door spraakwater 29 nov. 2008 om 08:03
Geldzaken & recht

Advocaten rekening

Ik heb een advocaat gevraagd een brief te schijven voor mij.
Deze brief betrof het geschil in de prijs van een parkeerplaats in een garage, die een maand na de koop ineens €6000,00 goedkoper was geworden ivm het invoeren van betaald parkeren in de wijk.


Ik heb de advocaat gevraagd of ze hierin kon helpen met het schrijven van een brief.
Ik heb haar gezegd dat ik hier niet meer dan €500,00 overhad voor deze brief.
De advocaat vertelde mij dit te kunnen doen, het tarief was €195,00 per uur.
Na onderzoek gedaan te hebben bij de kamer van koophandel vertelde de advocaat mij dat een brief schrijven geen zin zou hebben.
Nu stuurt de advocaat mij een rekening van €752,00 en heb ik nog niet eens een brief die ik naar de verkoper van de parkeerplaats kan sturen.

Vraag: met het noemen door mij van €500,00 is er toch een maximum limiet aan gegeven door mij voor het schrijven van een brief. Had de advocaat niet moeten zeggen dat er voor €500,00 niet veel gedaan kon worden.
De rekening loopt namelijk wel heel snel op als de advocaat zelfs het telefoneren met mij en het verwoorden van een gesprek per brief in rekening gaat brengen a €195,00 per uur, dit zie ik pas na het ontvangen van de rekening. In het sesprek had ik benoemd nooit eerder met een advocaat van doen te hebben gehad.
Had de advocaat niet zelf ook het maxiumum van  €500,00  in de gaten moeten houden. Voor mij voelde dit als een prijsafspraak.
 

4583 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

door stacey - 29 nov. 2008 om 11:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

Hoi,


Beetje lastig, neem aan dat je niets zwart op wit hebt.


-- €500,00 overhad voor deze brief. -- voor dat geld had ze die brief wel kunnen schrijven, maar heb je het ook gehad over totaal kosten/onderzoekskosten en de extra tijd die dat zou gaan kosten.


Advocaten brengen alle (bestede) tijd in rekening en dus ook de tijd die ze met jouw telefoneren ;-(


Ik zou overleggen met de advocaat en de rekening omlaag proberen te krijgen tot wat je in eerste instantie had gevraagd, maar afdwingen kun je het niet als je geen afspraken hierover op papier had staan verwacht ik.


Je had beter eerst bij juridisch loket kunnen informeren over mogelijkheden en eventueel nut van een advocaat/brief ed en de mogelijkheden voor rechtsbijstand, maar dat is dan advies voor een volgende keer.


Succes,

ka
door kageetje - 2 dec. 2008 om 15:52
2 Antwoorden / 0 Vragen
0

In principe klopt het helemaal wat je zegt.
Je hebt van te voren aangegeven niet boven de € 500,- willen uitgeven, dan dient de advocaat aan te geven zodra deze limiet is bereikt.
Maar het ligt er een beetje aan wat je schriftelijk hebt vastgelegd over de prijsafspraken. Voordat een adocaat aan een opdracht begint moet een opdrachtbevestiging worden getekend door de klant.
In die opdrachtbevestiging staat de prijsafspraak.
Toevallig is er sinds 18 november j.l. een site die opkomt voor klanten die een te hoge rekening ontvangen van hun advocaat: www.advocatenfactuur.nl.
Ik zou zeggen neem er een kijkje en doe er je voordeel mee.

co
door cornalijn - 2 dec. 2008 om 16:31
11 Antwoorden / 14 Vragen
0

Zelf ook ooit iets vergelijkbaars meegemaakt. In het voortraject het e.e.a. besproken. Daar een prijs over afgesproken. Uiteindelijk zelf inhoudelijk het e.e.a. geregeld omdat het advies van de advocaat in de praktijk niet van toepassing bleek. Omdat hij kennelijk op de één of andere manier wel het resultaat teweten was gekomen, kregen we een nota welke nogal wat hoger was dan was afgesproken, en dus zonder dat we gebruik konden maken van het advies wat hij had gegeven. We hebben toen het bedrag wat in het voorgesprek was genoemd aan hem betaald. Daarnaast hebben we hem een brief gestuurd met daarin de opmerking dat we het eerder afgesproken bedrag betaald hadden en dat we er van uitgingen dat we daarmee aan alle verplichtingen richting hem voldaan hadden. Er is nooit weer een reactie van hem op gekomen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

sp
spirasmus - 25 jan. 2021 om 11:46
Computers & telefonie

Telefoonnummer 003226125375

Ik ben vandaag 2x gebeld door het nummer 003226125375; volgens mij is dit een belgisch nummer.
Ik heb door vele waarschuwingen de afgelopen tijd niet opgenomen. Maar als ik wel opneem en na 15 seconden weer neerleg, kunnen mij toch geen kosten in rekening worden gebracht, of zie ik dat verkeerd? Lees meer

Pa
Patricia vd beemd - 25 jan. 2021 om 15:51
Computers & telefonie

Bcc slechte service klopt dat

Wij hebben 2 laptops aangeschaft bij bcc. Ook allebei betaald.
1 is er geleverd en de ander niet.
Nu moeten we wachten tot ze een onderzoek zijn gestart en dat kan vanaf nu nog 5 werkdagen duren. Mijn dochter van 8 heeft speciaal gespaard voor haar eigen laptop. En nu maar blijven wachten totdat bcc het onderzoek doet.
Mag dit zo lang duren.
Ik ben zo teleurgesteld in bcc. ... Lees meer

ga
gateman - 23 jan. 2021 om 21:47
Winkels & webshops

Bouwmarkt slaat de plank mis?

Gister een redelijke partij geschaafde planken en balken besteld van resp. 2.70  en 2.10 meter. Zeker die van 2.70 meter heb ik gekocht omdat ik dan 2 planken van 1.35 meter er uit kan halen. Bij de lengte afmeting staat in de advertentie circa! Vandaag de bestelling opgehaald en bij nameten dat de hele partij 1 cm te kort is. Om maandag een vervelende discussie te voorkomen stel ik hier de vraag ... Lees meer