Ko
door Koos63 Dec 6, 2021 om 10:24
Geldzaken & recht

Aankoop boot annuleren

Mag je als koper particulier van een ondernemer de geplande koop annuleren.
Er is afgesproken ondervoorbehoud proefvaart, de verkoper zou de boot technisch in orde maken voor de proefvaart, als tijdens de proefvaart gebreken, mankemente of dingen kapot zijn gaat de koop niet door, dat is door de verkoper
geacepteerd.( mondeling en via mail)
Maar nu voor dat de proefvaart plaats gaat vinden loop ik tegen probleem op dat de boot geen CE markering heeft,(de verkoper kan het plaatje niet vinden op de boot,)en wel zou moeten hebben volgens het bouwjaar. Is het verandwoord om proef te gaan varen? en is het een rede om de proefvaart/koop niet door te laten gaan. Er is geen aanbetaling gedaan, ik zou betalen voor de proefvaart en bij niet voldoen aan de eissen boot zou de koop niet door gaan.       ( waar ik er van uit ga dat geld terug komt)

4631 8 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 6, 2021 om 10:40
7179 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt gerust annuleren bij twijfel om later niet voor verrassingen te staan.

Donuts
door Donuts - Dec 6, 2021 om 10:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een CE markering is niet in alle gevallen verplicht.

Bouwersplaatje met CE-markering

Treft u het plaatje aan, dan bent u ervan verzekerd dat het schip voldoet aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen. Alle motor- en zeilboten tussen de 2,5 meter en de 24 meter, die zijn gebouwd na juni 1998, vallen onder deze wetgeving. Dit geldt niet voor zelfgebouwde boten.

Koopt u een tweedehands vaartuig, dat niet voorzien is van zo´n bouwersplaatje, dan is deze waarschijnlijk van voor juni 1998, of betreft het een zelfgebouwd schip. Het bouwersplaatje verstrekt u ook gegevens over het schip. Zo is het maximale aantal passagiers aangegeven, en is de categorie waarvoor de boot geschikt is, vermeld.

Bron https://www.vaarbewijzen.nl/tweedehands-boot/

In het geval betreffende boot wel een CE markering zou moeten hebben, lijkt me het ontbreken ervan voldoende reden om de afspraak voor een proefvaart (en een eventuele koop daarna) kosteloos te cancelen.

sira
door sira - Dec 6, 2021 om 10:55
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Als de bouw van de boot van voor 1998 is, viel deze nog niet aan de Europese eisen van de Wet pleziervaartuigen, dus nog geen ce-markering. Deze wet is pas in 1998 ingegaan. klik hier
Hoe zeker bent u van het bouwjaar?

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen, ik weet niet wat voor een boot het is (categorie). Wie is de ondernemer die de boot in orde maakt? Is hij betrouwbaar? Wat is er allemaal schriftelijk en mondeling tussen u en hem afgesproken? Misschien moet u annuleringskosten betalen? Is de bouwer van de boot te achterhalen, eventueel via de vorige eigenaar? Heeft de boot een CIN (Craft identificatienummer aan stuurboordzijde van de spiegel)? Kunt u de boot niet elders (bij een werf) laten keuren?
Het is net als met een auto, u koopt òf een hele goede òf u koopt het wrak van de maand. U zult dus zelf ook onderzoek moeten doen.

Aanvulling: u (of de verkoper) kunt hem overigens ook achteraf laten keuren, zodat de boot voldoet aan de eisen en alsnog een ce-markering krijgt.

Ko
door Koos63 Dec 6, 2021 om 11:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

De categorie weet ik dus ook niet, kan je nergens vinden, daarvoor is een CE plaatje handig.
Het is een grote rib boot( volgens verkoper ex beroeps) er zijn verder geen afspraken over kosten alleen ovb proefvaart, en dat de koop niet door gaat als er iets niet in orde is en dat vind verkoper goed.
De boot heeft wel een hullnr volgens de verkoper.Hij zegt dat de boot van 2006 is.

sira
door sira Dec 6, 2021 om 11:36
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dus in principe zeewaardig. CE-keuring geeft de categorie aan A, B, C of D (allemaal afhankelijk van windkracht, golfhoogte, opbergruimte, etc.).
U zult in eerste instantie een expert moeten inschakelen. Dat zal niet gratis zijn, maar als u uw zinnen op de boot heeft gezet, is dat het geld waard. Net als een aankoopkeuring van een auto. Eventueel de verkoper vragen of hij bereid is de boot te laten keuren voor de ce.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 6, 2021 om 11:24
1389 Antwoorden / 10 Vragen

CE keurmerk?

Ik heb  heel veel made in China zooi met C E keurmerk stickers en die  erop plakken heb je toch niets aan?

Een merk en type boot lijkt me handiger   en bouwjaar erbij.

Bouwjaar of verkoopdatum?

Na 23 jaren  is  een keurmerk vermoedelijk ook aangepast en  ik heb dit nog nooit nodig gehad.

Bouw en verbouwde diverse bootjes en  die hebben alleen C E keurmerk  op navigatie en zo staan!

En waarom betalen voor proefvaart, liever bij aankoop alles in 1x.

Ook bestaat  de kans dat een plaatje of sticker  ergens achter zit of is verwijderd.

Net als Wasmachine en Vaatwasser het Milieu label er gelijk afgeplukt, lelijke  gekleurde vlek op voorkant, weg ermee.

En als je  tijdens proefvaart  defecten ontdekte, gelijk  afwijzen?

Ik zou een kans geven voor herstel  of prijs aanpassen.

In mijn laatste Kampeerauto zit koelkast, prima op gas maar 230 Volt & 12 Volt doen niets meer....

Ook nog de kans dat tussen controle en proefvaart iets stuk ging?

Ik zou niet elk defect afwijzen,  maar kijken of  dit hersteld word en/of flinke korting  bespreken.

Een perfecte  gebruikte boot is zeldzaam.

gerbera
door gerbera Dec 8, 2021 om 14:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Neem eens even de tijd het verschil te lezen over een CE-markering van een boot en het CE keurmerk van de niet ter zake dienende zooi die u heeft.

Een merk en type boot lijkt me handiger   en bouwjaar erbij.
Dat vindt je o.a. op een CE-markering van de boot als die na 1998 is gebouwd,

Donuts
door Donuts - Dec 6, 2021 om 11:28
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou je een proefvaart gaan maken als je nu al weet dat de vereiste (boot is van 2006 schrijf je en ex-beroeps dus zal geen zelfbouw zijn) CE markering ontbreekt en je dat wel belangrijk vindt.

Ko
door Koos63 Dec 6, 2021 om 13:32
1 Antwoorden / 2 Vragen

ja dat is nu net het geen waar ik tegen aanloop, kan ik bericht sturen en zeggen de boot voldoet niet aan de eisen voor de proefvaart, om verdere onkosten te gaan maken zoals kraan om boot in/uit water te laten wil ik de koop annuleren. Ik vind het CE plaatje zeker belangrijk, nu weet ik verder niks van de boot. en dan nog niet gesproeken over het geen als er ongelukken gebeuren, komt best wat bij kijken als verzekering moet gaan betalen.
bedankt voor u meedenken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2021 om 16:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als u absoluut zeker ben van het bouwjaar en dat na 15 juni 1998 ligt heeft u (ook) m.i. recht om te annuleen.   en na even zoeken zie ik dat er in deze ook jurisprudentie is waar u zich op kunt beroepen. Zie daarvoor https://bosvanderburg.nl/nieuws/de-ce-markering-en-btw-verklaring-bij-een-pleziervaartuig-juridisch-beschouwd/ en dan de uitspraak/beslissing van de Rechtbank

Ko
door Koos63 - Dec 8, 2021 om 09:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hier een update, heb van de verkoper bericht dat de hij de order annuleerd en de fakturatie intern crediteerd.
hiermee is het afgesloten.
bedankt voor jullie berichten.

sira
door sira Dec 8, 2021 om 10:20
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Bewaar dit bericht goed, print het uit en stop het in een map, want eigenlijk had u een creditfactuur moeten krijgen.

Ko
door Koos63 Dec 8, 2021 om 11:14
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat meent u niet, is het dan nog niet klaar eigenlijk? Zal ik vragen om credit nota?  ik heb wel in het begin een factuur gehad maar nooit betaald. Zal de mail zeker  goed bewaren.

sira
door sira Dec 8, 2021 om 12:01
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Het is waarschijnlijk wel klaar, maar je weet nooit....
Beter dat u het bewaart, dan dat u later moet zeggen "had ik het maar bewaard".

Er is mij altijd geleerd "geloof niemand op z'n blauwe ogen en houd altijd een gezonde achterdocht".

Officieel behoort u een creditfactuur te krijgen.
Als de verkoper van de boot een bedrijf is, hebben zij u een factuur met factuurnummer gestuurd?
De facturen hebben zij al wel of nog niet ingeboekt, indien wel ingeboekt, maken zij nu intern een creditfactuur aan met een nieuw factuurnummer (een boekhoudprogramma geeft zelf het volgende nummer aan). Indien niet ingeboekt, zullen zij waarschijnlijk het factuurnummer van uw factuur overschrijven, dit is volgens de regels niet juist.

Ko
door Koos63 Dec 8, 2021 om 12:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb toch nog ff navraag gedaan over een creditnota bij de verkoper en hij zegt: we crediteren de factuur intern, jij kan de factuur als niet verstuurt beschouwen.

sira
door sira Dec 8, 2021 om 13:20
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Maakt niet uit.
Bewaar de bevestiging en de factuur en zet op de factuur dat het bedrijf op 08/12 bevestigd heeft dat deze intern gecrediteerd wordt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 9, 2021 om 19:35
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mooi geregeld, maar kosten voor in en uit water halen,  als deze in winter stalling  is en je nu proef wilde varen?

Risico van verkoper zou ik zeggen...

Maar een CE keurmerk,  ik weet niet welke verzekering je wilde en of daar problemen  mee komen.

Maar toch iets geleerd, een nieuwere boot dus  zoiets nodig en  gelukkig een oudere wat altijd goed is.

Mijn degelijke stalen bak  komt wel eens vaker een wintertje in het ijs te liggen!

1paul
door 1paul - Dec 8, 2021 om 10:49
3132 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Ko
door Koos63 Dec 8, 2021 om 21:33
1 Antwoorden / 2 Vragen

Wat bedoelt u?