 08:04
25 Antwoorden / 19 Vragen

Jullie zijn niet verplicht om de pup terug te nemen
een rechtszaak aanspannen heeft totaal geen zin
zullen ze alleen maar verliezen en hoge kosten moeten betalen
gevoelsmatig zeg ik neem de pup terug in huis en zoek een ander gouden mandje voor hem
de pup verdient een betere eigenaar dan degene die nu zijn baasje is
een echte liefhebber geeft er niets om dat de pup niet geschikt is om mee te fokken

lo
door lovewinnie - Aug 26, 2018 om 09:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De pup terug nemen zou ik geen enkel probleem vinden, gevoelsmatig zou ik dat doen. echter volledig bedrag terug geven echt niet, hooguit 1/3  en dan weet opnieuw verkopen aan gezin waar de pup wel gewenst is als gezinshond en geen fokhond :(. Aangezien het een herplaatsen is zal de verkoop moeilijker gaan en de pup is ondertussen wat ouder. Maar nogmaals u bent niks verplicht . Ze hebben spijt van hun aankoop en hadden wellicht gehoopt dat ze er mee zouden kunnen fokken. Dat balletjes nog niet zijn ingedaald zou nu nog niet eens een probleem moeten zijn. Komt vaker voor dat dat langer duurt en pas met 12 mnd heb je zekerheid dat het niet meer gaat gebeuren. Het staat in het paspoort en dus heb je niks verzwegen.

sw
door swat1500 - Aug 26, 2018 om 11:25
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is er, zoals door anderen aangegeven, geen wettelijke bedenktijd. De koper heeft echter wel recht op garantie, ook bij een dier. Die garantie is, ook bij een dier, de eerste 6 maanden onvoorwaardelijk
Als koper van een mannelijk dier mag je van dat dier verwachten dat dit zich kan voortplanten. Als dit niet kan vanwege een "defect" aan het dier wat bij de verkoop niet is gemeld, heb je recht op garantie. Die garantie kan  bestaan uit het reparen van het defect, prijs compensatie of levering, onder terugname van het geleverde dier  van een nieuw dier.

lo
door lovewinnie Aug 26, 2018 om 13:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Das alleen als je koopt bij fokker of handelaar. Moet bij een particulier

---Kenmerk van een particuliere koop/verkoop is dat koper en verkoper geen deskundigen zijn. Juist daarom is de mededelingsplicht van de verkoper en de onderzoeksplicht van de koper belangrijk. U hebt als verkoper een mededelingsplicht. Dat betekent dat u de koper voor het sluiten van de koopovereenkomst moet vertellen wat de gebreken van de hond zijn. Doet u dat niet dan kan de koper als hij later bestaande mankementen ontdekt een beroep doen op dwaling en de koopovereenkomst vernietigen.--

Echter is er geen geval van dwaling  Het probleem was immers bekend en stond genoteerd in het paspoort. Het was met beetje onderzoek door de koper ook zo ontdekt. Omdat ze okk nog duidelijk hebben gezegt niet te willen dat het fokhonden worden zou het verder ook geen probleem hoeven op te leveren. Koop is rond en gebreken daarmee geaccepteerd

Tr
door Trostomaat Aug 26, 2018 om 21:48
239 Antwoorden / Vragen

(lovewinnie) 'Omdat ze okk nog duidelijk hebben gezegt niet te willen dat het fokhonden worden zou het verder ook geen probleem hoeven op te leveren'. Of dit duidelijk is gezegd, en hoe duidelijk dan wel, blijkt niet uit de openingsbijdrage. Bovendien: het tweede volgt niet logischerwijs uit het eerste. Een mededeling door verkoper gedaan dat ze niet willen dat het fokhonden worden heeft geen effect op de vraag of het al dan niet een probleem wordt voor de koper. Dat is ook gebleken. Nu de koper kennelijk fokken niet uitsluit, levert het wel degelijk een probleem op.

Of koper een beroep kan doen op dwaling staat of valt met het verloop van de communicatie tussen verkoper en koper. Ook wat er precies in het paspoort staat is van belang.

rf
door rfd - Aug 27, 2018 om 14:41
27 Antwoorden / 0 Vragen

Deze persoon is dus niet blij met de pup. Als u hem niet terugneemt, weet u niet wat hij er mee gaat doen. Ik zou de pup direct terugnemen en verkopen of weggeven aan iemand die wel van hem houdt om wat hij is.

muis1972
door muis1972 - Aug 27, 2018 om 15:06
24 Antwoorden / 2 Vragen

U wilde de pup niet verkopen aan een fokker en deze mensen willen er mee fokken. Ik snap dus uw probleem niet? Als u echt niet aan een fokker wilde verkopen dan neem je de pup toch terug?

Ka
door Kassagebruiker - Aug 28, 2018 om 13:32
683 Antwoorden / 5 Vragen

Is er al nieuws met al of niet pup retour? Wij zouden een reactie van de vraagsteller wel willen weten.