ba
door bartvduynen 21 jun. 2018 om 09:12
Geldzaken & recht

Administratie kosten

Mij afrekening servicekosten voor mijn huurflat zijn € 697,95 daar word € 58,89 administratiekosten over berekend. Is dat niet te veel of is dit wettelijk toegestaan ?

16892 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

door tijger1 - 21 jun. 2018 om 09:20
38284 Antwoorden / 21 Vragen
0

Lees eens hier. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/servicekosten-en-kosten-nutsvoorzieningen

Volgens de overheid is 5% gebruikelijk. U zit daar wel boven, maar of dat mag? Er zal ook nog 21% btw inzitten.

Neem eens contact op met de woonbond, dan weet u het zeker. 


door edrick3 - 21 jun. 2018 om 12:14
26788 Antwoorden / 85 Vragen
1

Al eens bij de verhuurder geïnformeerd?
Staat hier niets over in je huurcontract?

jo
door jorisw - 21 jun. 2018 om 14:48
4031 Antwoorden / 1 Vragen
0

Tsja, transparantie. Het blijft lastig. Gewoon maar alle kostenposten in 1 bedrag stoppen en iedereen vindt het prima. En nee, zo'n bedrag is niet gek als administratiekosten. Dat ben je zo kwijt als bedrijf. Vraag ook maar eens aan je eigen werkgever wat jouw activiteiten daadwerkelijk kosten (incl. loon- en alle andere kosten). De meeste mensen zijn erg verbaasd als ze dat horen.

door endemion 23 jun. 2018 om 13:35
223 Antwoorden / 2 Vragen

De verbasing zit vooral in het feid dat er zoveel van je afgepakt wordt wat je niet eens door hebt omdat het allemaal verborgen zit in "bruto" zaken. Trouwens wel krom om te stellen dat een bedrijf iets kwijt raakt aan werknemers. Dat is net zoeits als zeggen dat een auto brandstof kwijtraakt als je ermee rijd, nee die brandstof wordt gebruikt om de auto te laten rijden.

door simon55 23 jun. 2018 om 18:24
1435 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn auto rijdt op biogas, is groen, en dat klopt want heb de haag geknipt

mo
door mof - 22 jun. 2018 om 13:34
1224 Antwoorden / 2 Vragen
0

Beetje hoog denk ik

ro
door ron503 - 22 jun. 2018 om 13:53
798 Antwoorden / 0 Vragen
0

De servicekosten bestaan uit meerdere componenten en over elk component wordt 5% van het bedrag dat u heeft betaald aan administratiekosten in rekening gebracht. Het is dus niet zo dat over het totaal bedrag 5% aan administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component.

door tijger1 22 jun. 2018 om 18:40
38284 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is het verschil dan?

ro
door ron503 22 jun. 2018 om 19:11
798 Antwoorden / 0 Vragen

@ tijger, u heeft waarschijnlijk een koopwoning want u weet niet dat de kosten voor schoonmaak, elektra en tuinonderhoud separaat in rekening worden gebracht omdat een WBV die aan externe bedrijven uitbesteedt en pas na een jaar de rekening krijgt die weer over het aantal bewoners verdeelt dient te worden.

door diumenge 22 jun. 2018 om 19:21
10380 Antwoorden / 13 Vragen

5% van bijvoorbeeld 100 euro is net zoveel als 10 x 5% van 10 euro...

door tijger1 22 jun. 2018 om 19:58
38284 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

Om te kunnen rekenen heeft men geen huis nodig, noch huur, noch koop.

ro
door ron503 23 jun. 2018 om 14:03
798 Antwoorden / 0 Vragen

Een klein voorbeeld,

Tuinonderhoud mijn kosten €.138,50, administratiekosten €.6,93
Elektra mijn kosten €.125,53 administratiekosten €.6,28
Onderhoud trappenhuizen mijn kosten €.170,38 administratiekosten €.8,52

In mijn geval zijn er drie bedragen waarover administratiekosten in rekening gebracht wordt maar als er meer componenten zijn zoals verwarming  zeg €.1000,00 zijn wordt over dat bedrag ook 5% administratiekosten in rekening gebracht á €.50,00. Het is dus niet zo dat over het totale bedrag van de betaalde service kosten bij de afrekening 5% administratiekosten in rekening wordt gebracht maar per component omdat over elk component een berekening gemaakt dient te worden om uiteindelijk tot een te betalen bedrag te komen.

door tijger1 23 jun. 2018 om 15:59
38284 Antwoorden / 21 Vragen

Goed, in uw voorbeeld alle kosten totaal € 1.434,41, administratiekosten € 71,72.

Gesplitst administratiekosten € 71,73.

Dus waar is het verschil? Die cent is een afronding.

door tot15karakters - 22 jun. 2018 om 14:21
2184 Antwoorden / 14 Vragen
0

Voor een gebouw met hoge kosten  is het % meestal lager maar voor dit soort mee vallende zijn de kosten juist hoger.

Gemiddeld 5% en daar zitten met Lift en schoonmaak kosten gezamelijke ruimtes tussen en dat bepaalde de kosten.
Helaas is het huur flat,  kopers kunnen via VVE inspraak geven en huurders niet.
Word tijd dat de wet word aangepast.

door j.a.de witte - 22 jun. 2018 om 15:51
85 Antwoorden / 6 Vragen
0

vraag ;HELLOLAW TEL; 0438800200

door gosman - 22 jun. 2018 om 19:08
4 Antwoorden / Vragen
0

ga naar de huurcommissie.nl en voor 25 euro weet u het. ook of de servicekosten juist zijn berekent. de verhuurder moet elk jaar zijn kosten voor service aan u kenbaar maken. ook staat in de wet dat de verhuurder geen winst man maken op servicekosten. voor 25  euro weet u alles wat u weten wil

me
door meidam - 22 jun. 2018 om 22:42
150 Antwoorden / 120 Vragen
0

Heeft U dan geen specificatie van die € 58,89 ?

door crewmember - 26 jun. 2018 om 10:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het komt ook wel voor dat huisbazen wat van de huur afhalen en dat bij de administratie kosten optellen. Dit doen ze zodat jij als bewoner dan nog steeds huursubsidie aan kan vragen.  let op dat je eventueel jezelf niet in de vingers snijdt als je hierover gaat klagen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Al
Almeerder - 16 jun. 2019 om 13:00
Computers & telefonie

Ringdong.nl

Zijn er meer mensen die bij dit bedrijf iets besteld en betaald hebben,maar nooit iets ontvangen? Lees meer

ju
juffie12 - 24 jun. 2019 om 21:08
Geldzaken & recht

GBLT studentenhuis

Hallo,

Momenteel woon ik in een studentenhuis voor 4 personen. Om een onbekende reden staan de GBLT heffingen op mijn naam. Ik stuur de brieven door naar de verhuurder en die betaalt. Nu wil het zo zijn dat ik per 1 juli uit het huis ga verhuizen en bij iemand anders in ga wonen in dezelfde gemeente. De verhuurder geeft aan dat ik 6 maand belasting aan hun terug moet betalen, omdat zij ... Lees meer

Ly
Lyd81 - 23 jun. 2019 om 23:22
Winkels & webshops

Is Siebel weer failliet ?

Horloge gekocht voor €225, na ontvangst contact opgenomen omdat het horloge flink beschadigd was. Afgesproken dat ik het terug zou sturen op 11-6. 
Via postnl app te zien dat het horloge bij Siebel aangekomen is op 13-6. 

Vervolgens hoor ik maar niks waarop ik contact opneem, de medewerker van het hoofdkantoor geeft aan dat er een storing is, dus ze kunnen niks verwerken.  ... Lees meer