ni
door nijmedw Jan 30, 2008 om 22:03
Geldzaken & recht

Aanmaning van MarMer taxaties

Hallo,

We hebben een taxatie laten uitvoeren door Marmer taxaties en hier dus een rekening voor gekregen. Op deze rekening stond dat als we niet op tijd betaalden er een incasso buro wordt ingeschakkeld en de kosten van €29,75 worden verhaald op ons. De betalingtermijn liep 24 jan. af en net voor of op die dag is onze betaling gedaan. Per post ontvingen wij direct 25 jan. een aanmaning (bedreiging) met een verhoging van €29,75 !!!! (deze brief kwam overigens niet van een incassoburo). Dit bedrag betaal ik dus niet, waardoor ik nu een brief ontvang met de mededeling dat ze onze betaling hebben ontvangen exclusief de €29,75 als boete. Dit klopt, want die heb ik niet betaald, daar ik deze kosten absurt vindt en wij nagenoeg op tijd betaalde. In deze brief krijgen we ook te horen dat een incassoburo wordt ingeschakeld om deze €29,75 te incasseren.

Onze vraag is, wie heeft ervaring met Marmer en wat moeten we nu doen, of wel, hebben ze het recht om zo'n hoge rekening te sturen.

Marmer taxaties, taxeert goedkoop (+/- €275,-) maar houdt er daarnaast behoorlijke agressieve methoden op na om extra geld te incasseren voor te laat betaalde rekeningen. Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor iedereen !!!

Bedankt voor eventuele reacties.

Edward

1713 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moest er voor zorgen dat het bedrag dat u aan MarMer moest betalen op 24 januari op hun rekening was bijgeschreven. Dat betekent dat ook al doet u aan internetbankieren, u nog steeds rekening moet houden met zogenaamde valutadagen. Oftewel: op het moment dat u geld overmaakt, heeft de tegenpartij het zeker nog niet op de rekening.

Het is eerlijk gezegd nog netjes dat Marmer op voorhand al aangeeft dat als er niet tijdig betaald zou worden er € 29,75 aan kosten extra verschuldigt zou zijn. Dit is overigens niet een extreem hoog bedrag.

Uit uw vraag proef ik eigenlijk dat u het risico hebt genomen dat het bedrag te laat binnen zou zijn bij Marmer "...daar ik deze kosten absurt vindt en wij nagenoeg op tijd betaalde". Dat is dus niet op tijd.

De enige handreiking die ik nog bedenken is neem contact op met Marmer, maar juridisch staat u zeer zwak.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag edward,

Het staat gezien jouw informatie wel vast dat deze firme jouw betaling te laat heeft binnengekregen. Dat zij dan meteen een boete opleggen van € 29,75 is niet erg fatsoenlijk maar de laatste tijd wel usance in het bedrijfsleven en niet wettelijk verboden. Deze boete moet jij dus naar mijn mening dan ook gewoon betalen. Wel is het vreemd dat dit bedrijf op hun site bij "werkwijze facturering" tot 3 keer toe deze boeteregeling NIET vermelden.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read

zoals het bij het bedrijfsleven usance is om direct aanmaanings te versturen als er te laat betaald is.

zo is het bij de hedendaagse consument usance om te laat of helemaal niet te betalen.

het afgesproken betalingstermijn houdt oa in dat de factuur voor geleverde diensten moet zijn voldaan voor deze datum en dat het betreffende bedrag op de rekening van een bedrijf is bijgeschreven.

als je dit niet doet , moet je op de blaren zitten en daar is niets aggresief/ onfatsoenlijks aan.

het bedrijfsleven is geen bank.

een bedrijf moet zijn groothandels, personeel enz ook betalen.

als je dan vervolgens klanten hebt die niet of te laat betalen heb je op een gegeven moment onvoldoende cashflow om als bedrijf zijne aan je eigen financieele verplichtingen te voldoen.

steeds vaker moet er worden aanbetaald dan wel moet de factuur voor het geleverde  direct aan de deur worden betaald en dat is niet zonder reden.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je wilt het wel zo goedkoop mogelijk laten doen,

maar betalen volgens de voorwaarden dat vind je onzin……. ?

Voorwaarden lijken mij duidelijk genoeg.

-Woningtaxaties

Betaaltermijn klant privé: 14 dagen-

Factuur wordt voldaan door cliënt binnen 14 dagen

--Indien uw cliënt niet binnen de door ons aangegeven betalingstermijn de factuur heeft voldaan dan wordt uw cliënt rechtstreeks aangemaand

MarMer Taxaties

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 00:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoorden collegae zijn allemaal goed en de voorwaarden helder.

Bekijk het zo die zelfde tacatie elders zou u minimaal 250 euro meer gekost hebben en dan mag u 4 weken over de betaling doen. Kies dus eieren voor uw geld en erken uw foutje.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dag miraltje,

Ik ben het helemaal eens met je. Wel zijn de cijfers over de betalingsmoraal in dit kikkerland iets anders dan jij inschat. Het laatste onderzoek in 2006 gaf weer, dat maar 17% van de betalingen uit de particulier sector te laat binnenkomt. Voor het bedrijfsleven zelf lag dat percentage op 36% en de overheden betalen hun rekeningen in 68%!!! van de gevallen te laat. Wat ik wel onfatsoenlijk blijf vinden is, dat de betreffende firma het bedrag van de aanmaningskosten tot drie keer toe niet expliciet op haar site vermeldt.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil nog wel meegeven dat Marmer echt ridicuul handelt door op de factuur al aan te geven dat er 29 euro in rekening wordt gebracht bij te late betaling! Zo behandel je cliënten als wanbetalers op voorhand!

Voor dit soort kosten kennen we algemene voorwaarden! Niet als dreigement op een factuur. Echt schandalig!

Groet, C.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 08:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Canna,
Of als extra "service" en het zorgen voor duidelijkheid. Er zijn genoeg bedrijven die dit soort kosten of verstoppen in de algemene voorwaarden of deze kosten niet op voorhand vaststellen.