gi
door gijsje Dec 1, 2010 om 19:05
Geldzaken & recht

8% GEKORT WORDEN OP DE AOW TOESLAG?

Wij (man 67, vrouw 61 met een pensioentj ernaast) kregen net een brief van de svb, dat per 1 januari 2011 de partner toeslag 8% gekort wordt, ja en het mooie is als het door de tweede kamer wordt aangenomen !!!!!dus een brief bij voorbaat, maar als het niet doorgaat zonde van het papier, welke halve zool heeft dit nu weer bedacht, de ouderen zouden zoveel mogelijk ontzien worden.

Ziektekosten € 30 om hoog
Huur met juli weer omhoog
Gas met januari weer omhoog
Gaat goed hè

gr. diny

2651 17 Rapporteer

pino123
door pino123 - Dec 1, 2010 om 19:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Yep, maar waar er ook bezuinigd wordt, goed is het nooit. Niet vervelend bedoeld, maar ik geloof dat de bezuinigingen iedereen treffen.. Helaas

birdies
door birdies - Dec 1, 2010 om 19:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

1. Gas en electra worden vlg mij per 1/1 juist goedkoper.

2. Wellicht verstandig een andere, goedkopere zorgverzekering af te sluiten?

Van www.svb.nl
AOW-toeslag in 2011 misschien lager
Bij de Tweede Kamer ligt een wetsvoorstel om de AOW-toeslag vanaf 1 januari 2011 met 8% te verlagen. Het gaat om de toeslag die een AOW’er krijgt voor een partner die nog geen 65 jaar is.

De verlaging geldt voor huishoudens met een gezamenlijk jaarinkomen van meer dan ongeveer 20.000 euro bruto. Door de verlaging van de toeslag mag het gezamenlijk inkomen niet onder de 20.000 euro komen. Dan wordt de toeslag wel verlaagd, maar minder dan 8%. Bij een gezamenlijk inkomen onder de 20.000 euro wordt de toeslag niet verlaagd.

Zodra de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, krijgen AOW'ers, die te maken krijgen met de verlaging van de toeslag, een brief van de SVB. De verlaging van de toeslag is pas definitief als ook de Eerste Kamer het voorstel heeft aangenomen.

......welke halve zool heeft dit nu weer bedacht.......

Het vorige kabinet dus, gezien bovenstaande datum.

birdies
door birdies - Dec 1, 2010 om 19:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S. Ik zie dat de Tweede Kamer op 23/11 het wetsvoorstel heeft aangenomen. Op 21/12 wordt het in de Eerste Kamer behandeld.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 19:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

welke halve zool heeft dit nu weer bedacht, de ouderen zouden zoveel mogelijk ontzien worden.

Vorig jaar wilde het (oude) kabinet de AOW-partnertoeslag per 2011 afschaffen als de partner jonger dan 55 jaar was. Daarnaast wilde de regering de partnertoeslag met 6 procent korten. De eerste maatregel ingetrokken. Het gevolg is wel dat de regering het financiële gat wat daardoor ontstond, dekte met een extra korting van 2% op alle mensen met een partnerkorting.

Demissionair Minister Donner (CDA) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een wetsvoorstel ingediend over verlaging van de partnertoeslag AOW.

Het voorstel van de regering om de AOW-partnertoeslag met 8% te korten, heeft grote gevolgen voor mensen. Bovendien hebben deze mensen zich niet kunnen voorbereiden op deze wijziging, omdat die waarschijnlijk al per 1 januari 2011 ingaat. Daarom worden de mensen nu al vast gewaarschuwd.

Nou, wie zit er nu in de regering? CDA en VVD en worden gedoogd door de PVV. En die gaan het dus doorvoeren.

Vladja

birdies
door birdies - Dec 1, 2010 om 19:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Nou, wie zit er nu in de regering? CDA en VVD en worden gedoogd door de PVV. En die gaan het dus doorvoeren......

Ja, dat klopt, maar het voorstel was al door het vorige kabinet genomen. Grote kans dus dat het ook door gegaan zou zijn bij als het vorige kabinet er nog zat.

Zoals Pino al schrijft: er moet bezuinigd worden en dat voelen we allemaal in de portemonnee.

vladja
door vladja - Dec 1, 2010 om 19:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van Birdies:

P.S. Ik zie dat de Tweede Kamer op 23/11 het wetsvoorstel heeft aangenomen.

Toen zat de nieuwe Tweede Kamer (van na de verkiezingen) er dus al.

Vladja

birdies
door birdies - Dec 1, 2010 om 19:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Toen zat de nieuwe Tweede Kamer (van na de verkiezingen) er dus al. ......

Dat klopt, maar dat ontken ik toch ook niet? Zeg alleen dat het vorige kabinet de aanzet heeft gegeven.

ap
door apiejoepie - Dec 1, 2010 om 20:01
130 Antwoorden / 4 Vragen

alleen zit de Pvv niet in de eerste kamer
dus het kan nog tegen gehouden worden

birdies
door birdies - Dec 1, 2010 om 20:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=apiejoepie schreef op woensdag 1 dec 2010, 20:01]alleen zit de Pvv niet in de eerste kamer
dus het kan nog tegen gehouden worden

Lijkt mij niet: CDA, PvdA en CU zaten al in het vorige kabinet, VVD er nog bij en je hebt een royale meerderheid.

marcel75
door marcel75 - Dec 1, 2010 om 21:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat krijg je er van als je anderhalf miljoen Henk & Ingrids niet serieus neemt.

adrie2
door adrie2 - Dec 3, 2010 om 15:00
7 Antwoorden / 3 Vragen

"[...] De PVV ontziet de burger, maar snijdt in de overheid. Dat staat in ons verkiezingsprogramma ‘De Agenda van Hoop en Optimisme’. [...] Wij leggen de rekening niet bij de burger. [...] geen verhoging van het eigen risico in de zorg en de AOWleeftijd blijft op 65 jaar.[...]De PVV kiest bij uitstek voor de mensen die het niet cadeau krijgen. Wij kiezen voor een veilig en sociaal Nederland. Voor een financieel-economisch robuust Nederland en voor een goede zorg voor onze ouderen.[...]En vooral: de AOW blijft op 65 jaar, geen dag later [...] De Partij voor de Vrijheid vecht keihard voor behoud van de AOW op 65 jaar. Voor de PVV is de handhaving van deze oudedagsvoorziening het enige breekpunt bij de formatie van een kabinet [...]"

Om te weten wat ze bij PVV werkelijk willen moet ze niet luisteren naar wat ze zeggen, maar kijken naar wat ze doen .....[stemgedrag in de 2e kamer]!

la
door lambertusjan - Dec 15, 2010 om 17:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat niet goed door de wetgever wordt meegenomen bij het cumuklatieve effect van zo'n 8% reductie is dat deze inderdaad bovenop een grote reeks van prijsverhogingen komt. Behoud koopkracht? Crap. Daarbij:
- een huidig pensioen staat de laatste jaren stil tgv de crediet crisis, als je pech hebt gaat ook dat omlaag.
- een (daardoor te duur) huis is al een tijdje vrijwel niet verkoopbaar, dus al zou je goedkoper willen wonen - gaat niet.
- het rare is dat de gemeenten steeds jhogere taxaties afgeven voor de OZ belasting, alsof er niets aan de hand is!
- het kleine beetje reserve dat je had bijv. als gevolg van een erfenisje (na aftrek van de immorele successierechten e.d.) is tengevolgen van diezelfde crediet crisis gehalveerd. Wij betalen dus indirect nog steeds voor het wangedrag van een aantal randfiguren in het financiele circuit, die er verder met bonussen vandoor gaan.
- twee studerende kinderen kostten een bedrag x in 2010, dat wordt ook iedert jaar flink meer.
- per 1/1 gaan bovendien ALLE prijzen omhoog, maak me niet wijs dat de energie rekening omlaag gaat. Pensioen staat nog steeds stil.
- als je in de buitengebieden woont (dorp) ben je afhankelijk van auto. Dat wordt met benzien van 1.60 onderhand ook te dol. Openbaar vervoer is geen alternatief en bovendien ook onbetaalbaar aan het worden. Een maand abonnement nu al over de 100 euro, en dan weten we het effect van de OV chipkaart nog niet - niet goedkoper in ieder geval.
Ik kan nog wel even doorgaan, we weten het allemaal wel.
Ik kan het misschien nog een jaar uitzingen en dan kan ik mijndochterniet meer laten studeren (alternatief is dat ze straks de economie induikt met een grote schuld).

einde verhaal.

rh
door rhinty - Dec 19, 2010 om 15:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Kan iemand mij uitleggen waarom ik een brief krijg van de svb met met als u inkomen lager is dan 17.000 euro broto in de mnd ipv 20.000 euro bruto zoals ik overal lees.
Dit ivb met verlaging van de aow-toeslag.

Groet, coby

birdies
door birdies - Dec 19, 2010 om 16:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Kan iemand mij uitleggen waarom ik een brief krijg van de svb met met als u inkomen lager is dan 17.000 euro broto in de mnd

Nou, met 17.000,- per maand, kan je die 8% korting wel missen.

rh
door rhinty - Dec 21, 2010 om 08:12
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sorrie begrijp u reactie.
Maar ik bedoel In het jaar.

Mvg, coby

birdies
door birdies - Dec 21, 2010 om 09:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als u een gezamenlijk inkomen heeft van 17.000,- euro p.j. wordt er niet gekort op de partnertoeslag: ......Bij een gezamenlijk inkomen onder de 20.000 euro wordt de toeslag niet verlaagd.......

Overigens wordt dit vandaag besproken in de Eerste Kamer, dus 100% definitief is het nog niet, al ziet het er wel naar uit deze korting door gaat.

rh
door rhinty - Dec 21, 2010 om 19:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank,birdies voor u reactie.
Groet, coby