Ma
door Marc K. Nov 22, 2017 om 13:18
Geldzaken & recht

(aanvullende) zorgpremie leeftijdsafhankelijk

Als ik mijn geboortedatum invul, zie in gelijk de premie voor een aanvullende verzekering. Vul ik een jongere datum in, dat is de premie aanzienlijk lager. Dit is bij vele verzekeraars.
Bij navraag schijnt dit toegestaan te zijn.
Dit riekt m.i. naar leeftijdsdiscriminatie.

4832 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 22, 2017 om 13:24
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marc K ,

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.zorgwijzer.nl/faq/leeftijdsafhankelijke-premie

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2017 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor, discriminatie. Er zijn overigens genoeg verzekeraars waarbij dat niet het geval is. Dus eventueel maar overstappen.

Cookies
door Cookies - Nov 22, 2017 om 13:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

So what?  Gemiddeld genomen nemen ouderen ook meer zorg af dan jongereN. Daar hoeft een jongere niet aan mee te betalen. Als je dat niet wilt, zul je een andere verzekeraar moeten kiezen.

Dit riekt m.i. naar leeftijdsdiscriminatie.

ma
door marleenvanh Nov 22, 2017 om 14:48
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja want heel veel chronisch zieken zijn er nu met 385,- vanaf. Terwijl wanneer een eigen bijrag van bijvoorbeeld 5 of 10% VANAF een bepaald bedrag een beter systeem zou zijn. In elk geval goedkoper voor de mensen die nu zo weinig zorgkosten claimen en min of meer alles (!!) zelf mogen betalen. O, ik ben 60 en de laatste 5 jaar, anders dan voor één keer een bevolkingsonderzoekje baarmoederhalskanker, niet bij een dokter geweest. Hoe vaak was u Carola 83 (34 jaar waarschijnlijk) of eventueel een of meerdere 'gratis' (huh? Voor niks gaat de zon op!!) meeverzekerd(e) kind(eren)bij de dokter?

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2017 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marleenvanh.

Ik moest smakelijk om uw bijdrage lachen. Carola.83 heeft volgens mij ook stiekem 10 gratis verzekerde kinderen.:-)))

Afgezien daarvan worden bevolkingsonderzoeken niet ten laste gebracht van de zorgverzekeraars, die worden bekostigd uit de AWBZ.

Cookies
door Cookies Nov 22, 2017 om 15:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Carola.83 heeft volgens mij ook stiekem 10 gratis verzekerde kinderen..... Vandaar dat ik ook al jaren ben opgenomen in een GGZ-instelling;-))

he
door heinekamp Nov 24, 2017 om 13:58
2 Antwoorden / 0 Vragen

Carola, ik ben 72 en betaal ook mee aan kinderen krijgen, bevallingen, kraamzorg enz. enz. en dat vind ik vanuit het omslagbeginsel terecht.

oo
door oompol Nov 24, 2017 om 14:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik betaal ook niet mee aan bevallingen kraamzorg e.d laat de jongere die klagen dat oudere meer zorg gebruiken maar naar zichzelf kijken alles word betaalt tegenwoordig  ( zorgtoeslag kinderopvang ) ik ben 66 ik kom zelden of nooit bij de huisarts of specialist gelukkig ben ik vrij goed gezond de oudere die wel wat mankeren hebben hier ook niet om gevraagd en zijn ook liever gezond ,ik ben verzekerd bij FBTO daar kan je modules aan zetten waar je voor verzekerd wil zijn  .

Cookies
door Cookies Nov 24, 2017 om 14:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Heinekamp: Het topic gaat over AANVULLENDE (maar even extra groot) verzekeringen, dat is een heel ander verhaal dan de basisverzekering.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2017 om 14:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@oompol: FBTO is juist één van de verzekeraars die een leeftijdsafhankelijke premie hebben voor hun aanvullende verzekeringen (o.a. fysiotherapie).

ne
door neodutchio - Nov 22, 2017 om 14:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het discriminatie is, direct naar politie en aangifte doen. Is het geen discriminatie heet dat laster en smaad. De gebruiker betaald.

Gr
door Grunn1 Nov 22, 2017 om 14:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Leeftijdsdiscriminatie komt vaker voor o.a. bij sollicitaties en verzekeringen. Om nou direct te stellen dat je hiervan aangifte moet doen bij de politie is onzin. Maar het het is bij een zorgverzekering wel degelijk leeftijdsdiscriminatie ook al omdat het grootste deel van de zorgkosten nog steeds door het rijk betaald wordt en maar een klein deel vanuit de zorgpremie.

ne
door neodutchio Nov 22, 2017 om 15:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Discriminatie is een strafbaar feit. Dus als iemand gediscrimineerd wordt moet er aangifte gedaan worden. Overigens is het de rechter die bepaald of iets ook daadwerkelijk discriminatie is.

jo
door jorisw Nov 22, 2017 om 15:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er komt geen leeftijdsdiscriminatie voor bij verzekeringen. Er zou sprake zijn van discriminatie als er geen verband is tussen de risico's en de leeftijd en dat de premie alleen maar verhoogd wordt omdat ze bijvoorbeeld geen oudere klanten willen of dat ze gewoon een hekel hebben aan ouderen. Maar verzekeraars doen gewoon een risicoanalyse en daar komt een bepaalde premie uit.

jo
door jorisw - Nov 22, 2017 om 14:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jongeren betalen weer meer voor hun autoverzekering. Die ook maar verhogen voor ouderen dan?

Gr
door Grunn1 Nov 22, 2017 om 14:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een autoverzekering neem je alleen als je een auto hebt een zorgverzekering is wettelijk verplicht voor iedereen en hier zou dus geen verschil in premie mogen zijn.

lo
door lovewinnie Nov 22, 2017 om 14:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Alleen basis verzekering is verplicht
 Deze premie is gelijk. Aanvullend is niet verplicht

sc
door scorpio69 Nov 24, 2017 om 13:06
15 Antwoorden / Vragen

Oók ouderen moeten - vanaf een bepaalde leeftijd - vaak een hogere premie autoverzekering betalen.
Zowel voor jongeren als voor ouderen dus een leeftijdsdiscriminatie.

maribu
door maribu Nov 24, 2017 om 15:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste allemaal, naar mijn mening zouden ze hetzelfde moeten zijn, waarom?? nou de ouderen zullen door de beugel vaker een arts nodig hebben daar heeft misschien wel iedereen gelijk in, maar de ouderen die GEEN kinderen hebben moeten ook voor bevalling, zorkosten voor minderjarigen ( onder de 18 jaar) e.d. betalen en ook zij hebben het meeste ingelegd voor de kinderbijslag wat jongeren nog moeten gaan doen.
Dus laten we allemaal hetzelfde moeten gaan betalen, dit zou toch geen discussiepunt meer mogen zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2017 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maribu

Het gaat NIET over de basisverzekering, daar is voor iedereen de premie gelijk.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2017 om 19:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......dit zou toch geen discussiepunt meer mogen zijn......En dat is in dit topic ook helemaal geen discussiepunt. Even goed lezen misschien?

fr
door fredhannie Nov 24, 2017 om 21:22
19 Antwoorden / 2 Vragen

Bij de basisverzekereing is er een acceptatieplicht voor iedereen. Dit is echter niet het geval bij de aanvullende (o.a. tandartsverzekering) verzekeringen en daarom is het dus zaak goed te kijken of het zin heeft deze af te sluiten. Er kunnen uitsluitingen zijn of zelfs niet mogelijk om af te sluiten. Heb je een aanvullende verzekering(en) waarvan je voldoende gebruik maakt dan is het dus niet altijd zinnig van verzekeraar te wisselen ofwel houden wat je hebt. Dit laatste geldt zeker voor ouderen die misschien wat extra tandartskosten hebben en bv. extra fysio etc. Jongeren kunnen vaak wel zonder maar moeten zich dan realiseren dat bij mankeren er een uitsluiting of weigering kan volgen indien ze dit alsnog willen aanvragen.

Gr
door Grunn1 - Nov 22, 2017 om 14:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tegenstanders opperen dat de leeftijdsafhankelijke premie afbreuk doet aan het solidariteitsbeginsel: iedereen dient het hetzelfde bij te dragen aan voorzieningen die in gemeenschap gebruikt worden, ongeacht hoe vaak iemand gebruikt maakt van deze voorziening. Verder zouden ouderen ook bijdragen aan de kosten van jongeren, denk aan de vergoedingen voor anticonceptie en kraamzorg

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over de aanvullende, dus meestal compleet overbodige verzekering, die al geen verzekering is, maar een stuk extra dekking.

jo
door jorisw Nov 22, 2017 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moeten ze de naam "aanvullende verzekering" veranderen in "zorgspaarrekening"..... Een verzekering die iedere 2 jaar 200 euro voor een bril geeft bijvoorbeeld. Dat is toch gewoon een spaarpot voor een nieuwe bril?

aurora1
door aurora1 Nov 22, 2017 om 20:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@epcot, kunt u wederom niet lezen?
Het gaat om aanvullende "verzekeringen" en u zou moeten of kunnen weten dat die niet verplicht zijn.
Men kan aanvullend achterwege laten of verder shoppen.

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2017 om 15:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welja, alweer discriminatie. Een magisch woord voor sommigen. Zoek een verzekering die dat niet heeft en zeg uw huidige verzekering op.
Daar heeft u meer aan dan uw tijd verdoem met op forums beweringen zonder grond te doen en daarvoor een account te openen.

me
door mein33 - Nov 22, 2017 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@epcot schreef, (tekst inmiddels verandert)

Een autoverzekering neem je alleen als je een auto hebt een zorgverzekering is wettelijk verplicht voor iedereen en hier zou dus geen verschil in premie mogen zijn.

Een autoverzekering is wettelijk verplicht als je een auto hebt.
Een basis zorgverzekering is wettelijk verplicht als je een "lichaam" hebt.
Bij de auto heb je een nog een keuze mogelijkheid, nl. wel of geen auto.
Bij een zorgverzekering bestaat die keuzemogelijkheid niet.
Beide verzekeringen, net als alle andere vormen van verzekeren, dienen er voor om het financiële risico bij een ongeval, ziekte of ongemak te beperken.
Net zoals er sprake is van leeftijdsgebonden premie(s) op autoverzekeringen bestaat dit ook bij de aanvullende zorgverzekeringen, en heb je, net als bij de autoverzekering, de mogelijkheid om een keuze te maken op meer of minder eigenrisico.
Bij de auto is dit de keuze tussen een All-Risk, WA+  of WA en bij de aanvullende schadeverzekringen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 22, 2017 om 18:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Verzekeraars zijn commerciële partijen die geld willen verdienen. Dat kan nu alleen met de aanvullende pakketten en daar mogen ze hun eigen voorwaarden aan stellen.
Het is aan u of u dit wenst, verzekeren is risico's inschatten en bij oudere mensen zijn die veel! hoger.

mo
door mof - Nov 24, 2017 om 19:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Is het niet. De aanvullende verzekering is niet wettelijk verplicht. Er gelden dezelfde regels als bij normale verzekeringen. Hoger risico is hogere premie. Oudere mensen mankeren vaker wat. Discriminatie is het pas wanneer onderscheid op grond van leeftijd wordt gemaakt die niet te verantwoorden is. Dat is hier niet het geval.

pe
door peentjes - Nov 24, 2017 om 21:22
421 Antwoorden / 0 Vragen

Dat riekt u juist. Alleen is een hogere leeftijd een hoger risico voor de verzekeraar. Verjongen is dus de oplossing. Ik heb dat na 69 jaar achter me gelaten :)