Ma
door ManonK May 22, 2018 om 15:39
Geldzaken & recht

Aanmaning incassobureau Tele2 zonder betalingsherinnering

Vorige week heb ik een aanmaning gekregen van Bos incasso die namens Tele2 is ingeschakeld. In het bestand bij Tele2 stond een verkeerd rekeningnummer van mij in het systeem, waardoor er een aantal automatische incasso's van een los simkaartje wat ik niet meer gebruik niet konden worden afgeschreven. Ik heb gebeld met Tele2 waarom ik geen herinnering heb ontvangen van hen, en van de dame aan de telefoon kreeg ik te horen dat er een sms gestuurd was. Omdat ik de simkaart kwijt ben geraakt was deze al een tijdje niet meer in gebruik. Ook gaf zij aan dat er een brief is gestuurd, maar deze heb ik nooit ontvangen. De normale facturen van Tele2 ontving ik altijd via de mail, en een betalingsherinnering komt dan blijkbaar via de post. Bij de vraag waarom deze niet aangetekend is verstuurd krijg je te horen dat dat niet hoeft.

Als je belt met Tele2 en aan de medewerker vraagt of je een manager mag spreken, krijg je te horen dat dat niet kan en niet aanwezig is. De medewerkers zeggen dat je maar contact op moet nemen met het incassobureau. Ik heb bij dat betreffende incassobureau bezwaar ingediend, en zij geven aan dat Tele2 wel een herinnering heeft gestuurd via Postnl en dat het dossier ongewijzigd gehandhaafd wordt. Het gaat om een bedrag van 14,06 euro en er wordt nu vanuit het incassobureau 40 euro extra gerekend. Omdat de uiterlijke datum van het overmaken morgen is, heb ik inmiddels wel het geld overgemaakt om een hoger bedrag te voorkomen, maar ik ben het er niet mee eens.  Wat kan ik doen?

4679 6 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - May 22, 2018 om 16:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nou wordt er eens een keer een herinnering per post gestuurd in plaats van per mail is het ook weer niet goed.
Maar goed je hebt het over een Sim kaart die je al maanden kwijt bent / niet gebruikt en dat is dus niet het probleem van Tele2 als zij per sms berichten sturen. Vraagn z.s.m. een nieuwe Sim kaart aan, is meestal gratis of kost een paar euro en zeg dat abonnement op want je gebruikt het niet en om meer onnodige kosten te voorkomen.
Ik zou het incasso buro maar met spoed betalen voor er nog meer kosten overheen komen. Jij bent zelf nalatig geweest want al was het abonnement maar goedkoop je moet wel geweten hebben dat je al maanden niet had betaald.

tenormin
door tenormin - May 22, 2018 om 16:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Betalingsherinneringen worden, zeker niet bij een eerste keer, aangetekend verzonden. Gelukkig dat het een werkdag is omdat er voor morgen betaald moet zijn.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 22, 2018 om 16:43
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Manonk ,

Het risico van het verzenden van aanmaningen ligt bij de verzender, dat wil zeggen dat de verzender ervoor dient te zorgen dat de aanmaning de andere partij ook daadwerkelijk bereikt. De eisende partij zal bij ontkenning van de andere partij dus ook moeten aantonen dat zijn aanmaning die andere partij heeft bereikt.

Dit is ook de reden dat het verstandig kan zijn om aanmaningen aangetekend te verzenden, eventuele gesprekken op te nemen en/of verzendrapporten van faxen goed te bewaren.

Als het echt belangrijk is dat bewezen moet worden dat een aanmaning de schuldenaar bereikt heeft, dan is het mogelijk een deurwaarder te verzoeken de aanmaning aan die partij te laten brengen. De deurwaarder maakt van het uitreiken van de aanmaning een proces-verbaal op, welk proces-verbaal als bewijs zou kunnen dienen. Dit gebeurt met name bij zaken met een aanzienlijk financieel belang.

In de praktijk komt het veel voor dat schuldenaren zich verweren met de stelling dat ze helemaal geen aanmaning(en) hebben ontvangen. Als het tot een gerechtelijke procedure komt, is het zeer de vraag of een rechter dit een geloofwaardig verweer vindt. Meestal neemt een rechter aan dat de aanmaning(en) door de schuldenaar ontvangen zijn.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.judex.nl/rechtsgebied/incasso-beslag/aanmanen-incassokosten/artikelen/wat-zijn-de-juridische-gevolgen-van-een-aanmaning/

ne
door neodutchio - May 22, 2018 om 18:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een aantal incasso's zijn gemist? Dus al een aantal maanden controleert u niet wat er in en uit gaat aan betalingen? U 'huurt' een telefoonnummer en daar word een bericht heen gestuurd. Zoals al aangegeven is dat uw probleem dat u deze niet leest.
U had bij de eerste gemiste betaling al zelf actie kunnen ondernemen. Of denkt u dat als u niets hoort u ook niet hoeft te betalen?

diumenge
door diumenge - May 22, 2018 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe komt het dat er een verkeerd rekeningnummer in het systeem stond? Foutje van Tele2 of van jou? Of je sim kaart nu niet meer gebruikt of kwijt bent, je moet natuurlijk wel gewoon je abonnements kosten betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 23, 2018 om 16:06
16827 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. o.a. MARITA%@: vraag bij het incassobureua een kopie van de brief met de herinnering die Tele2 aan u zou hebben toegezonden.

Daar kan een foutief adres op hebben gestaan hoewel dat minder aannemelijk lijkt aangezien het incassobureau kennelijk wel het goede adres hanteert.