de
door dedoo Jun 14, 2019 om 10:32
Geldzaken & recht

ABN AMRO lening - vragenvuur? Mag dit?

Ik heb sinds een jaar of 7 een doorlopend krediet bij de abn amro. Eergisteren kreeg ik een brief in de bus met de melding dat ik een risico schijn te zijn en dat ze mijn finaciele situatie willen bekijken. En als ik niet binnen 5 werkdagen stukken toezend, ze mijn opname mogelijkheid willen blokkeren en de lening gaan omzetten naar een persoonlijke lening.

Mijn vraag die ik ze retour heb gestuurd is: waarom?

Ik betaal elke maand netjes mijn aflossing. Soms meer, om versneld af te lossen. Tijdens de looptijd heb ik de lening al eens volledig ingelost gehad en gebruik de lening verder zoals hij bedoeld is. Voor financiele "extra" ruimte. Dat is ook hoe de abn er zelf mee adverteert. Ik ben een oude chevrolet pickup uit 1954 aan het restaureren en het zoeken naar onderdelen duurt soms maanden en als ik een bepaald onderdeel heb gevonden wil ik daar direct op kunnen inspringen. Dit is voor mij de grootste rede van het willen hebben van een doorlopend krediet.

Nu moet ik binnen 5 werkdagen legitimatie, en mijn hele financiele situatie aan hun voorleggen. Al deze gegevens zijn tijdens de aanvraag van de lening reeds aan hun overhandigd. Ik vraag me af of dit zomaar kan en of ik hier aan mee moet werken. Of eieren voor mijn geld kiezen en naar een bank oversluiten die wel blij is met mijn te betalen rente.

Ik zou me kunnen voorstellen dat als mijn leeftijd een bepaalde grens zou bereiken dat het indd een risico is en dat het verstandiger is om de lening om te zetten naar een persoonlijke lening maar ik ben 49. Me verplichten om dit te doen vind ik belachelijk. Ik ben baas over eigen portomonee. of in 2019 toch niet meer?

7994 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2019 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat geld zit niet in uw eigen portemonnee, maar is van de bank.

Banken zijn verplicht strengere regels te hanteren voor kredieten.

Maar u kunt natuurlijk weigeren om die gegevens te verstrekken en dantreft de bank maatregelen.

Aan u de keus.

de
door dedoo - Jun 14, 2019 om 10:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

snap ik maar ik betaal toch netjes?
alle gegevens zijn bij hun bekend. Zie daarom het nut niet deze nogmaals te verstrekken.

het gaat om een DK van 10.000. Als ik berekenen hoeveel ik "mag" lenen dan kom ik aan een bedrag van iets meer dan 71.000 in mijn situatie.

wi
door wilhelmina59 - Jun 14, 2019 om 10:48
507 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben baas over eigen portomonee. of in 2019 toch niet meer?
Tja, wel over uw eigen geld
Maar niet over het geld van de bank.
Dus gewoon het gevraagde overleggen.
Deze strengere regels zijn er niet voor niets, gezien de hoge schuldenlast die er in dit land is doordat mensen niet de tering naar de nering zetten.

soo

de
door dedoo - Jun 14, 2019 om 11:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

c'est le ton qui fait la musique.
Iets minder dwingend antwoorden komt leuker over - sarcasme had ik niet verwacht. Niet hier :-)

die zin was misschien wat overdreven - "baas over mijn eigen portomonee". Mijn vraag wordt nu omgeleid naar deze laatste zin. en dat is niet de bedoeling.

Ik begrijp nu dat er strengere regels zijn waardoor banken anders moeten omgaan met hun aanvragen. Dat is wat mij niet duidelijk werd gemaakt in de brief.
Het komt waarschijnlijk door de toon en manier van communiceren van de bank waardoor ik geërgerd werd.

bedankt voor jillie antwoorden

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2019 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien af en toe het financiële nieuws volgen? Of eerst een telefoontje naar de bank plegen als iets vragen opwerpt?

En waar leest u sarcasme of dwingende antwoorden? Er wordt u juist verteld wat de redenen kunnen zijn,

deexpert
door deexpert Jun 14, 2019 om 12:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

Dedoo, u heeft helemaal gelijk. ER zitten op dit forum een paar, die alles beter weten en een dergelijke belerende toon aanslaan.

Ik zou de bank even bellen en vragen wat dan precies de aanleiding is. Misschien kunt u zo de angel er al uittrekken.

Of natuurlijk een andere bank, persoonlijk ben ik hier ook niet van gedient, en dan ook nog binnen 5 dagen. Tsja.

Succes!

diumenge
door diumenge Jun 14, 2019 om 19:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En daar hebben we 'DEEXPERT' weer...

3 apr. 2019 om 14:32 "Op dit forum moet u geen serieuze antwoorden verwachten. Jammer dat de redactie het altijd gewoon toelaat."
21 jul. 2017 om 11:38 "Bijna alle antwoorden zijn onzin!! Helaas zoals vaak op dit forum."
12 jul. 2017 om 16:40 "Af en toe vraag ik me af of hier wel gelezen wordt."
6 jan. 2017 om 11:46 "Lezen jullie niet?"
29 mei 2019 om 12:03 "Ja en TIJGER1 maakt dat wat uit? Aannames. Alweer een suf antwoord van de 38165."
22 dec. 2018 om 15:41 "Wat mij telkens opvalt op dit forum, dat men vaak niet gehinderd door enige kennis, toch meent advies te moeten geven."
27 jan. 2018 om 17:58 "Beste Gerbera, bent u een gerbera?? Mijn naam is deexpert, maar niet altijd een expert (wel een gezond verstand)".

Erg nuttig allemaal.

deexpert
door deexpert Jun 14, 2019 om 23:02
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, maar jullie leren niet. Niet gehinderd door kennis haha

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2019 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@deexpert

Maar van u heb ik nog nooit een nuttige reactie gelezen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 14, 2019 om 11:38
509 Antwoorden / Vragen

Een heel normaal verzoek van de bank om eens te controleren of er na zeven jaren iets veranderd is in uw financieele situatie.

bl
door blackbarry75 - Jun 14, 2019 om 11:59
2 Antwoorden / Vragen

Beste lezer,

Ik heb een soortgelijke situatie gehad bij de rabobank.
Ieder financieel product heeft haar eigen voorwaarden naast de algemene voorwaarden van de bank mijn advies pak deze erbij. Alle rechten en plichten staan hier beschreven voor beide partijen. Als de bank zich niet houd aan de voorwaarden dan kunt u daar een beroep op doen.

Ik heb zelf, na het lezen van de voorwaarde, telefonisch contact gezocht met de bank ivm navraag van de reden. Het bleek om een algemene wijziging te gaan na idd het doorvoeren van strengere verstrekkingsregels. In overleg bleek het allemaal mee te vallen.

U kunt ook op basis van uw huidige situatie een berekening doen op de site van de ABN AMRO om te kijken wat volgens hun nu verantwoord is.

Verder heeft de bank ook een zorgplicht die hun verplicht om met u mee te denken en zaken in overleg met u te doen en mag hun handelen u niet schaden.

Succes met de situatie en ik hoop dat u wat aan mijn reactie heeft.
Mvg.

edrick3
door edrick3 - Jun 14, 2019 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Me verplichten om dit te doen vind ik belachelijk.
Kan ik me voorstellen, maar de bank is nu eenmaal ook aan regelgeving gebonden.
De toonzetting van die brief had wellicht wat duidelijker kunnen zijn.
Naar een andere bank overstappen heeft weinig zin (?), want ook dan zul je je gegevens moeten aanleveren.
Suc6 met de restauratie. ;-)

aurora1
door aurora1 - Jun 14, 2019 om 13:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar wat in uw portemonnee zit is toch niet van u maar geleend geld van de bank?
Ik zou maar doen wat de bank vraagt of anders in 1 klap alles afbetalen, dan heeft u verder nergens “last” van. En vervolgens sparen en dat geld op een internet spaarrekening zetten, dan heeft u geld reserve voor die onderdelen (of voor een defecte wasmachine bijv.).

mo
door mof - Jun 14, 2019 om 13:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Je bent baas over eigen portemonnee, maar niet over de portemonnee van abn amro. En dat is wat dat doorlopend krediet is.
abn amro mag, en is zelfs bij aanwijzingen verplicht, uw kredietwaardigheid ten alle tijden controleren. Ook als u altijd netjes heeft afbetaald. Resultatenuit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het gaat om de toekomstige ontwikkelingen niet om het verleden.

mo
door mof - Jun 14, 2019 om 13:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen
abnamro
door abnamro - Jun 14, 2019 om 14:02
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste DEDOO,

Ik kan me goed voorstellen dat u hiervan opkijkt. Wanneer de voorwaarden van een product wijzigen nemen wij op basis van onze zorgplicht hierover contact op met onze klanten. We zorgen ervoor dat het product nog aansluit op uw wensen en controleren uiteraard of u nog in aanmerking komt voor dat product.
Omdat ik via dit kanaal niet bij uw rekeninggegevens kan komen durf ik niet te zeggen wat precies de oorzaak is in uw geval.

Wegens de reactietijd van 5 werkdagen raad ik u aan hier zo snel mogelijk op te reageren. U kunt ook vooraf bellen met onze afdeling Lenen om uitleg te vragen. Die kunnen ze u dan direct geven.
U kunt onze afdeling Lenen op werkdagen van 8:00 tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur bellen op het gratis nummer 0800-0240711.

Met vriendelijke groet,

Eva
ABN AMRO Webcare

me
door mein33 - Jun 14, 2019 om 14:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR DEDOO 14 JUN. 2019

Ik heb sinds een jaar of 7 een doorlopend krediet bij de abn amro.

@dedoo,

U maakt zich op voorhand zorgen over iets waar u zich totaal geen zorgen om hoeft te maken.
In die afgelopen 7 jaren kan er veel in uw persoonlijk inkomen/situatie verandert zijn en/of kan de bank ook de spelregels m.b.t. deze lening hebben aangepast of gaan zij die mogelijk binnenkort aanpassen.
Zeven jaar alvorens het e.e.a. te evalueren is al vrij lang, er zijn financiële instellingen die dit elke drie jaar doen.
Het kan nooit kwaad om de lening te toetsen aan de huidige situatie/omstandigheden.
De 5 werkdagen is wel even kort door de bocht, maar één telefoontje met de betreffende afdeling kan daar ruimte in scheppen en vraag dan ook gelijk om de evaluatie in een persoonlijk gesprek te doen, dat is altijd beter en geeft meestentijds direct een goed inzicht of de lening misschien ergens knelt en hoe dat dan kan worden opgelost.

lottesanne
door lottesanne - Jun 14, 2019 om 15:38
438 Antwoorden / 47 Vragen

In zeven jaar kan financieel natuurlijk een hoop gebeuren. En de bankencrisis is juist ontstaan omdat zij nogal gemakkelijk met kredieten omgingen. Ik denk dat u hier de oorzaak van deze bevraging moet zoeken. Men moet bij kredieten regelmatig onderzoek plegen naar de kredietwaardigheid van de cliënten, puur om te voorkomen dat er problemen ontstaan. An sich is dat misschien helemaal niet verkeerd. Ik zou er verder niet al te veel achter zoeken. En ja, ook een legimitatiebewijs heeft een einddatum.

lo
door lovewinnie - Jun 14, 2019 om 15:46
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mogen ze.
Het is hun geld, hun risico en daar mogen ze voorwaarden voor eisen.
Als terug betalen te lang duurt bent u een risico geval. Met nieuwe regels zijn ze verplicht mensen zsm uit de schulden te halen.
Stel u zou binnen 5 jaar terug betalen en na 10 jaar heeft u nog maar minimaal terug betaald ondanks maandelijks aflossen mogen ze het omzetten naar persoonlijke lening met verplicht aflossen

ninc
door ninc - Jun 14, 2019 om 16:36
47 Antwoorden / 6 Vragen

Bekend met de term "een paraplu uitdelen wanneer de zon schijnt, maar terugnemen wanneer het er op lijkt dat het gaat regenen"?

Dat is hoe een bank te werk gaat. En terecht vanuit het oogpunt van de bank, een bank is een organisatie die zich richt op winst maken en hoe meer risico een bank neemt hoe lager de winst.

jo
door jorisw Jun 15, 2019 om 12:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En hoe meer er later over ze geklaagd wordt bij consumentenprogramma's door allemaal "zielige" mensen....

jhogaarts
door jhogaarts - Jun 14, 2019 om 16:51
101 Antwoorden / 1 Vragen

Loop eens binnen bij de ABN voor een gesprek en vraag om uitleg. Zal mogelijk heel verhelderend zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2019 om 16:53
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Een iets andere reactie: weet u wel zeker dat de brief van uw bank afkomstig is? Ik vraag dat vooral omdat u aangeeft dat in de brief wordt gevraagd om zeer vertrouwelijke stukken en ook uw legitimatie toe te zenden. DE bank zal dat normaliter niet vragen aangezien men daar over uw gegevens beschikt.
Als er al aanleiding is voor twijfel bij hen zal men u uitnodigenb voor een gesprek.

Naar mijn mening heeft dit alle kenmerken van een 'phishing' brief en dus zou ik, als ik u was zo spoedig als mogelijk beginnen met het opnemen van telefonisch contact met uw bank opp het bij u bekende nummer (en dus niet het nummer dat in de brief is vermeld). Hoe dan ook nooit voldoen aan de vraag om de door genoemde stukken per post toe te zenden.

En als het inderdaad geen brief is van DE bank (ABNAMRO) doe dan een melding bij www.fraudehelpdesk.nl

tenormin
door tenormin Jun 14, 2019 om 18:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me wel @heremietkreeft, anders zou de ABNAMRO hier toch niet antwoorden?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 14, 2019 om 20:37
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ik had het antwoord van DE bank nog niet gezien. Op zich vreemd aangezien ik alle eerder reacties wel was nagelopen. En de reactie luidt dus ook: neem telefonisch contact met ons op.

ro
door ron503 - Jun 14, 2019 om 17:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er is de media een boel aandacht over veel te dure doorlopende kredieten geweest en kan het voor u gunstiger zijn om een persoonlijke lening aan te gaan. Dat de ABN uw financiele situatie als een verhoogd risico ziet kan u misschien te letterlijk opgevat hebben maar ik ken de strikte inhoud van die brief niet. U zou contact met de ABN op kunnen nemen en om uitleg vragen en pas als u tevreden bent de noodzakelijke gegevens aanleveren en misschien bent u dan goedkoper uit.

pe
door peentjes - Jun 14, 2019 om 17:24
421 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u uw klacht aan de bank voorgelegd?

panter22
door panter22 - Jun 14, 2019 om 20:07
6599 Antwoorden / Vragen

Het doorlopend krediet is gewijzigd. Met een doorlopend krediet kun je niet meer onbeperkt geld opnemen en aflossen.
Deze manier van lenen is voor jou niet de meest geschikte manier als je regelmatig geld nodig hebt: Ook de Rabobank heeft zo'n doorlopend krediet:

Flexibel extra geld opnemen en terugbetalen

Het Flexibel Krediet is onze doorlopende lening. Handig als u geld nodig heeft voor meerdere grote uitgaven. Bijvoorbeeld meubels. U krijgt het geld op een aparte rekening. De eerste 2 jaar kunt u flexibel:

  • Geld opnemen
  • Geld terugbetalen
  • Bedragen die u heeft terugbetaald opnieuw opnemen

Na 2 jaar kunt u geen geld meer opnemen en betaalt u alleen nog terug.
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/leningen/flexibel-krediet/index1.html

jo
door jorisw - Jun 15, 2019 om 12:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me niet zo relevant dat je een oude Chevvy aan het opknappen bent. Je kunt ook een jaar niets doen aan die auto en het uitgespaarde bedrag op een spaarrekening zetten zodat je uit eigen middelen onderdelen kunt kopen. Dan snijdt het mes aan 2 kanten: de auto kost minder en je spekt de bank minder.