dm
door dmv Mar 30, 2018 om 17:54
Geldzaken & recht

Aangifte doen?

Wegens ziekte ben ik een aantal jaar geleden duurzaam arbeidsongeschikt verklaard en ontving ik een IVA uitkering. Echter heb ik mijzelf uit deze situatie weten te ontworstelen en dusdanig in herstel geraakt dat ik vanaf september dit jaar een leer-werktraject kon gaan doen. Een soort BBL waarbij 1 dag in de week school en 3 dagen stage bij de werkgever die ook mijn opleiding financiert. Ik ben er dus bruto op vooruitgegaan, netto is een ander verhaal ivm wegvallen toeslagen, kwijtscheldingen en andere voordelen waar ik als minima toentertijd aanspraak op kon maken. In november ben ik gebeld door het UWV (die "monitoren" mij, dan wel mijn inkomsten) met het bericht dat zij naast mijn reguliere loon nog een aanvulling verschuldigd waren en dat die in december zou worden uitbetaald. Dat hebben zij gedaan. Na drie maanden weer een evaluatie zeiden ze (die is nog niet geweest).

Lange inleiding tot mijn eigenlijke vraag:

De afgelopen jaren heb ik geen aangifte (meer, mijn financiële situatie was jaren achtereen gelijk immers) hoeven te doen na een brief van de belastingdienst. Echter is mijn situatie nu natuurlijk behoorlijk veranderd. Is het wijsheid nu weer wel aangifte te doen?

Mvg

1453 12 Rapporteer

panter22
door panter22 - Mar 30, 2018 om 18:19
6599 Antwoorden / Vragen

Log in met je Digd op de website van de belastingdienst. Dan vind je een ingevuld belastingformulier.
Kun je zo nazien of je belasting terug kunt krijgen of zult moeten betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2018 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Krijgt u van die werkgever dan zoveel meer betaald dan dat u eerst aan IVA had? Dat alle toeslagen wegvielen?

Maar goed door die nabetaling zult u nu wel hoger uitkomen in inkomen. Het is te hopen dat het UWV geen loonheffingskorting heeft toegepast, anders moet u wellicht nog een flink bedrag aan belasting nabetalen.

Maar zoals eerder gezegd, de aangifte gewoon even maken op de site van de belastingdienst en u ziet het resultaat. En als u dan het verzamelinkomen invult op Proefberekening toeslagen, let op van de belastingdienst, kunt u ook simpel nagaan of u nog in aanmerking komt voor toeslagen.

Met die brief van de belastingdienst dat men geen aangifte hoeft te doen, schieten heel veel mensen helemaal niets op. Het is altijd verstandig om te kijken of u niets terugkrijgt, door medische kosten of zo. Kunt u alsnog doen over de laatste bijf jaren.

Als u met die toeslag van het UWV boven de ca. € 20.000 uitkomt, zult u in ieder geval ruim vier procent belasting moeten nabetalen over die aanvulling. Heeft het UWV loonheffingskorting toegepast, dan nog het nodige meer.

Dus maar invullen en kijken, dan kunt u eventueel gaan reserveren.

getty
door getty - Mar 30, 2018 om 18:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat de kans groot is dat u moet gaan betalen als u aangifte gaat doen.

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2018 om 00:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maak een proefberekening dan weet u waar u ongeveer aan toe bent.

dm
door dmv - Mar 31, 2018 om 21:59
71 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor de reacties. Toen ik bij aanvang alle paperassen moest invullen dat daar ook een loonheffingsverkkaring bij dat mijn huidige werkgever de loonheffing toepast. Mijn inkomen is dermate gestegen dat ik nu net boven de grens voor aanspraak huurtoeslag kom en grenswaardes voor kwijtschelding van bv gemeentelijke heffingen etc.

1 Ding is mij echter niet duidelijk. Ben ik wettelijk verplicht aangifte te doen? Mij is altijd verstelds af als Je het 1x doet je het ieder jaar zal moeten doen. En andersom zou dat dan ook gelden?

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2018 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als bij het doen van de aangifte, als proef, blijkt dat u belasting moet betalen, is het verstandiger aangifte te doen. En dat moet u ook doen.

Anders komt de belastingdienst na vijf jaren en baalt u flink dat u niet gereserveerd hebt.

En wat is het probleem bij aangifte doen? Ten eerste is het een fluitje van een cent, en ten tweede hebt u wellicht nog aftrekposten.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 1, 2018 om 07:54
415 Antwoorden / 2 Vragen

Zo zit de nederlandse wet nu eenmaal in elkaar. Iemand met een inkomen rond het sociale minium heeft recht op allerlei toeslagen.
Krijgt zo iemand om wat voor reden dan ook een hoger inkomen, dan is de kans erg groot fat er zoveel toeslagen wegvallen dat iemand er
per saldo op achteruit gaat.  Het enige wat U hier aan kunt doen is over enkele jaren een formulier invullen voor in komensmiddeling
op deze site   KLIK   van de belasting dienst vindt U hier meer info over.

dm
door dmv - Apr 1, 2018 om 09:33
71 Antwoorden / 11 Vragen

Wederom bedankt voor de reacties. Ik ben er nu mee bezig. Er komt bij ingevulde gegevens een oude schuld naar voren die toentertijd is meegenomen in de WSNP die ik met schone lei heb afgerond. Daar staat over 2017 0 euro rente 2017 Een waarde voor 01-01-2017 en een waarde voor 31-12-2017. Moet ik dit laten staan? Ik ben niet meer aflossingsplichtig oid.

Voor mijn brillen/lenzen heb ik een "abbonnement" afgesloten bij de opticien. Daar betaal ik 36,50 per maand. Dit omvatdan alle kosten voor mijn lenzen, consults etc. Mag ik die opvoeren als aftrekpost hulpmiddelen?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2018 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die schuld niet meer hoeft te betalen, kunt u dat rustig verwijderen, maar verder heeft het geen invloed op de te betalen belasting, want ik neem aan dat u met uw vermogen niet boven de grens uit komt.

ma
door manwijf - Apr 1, 2018 om 11:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

p.s. het is: Echter, mijn situatie is....     Echter heb ik = krom Nederlands.
Je zegt ook niet:  wegens ziekte ik ben....