su
door sunkillmoon Sep 28, 2020 om 14:35
Geldzaken & recht

ABP keert te veel uit

ABP keert teveel geld uit bij mijn ouders. Maandelijks horen ze 400 euro minder te ontvangen, blijkt na belastingaangiftes. Nu moeten ze alles terugbetalen.
Echter weigert ABP nu het bedrag te verlagen.
Is ABP te dwingen het juiste pensioenbedrag over te maken naar mijn ouders?

alvats bedankt!

6753 7 Rapporteer

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Sep 28, 2020 om 14:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Laat uw ouders eerst maar eens checken of zij door het ABP ook de loonheffingskorting laten toepassen. Zo ja, meteen wijzigen in: loonheffingskorting toepassen, NEE. Deze korting wordt namelijk standaard al toegepast door de SVB.

Als het ABP pensioen veel hoger is dan de AOW, dan kunnen zij het omdraaien: loonheffingskorting bij ABP, ja en bij de SVB loonheffingskorting, nee.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Nu moeten ze alles terug betalen"

En aan wie moeten ze dan betalen? En wie moet dat terugbetalen? Uw vader of uw moeder? Of allebei een beetje? Wie heeft er pensioen van het ABP. En zijn er naast de AOW en het ABP nog andere inkomsten?

Uit belastingaangiftes blijkt niet dat een instantie teveel uitkeert. Als er uit meedere bronnen inkomsten zijn, moet vaak worden nabetaald aan de belastingdienst.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2020 om 15:44
16828 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van @SPRIETJE, de m.i. enige reden kan zijn dat het ABP niet over de gegevens beschikt, door uw ouders zelf aan te leveren (1) informatie of er wel of geen rekening gehouden dient te worden met loonheffing. Het ABP betaalt pensioen uit volgens het reglement en op basis van door uw ouders zelf aangeleverde gegevens en is het pensioenbedrag om die reden dan wel degelijk juist m.a.w. kan het ABP niet gedwongen worden om aan te passen.
Op zich kunt u uit belastingaangiftes niet opmaken of men zijdens het ABP te veel uit betaald. Wel kunt u, nu iets anders gezegd, wel nagaan of onjuiste toepassing van de vraag wel of geen loonheffingskorting de reden is. Het lijkt mij erop dat dat is aangegeven als ja terwijl er kennelijk andere en zelf mogelijk hogere inkomsten zijn en zelfs kan er sprake zijn dat daar dan sprake is van incorrecte toepassing van wel of geen loonheffing.
Zie daarvoor o.a. deze info: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/begrippen_jongeren/loonheffingskorting die niet alleen voor jongeren geldt maar voor iedereen die inkomsten uit arbeid of uitkering geniet.

Meestal is het inkomen uit AOW dus van de SVB het hoogste en daar kan dan normaliter wel het toepassen van heffingskorting worden gevraagd en toegepast. Maar ook dan is enige voorzichtigheid nodig indien er andere hoge inkomstenbronnen zijn.

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Sep 28, 2020 om 17:39
809 Antwoorden / Vragen

Klinkt alsof dat de heffingskorting niet goed staat. ABP keert uit nav aangeleverde gegevens.

su
door sunkillmoon - Sep 28, 2020 om 17:45
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank allen, ik ga uitzoeken hoe het zit met de heffingskorting.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2020 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is heel simpel na te gaan. Op de jaaropgave staat een zinnetje: loonheffingskorting toegepast? Ja of nee, of een kruisje.

Maar die loonheffingskorting is geen € 4.800 voor een bejaarde, dus er moet meer aan de hand zijn.

Mocht het ABP loonheffingskorting toepassen, dan kunt u daar een formulier vragen om dat te wijzigen.

Standaard houdt de SVB rekening met de loonheffingskorting en een pensioenfonds niet. Daar hoeft men niets voor te doen.

1paul
door 1paul - Sep 30, 2020 om 16:57
3134 Antwoorden / 0 Vragen

snap niet zo goed waarom je bij abp klaagt, ze krijgen pensioen waar ze recht op hebben waar alleen misschien niet de volledige belasting al vanaf getrokken word...

moeten ze (terug)betalen aan abp of de belasting? aan de belasting kijk dan naar de loonheffingskorting en of die er al af gaat....