ba
door bartvduynen Jun 21, 2018 om 09:12
Geldzaken & recht

Administratie kosten

Mij afrekening servicekosten voor mijn huurflat zijn € 697,95 daar word € 58,89 administratiekosten over berekend. Is dat niet te veel of is dit wettelijk toegestaan ?

18014 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Jun 21, 2018 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Lees eens hier. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/servicekosten-en-kosten-nutsvoorzieningen

Volgens de overheid is 5% gebruikelijk. U zit daar wel boven, maar of dat mag? Er zal ook nog 21% btw inzitten.

Neem eens contact op met de woonbond, dan weet u het zeker. 


edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2018 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

Al eens bij de verhuurder geïnformeerd?
Staat hier niets over in je huurcontract?

jo
door jorisw - Jun 21, 2018 om 14:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Tsja, transparantie. Het blijft lastig. Gewoon maar alle kostenposten in 1 bedrag stoppen en iedereen vindt het prima. En nee, zo'n bedrag is niet gek als administratiekosten. Dat ben je zo kwijt als bedrijf. Vraag ook maar eens aan je eigen werkgever wat jouw activiteiten daadwerkelijk kosten (incl. loon- en alle andere kosten). De meeste mensen zijn erg verbaasd als ze dat horen.

endemion
door endemion Jun 23, 2018 om 13:35
237 Antwoorden / 3 Vragen

De verbasing zit vooral in het feid dat er zoveel van je afgepakt wordt wat je niet eens door hebt omdat het allemaal verborgen zit in "bruto" zaken. Trouwens wel krom om te stellen dat een bedrijf iets kwijt raakt aan werknemers. Dat is net zoeits als zeggen dat een auto brandstof kwijtraakt als je ermee rijd, nee die brandstof wordt gebruikt om de auto te laten rijden.

simon55
door simon55 Jun 23, 2018 om 18:24
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn auto rijdt op biogas, is groen, en dat klopt want heb de haag geknipt

mo
door mof - Jun 22, 2018 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Beetje hoog denk ik

ro
door ron503 - Jun 22, 2018 om 13:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

De servicekosten bestaan uit meerdere componenten en over elk component wordt 5% van het bedrag dat u heeft betaald aan administratiekosten in rekening gebracht. Het is dus niet zo dat over het totaal bedrag 5% aan administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2018 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is het verschil dan?

ro
door ron503 Jun 22, 2018 om 19:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ tijger, u heeft waarschijnlijk een koopwoning want u weet niet dat de kosten voor schoonmaak, elektra en tuinonderhoud separaat in rekening worden gebracht omdat een WBV die aan externe bedrijven uitbesteedt en pas na een jaar de rekening krijgt die weer over het aantal bewoners verdeelt dient te worden.

diumenge
door diumenge Jun 22, 2018 om 19:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

5% van bijvoorbeeld 100 euro is net zoveel als 10 x 5% van 10 euro...

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2018 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

Om te kunnen rekenen heeft men geen huis nodig, noch huur, noch koop.

ro
door ron503 Jun 23, 2018 om 14:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een klein voorbeeld,

Tuinonderhoud mijn kosten €.138,50, administratiekosten €.6,93
Elektra mijn kosten €.125,53 administratiekosten €.6,28
Onderhoud trappenhuizen mijn kosten €.170,38 administratiekosten €.8,52

In mijn geval zijn er drie bedragen waarover administratiekosten in rekening gebracht wordt maar als er meer componenten zijn zoals verwarming  zeg €.1000,00 zijn wordt over dat bedrag ook 5% administratiekosten in rekening gebracht á €.50,00. Het is dus niet zo dat over het totale bedrag van de betaalde service kosten bij de afrekening 5% administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component omdat over elk component een berekening gemaakt dient te worden om uiteindelijk tot een te betalen bedrag te komen.

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2018 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, in uw voorbeeld alle kosten totaal € 1.434,41, administratiekosten € 71,72.

Gesplitst administratiekosten € 71,73.

Dus waar is het verschil? Die cent is een afronding.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 22, 2018 om 14:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen
0

Voor een gebouw met hoge kosten  is het % meestal lager maar voor dit soort mee vallende zijn de kosten juist hoger.

Gemiddeld 5% en daar zitten met Lift en schoonmaak kosten gezamelijke ruimtes tussen en dat bepaalde de kosten.
Helaas is het huur flat,  kopers kunnen via VVE inspraak geven en huurders niet.
Word tijd dat de wet word aangepast.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Jun 22, 2018 om 15:51
86 Antwoorden / 6 Vragen
0

vraag ;HELLOLAW TEL; 0438800200

gosman
door gosman - Jun 22, 2018 om 19:08
5 Antwoorden / Vragen
0

ga naar de huurcommissie.nl en voor 25 euro weet u het. ook of de servicekosten juist zijn berekent. de verhuurder moet elk jaar zijn kosten voor service aan u kenbaar maken. ook staat in de wet dat de verhuurder geen winst man maken op servicekosten. voor 25  euro weet u alles wat u weten wil

me
door meidam - Jun 22, 2018 om 22:42
150 Antwoorden / 120 Vragen
0

Heeft U dan geen specificatie van die € 58,89 ?

crewmember
door crewmember - Jun 26, 2018 om 10:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het komt ook wel voor dat huisbazen wat van de huur afhalen en dat bij de administratie kosten optellen. Dit doen ze zodat jij als bewoner dan nog steeds huursubsidie aan kan vragen.  let op dat je eventueel jezelf niet in de vingers snijdt als je hierover gaat klagen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer