Ga
door Gabriellemvv Jun 17, 2019 om 10:39
Geldzaken & recht

Aanvullende uitkering kankerpatient

Een aantal jaren terug kreeg ik te horen dat ik kanker had, ik was toen 21 jaar en studeerde nog. Gelukkig ben ik heel goed geholpen en is mijn situatie inmiddels al bijna 2 jaar stabiel. Ik ben in mijn ziekteperiode afgestudeerd en heb, zodra ik weer in staat was mij nuttig bezig te houden, bij het uwv aangeklopt voor hulp bij reïntegratie oid. Omdat inmiddels was afgestudeerd en ik nog geen vast contract had gehad (wel verschillende bijbaantjes maar allemaal 0-uren contracten) konden zij niets voor mij betekenen, zo vertelden ze mij. U begrijpt wel dat mijn spaarrekening na een paar jaar ziekenhuis in en uit wel leeg was, ik terug bij mijn ouders ben gaan wonen en mij er bij neergelegd had dat ik gewoon niet in een hokje paste voor het uwv. Dankbaar dat mijn ouders weer voor mij wilde zorgen nu dat nodig was. Het enige wat ervoor zou zorgen dat ik wel in een hokje zou passen bij het uwv (zo heeft de uwv-meneer zelf gezegd) is door eerst een fulltime baan aan te nemen, dan uit te vallen omdat ik dat helemaal niet kan, en dan aankloppen bij het uwv dat ik een aanvullende uitkering wil..

Inmiddels zijn we een aantal jaar verder, ik ben nu 25 jaar, heb zelf werk gevonden en hier een opbouw in gemaakt. Echter lukt het mij nog steeds niet om fulltime te werken en mijn behandelend arts geeft aan dat dat waarschijnlijk ook niet meer zal komen. Van mijn huidige salaris kan ik zelf niet rondkomen. Daar zijn gelukkig (aanvullende) uitkeringen voor bedacht. Weer heb ik bij het uwv aangeklopt maar ik krijg weer hetzelfde verhaal: dan moet ik eerst een fulltime baan aannemen, uitvallen en dan opnieuw aankloppen. Ik wilde het er bij laten omdat ik dankbaar moet zijn dat ik uberhaupt nog leef en kan werken, maar nu ik in de fase kom een huis te willen kopen met mijn vriend baal ik van mijn kleine salaris dat amper bijdraagt. Ik zou wel meer willen werken en verdienen, maar als kankerpatiënt kan ik het gewoon niet. Nu zou ik dit toneelstukje van een fulltime baan aannemen best voor het uvw kunnen doen als ik een kantoorbaantje zou hebben. Maar ik werk in het onderwijs en ik dat mijn klas en werkgever echt niet aan kan doen. Ze gaan met dit tekort immers waarschijnlijk niemand kunnen vinden om mij te vervangen op het moment dat ik dan uitval.

Wat nu? Zijn er ergens onafhankelijke personen die hierin kunnen adviseren? Zijn er nog andere mogelijkheden? Of moet ik mij er bij neerleggen? Alvast bedankt voor het antwoorden!

1627 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2019 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb geen idee over wat voor aanvullende uitkering u het hebt. U zou wellicht Wajong hebben kunnen aanvragen, maar dat is helemaal niet zeker.

Als men door ziekte niet of niet volledig meer kan werken en het inkomen komt dan onder een bepaald minimum, kan men soms in aanmerking komen voor een toeslag. Maar dan wordt er gekeken naar het gezinsinkomen. Dus van u en uw partner.

En dat gezinsinkomen van u en uw partner ligt natuurlijk boven het minimum voor een gezin, dus voor zo’n toeslag komt u al helemaal niet in aanmerking, ook al zou u full time werken en dan uitvallen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 17, 2019 om 10:55
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Kunt u misschien met een brief van de behandelend arts als bewijs, dat u echt niet fulltime mag werken nogmaals bij het UWV aankloppen?

wi
door wilhelmina59 - Jun 17, 2019 om 10:56
507 Antwoorden / 0 Vragen

Maatschappij zit zo in elkaar dat er nadat er een prestatie is geleverd en men door ziekte oid deze prestatie niet meer kan leveren er een mogelijkheid is om de inkomstenderving aan te vullen vanuit een toelage/uitkering.
Andersom is niet mogelijk tenzij men voordat een ongeluk/ziekte heeft plaatsgevonden al heeft gewerkt of dat het vanaf jong leeftijd al duidelijk is dat men niet kan werken.(wajong)

panter22
door panter22 - Jun 17, 2019 om 13:14
6599 Antwoorden / Vragen

Wat verwacht je aan salaris en eventuele uitkering te kunnen ontvangen elke maand.Een aanvulling tot het minimumloon?
Je werkt in het onderwijs, dan heb je een goed salaris. Werk je parttime, bv 50% dan verdien je al meer dan een bijstandsuitkering.
Hoger wordt het niet. Je zult met dit salaris rond moeten komen.
Nu ga je samenwonen met je vriend en het salaris van jullie beiden is hoog genoeg om een huis te kunnen kopen.
En zo gemakkelijk gaat het niet, een fultime baan vinden en je dan ziek melden om een hoge uitkering te krijgen.
Daar gaan een paar jaar overheen en als blijkt dat je een baan hebt aanvaard waarvan je wist dat je het niet aankon, dan wil die uitkering er wel eens niet komen.
Als je denkt dat je met een kantoorbaantje wel volledig kunt werken en een goed salaris kunt verdienen, dan moet je daarvoor gaan en niet meer part time in het onderwijs blijven werken,
Het gaat nu goed met je gezondheid, je hebt een vriend en binnenkort een eigen huis. Wees blij en kijk naar wat je hebt en niet naar wat je zou kunnen hebben als je leven anders was gelopen.
Je zult je verwachtingen voor de toekomst voor wat betreft geld, bij moeten stellen. Dat is niet gemakkelijk, maar dat red je wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2019 om 13:26
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Als u klachten heeft m.b.t. handelwijze van het uwv kunt u dit https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/klachten-bezwaar-beroep/index.aspx  benutten en als u ontevreden blijft dan kunt u in beroep.

Een mogelijkheid is ook, misschien is het nog wel beter dat u dat eerst doet, dat u contact opneemt met een instelling voor sociale/maatschappelijke hulp/dienstverlening in uw woonplaats waar men u ongetwijfeld nader kan informeren over wel of niet ter beschikking staande mogelijkheden.

Een probleempunt kan naar mijn mening het gegeven zijn dat men gaat kijken naar een gezamenlijk inkomen.

Dan is er ook nog de mogelijkheid van het voorleggen van uw probleem aan een patientenvereniging.