pa
door papagoose Oct 12, 2004 om 18:15
Geldzaken & recht

Aankopen via internet

Beste kassa's,

Onlanks heb ik via internet een draagbare audiospeler gekocht (van 300 euro). Bij uitproberen van het product blijkt deze niet goed te werken (hij neemt niet op). Ik wil graag van die winkel een nieuwe krijgen aangezien ik een goedwerkend product verwacht als ik die aanschaf. De internet winkel zegt dat zij niet over de garantie gaan en dat Sony er eerst naar wil kijken (die beslist of ze hem gaan repareren of dat ze een nieuwe leveren). Er is toch geen sprake van garantie als het product al vanaf dag 1 niet goed werkt? Waar heb ik recht op? Moet ik bij Sony zijn of bij de internetwinkel? Ik wil gewoon een goedwerkend product! Help!

Alvast bedankt voor de reacties, vriendelijke groet.

ps. de internetwinkel heeft een adres met een winkel daaraan vast...

279 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

het zit zo: volgens het consumentenrecht mag een winkelier eerst proberen het artikel te repareren als dat niet lukt moet hij je een nieuwe geven of als dat ook niet lukt kan je de koop ontbinden.

Dus in dit geval eerst sony ernaar laten kijken of het nog te repareren valt en anders krijg je inderdaad een nieuwe, met wie je dit af moet handelen met de winkelier.

succes en groeten tuinfreak

ve
door verwijderd - Oct 12, 2004 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag papagoose,

Met Sony heb jij in principe niets te maken. Dat is de voorschakel van de verkoper en niet van jou. De verkoper moet de garantie waarmaken en doet dat wel of niet in overleg met sony. Dat is niet jouw pakkie aan. Wat zijn nu je rechten vanaf 1-5-2003:

Het produkt dat je kocht blijkt binnen het eerste halve jaar kapot. Volgens de wet mag je dan als consument aannemen dat het artikel al defect was voordat je de koopovereenkomst sloot. Je mag dan als consument van de verkoper herstel of vervanging eisen. Nergens in de wet staat dat herstel voor vervanging komt. In principe kan, als dat mogelijk is, de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect produkt.En in jouw geval is dat natuurlijk best mogelijk. Ik baseer me op artikel 21 lid 1 c.  De verkoper moet gewoon ingaan op jouw verzoek van vervanging. Ik zou zeker terug gaan naar de 'winkel' en de verkoper wijzen op de nieuwe wet Koop en Garanties die op 1-5-2003 is ingegaan. De wettekst waarop ik mij baseer tref je aan op:

Wettekst Burgerlijk Wetboek Boek 7

www.wetten.overheid.nl

vink aan: wetten

zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties,

via mail heb ik aan het bedrijf het juridische verhaal laten weten. Na wat heen en weer gebel (niet altijd even sympatiek) zijn we overeengekomen dat ik het product terugstuur (zij betalen de verzendkosten) en ik een nieuwe speler krijg. :-)
De aanhouder wint!

Groeten

ve
door verwijderd - Oct 13, 2004 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag papagoose,

Fijn om te horen dat je een nieuwe audiospeler krijgt. Zo zie je maar dat enig advies (van Tuinfreak en mij) toch een steentje kunnen bijdragen aan de goede afloop van een zaak. Veel plezier met je nieuwe speler. Groeten, Ton.