orgelmuts
door orgelmuts Jan 9, 2017 om 11:04
Geldzaken & recht

3 fouten in de rouwkaart

Beste experts,

Op 7 november j.l. is mijn moeder overleden.
Wij hebben 50 rouwkaarten laten drukken.
Tijdens het schrijven viel mij ineens op dat de postcode verkeerd was, dus dat hebben we handmatig veranderd.
Toen had ik nog wel zoiets van: Nou ja, vervelend, maar kan gebeuren.
Nu hadden we ook een windlichtje met een waxinekaarsje gekregen met de bijbeltekst die we hadden uitgezocht.
Alleen viel me op dat daar ook een woord verkeerd stond, dus heb ik gelijk op de rouwkaart gekeken en zag dat het daar óók verkeerd stond.
En nog weer later toen ik wat kaarten bij de buren van mijn moeder bracht, had een van de buren opgemerkt: Jouw moeder was toch al heel lang weduwe? Want er staat op de kaart: Sinds april weduwe van.......en dat moest zijn sinds april 1985.
Maar aangezien 9 november de condoleance al stond gepland, hadden we geen andere keuze dan deze kaarten te gebruiken.
Wél hebben we als familie aangegeven dat we dit toch wel heel erg slordig vonden en de begrafenisondernemer zou wel wat regelen bij de drukker.
Die heeft vervolgens 15 kaarten op de goede manier gedrukt, zodat we als familie in elk geval wel een kaart hadden met de goede tekst erop.
Toen wij echter later de rekening kregen, was er verder het volle pond berekend, dus alleen 15 kaarten gratis.
Daar zijn wij het als familie niet mee eens.
Ik heb nogmaals de begrafenisondernemer erover aangesproken, die zou contact opnemen met de drukker.
De drukker vindt echter dat we achteraf niet moeten zeuren.
Maar ik denk wel bij mezelf: Als hij de tijd had gehad om het overnieuw te doen, dan hadden hij 50 kaarten overnieuw moeten doen kosteloos (neem ik tenminste aan).
Nu had ik bij de begrafenisondernemer voorgesteld om dan 35 bedankkaartjes gratis te verstrekken (dus met aftrek van de 15 gratis rouwkaarten).
Is dat nou zo onredelijk van ons als familie? Of heeft de drukker gelijk en moeten we niet zeuren?

3040 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2017 om 11:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

De drukker dient de goede tekst, zoals aangeleverd,  te drukken. Dit is fout gegaan en had in orde gebracht moeten worden, zonder kosten. Ze kunnen dit binnen een uur goed "breien"; heb het zelf ook meegemaakt dat de naam van mijn overleden man verkeerd gespeld was. Iets waar ik hen vooraf duidelijk op wees, omdat het een buitenlandse naam was. Alles werd binnen een uur herdrukt, voor de kosten van ... weet ik niet: drukker, Dela? Werd in ieder geval netjes opgelost.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 9, 2017 om 12:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin,
Ik heb dit april 2016 voor mijn vader geregeld en wij kregen keurig eerst een proefdruk, omdat deze prima was in 1 x akkoord gegeven maar we hadden dus alle gelegenheid om fouten eruit te halen.

tenormin
door tenormin Jan 9, 2017 om 12:21
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, ik ook doelde op proefdruk(ken). Ging hier 3 keer fout. Maar voldoende tijd om alles in orde te krijgen. Besef pas later dat @orgelmuts zelf (o.a.) aan de slag waren gegaan met 'fouten' herstellen. Dat laatste had achterwege moeten blijven.

marita5
door marita5 - Jan 9, 2017 om 11:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Orgelmuts ,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw moeder .

Is dat nou zo onredelijk van ons als familie? Of heeft de drukker gelijk en moeten we niet zeuren?

Nee , is niet onredelijk , de drukker heeft geen gelijk , heeft een fout gemaakt , jullie moeten niet zo zeuren wat een waardeloos antwoord .

Welke drukkerij is dit ? dien schriftelijk een klacht in .

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2017 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel triest en ook goed waardeloos, maar u had daar meteen bovenop moeten zitten en de foute kaarten niet moeten accepteren. U bent akkoord gegaan met 15 correcte, dus mijns inziens hebt u nu verder geen "rechten" meer.

Cookies
door Cookies - Jan 9, 2017 om 11:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar ik begrijp het niet. De tekst van een (rouw)kaart wordt toch altijd voor het drukken aangeleverd om te checken op eventuele fouten? Verder ben ik het met @tijger1 eens.

tenormin
door tenormin Jan 9, 2017 om 11:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, klopt carola.83. Voor het drukken krijgt men inzage, dus is er nog voldoende tijd, lees een uurtje, over om de fout(en) te herstellen. Is natuurlijk jammer dat men handmatig al begon met het "goede postcode nummer" zelf te gaan veranderen. En nu is het te laat.

orgelmuts
door orgelmuts Jan 10, 2017 om 12:42
632 Antwoorden / 58 Vragen

Wij hebben geen proefdruk ontvangen, de begrafenisondernemer had de goede tekst aangeleverd, dit zijn dus fouten van de drukker geweest.
Wij zijn ook niet 'akkoord' gegaan met 15 goede kaarten.
Ik had gevraagd om 15 correcte kaarten omdat we als familie in elk geval een correcte kaart wilden bewaren, daarnaast zou de begrafenisondernemer nog wel 'iets' regelen met de drukker.
Tijd om de kaarten overnieuw te drukken was er helaas niet meer, omdat we in de eerste instantie dachten dat er maar 1 fout in stond.
En aangezien het condoleren al op woensdag gepland stond, moesten de kaarten uiterlijk dinsdagmiddag op de post.
Toen wij later de rekening kregen zagen we pas dat de drukker ons het volle pond had berekend.
Als we wel op tijd waren geweest had ie alle 50 kaarten over moeten doen (kosteloos).
Is het van ons dan zo onredelijk om dan te vragen of hij nog 35 bedankkaartjes, die sowieso al goedkoper zijn, gratis te verstrekken?
Dit is dan met aftrek van de 15 correcte rouwkaarten.
Op deze manier geven we hem de gelegenheid om ons op deze manier tevreden te stellen.

newmikey
door newmikey - Jan 9, 2017 om 11:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u van te voren een proefdruk gehad als PDF bestand via de mail en was de door u aangeleverde tekst correct en bevestigd? Als u géén proefdruk heeft gehad moet het risico van drukfouten inderdaad bij de drukker worden gelegd. Als u een proefdruk heeft gehad met daarin de bewuste fouten en u heeft gewoon een akkoord email gestuurd, ligt de verantwoording bij uzelf.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 9, 2017 om 12:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

edit

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2017 om 14:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Gecondoleerd, dat ten eerste.

T.a.v. de drukker is overduidelijk sprake van wanprestatie met wettelijke consequenties.

zie de wettekst in het Burgerlijk wetboek en confronteer de begrafenisondernemer (!) daarmee (aannemend dat de begrafenisondernemer de opdracht aan de drukker heeft verstrekt en de ondernemer alsdan verantwoordelijk is en blijft jegens u):

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html schade bij niet nakomen

pi
door pieterwolters Jan 9, 2017 om 20:36
3610 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben veel te weinig informatie over deze zaak om meteen conclusies te kunnen trekken. Zie ook de bijdrage van Newmikey. Eerst maar even wachten op het antwoord daar op. Nu maak je misschien iemand blij met een dode mus.

ha
door halex - Jan 9, 2017 om 19:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@GerritAltena
U kunt natuurlijk niet zomaar lukraak linkjes van losse wetsartikelen plaatsen en dan zeggen dat daar de oplossing staat. Je hebt niet zomaar recht op vergoeding van schade. Zonder een ingebrekestelling en een redelijke termijn (in dit geval wel heel kort) aan de leverancier om alsnog na te komen, sta je met lege handen. Een leverancier, in dit geval de drukker, moet wel in de gelegenheid gesteld worden zijn eigen fouten weer goed te maken. Tenzij dat blijvend onmogelijk is. Maar 50 kaartjes heb je in een half uurtje opnieuw gedrukt.

marita5
door marita5 - Jan 10, 2017 om 16:23
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Orgelmuts ,

Zoals ik al eerder heb aangegeven , als dit een fout is van de drukker , dien dan schriftelijk een klacht in .

DOOR ORGELMUTS 10 JAN. 2017 OM 12:42
633 ANTWOORDEN / 57 VRAGEN

Wij hebben geen proefdruk ontvangen, de begrafenisondernemer had de goede tekst aangeleverd, dit zijn dus fouten van de drukker geweest.Wij zijn ook niet 'akkoord' gegaan met 15 goede kaarten.Ik had gevraagd om 15 correcte kaarten omdat we als familie in elk geval een correcte kaart wilden bewaren, daarnaast zou de begrafenisondernemer nog wel 'iets' regelen met de drukker.Tijd om de kaarten overnieuw te drukken was er helaas niet meer, omdat we in de eerste instantie dachten dat er maar 1 fout in stond.En aangezien het condoleren al op woensdag gepland stond, moesten de kaarten uiterlijk dinsdagmiddag op de post.Toen wij later de rekening kregen zagen we pas dat de drukker ons het volle pond had berekend.Als we wel op tijd waren geweest had ie alle 50 kaarten over moeten doen (kosteloos).Is het van ons dan zo onredelijk om dan te vragen of hij nog 35 bedankkaartjes, die sowieso al goedkoper zijn, gratis te verstrekken?Dit is dan met aftrek van de 15 correcte rouwkaarten.Op deze manier geven we hem de gelegenheid om ons op deze manier tevreden te stellen.

newmikey
door newmikey Jan 10, 2017 om 17:21
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waaruit maakt u op dat "de begrafenisondernemer had de goede tekst aangeleverd"? Trouwens, u had geen contract met de drukker, ik mag hopen dat u een overeenkomst had met de begrafenisondernemr.