pe
door petronel Apr 2, 2020 om 19:40
Geldzaken & recht

Abonnement krant

Wij hebben een tijd lang een zaterdagkrant in de bus gehad, terwijl wij hiervoor geen abonnement hadden afgesloten. Nu zijn ze er bij de krant achter gekomen dat ze ons adres met het rekeningnummer van iemand anders gematched hebben. Een administratieve fout van de krant. Die ander heeft het geld terug gekregen omdat ze nooit een krant ontvangen hebben maar nu blijven ze ons bestoken met rekeningen omdat ze geld willen zien voor de periode dat wij de krant ontvangen hebben. Wij gaan die rekeningen niet betalen omdat wij nooit een abonnement afgesloten hebben en dus niet om een krant gevraagd hebben. De krant vindt dat wij aan de bel hadden moeten trekken, maar het is toch hun fout? Ik heb gevraagd of ze een bewijs willen opsturen waaruit blijkt dat wij een abonnement hebben afgesloten, maar dat hebben ze niet. Wat vinden jullie hiervan, moeten wij betalen of niet?

2510 14 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2020 om 19:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk hoef je dat niet te betalen, dat weet die krant ook. Maarja, ze kunnen het proberen.

tenormin
door tenormin Apr 3, 2020 om 00:07
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou er 14 punten af tellen.

tijger1
door tijger1 Apr 3, 2020 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat toch.

diumenge
door diumenge Apr 3, 2020 om 08:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Haha, ja het is wel duidelijk dat je je niet druk maakt om het topantwoord en dat het totaal onbelangrijk voor je is.

Donuts
door Donuts Apr 3, 2020 om 13:21
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt hier wel een kleuterklas met iedere keer dat gejengel om puntjes. Misschien kan @kassa stickertjes uit gaan delen?

diumenge
door diumenge Apr 3, 2020 om 14:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@graspollen, goed idee ja ;-)

tenormin
door tenormin - Apr 2, 2020 om 19:46
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Niet echt chic van u om de krant niet te hebben benaderd dat u die op Zaterdag ontving en die u niet hebt besteld. Iedereen maakt fouten dus u had ze tenminste kunnen bellen over dit onderwerp.

ju
door juliomariner Apr 2, 2020 om 20:58
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Iets dat je ongevraagd krijg toegestuurd mag je kostenloos behouden, waarom zou ts de krant moeten benaderen?

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 21:11
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel, dat weet ik maar de TS opent er een topic over, dus mag ik zo vrij zijn mijn mening te geven. Ik zou n.l. nooit zo handelen. Want het is in dit geval geen bedrijf waar je gratis iets van krijgt, kranten bieden zoiets aan als proefabonnement of weekend abonnement. Dat is anders dan ongewenste pakketjes krijgen. Die mag men behouden. Ligt er dus aan hoe men zelf in het leven staat.  U dus totaal anders dan ik.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, één verkeerde krant kan de krantenjongen zich nog vergist hebben. Ik krijg er, per ongeluk neem ik aan, ook weleens twee, verschillende, bel ik ook de krant niet. Maar als ik dus langere tijd ern krant zou krijgen die ik niet besteld heb, zou ik er toch, FATSOENSHALVE, er wel een belletje aan wagen.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 21:41
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is ook alles wat ik bedoel @tijger1. Maar iets als fatsoen lijkt meer en meer in het putje te glijden.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo is het Tenormin, en als ze dan zelf niet fatsoenlijk behandeld worden, staan ze op hun achterste poten.

ne
door neodutchio Apr 3, 2020 om 07:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Juliomariner, als u een pakje krijgt die overduidelijk niet voor u bedoeld is, dan mag je die niet houden. Er wordt in dit geval niet iets ongevraagd toegezonden, er wordt een fout gemaakt en daardoor op een foutief adres bezorgd. Dat is een wezelijk verschil.

ekiem
door ekiem - Apr 2, 2020 om 20:00
676 Antwoorden / 100 Vragen

Als u een tijdje een krant hebt ontvangen, zonder een abonement , dan zou u toch aan de bel moeten trekken. Een keer de krant per ongeluk in de brievenbus kan, maar meerdere keren klopt natuurlijk niet.
U staat ,denk ik in uw recht om niet te willen betalen . Maar persoonlijk ,vind ik dit niet netjes van u.

Ekiem

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat u bedoel met een tijd lang, en na hoelang heeft die abonnee dan pas gebeld?

U had, zeker na de tweede keer, wel aan de bel moeten trekken, maar was dat niet verplicht.

Hebt u van de krant genoten? Zo ja, dan zou ik voorstellen de helft te betalen.

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2020 om 20:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, een proefabonnement voor zes weken de zaterdagkrant kost 4 euro, dus je kan altijd nog 2 euro per zes weken overmaken ;-).

ne
door neodutchio - Apr 2, 2020 om 20:55
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een verschil tussen moraal en de wet. U wist dat het niet kon kloppen en hebt er niets aan gedaan om de fout op te lossen. Wettelijk hoeft het niet, maar doordat u niets gedaan hebt is een ander persoon geweest die elke week de krant gemist heeft. Een vorm van egoisme dat niet zo netjes is.
Als u de krant hebt gelezen is het wel zo netjes om deze te betalen. Al was het alleen maar voor het gevoel.

ju
door juliomariner Apr 2, 2020 om 20:59
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Zijn we in een keer allemaal fatsoenrakkers geworden?

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met fatsoensrakkers te maken? Zelfs geen telefoontje er aan besteden om te zeggen dat er een krant komt, die niet besteld is. Fraai.

ne
door neodutchio Apr 2, 2020 om 21:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Juliomariner, wat voor moeite is het om even 1 belletje te plegen en te zeggen dat u al een aantal weken de krant ongevraagd krijgt? Of bent u ook het type dan alleen reageert als u te weinig wisselgeld terug krijgt en bij teveel niets zegt?

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 21:43
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Nee @julio, we zijn niet opeens fatsoensrakkers geworden, wij die reageren dat je wel de krant had moeten verwittigen is een normaal gedrag. Niet dat van jou of de TS.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 2, 2020 om 21:00
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wat vinden jullie hiervan, moeten wij betalen of niet?

Hij die eist, die bewijst. U heeft geen abo afgesloten, nergens voor getekend, dus stuur ze éénmalig een emailtje dat ze u OF met een getekend contract binnen 10 dagen toesturen OF u per direct met rust moeten laten. Einde verhaal.

ne
door neodutchio Apr 2, 2020 om 21:30
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het is al bekend dat TS geen contract had. Daar gaat het ook niet om. Wel om het fatsoen om te reageren wat niet gedaan is.

Ka
door Kassagebruiker Apr 2, 2020 om 22:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Neodutchio, ik heb zelf ook wel eens 4 weken een krant per week gekregen in de bus zonder abo whatever. Ik heb ook nooit die krant gelezen en was uitermate geschikt voor de kattenbak. Na die 4 weken hield het op. Een week later kreeg ik een briefje zonder naw gegevens of ik interesse had om een abo te nemen. Verder niet op gereageerd. Dat de TS niet gereageerd heeft (ook de periode is niet bekend) is m.i. niet vreemd en aan die paar euro's zal de krant niet failliet gaan.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:03
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@kassagebruiker, raar commentaar, maar past in de huidige maatschappij. Ikke ikke en de rest kan stikke. Yak dus.

Ka
door Kassagebruiker Apr 2, 2020 om 23:24
683 Antwoorden / 5 Vragen

Je krijgt een kado van de krant, ongevraagd, dat hoef je juridisch niet terug te doen en of actie te ondernemen richting uitgever, en dan heet het dat ik onder de catagorie ikke ikke en de rest kan stikken wordt geplaatst. Dàt vind ik een raar commentaar.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:51
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@kassagebruiker, je snapt er geen bal van. Maakt niet uit, maar het plaatst je wel in een bepaald soort categorie "'mensen". Dus inderdaad: ik herhaal het: "ikke ikke en de rest kan stikke"

Ka
door Kassagebruiker Apr 2, 2020 om 23:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Oké dan Tenormin, zet me maar in een hokje, Ben je nu blij?

aurora1
door aurora1 Apr 3, 2020 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin: +10

ne
door neodutchio Apr 3, 2020 om 07:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U krijgt dus enkele weken iets in de bus waar normaal gesproken een abonnement voor nodig is en u gaat u zich niet afvragen waarom u dat krijgt? Wonderlijke redenatie.

Ka
door Kassagebruiker Apr 4, 2020 om 11:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Neodutchio, als je goed leest: ik heb 4 weken lang één krant per week gehad ooit. Dus wel 4  (!!!!) kranten totaal. Moet ik daarvoor telefoonkosten gaan maken om ze te bellen dat zij een fout maken? Dàt is pas een foute / vreemde redenatie. Maar laat mij maar in een hokje zitten dan, ik zit daar best. (Als ik merk hoe anderen juridisch denken i.p.v. met gevoel  valt het bij mij wel mee .........)

ne
door neodutchio Apr 4, 2020 om 13:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bij u hield het bij 4 weken op, TS heeft over een een tijd lang, dat is dus niet een paar keer. Maar verder, als ik 4 weken achter elkaar een krant krijg waar ik geen abonnement op heb ga ik bellen. Die kosten bespaar ik wel ergens anders op. Hoeveel cent zou het bellen zijn?

ma
door malty - Apr 2, 2020 om 21:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft die abbonee zijn geld terug gekregen omdat hij nooit een krant ontvangen heeft?
Dat is vreemd, als abonnee zou ik toch klagen als er geen krant bezorgd werd en lijkt me dat die dan nabezorgd wordt.
Wanneer de abbonee dan zijn adres doorgeeft zal dat niet bekend zijn bij de krant maar hij zal toch wel volhouden dat hij abbonee is.
Ik zou niet betalen voor de fout van de krant want wie zegt dat die bewuste abbonee zijn geld echt terug gekregen heeft.

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kranten worden niet meer nabezorgd.

diumenge
door diumenge Apr 2, 2020 om 21:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar die klant zal wel direct geklaagd hebben én de week daarna weer én de week daarna wéér, etc. Dus het wordt TS verweten niets gedaan te hebben, terwijl de uitgever zeer waarschijnlijk ook pas veel te laat actie heeft ondernomen.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 22:06
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @diumenge, en daardoor is jouw eerdere antwoord als topantwoord geplust. Begrijp ik, want jij schrijft: niet betalen. Valt me tegen van je. Helaas. En, nee, ben niet de eerder genoemde moraalridder.

diumenge
door diumenge Apr 2, 2020 om 22:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goed lezen Tenormin, ik schrijf dat ze niet hoeven te betalen en niet dat ze niet moeten betalen. Dat laatste mogen ze zelf bepalen.

Zie ook mijn antwoord over een proefabonnement, dat kost vier euro bij een groot aantal kranten. TS geeft niet aan hoe lang er een krant is ontvangen, maar de oorspronkelijke abonnee zal geklaagd hebben en die krant heeft dus mogelijk weken niets gedaan daarmee. Maar de TS die ongevraagd een krant ontvangt, die ze bijna gratis wegggeven, had aan de bel moeten trekken?

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Heb het goed gelezen @diumenge, ik blijf erbij dat je antwoord niet sociaal is. Nee, de TS hoeft niet te betalen  en ja, de onrechtmatige ontvanger had aan de bel moeten trekken. We hebben het hier niet over een pakketje met "wondermiddelen o.i.d.". Dat kan men negeren; een krant ontvangen is een ander verhaal. Kranten hebben al weinig winst meer, vandaar de vele premie onderwerpen waarvoor moet worden betaald. De artikelen die ik on line wil lezen zijn bijna allemaal premium dus lees ik maar 3 keer wat ik mag lezen, zowel op AD als Telegraaf. Maar, zelfs voor het weinige geld dat men vraagt: doe het niet. Kan ik net zo goed weer abonnee worden.

diumenge
door diumenge Apr 2, 2020 om 23:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is er niet sociaal aan mijn antwoord?

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ga verder niet in discussie met je, want gewoonlijk ben ik het er wel mee eens wat je schrijft. Nu dus niet, maar wil niet onze "gezelligheid" haha, op het spel zetten.

tijger1
door tijger1 - Apr 2, 2020 om 21:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overigens vraagt de TS: wat vinden jullie hiervan. Nou dat vinden wij er dus van.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 22:08
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Vandaar dat @diumenge het topantwoord krijgt. Slechte zaak in deze. Maar ja. Ieder voor zichzelf en God voor ons allen. ☻

tijger1
door tijger1 Apr 2, 2020 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach, misschien heeft Diumenge zelf veel klachten over de bezorging.

Hier loopt het perfect.

diumenge
door diumenge Apr 2, 2020 om 22:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee hoor Diumenge heeft geen klachten, want krijgt geen krant. Ook niet ongevraagd.

P.s. @Tenormin je maakt je wel erg druk over dat topantwoord hè.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:16
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zie ik nu pas, je antwoord. Ik maak me niet druk hoor, althans niet over dit item. Zijn andere dingen in deze tijden waar ik me wel druk over maak. Kan mij wat schelen dat je topantwoord krijg. Totaal onbelangrijk voor, ook als ik dat zelf krijg. Schijt eraan.

diumenge
door diumenge Apr 2, 2020 om 23:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo onbelangrijk dat je het twee keer moet noemen... apart.

tenormin
door tenormin Apr 2, 2020 om 23:59
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Hé man doe niet zo vervelend nu. Ik maak me er niet druk over. Ook al krijg je 10 topantwoorden. Gaat mij over de mentaliteit. dat is alles. Ga nu mijn dagelijkse glas wijn, ja, rond 24 uur inschenken en dan lekker slapen. Dus welterusten.

aurora1
door aurora1 Apr 3, 2020 om 00:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Proost....

tenormin
door tenormin Apr 3, 2020 om 01:14
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora, is nu pas, bijna leeg haha, ga nu lekker naar bed. En, door Corona, blijf ik tot elf uur in mijn nestje liggen. Ik hoor tot de risico groep dus kan niet naar buiten. COPD en veel andere dingen. Boodschappen online krijg ik niet voor Pasen, dus even uitzoeken hoe iets te eten te hebben tussentijds. Nou ja, minst belangrijk.

aurora1
door aurora1 - Apr 3, 2020 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"Nu zijn ze er bij de krant achter gekomen..." Gelukkig maar, want u had vast nog wel jaren misbruik hiervan willen maken?
Wat een onfatsoen dat u na een paar keer die krant niet op de hoogte gesteld heeft. En nu hier klagen over facturen? Doe wat iemand hier voorstelt: betaal minstens de helft, alleen al om nog iets fatsoenlijks te doen.

Dat u dit hier zelfs nog voorlegt vat ik beslist niet.

panter22
door panter22 - Apr 3, 2020 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Als je regelmatig een zaterdagkrant in de bus hebt gekregen, dan zal de krant daar geen rekening voor gaan sturen.
Die paar kranten zullen niet gemist worden.
Maar het vreemde is dat je bestookt wordt met rekeningen om deze kranten te betalen.
Aan de andere kant, als je een abonnement op de zaterdagskrant hebt genomen en deze niet ontvangt, dan ga je toch bellen.
Pas nadat de abonnee de rekening heeft gekregen, is hij gaan bellen en heeft het geld terug gekregen.
Daar heeft hij erg lang mee gewacht.
Hoe weet je dat de abonnee het geld terug heeft gekregen? Woonden jullie soms in hetzelfde pand of flatgebouw?
En wisten jullie dit van elkaar?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2020 om 10:48
16838 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel behoeft u niet te betalen. Wie eist bewijst en de betrokken dagbladuitgever zal dus, indien het tot een procedure komt moeten bewijzen dat u een abonnement had afgeslyen en dat kan men niet. Dat is volgens de wetgeving. Ik ben het met u eens dat het een fout van hen is en hoewel men daar van mening is dat u aan de bel had moeten trekken is dat nog geen reden om u tot betalen te bewegen.
Als men het tot incasso of mogeliujk nog verder laat komen behoeft u zich in feite geen zorgen te maken mits u dan wel tijdig aangeeft: wij hadden geen abonnement. U kunt zelf beginnen met het zenden van een brief en u vind voorbeelden bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/ .

Het lijkt mij wel in uw eigen belang dat u eerst nagaat of hetgeen men 'vordert' wel in verhouding staat tot de tijd en moeite van 'verder gedoe' waarbij dan mogelijk om na te gaan of het correct is wat men vraagt deze info een hulpmiddel kan zijn https://www.krantenproefabonnement.nl/ .
 Mijn advies is: zend een brief als genoemd, aangetekend, geadresseerd aan de directie van die krant en wacht eerst de reactie af.

tijger1
door tijger1 Apr 3, 2020 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, een aangetekende brief. Kosten zijn meer dan die krant.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 4, 2020 om 11:12
16838 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, kijk dan toch ook even bij mijn link https://kassa.bnnvara.nl//vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/site-twentsestijl-nl?id=600570

en dan zult u moeten beseffen dat de kosten die zijn aangerekend echt wel veel meer zullen zijn dan de kosten van de krant. Aangetekend verzenden zal ongeveer de prijs van twee zaterdagkranten zijn. Staan we nu weer quitte?

Ka
door Kassagebruiker - Apr 3, 2020 om 12:09
683 Antwoorden / 5 Vragen

Alle opmerkingen gezien, en er blijft mij één vraag over:

Wij hebben een tijd lang een zaterdagkrant in de bus gehad,

Over welke termijn hebben wij het dan, niemand die het weet .........

aw
door awm - Apr 3, 2020 om 16:28
44 Antwoorden / 8 Vragen

Tsja, je hebt gelijk, dat bewijs kunnen ze niet overleggen dus je hoeft ook niet te betalen. Ik krijg ook wel eens foutief een Volkskrant in de bus en die gaat linea recta naar de blauwe kliko. Dat wordt dan biomassa wat weer goed is voor de stroomopwekking...