Ja
door JanenPam Aug 3, 2022 om 10:55
Geldzaken & recht

Achteraf invoerrechten in rekening gebracht door DHL

Ik heb voor mijn verjaardag uit Engeland een kado gekregen van schoonzus. Bij aflevering (op mijn verjaardag 22 juli) is er niets gevraagd of aangegeven ten aanzien van extra kosten. Ergo er is door mij niets in ontvangst genomen maar door een huisgenoot die nooit de naam heeft genoemd voor geadresseerde (ik dus). Ik vierde mijn verjaardag iets van 90 km van huis. Nu krijg ik een Custom Duty/ VAT Invoice DHL waarbij zij € 33,93 in rekening brengen.

In het pakket zat een paar witte sokken en en doosje met zeepjes. Ik heb een hekel aan witte sokken dus deze geschonken aan buurjongen. De zeepjes heb ik nog.

Ik heb de levering niet kunnen weigeren omdat:

- ikzelf niets in ontvangst heb genomen,

- ik geen idee had dat er nog belasting en invoerrechten over betaald moest worden ik wist niks van het kado.

DHL wist toch bij levering dat er kosten aan verbonden zijn waarom zeggen zij dat niet bij levering? En waarom wordt er aan willekeurige personen pakketjes met een waarde van €95,00 afgeven die dan nog eens verhoogd worden met €39,50 en dus een totale waarde heeft van €134,50?

Volgens de Invoice (order date 20 juli) van de verzender in UK is het pakket €60,51 waard, is er door haar €18,00 Shipping en handling betaald en BTW €16,49.

Wat nu?

8999 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2022 om 11:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dat mag, lees de douna evvorschriften er maar op na.

Ja
door JanenPam Aug 3, 2022 om 11:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de belastingdienst mag ik een zending weigeren i.v.m. bijkomende kosten zoals invoerrechten etc. Echter dat is mij niet gegund en bij bezorging is dit nooit vernoemd.

Daarnaast betreft het een kado en is het geen handelsgoed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/

sira
door sira - Aug 3, 2022 om 11:17
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad mag dat. Het is bovendien geen kwestie van mogen, maar van regelgeving. Lees de voorschriften hierover door.

Wat betreft uw huisgenoot, laten we het omdraaien. Uw huisgenoot heeft het pakket geweigerd en uw schoonzus vraagt na enkele weken waarom het pakket bij haar retour is gekomen. Hoe zou uw reactie dan zijn geweest? Legt u dan ook de schuld bij uw huisgenoot? In dit geval lukt het nooit om iets goed te doen.

Ja
door JanenPam Aug 3, 2022 om 11:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de belastingdienst mag ik een zending weigeren i.v.m. bijkomende kosten zoals invoerrechten etc. Echter dat is mij niet gegund en bij bezorging is dit nooit vernoemd.

Daarnaast betreft het een kado en is het geen handelsgoed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/

sira
door sira Aug 3, 2022 om 12:03
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat het geen handelsgoed is, maar een cadeau, maakt niet uit, de waarde komt boven de € 22,-
U heeft hierover BTW en inklaringskosten (kosten die de vervoerder maakt) moeten betalen, geen invoerrechten. Invoerrechten is pas aan de orde als het pakket een waarde heeft van meer dan € 150,-

Om dit te voorkomen, kunt u uw schoonzus vragen in de toekomst geen pakketten boven de € 22,- te versturen.. U kunt ook nog overwegen een klacht in te dienen bij DHL, maar eigenlijk moet uw schoonzus dat doen, zij is de opdrachtgever.

He
door Heer Bommel Aug 3, 2022 om 21:55
9 Antwoorden / Vragen

@Sira : Vanaf 1 juli 2021 zijn de regels veranderd en je betaald altijd inklaringskosten als je iets koopt uit een niet-EU land. Ook als de waarde lager is dan € 22,-.

sira
door sira Aug 3, 2022 om 22:12
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Heer Bommel,
Dat leg ik toch ook uit?! Zie mijn zin: U heeft hierover BTW en inklaringskosten (kosten die de vervoerder maakt) moeten betalen, geen invoerrechten. Invoerrechten is pas aan de orde als het pakket een waarde heeft van meer dan € 150,-

Ik weet het verschil wel, maar de vraagsteller(ster) weet het verschil tussen inklaringskosten en invoerrechten niet en denkt dat er invoerrechten zijn betaald, zie de titel van het topic.
Daarom begrijp ik uw bijdrage t.a.v. mij niet. Wat wilt u mij uitleggen?

Ro
door Robert C - Aug 3, 2022 om 11:17
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dankzij Brexit gelden er nieuwe regels
gewoon betalen en genieten van zo ouderwetse Britse zeepjes

Ja
door JanenPam Aug 3, 2022 om 11:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de belastingdienst mag ik een zending weigeren i.v.m. bijkomende kosten zoals invoerrechten etc. Echter dat is mij niet gegund en bij bezorging is dit nooit vernoemd.

Daarnaast betreft het een kado en is het geen handelsgoed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 3, 2022 om 11:21
2010 Antwoorden / Vragen

Nu moet u betalen. Ik weet dat PostNL het anders doet waarbij je vooraf een waarschuwing krijgt en het pakket eventueel ook kan weigeren maar dit was DHL.

Ja
door JanenPam Aug 3, 2022 om 11:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de belastingdienst mag ik een zending weigeren i.v.m. bijkomende kosten zoals invoerrechten etc. Echter dat is mij niet gegund en bij bezorging is dit nooit vernoemd.

Daarnaast betreft het een kado en is het geen handelsgoed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 3, 2022 om 13:48
2010 Antwoorden / Vragen

U mag weigeren van de belastingdienst maar nu heeft u met DHL te maken. Ik geef u weinig kans dit alles terug te draaien of onder die rekening uit te komen, niet omdat u helemaal geen punt heeft maar de inspanning die u zou moeten plegen voor een kans op succes in geen enkele verhouding staat. U moet dan DHL gaan houden aan een belofte van de belastingdienst terwijl u niet eens opdrachtgever bent van DHL, maar als u ergens wil beginnen start dan eens met een klacht aan DHL dat ze de wet niet goed hebben uitgevoerd en kijken wat er terugkomt.

Ja
door JanenPam - Aug 3, 2022 om 11:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de belastingdienst mag ik een zending weigeren i.v.m. bijkomende kosten zoals invoerrechten etc. Echter dat is mij niet gegund en bij bezorging is dit nooit vernoemd.

Daarnaast betreft het een kado en is het geen handelsgoed.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_particulieren_aan_particulieren/

getty
door getty Aug 3, 2022 om 12:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom vragen als u het antwoord zelf beter weet?

dan betaalt u niet, de eventuele gevolgen / gedoe  zijn dan voor u.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 3, 2022 om 12:33
843 Antwoorden / 3 Vragen

JanenPam,

Ga je nu bij elk antwoord hetzelfde vertellen?

Omdat het VK, sinds Brexit, buiten de Europese Unie valt vallen zij onder de nieuwe regels die, volgens mij, vorig jaar juli zijn ingegaan. Overigens geldt voor alle landen buiten de EU. Er zijn sites (AE en iHerb) die tegenwoordig van BTW en invoerrechten in hun prijzen hebben verwerkt.

Mijn vermoeden is dat je schoonzus de VAT en Handingskosten betaald heeft voor het verzenden binnen het VK. Omdat het bedrag > 22€ moeten er hier in Nederland invoerrechten en BTW betaald worden.

Waarom ze het pakket toch afleveren? Omdat er open gedaan werd, er geen handtekening voor ontvangst nodig is en... omdat de chauffeur per afgeleverd pakket betaald wordt.

newmikey
door newmikey - Aug 3, 2022 om 12:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Niets nu. Of u betaalt aan DHL de verschuldigde kosten òf u laat het op een incassoprocedure aankomen. De Belastingdienst heeft géén zeggenschap over het recht van consumenten om pakketjes te weigeren. Sinds 1 juli vorig jaar zijn alle pakketjes to €150 intrinsieke waarde onderworpen aan BTW heffing en is de ondergrens van €22 vervallen. De enige uitzondering is nog pakketjes van particulier aan particulier to €45. Welke waarde u ook bekijkt, uw pakketje was dus heffingsplichtig.

DHL had inderdaad van te voren moeten waarschuwen als ze het geweten zouden hebben maar het kan ook zijn dat het pakketje bij een nacontrole van de Douane alsnog is belast. De Douane int vervolgens de verschuldigde kosten bij DHL en DHL probeert die op u of op de afzender te verhalen.

Aangezien de Belastingdienst inmiddels al is betaald door DHL, is die géén factor meer en moet u het met DHL uitvechten. Voor dit bedrag zou ik géén risico's nemen, eerlijk gezegd.

Het bedrag van €33.93 is makkelijk te herleiden tot de invoer BTW over de waarde van de zending inclusief vervoers- en andere kosten, dus €95 x 21% = €19.95 en volgens een publicatie van DHL zelf rekenen zij 25% van de waarde van het pakket met een minimumbedrag van 14,50. Het verschil van een paar cent zal hem misschien in kleine koersverschillen tussen het pond en de euro zitten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 3, 2022 om 12:36
1749 Antwoorden / 31 Vragen
getty
door getty Aug 3, 2022 om 12:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De inhoud is al weggegeven

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 3, 2022 om 12:37
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uw   link

En hebt u   deze   ook gelezen?

rj
door rjw - Aug 3, 2022 om 13:12
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Het is afgegeven aan een huisgenoot, dus niet zomaar aan een willekeurig persoon. Zou wat zijn als pakketbezorgers overal eerst de geaddresseerde aan de deur moeten zien voordat ze een pakket af kunnen geven. Dan kunnen er heel veel pakketten weer direct meegenomen worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 3, 2022 om 13:53
16774 Antwoorden / 202 Vragen

U mag een dergelijke zending wel weigeren maar dat zal absoluut niet betekenen dat u dan de invoerrechten niet zou moeten betalen. U heeft goeden besteld van buiten de EU en dan gelden de regels m.b.t BTW en invoerrechten.

Spijtig dat uw schoonzus dit niet lijkt te weten  en dan voor de goede orde deze info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brexit/vraag-en-antwoord/online-aankopen-na-brexit welke link u aan haar kunt doorzenden.

Afgezien daarvan, het is achteraf en u heeft niet geweigerd.

th
door thieu - Aug 3, 2022 om 14:01
146 Antwoorden / 0 Vragen

Er is nóg een mogelijkheid (als de rekening via mail gekomen is) en dat is Phishing. Ik heb zelf  ooit ook een "rekening" voor VAT en inklaringskosten gekregen terwijl ik stomtoevallig net iets in het buitenland besteld had. Omdat ik daarvan wist dat die rekening onterecht was heb ik hem niet betaald.
Bovendien krijg je zo een rekening vóóraf en wordt er pas bezorgd als hij betaald is. Kijk dus goed naar de afzender en vraag evt. bij DHL na.

newmikey
door newmikey Aug 3, 2022 om 14:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Die moegelijkheid had ik over het hoofd gezien - goede tip in het algemeen. Maar, gezien het feit dat het bedrag exact klopt met de opgegeven waarde die een phishing afzender niet kan weten, lijkt me de kans hier verwaarloosbaar.

sira
door sira Aug 3, 2022 om 17:57
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dan kan het ook nog zijn dat de factuur van DHL in de spammap zit.

John1313
door John1313 - Aug 5, 2022 om 09:30
34 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft zelf het antwoord: u heeft niets ontvangen!

Meldt dit aan de belastingdienst, vertel dat een huisgenoot aansprakelijk is voor acceptatie.

U merkt vanzelf of het dan goed komt....

(of niet!)

rj
door rjw Aug 5, 2022 om 15:42
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Ga maar uit van niet. Als het wel zo simpel zou gaan dan laat voortaan iedereen pakketten aannemen door z'n minderjarige kinderen. "Nee, helemaal niets ontvangen."

ka
door kaartendraak - Aug 5, 2022 om 09:55
171 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, helaas mag dat. Sterker, sinds 1 july vorig jaar moet je nu op ALLES wat je buiten de EU invoert invoerrechten betalen. Voorheen kon je tot 22 euro gratis invoeren, kado's was ooit een hoger bedrag, maar dat is volledig afgeschaft. Zelfs als iets 1 cent kost, ook een kado, moet je als ontvanger ervoor betalen als de afzender het niet meerekent in de verzendkosten en achteraf kost dat vaak meer dan wanneer je het vooraf opgeeft. Hoe hoger het bedrag hoe meer je betaalt en het is afhankelijk van wat erin zit. Post.nl stuurt vooraf een kaartje of je het wilt betalen, het kost dan minder dan achteraf en wil je niet betalen kan je het pakket weigeren.

Ik zou mijn schoonzus er maar gewoon op aanspreken dat je sowieso al niet blij bent met witte sokken als kado en dat het wel een heel er duur kado geweest is zo, misschien wil ze meebetalen in de kosten. Daar zeker nog niet aan gedacht? Zou mijn eerste reactie zijn.

sira
door sira Aug 5, 2022 om 12:05
2289 Antwoorden / 24 Vragen

De TS heeft geen invoerrechten betaald, dat betaal je pas vanaf een waarde van € 150,-. In dit geval zijn er inklaringskosten betaald, de kosten die de vervoerder heeft gemaakt, waaronder de voorgeschoten BTW.

pierre60
door pierre60 - Aug 5, 2022 om 10:03
132 Antwoorden / 14 Vragen

DHL bepaalt niet de invoerrechten maar de douane. DHL heeft een inklaringskantoor waar de douane aanwezig is. UK is geen EU-land dus zijn de invoerrechten terecht. De douane heeft waarschijnlijk in het pakket naar een factuur gezocht en niet gevonden en dan gaan ze over tot waarde bepaling. Het bedrag wat u aangeeft vind ik wel erg hoog voor een paar sokken en een zeepje maar de douane bepaalt. DHL rekent ook nog een extra bedrag want zij maken alles in orde wat de douane bepaalt heeft. U kunt bij de douane bezwaar maken maar niet bij DHL.

sira
door sira Aug 5, 2022 om 12:06
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn inklaringskosten betaald, geen invoerrechten.

mo
door mof - Aug 5, 2022 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Komt het bericht echt van DHL? of is het een phisihng/oplichtings truc. Als u het pakket niet heeft aangenomen zal uiteindelijk DHL moeten aantonen dat u het wel heeft aangenomen. Dus gewoon niets doen en zeggen dat u nooit iets heeft ontvangen.

rj
door rjw Aug 5, 2022 om 15:43
3238 Antwoorden / 5 Vragen

U vertegenwoordigt de verhuftering van de samenleving met zo'n "tip".