ew
door ewwas Mar 23, 2006 om 09:19
Geldzaken & recht

Adecco uizendbureau discrimineert ?

Op het internet had ik gereageerd op een vacature van Adecco. Ik heb toen contact met hun opgezocht, en ze vonden dat mijn CV er goed uitzag. Ze vertelden mij, dat ze mij wilden voorstellen aan het bedrijf. Maar voor ze dat doen willen ze mij eerst zien, zodat ze een beeld van mij hebben.

Ik had daar geen probleem mee en heb toen een afspraak gemaakt. Adecco was per telefoon vriendelijk en spontaan en ze waren heel enthousiast. Aangekomen op de bewuste afspraak, was Adecco geheel omgekeerd, mijn CV deugde ineens niet meer en ze hadden al zo veel aanmeldingen gekregen. Ik snapte er eerst niks van, maar later wist ik het wel. Ze willen mij niet plaatsen omdat ik overgewicht heb, dus minder representatief. Het heeft mij zeer gedaan, dat ze niet eerlijk tegen mij waren. Ik voelde mij echt door Adecco uitzendbureau gediscrimineerd, maar hoe bewijs je dat?

Ik ben nu naar een sportschool gegaan om wat kilo’s kwijt te raken, want werken wil ik. Het gaat toch om wat je doet en kunt en niet of je slank of dik bent.

989 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 23, 2006 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas kunt u hier weinig aan doen, anders dan een klacht neerleggen bij de directie van Adecco.

Een klacht bij de commissie gelijke behandeling is natuurlijk ook mogelijk maar of dat wat oplevert, behoudens het moeten doen van veel moeite??

Het grote probleem is hier - en dat komt vaker voor - dat bij Adecco de instelling is ontstaan dat het bedrijf u toch niet zou willen hebben.

(Als u weet welk bedrijf het is: glashard solliciteren, met risico van afwijzing maar wie niet waagt die niet wint).

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 00:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ewwas

Om even bot te beginnen (ik maak het verderop goed): Overgewicht kan een reden zijn voor een bedrijf om je niet aan te nemen. Dat hangt af van de functie. Als er fysiek werk mee gemoeid is, dan heeft een werkgever het recht om iemand aan te nemen die fysiek beter in staat is om een functie te vervullen.

En er zijn functies waarin de opdrachtgever aan Adecco vraagt om een representatief voorkomen (what ever that means?!)

MAAR: bij gelijk functioneren zonder beperkingen mag dat geen verschil maken. Of iemand nu slank of gezet is, dat is geen kwestie t.a.v. representatief voorkomen of het vermogen om een taak uit te voeren.

Grijp alsjeblieft dit verhaal niet aan als motivatie om af te slanken. Je weet best dat dat een motivatie moet zijn die uit jezelf moet komen! Bij een geslaagde sollicitatie is je motivatie immers weer weg.

Vergeef me vast voor deze stelling: je trekt een conclusie die ik niet gemaakt zou hebben. Je betrekt de afwijzing op een fysiek aspect dat jouw zelfbeeld negatief beïnvloedt. Als dat een gedachtengang is die je vaker ervaart, dan is het wellicht tijd om eens objectief te gaan kijken naar andere oorzaken van een afwijzing.

Het zou namelijk erg jammer zijn als je elke afwijzing projecteert op je overgewicht. Zo leer je nooit wat wellicht een andere reden kan zijn van een mislukte sollicitatie. Iets waarvoor je wellicht veel minder moeite hoeft te doen. Kijk verder, probeer uit een slachtofferrol te ontsnappen en grijp positieve kansen aan, maar zoek verder in jezelf als deze kansen je niet geboden worden.

Je zal zien dat mensen je echt waarderen om je vaardigheden als je ze positief kan brengen.

Succes!!!!

ve
door verwijderd - Mar 24, 2006 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

vinkje