He
door Hester Aug 10, 2020 om 20:07
Geldzaken & recht

Aanpassen erfdienstbaarheid met wederzijds goed keuren, hoe gaat dit in z'n werk?

Sinds vorig jaar zijn wij in het bezit van een oude, vervallen woonboerderij welke wij helemaal gaan opknappen. 1 van de muren staat op de grens van het terrein met de buren. In het koopcontract staat een artikel opgenomen, dat er geen dakvensters, ramen etc geplaatst mogen worden die uitkijken op het erf van de buren. Dit is echter al een oude clausule en in overleg met de huidige bewoners, vinden zij het niet erg als in het dak op de scheiding een aantal dakramen geplaatst worden. Deze ramen zijn namelijk niet zichtbaar vanuit de woning en een groot gedeelte van de tuin van de buren. Nu zouden we alles graag vast willen leggen bij de notaris, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. De notaris geeft namelijk aan dat de hypotheekverstrekker van de buren eerst akkoord moet gaan, aangezien het om een erfdienstbaarheid zou gaan. Er zou dan een taxatie uitgevoerd moeten worden?? De hypotheekverstrekker geeft weer aan dat de notaris hier eerst opdracht voor moet geven. Het is een beetje lastig uit te vinden welke stap er eerst gezet moet worden. Aangezien zowel de buren als wij akkoord zijn met de verandering hadden we niet verwacht op zoveel moeilijkheden te stuiten. Wie weet hoe we dit het snelst en effectiefst mogelijk op kunnen lossen?

3942 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2020 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het aan de meest deskundige gevraagd, dus volg zijn advies maar op.

De notaris geeft natuurlijk geen opdracht voor een taxatie, dat moet uzelf doen.

Topantwoord

ma
door malty - Aug 10, 2020 om 21:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De snelste oplossing zal wel zijn om te voldoen aan de wensen van de hypotheekverstrekker.
Vraag of de notaris een taxatie verzoek wil indienen bij de hypotheekverstrekker.
U zult de notaris opdracht moeten geven want de taxatienota zal naar de notaris gestuurd worden, de hypotheekverstrekker is dan zeker dat de nota betaald gaat worden.

mi
door miennaamishaaz - Aug 10, 2020 om 22:16
725 Antwoorden / 1 Vragen

afhankelijk van hoe lang de boerderij al op/over de erfgrens staat kunt u het halen op verjaring.

Dit was ook in een aflevering van Frank visser rijd visite. {exacte aflevering weet ik niet meer}
Waarbij het ging over een weg/oprit. Gezien de eigenaar meer dan 10 jaar niet had geklaagd of officieel bezwaar had ingedient.
was het verjaard en konden de buren zonder problemen er gebruik van maken.
Indien de "vormalige" eigenaar het onmogelijk maakte om van die oprit gebruik te maken kon hij boetes verwachten.

Gr
door Grunn1 Aug 10, 2020 om 22:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je de vraag goed leest gaat het om iets heel anders nl het plaatsen van ramen op de erfgrens wat verboden is volgens de koopovereenkomst. Heeft niks met verjaring te maken.

tenormin
door tenormin Aug 10, 2020 om 22:48
16824 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot +10

Gr
door Grunn1 - Aug 10, 2020 om 22:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is vaak niet toegestaan om ramen te dicht bij of op de erfgrens te hebben vandaar dat deze clausule erin staat. Mooi dat de buren het niet erg vinden maar logisch dat er een aanpassing en een taxatie  plaatsvinden want het kan nog wel eens zo zijn dat het huis van de buren minder waard kan worden omdat een stuk privacy wordt ingeleverd. Laat e.e.a. goed uitzoeken en op papier zetten.

Tr
door Trostomaat Aug 11, 2020 om 09:56
239 Antwoorden / Vragen

Volgens de vraag staat deze clausule er in omdat er sprake is van een erfdienstbaarheid.
Als die is opgeheven, blijft inderdaad de wet over. En die zegt dat veel wel mag, mits de buren toestemming geven.

Gr
door Grunn1 Aug 11, 2020 om 10:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@trosromaat, wat is er anders dan ik stel dan jouw reactie. Reageer zelf op ts inplaats op mijn juiste reactie.

Tr
door Trostomaat Aug 11, 2020 om 10:23
239 Antwoorden / Vragen

Prima reactie volgens mij. Echter: u geeft aan dat de clausule in het contract staat omdat 'het vaak niet toegestaan is om ramen ... etc'. Dat is niet juist. Als je de vraag goed leest zie je dat de clausule in het contract staan omdat er sprake is van een erfdienstbaarheid. Logisch ook: zaken die al in de wet vastgelegd zijn, hoeven niet ook nog eens expliciet in contracten opgenomen te worden.
Klein detail, maar op dit punt was uw reactie niet juist.
U bent het vast met mij eens nu, maar vergeet het. Het is inderdaad niet van doorslaggevend belang. Daar ben ik het mee eens.

Gr
door Grunn1 Aug 11, 2020 om 12:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nogmaals schrijf je eigen reactie inplaats van commentaar op een ander te geven.
Verder schrijft ts helemaal niks over erfdienstbaarheid dus lees zelf de vraag goed.

mr
door mrmoto Aug 11, 2020 om 13:50
167 Antwoorden / 4 Vragen

Epcot , ook van mij een dikke duim !

deexpert
door deexpert Aug 12, 2020 om 14:46
104 Antwoorden / 2 Vragen

Epcot je geeft GEEN antwoord op de vraag.

Iv
door Ivo W - Aug 10, 2020 om 22:50
729 Antwoorden / Vragen

U kunt deze oude bepaling wellicht laten schrappen, maar daarmee bent u er nog niet. Tegenwoordig zijn er namelijk wettelijke regels (beperkingen) voor ramen nabij de erfgrens.

Het schrappen van de bepalingen in het koopcontract maakt dus nog niet dat het (wettelijk) toegestaan is om ramen op of nabij de erfgrens te plaatsen.

Wellicht dat het mogelijk is om met nadrukkelijke toestemming die ook notarieel vastgelegd wordt alles juridisch in orde te maken.

Tr
door Trostomaat Aug 11, 2020 om 09:59
239 Antwoorden / Vragen

'Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.' (Artikel 5:50 BW).

Wettelijke beperkingen worden dus terzijde geschoven als er toestemming is. Daarover laat je inderdaad beter geen enkele onduidelijkheid bestaan.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Aug 11, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

De oude clausule is nu wetgeving. Burgerlijk wetboek deel 5:

Artikel 50

  •
  • 1Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven.

De buren mogen best toestemming geven voor een aantal dakramen, maar de geldt alleen voor deze buren. Gaan de buren hun huis verkopen, dan geldt de toestemming niet voor de nieuwe buren. Die kunnen eisen dat de dakremen verwijderd of geblindeerd worden.
Om dit soort zaken te voorkomen, vestig je een erfdienstbaarheid. BW5:70 ev. Lees alles eens door.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2018-09-19
Door die erfdienstbaarheid  is het mogelijk dat het huis van de buren minder waard wordt. Vandaar dat er een taxatie moet plaatsvinden. En taxatie met en zonder dakramen zou inzicht geven over het verlies dat de buren lijden door jouw dakramen. Een vergoeding van jou aan de buren voor het verlies zal op zijn plaats zijn. En natuurlijk draag je alle kosten van taxatie en notaris etc.

mr
door mrmoto Aug 11, 2020 om 13:52
167 Antwoorden / 4 Vragen

Panter22 , ook u een dikke duim !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 11, 2020 om 10:47
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Zie vooral de reactie van @PANTHR22.

Is m.i. erg duidlijk m.b.t. mogelijkheden. (onmogelijkheden) qua ook wergeving in deze.

ma
door malty - Aug 11, 2020 om 13:59
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De clausule in het koopcontract t.a.v. het niet plaatsen van ramen die uitkijken op het erf van de buren lijkt verder te gaan dan wat daarover in het burenrecht staat.
Wanneer het vaste ondoorzichtige ramen zijn is geen toestemming van de buren nodig.
Wanneer dat voor u acceptabel zou zijn, deze optie eens bespreken met de hypotheekverstrekker en notaris.

mo
door mof - Aug 12, 2020 om 14:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Beleg een meeting met een representant van de hypotheekverstrekker, beide huiseigenaren en de notaris. DAt werkt het snelste volgens mij.

mo
door mof - Aug 12, 2020 om 14:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord van Panter is geen topantwoord want: geen antwoord op de vraag. In de vraag is al aangegeven dat het om erfdienstbaarheid gaat en dat dat de waarde van de woning beinvloedt. De vraag is hoe dit zo handig en snel mogelijk te regelen.

panter22
door panter22 Aug 12, 2020 om 16:59
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt een meeting? Tijger 1 gaf al direct het antwoord.
 Er moet een taxateur komen.  De hypotheekverstrekker geeft geen toestemming voor het vestigen van de erfdienstbaarheid, zonder taxatierapport.
Pas als de hypotheekverstrekker akkoord gaat,  kun je naar de notaris.
Ik had het gevoel dat tenminste de buur op wiens grond een erfdienstbaarheid komt te rusten, geen idee had wat dat inhield en er niet aan had gedacht dat de waarde van zijn huis mogelijk lager zou worden door het plaatsen van de ramen,

ro
door ronny530 - Aug 12, 2020 om 18:31
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het koopcontact is leidend en sprake van erfdienstbaarheid is nog niet aan de orde want dat artikel komt m.i. uit een bouwbesluit die geen dakvensters e.d. toestaat. De buren hoeven er geen probleem mee te hebben maar de hypotheekverstrekker wel want stel de buren willen hun huis verkopen en aspirant kopers haken af vanwege de dakramen omdat die zich in hun privacy geschaad kunnen voelen.