de
door deWaardd Jul 23, 2021 om 10:09
Geldzaken & recht

2 woningen, in welke gemeente inschrijven?

Goedemorgen,

Allereerst excuses voor het onduidelijke verhaal van zojuist.
Zit een beetje met een lastige situatie.
Omdat mijn vrouw al 2,5 ziek is woont ze al een tijdje bij mijn schoonouders in met onze 2 kinderen. Tussen de behandelingen door zijn daar ook meer mensen die voor haar kunnen zorgen.
Nu wil ik daar in de buurt een huisje gaan huren omdat het beter is om daar ook een plek voor onszelf te hebben. Ondertussen bezit ik een koopwoning waar ik doordeweeks gewoon verblijf ivm mijn werk.
We staan allemaal (man, vrouw en 2 kinderen) in de gemeente van de koopwoning ingeschreven. Kan ik bijvoorbeeld mijn vrouw en kinderen in de gemeente van het huurhuisje inschrijven en zelf in de gemeente van m'n koopwoning ingeschreven blijven staan? Hoor graag de beste opties!

Met vriendelijke groet!

14974 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men dient ingeschreven te staan waar men overwegend verblijft. Dus als uw vrouw en kinderen in de koopwoning verblijven, dienen zij daar ook ingeschreven te staan.

Verder begrijp ik niet veel van uw verhaal, dus dat u een huisje gaat huren om bij uw gezin te kunnen zijn.

de
door deWaardd Jul 23, 2021 om 10:25
Antwoorden / 1 Vragen

Alvast bedankt voor de reactie, ik zal mijn verhaal straks wat duidelijker maken!

me
door mein33 - Jul 23, 2021 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een onduidelijk verhaal, maar als u niet meer samenwoont, waar verblijven uw vrouw en kinderen dan momenteel.
In een huisje, welke u voor een weekend huurt, kan niemand worden ingeschreven.
Probeert u eens de situatie wat duidelijker te omschrijven, dat zal het geven van een mogelijk advies wat eenvoudiger kunnen maken.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 23, 2021 om 10:38
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uw vrouw en kinderen bewonen een huurhuis in een andere gemeente dan u begrijp ik dus daar kunt u hen inschrijven.

de
door deWaardd Jul 23, 2021 om 11:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ok bedankt! Ik begrijp hier uit dat je afzonderlijk van elkaar ingeschreven kan staan?

sjjoppy
door sjjoppy Jul 23, 2021 om 12:44
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik wel maar u kunt het voor de zekerheid aan de gemeente waar u inschrijft vragen.

Donuts
door Donuts - Jul 23, 2021 om 10:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gebaseerd op de summiere en vage openingspost, zou ik zeggen verkoop je woning en koop er eentje in de buurt van je vrouw en kinderen. Tenzij je vrouw in de middle of nowhere woont, duurt het wel zo'n 10 jaar voordat je in aanmerking komt voor een huurwoning.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 23, 2021 om 11:38
1749 Antwoorden / 31 Vragen

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BA4EA6649-265F-468B-9905-23EAEFE7CA77%7D

Geachte DeWaard,

Kijk even in de link hierboven.

In Amsterdam kunt u een boete krijgen als u zich niet goed inschrijft.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2021 om 11:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kan ik in 2 gemeentes ingeschreven staan?

In principe mag dat. Maar woningbouwverenigingen kunnen hun eigen criteria stellen waaraan je als woningzoekende
moet voldoen. In sommige gevallen zal het niet mogelijk zijn om je in te schrijven in een regio waar je nog niet woont en waar je ook geen werk hebt.

Lees ook hier

de
door deWaardd Jul 23, 2021 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt! In principe kan ik ergens particulier gaan huren dus ik denk dat dat geen probleem moet zijn.

ro
door ronny530 - Jul 23, 2021 om 12:00
2752 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. kan dat niet want uw vrouw en kinderen logeren vanwege ziekte bij uw schoonouders maar hebben hun hoofdadres in de gemeente waar ze oorspronkelijk iin geschreven zijn. Het staat u vrij om dicht in de buurt een woning te gaan huren omdat u bij uw vrouw en kinderen wenst te zijn maar uw gezin kan niet in twee gemeentes tegelijk ingeschreven worden. Er zijn wel andere mogelijkheden want de wet verplicht een echtpaar niet om een woning te delen dus zou uw vrouw een woning in de buurt kunnen huren daar met de kinderen intrekken en zich op het hoofdadres laten uitschrijven en zich in de andere gemeente laten inschrijven. Of dat verstandig is durf ik te betwijfelen want de zorg verschilt per gemeente en voor de kinderen heeft het ook de nodige gevolgen omdat ze niet meer in uw woonplaats naar school kunnen gaan. Mijn advies zal zijn, huur een woning in de buurt van uw vrouw en kinderen en laat het hoofdadres van uw gezin ongewijzigd want hopelijk geneest uw vrouw snel en kan weer in de koopwoning terug keren.

gerbera
door gerbera Jul 23, 2021 om 16:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kan ik bijvoorbeeld mijn vrouw en kinderen in de gemeente van het huurhuisje inschrijven en zelf in de gemeente van m'n koopwoning ingeschreven blijven staan

Er wordt niet over inschrijving bij 2 gemeentes geschreven. Dus moeder en kinderen kunnen in de gemeente waar gehuurd wordt ingeschreven worden terwijl vader op het oude adres blijft ingeschreven.

Donuts
door Donuts - Jul 23, 2021 om 12:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan niet ingeschreven staan op meerdere adressen. Je hoort ingeschreven te staan op het adres waar je verblijft.

Bovendien moeten je vrouw en kinderen ingeschreven staan op het adres (tenzij het voor een paar maanden logeren is) waar zij verblijven en dat is dus het adres van je schoonouders.

Leuk bedacht allemaal, maar wat jij wilt gaat niet lukken. Een sociale huurwoning gaat het zeker niet worden. En heeft je vrouw een eigen inkomen?

de
door deWaardd Jul 23, 2021 om 12:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ha,

Het is allemaal tijdelijk. We kunnen particulier huren en ze heeft geen eigen inkomen. Sterker nog: we weten niet hoelang ze nog blijft leven. Ik wil haar de laatste tijd die ze heeft bij haar familie in de buurt geven maar niet non-stop bij haar ouders in huis.
Zelf woon ik doordeweeks gewoon in mn eigen huis dus daar verblijf ik hoofdzakelijk. In het weekend wil ik dan in dat huurhuisje gaan zitten!

panter22
door panter22 Jul 23, 2021 om 17:19
6599 Antwoorden / Vragen

Omdat je vrouw verzorgd wordt door haar ouders, is het belangrijk dat  het huren van een huis in goed overleg gebeurt.
Als je een huis kunt huren, zorg dat je een huurcontract krijgt.
Als je tijdelijk huurt, dan moet je alle maanden die je afgesproken hebt betalen, ook al valt het tegen in de praktijk en wil je met een paar maanden weg.
Je kunt beter een huis huren voor onbepaalde tijd. Dan heb je een maand opzegtermijn.

Info: https://www.ikwileenhuurcontract.nu/mag-ik-ingeschreven-blijven-staan-als-ik-mijn-woning-verhuur/

Topantwoord

ma
door malty - Jul 23, 2021 om 12:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vrouw en kinderen wonen al een tijdje bij haar ouders, waar staan ze nu ingeschreven?
Het lijkt me geen probleem om uw vrouw en kinderen in dat huurhuisje te laten wonen en laten inschrijven, als dat nog niet gebeurd is, in de gemeente van het huurhuisje.
U blijft gewoon ingeschreven in de gemeente waar u nu woont.
Maar ga naar uw gemeente, die zullen wel antwoord kunnen geven op uw vraag.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie dat u uw verhaal uitgebreid hebt.

Gezien de situatie, het is tijdelijk wegens ziekte, zou ik alle officiele regels maar een beetje vergeten.

Uw vrouw zal waarschijnlijk door de week bij haar ouders zijn omdat zij hulp nodig heeft. En uw wens is dan samen in het weekend in dat huurhuis te zijn.

Er is wellicht een probleem met de kinderen, als die tenminste naar school gaan. Maar dat speelt nu natuurlijk ook al.

Sterkte.

panter22
door panter22 - Jul 23, 2021 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel eens gehoord van woningnood?
Mensen die jaren ingeschreven moeten staan voordat er een huurwoning beschikbaar is.
En nu wil jij een woning huren om alleen in het weekend te gebruiken.
Zonder dat je ingeschreven staat en direct beschikbaar.
Bij een woningstichting kun je niet terecht. Die hebben de eis dat de huurwoning je hoofdverblijf is. Dat voor jullie niet het geval.
Ook niet als je vrouw op papier daar gaat wonen.
Misschien kun je particulier huren voor zo'n €1000 per maand.
Kun je geen vakantiehuisje of caravan in de buurt huren?
Is er geen afspraak te maken met een hotel gezien de situatie om af en toe een hotelkamer te huren in het weekend?

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal niets mis mee als u daar een huis kunt huren waar u met uw gezin in het weekend samen kunt verblijven. Uw vrouw kan zich daar met de kinderen inschrijven en daar ook zijn als het even niet nodig is dat zij hulp krijgt. U blijft ingeschreven op uw woonhuis. Daar bent u tenslotte ook het langst van de week.

Geeft wellicht wat rust en in ieder geval privacy.

Is allemaal geen probleem als u zich dat kunt permitteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 23, 2021 om 18:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals @MALTY al aangaf, maar dan in andere woord, waarom zou u dat moeten doen?  Het hoeft niet. Wel is het zo dat u bij inschrijven in de Gemeente waar uw gezin dan het meeste verblijf  niet aangeslagen kunt worden voor toeristenbelasting. Wel zal uw gezin dan worden aangeslagen voor de in die Gemeente geldende Gemeentelijke Belastingen en andere heffingenzoals Waterschapbelasting etc.

Het hebben van twee adressen kan mogelijk ook andere fiscale consquenties hebben en lijkt het zinvol om dan ook navraag te doen bij de Belastingdienst.

Ik begrijp uit uw vraag dat het in principe een tijdelijke kwestie is en u ook overwegend in uw eigen koopwoning verblijft.

(Ter info) Ik heb zelf 10 jaar in België formeel gewoond met mijn gezin maar verbleef zelf overwegend op door de weekse dagen in Nederland in gehuurde accomodatie   (werkzaamheden op > 100 km afstand), betaalde dan vaak wel toeristenbelasting in de huur van die accomodatie inbegrepen. Mijn gezin verbeef de gehele tijd in België. Ik heb nooit enig probleem gehad dat ik in Nederland verbleef en ook langere tijd in dezelfde gemeente.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 23, 2021 om 18:27
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Houd er rekening mee dat in veel Gemeenten geldt dat inschrijven in een huurhuisje op een bungalowpark vaak niet eens kan als op dat park / parken in die Gemeente langduriger bewoning niet is toegestaan. En huren in de vrije sector zal op dit moment ook nog eens een redelijk kostbare zaak kunnen zijn.

mahadma
door mahadma - Jul 23, 2021 om 18:31
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u al eens aan één van gemeentes waar u woont/vertoefd/huis heeft info gevraagd?

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2021 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat toch helemaal niet over een vakantie huisje wat u kunt huren?

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2021 om 21:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De TS wil en kan particulier een woning huren waar dan vrouw en kinderen permanent gaan wonen, en de bedoeling van de TS is zijn eigen huis aan houden (dus daar permanent verblijft) i.v.m. zijn werk en in de weekenden bij vrouw en kinderen verblijft. Dus kunnen vrouw en kinderen in de gemeente van het huurhuis ingeschreven worden en de TS in de gemeente van zijn huis ingeschreven staan. Er is dus geen sprake van woonachtig zijn op 2 adressen echter alleen van "gescheiden" wonen.