in
door inactiefaccount Mar 6, 2016 om 17:02
Geldzaken & recht
+88 nummer,  oplichters?

+88 nummer, oplichters?

Ik ben vanmiddag gebeld door +881933010342

Ondanks dat ik het eerst zelf niet geloofde bleek dat het volgens vele waarschuwingen via Facebook en TV dat dit oplichters zijn en ze je geld willen aftroggelen als je terug belt.

Is er een manier om dit nummer ergens aan te geven?

De algemene politie kon mij niet verder helpen.

118506 32 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 6, 2016 om 17:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Klik op dat woordje onder 85% dat is alles wat je zou moeten doen.

in
door inactiefaccount Mar 6, 2016 om 17:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is wel het makkelijkste, maar nu ze mij hebben gebeld, wil ik er ook voor zorgen dat ze worden aangepakt.

Cookies
door Cookies Mar 6, 2016 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Noou, succes hoor, don quichot. Maar val daar de politie niet mee lastig, die heeft wel wat beters te doen.

snrwo1
door snrwo1 Apr 4, 2016 om 12:27
33 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien gewoon verkeerd verbonden?

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2016 om 17:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

088 nrs. worden vaak door bedrijven gebruikt, bijv. ook gemeenten. Als ik Google op het nr. van jou, kom ik niks tegen over oplichters enz. Sterker nog: geen enkel zoekresultaat.

P.S. Incassobureaus gebruiken ook meestal een 088 nr. Die bellen dan vanzelf wel nog een keertje of 100.

pi
door pieterwolters Mar 6, 2016 om 18:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen 088 nummer...

snrwo1
door snrwo1 Apr 4, 2016 om 12:30
33 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad, een landcode 88. Gewoon negeren. Niets aan de hand. Waarschijnlijk zijn dit van die Indiers die uit naam van Microsoft bellen om te zeggen dat je pc besmet is.

freya
door freya - Mar 6, 2016 om 17:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

"....dat dit oplichters zijn en ze je geld willen aftroggelen als je terug belt."

Waarom zou je terug willen bellen?

getty
door getty - Mar 6, 2016 om 18:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie een nummer van 12 cijfers, lijkt me vreemd.

pi
door pieterwolters Mar 6, 2016 om 18:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De wereld is groter dan Nederland.

getty
door getty Mar 6, 2016 om 18:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat snap ik ook wel.........

pi
door pieterwolters Mar 7, 2016 om 18:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En waarom vind je het dan vreemd dat een nummer 12 cijfers heeft?

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2016 om 18:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn WBV heeft ook een 088 nummer; zou ze bepaaldelijk geen oplichters durven noemen. Hoewel .. ;-)

pi
door pieterwolters Mar 6, 2016 om 18:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen 088 nummer....

tenormin
door tenormin Mar 6, 2016 om 18:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, ging pas tellen na @ getty. Sorry..

diumenge
door diumenge - Mar 6, 2016 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Naast de politie kan je ook interpol en europol inschakelen. Tot nu toe was het onschuldige oplichting waar ze niets aan deden, maar nu ze ook . proberen op te lichten zal men hier wel een zaak van willen maken.

in
door inactiefaccount Mar 6, 2016 om 21:35
Antwoorden / 1 Vragen

Haha grapjas,
Ik heb gevraagd wat ik eraan kan doen.
Als ik een reactie vroeg van een schaap was ik wel naar de kinderboerderij gegaan

diumenge
door diumenge Mar 6, 2016 om 22:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zeg ik toch Gino, schakel europol in!

costnix
door costnix - Mar 6, 2016 om 22:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon niet terugbellen. Desnoods het nummer op uw toestelblokkeren, maar er verder niet druk over maken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 7, 2016 om 00:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heb de hele middag tv gekeken maar geen waarschuwing gezien.
En wie wilt u aanpakken?
Gebeld worden met een voor u onbekend nummer is geen misdrijf.

Diewilik

in
door inactiefaccount Mar 7, 2016 om 16:51
Antwoorden / 1 Vragen

Heb het ook niet over vandaag of gisteren. Was alleen benieuwd of je er ook wat aan kon doen. Ik vroeg niet of iemand het de moeite waard vond.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2016 om 16:59
16849 Antwoorden / 202 Vragen

'Vreemd dat de politie  u niet kan helpen. Fraudehelpdesk.nl is de aangewezen (overheids)weg en dat behoort men bij de politien ook te weten nog afgezien dat fraude een strafbaar feit is.

joloe
door joloe Mar 11, 2016 om 12:49
19 Antwoorden / 12 Vragen

Het is toch algemeen bekent dat de politie andere  prioriteiten hebben.

Ma
door Mat Matheij Mar 13, 2016 om 11:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer maar dat zou proefondervindelijk moeten worden vastgesteld deze siteverwijzing juist is en men van overheidswege er iets mee doet een goed advies.

snrwo1
door snrwo1 Apr 4, 2016 om 12:34
33 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is hier nu eigenlijk het probleem? Er is gebeld, en het gesprek is niet opgenomen. Als het echt belangrijk is, bellen ze nog wel een keer en kun je ze te woord staan. Weet je meteen wie het zijn en of het inderdaad  "oplichters" zijn.

dokun
door dokun Apr 4, 2016 om 14:03
152 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor fraude is hier dan gepleegt...?  Geen enkele!

Erg overdreven en paniekzaaiend, dat u blijft roepen om politie, fraudehelpdesk...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2016 om 17:01
16849 Antwoorden / 202 Vragen

diewilik@ bellen met oogmerk fraude of bedrog is wel degelijk strafbaar!

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 7, 2016 om 18:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste heer Altena,
Een 088 nummer is niet per definitie voor oplichting bedoeld. En TS was al op tv en facebook gewaarschuwd dus het hele topic gaat nergens over.  Als je terug belt is het geen oplichting want je benaderd ze zelf. Dat is een keuze.
Diewilik

ab
door abcde Mar 7, 2016 om 23:02
146 Antwoorden / 11 Vragen

Diewilik, het gaat hier niet om een 088 nummer, maar om een +8819 nummer.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 7, 2016 om 23:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@abcde,ja ik zie het maar in hele antwoordenreeks gaat het over 088 nummers. Maar terechte opmerking.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 13, 2016 om 20:32
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Maar helaas: bellen met frauduleuze bedoeling is en blijft een strafbaar feit .
Vanwaar resp vanuit welk nummer er wordt gebeld!

dokun
door dokun Apr 4, 2016 om 13:58
152 Antwoorden / 0 Vragen

Maar hoe weet u dat dat ze belde met frauduleuze bedoelingen...?

jo
door jorisw - Mar 7, 2016 om 17:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

+8819 is een abonnee van Globalstar (satelliettelefonie). Ken je toevallig iemand die in de scheepvaart o.i.d. werkt? Het kan ook nog iemand in de scheepvaart zijn die het verkeerde nummer heeft ingetoetst. Het klinkt niet logisch dat je dure satelliettelefonie gaat gebruiken om mensen geld af te troggelen. Dat kan veel goedkoper.

dokun
door dokun Apr 4, 2016 om 13:59
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hett klopt niet wat u zegt!

Het betreft hier om een telefoonnummer uit Bangladesh. Het landennummer hiervan is +88

ab
door abcde - Mar 7, 2016 om 21:33
146 Antwoorden / 11 Vragen

Ik krijg de laatste paar weken regelmatig dergelijke oproepen. Nadat je toestel 2-3 keer overgaat hangen ze op. Ze hopen dat u terugbelt, dit is namelijk een duur servicenummer (dus zegmaar een 06 nummer). Niet doen dus, kost bakken met geld.

In uw geval wordt er een Global-star satelliettelefoon gebruikt. Ik vermoed dus dat de oplichters ergens in een jungle of woestijn zitten. Het enige wat u kunt doen is het nummer blokkeren op uw toestel (in Android: klik op 'meer', daarna 'toevoegen aan Automatische blokkade'). Dus niet opnemen en vooral niet terugbellen. Politie inlichten heeft geen nut, hiermee houdt u ze alleen maar van hun werk af.

De NOS heeft hier recentelijk nog een artikeltje over geschreven: http://nos.nl/op3/artikel/2088972-deze-is-voor-iedereen-die-ooit-is-gebeld-door-22-81-550-33-265.html

dokun
door dokun Apr 4, 2016 om 14:00
152 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier om een telefoonnummer uit Bangladesh. Het landennummer hiervan is +88

hv
door hvp - Mar 11, 2016 om 11:29
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij aan bij Diumeng, 6-3, 18:41. Als ze nu ook al . proberen te pakken, dan staat wat mij betreft zelfs de toekomst van het mobiele bellen op het spel.

anduril
door anduril - Mar 11, 2016 om 11:43
167 Antwoorden / 1 Vragen

De + staat voor 00, dus betreft het een 0088 nummer (= buitenlands) en geen 088 nummer (= binnenlands).  Blokkeer 0088 en je bent verlost van dergelijke telefoontjes.

ge
door gerardvantol - Mar 11, 2016 om 12:14
57 Antwoorden / 2 Vragen

Uit principe bel ik dit soort nummers nooit terug. Alleen duidelijke nummers, waarvan ik kan zien dat ze van Nederlandse bron zijn en die terug te vinden zijn in de tefoongids wil ik nog wel eens terug bellen. Maar meestal denk ik als het dringend is bellen ze nog wel een keer.

ferry43
door ferry43 - Mar 11, 2016 om 12:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

+88 staat voor 0088 Dat is een buitenlands nummer.
Dus nooit terug bellen.

wv
door wvenend - Mar 11, 2016 om 13:26
38 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk op google,volgens mij is 0088 en chinees nummer,ik heb nog niet gekeken?

Vul maar in telefoonnummer 0088,dan zie je het wel,niet terug bellen,verwijderen!

Volgens mij heb ik het ook gehad,die belt volgens mij naar iemand in den Haag als ik me niet vergis,weg gooien,niet terug bellen s.v.p.

wv
door wvenend - Mar 11, 2016 om 13:30
38 Antwoorden / 6 Vragen

Net gekeken,niet terug bellen 0088 zijn oplichters,verwijderen,zie googlee of bing en vul in 0088,dan zie je het al!

Verwijderen,niet terug bellen

no
door nordhaus - Mar 11, 2016 om 13:33
25 Antwoorden / 3 Vragen

Een + wordt meestal gebruikt als voorloper (net als 00) bij een landennummer. Ik heb geen idee welk land nummer 88 is, maar toevallig wordt dit getal wèl gevolgd door 10 cijfers. Toeval?

mvdalen
door mvdalen - Mar 11, 2016 om 14:35
7 Antwoorden / 5 Vragen

Wieheeftgebeld.nl geeft aan:
Telefoonnummer +881933010342
Het betreft hier om een telefoonnummer uit Bangladesh.
Het landennummer hiervan is +88 oftewel 0088.
Niet op reageren of terugbellen!!!

besseldekker
door besseldekker - Mar 11, 2016 om 14:37
123 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, niet terugbellen, want dat is juist de bedoeling van de bellers. De Opta heeft jaren geleden al gewaarschuwd tegen deze aan-het-lijntje-houderij: als u terugbelt, krijgt u bijvoorbeeld een bandje met het geluid van een oproepsignaal. Ondertussen bent u echter allang verbonden en dat kost u flink wat geld.

audb
door audb - Mar 11, 2016 om 16:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat hier om het nummer 0088 niet om 088 ! het wordt gebruikt door oplichters die echt je op extreem hoge kosten jagen.

Hoe zij het doen is nog niet bekend maar hoedan ook nooit maar dan ook nooit opnemen laat de telefoon maar gewoon overgaan.

Neem je echter op en hang je dan op dan schijnen ze gewoon de lijn open te houden en dat kost je geld.

Nogmaals het is echt niet bekend hoe ze dat doen maar blijkbaar hebben ze een truk waardoor het lijkt dat jij en niet hun hebben gebeld.

De providers weten er van maar staan ook machteloos.

vr1944
door vr1944 - Mar 11, 2016 om 16:07
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad oplichters ,
 in Nederland hebben we telefoonnummers met maximaal 10 cijfers. Niet terugbellen dus.

haarp
door haarp - Mar 11, 2016 om 18:21
514 Antwoorden / 62 Vragen

Heel simpel: het is de bedoeling van criminelen dat je terug belt. Dan verdienen zij eraan DUS NIET TERUG BELLEN.

ho
door honza23 - Mar 11, 2016 om 18:25
261 Antwoorden / 3 Vragen

880 is landnummer van Bangkladesh !
dus gewoon niets doen en zeker niet terugbellen !!

koekeloer
door koekeloer - Mar 11, 2016 om 18:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is helemaal geen bericht van een 088 nummer, van van landencode 0088. terugbellen is een dure grap.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 11, 2016 om 21:59
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Toch helaas maar waar: + staat voor een landnummer maar dat behoeft helemaal niet 00 te zijn zoal Door velen foutief gesuggereerd. MIJN telefoonnummers zijn ook opgeslagen met + en staat dan voor 31.!

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 12, 2016 om 19:12
641 Antwoorden / 77 Vragen

Op WWW.Forum.Telfort.NL staat:

De politie waarschuwt voor oplichters die op een slinkse wijze, mensen veel geld afhandig proberen te maken. Word je gebeld door een nummer dat begint met 0088 of +88 en wordt er direct opgehangen? Bel dan niet terug! Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen.De oplichters bellen in de hoop dat jij terugbelt. Het nummer is een duur betaalnummer waar zij goed aan kunnen verdienen.

Het kan ook voorkomen dat er andere nummers worden gebruikt voor oplichting. Deze telefoontjes komen van oplichters die via een auto-dialer duizenden telefoontjes naar willekeurige nummers plegen. De telefoon gaat één keer over en daarna wordt de verbinding verbroken. De oplichters hopen dat u terugbelt. Dan belt u namelijk via een duur (internationaal) servicenummer. Ze proberen u lang aan de telefoon te houden of u hoort het geluid van een telefoon die overgaat. In werkelijkheid is dat een bandopname op een antwoordapparaat.

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 12, 2016 om 19:21
641 Antwoorden / 77 Vragen

Let op!!!!

+88 of 0088 is totaal iets anders als 088
Komt een telfoontje binnen van 088 is het een gewoon nederlands telefoonnummer. Niets aan de hand.
+88 of 0088 betekent ALTIJD dat het telefoontje geen gewoon telefoontje is, maar b.v. via satelliettelefoon gebeld wordt.
Zolang je niet toevallig een neef op de Mount Everrest hebt zitten met een satelliettelefoon, neem dan NOOIT op, en bel zeker niet terug!!!

diumenge
door diumenge - Mar 13, 2016 om 22:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je KAN gewoon opnemen (als je snel genoeg bent), daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. Terugbellen is wel heel dom, maar je zal ze de kost moeten geven die dat toch doen.

Ci
door CindyHoffman - Apr 3, 2016 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben vandaag door een dergelijk nummer gebeld. Volgens landcodes is het van Globalstar, ik zelf ben daar niet bekend mee dus ik dacht inderdaad ook gelijk aan oplichters. Bij http://www.phonedir.in/atili-andhra-pradesh-std-code-8819-phone-numbers.html kan je een rapport indienen, of ze er ook echt wat mee doen weet ik niet.

groetjes

kooikers
door kooikers - Apr 4, 2016 om 13:41
43 Antwoorden / 0 Vragen

+88 enz. is wel degelijk een buitenlandsnummer, never terug bellen anders kost het handjes vol geld. 88 nrs in NL hebben 088 staan en geen +88.