dr
door dravik Jun 11, 2018 om 16:47
Geldzaken & recht

AEGON heeft geld afgeschreven voor adreswijziging

Ik heb laatst de AEGON (via Onna Onna) voor iets aan de telefoon gehad en toen kwam ook mijn verhuizing ter spraken. Ze boden vriendelijk aan dit meteen even in het systeem te corrigeren.

Ik heb een bevestigingsmail ontvangen met de 'relatiewijziging (zoals emailadres of adres wijziging)' hierin word niks vernoemd over kosten, evenals de mevrouw aan de telefoon zei niks over kosten. Nu blijkt dat ze 9 euro 20 hebben afgeschreven voor een 'relatiewijziging'. Ik vind dit zelf wel heel erg karig van ze en vraag af of dit zomaar mag?

6494 11 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2018 om 16:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft: ik heb laatst de AEGON voor iets aan de telefoon gehad en toen kwam ook mijn verhuizing ter sprake. Lijkt me niet dat een adreswijziging geld kost. Maar misschien was het "voor iets" waar u die €9,20 voor moet betalen.

dr
door dravik - Jun 11, 2018 om 17:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jawel, de rekening is enkel voor de 'relatie wijziging' welke alleen de adreswijziging is. Het andere was een klacht, namelijk een verhoging van mijn polis van 60 euro naar 90! euro welke ze een jaar lang hebben afgeschreven voor ik er achter kwam. Als je het mij vraagt een absurde verhoging. Zij zeggen dat ik dat maar beter in mijn email had moeten lezen, maar die verhoging stond in een bijlage en ik heb meer dan 90 mails van hun in mijn postvak in dus die spam word niet helemaal gelezen. Ik neem wat dat betreft mijn verlies maar voel mij wel opgelicht.

Maar goed kosten zijn enkel voor relatie wijziging, en de relatie wijziging is enkel een ander adres. Overigens hebben ze ook van de gelegeheid gebruik gemaakt om de polis een paar euro per maand te verhogen.

jo
door jorisw Jun 11, 2018 om 17:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat pas echt absurd is dat ze 360 euro kunnen afschrijven zonder dat jij dat blijkbaar door hebt. Dat plaatst alle andere dingen ook direct in een ander perspectief.

dr
door dravik Jun 11, 2018 om 17:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat gaat verdeeld over 12 maanden en zijn daardoor vrij kleine bedragen maar in een heel jaar telt dat behoorlijk..

ne
door neodutchio Jun 11, 2018 om 21:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus een jaar lang kijkt u uw afschriften niet na? De verhoging wordt netjes gemaild, maar u leest de mailtjes niet? En dat is allemaal de schuld van een ander?
Dat de verzekering nu wat hoger is kan te maken hebben met waar u woont.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vindt dit “karig”? Had u dan meer willen betalen?

Maar geen een verzekeraar rekent geld voor een adreswijziging of voor het wijzigen van het mail-adres. Dus er moet iets anders aan de hand zijn.

Maar u belt Aegon via Onna Onna, wat bedoelt u daarmee?

Overigens kan een verzekering op een anders adres meer kosten, maar dan staat er wel een polisnummer bij vermeld waar het betrekking op heeft.

dr
door dravik Jun 11, 2018 om 17:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op de website van Onna Onna staat "Vanaf 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om een nieuwe verzekering af te sluiten bij onna-onna. Per 1 november 2017 zijn wij met al onze autoverzekerden verhuisd naar onze grote broer Aegon in Den Haag. Lees meer." Hun contact formulier verwijst naar het contact formulier van Aegon. Overigens is Onna Onna altijd Aegon geweest onderwater, zij zijn bijvoorbeeld 100% aandeelhouder. Het lijkt dus een leuke manier geweest om klanten te werfen die mee genomen worden naar het bekendere Aegon om daar meer te betalen. Dat laatste is overigens in een twee traps raket gebeurd en daarmee juridisch toegestaan. Zelf ontkennen ze dat de prijsverhoging te maken heeft met de overname.

Het klopt dat een ander adres meer kan kosten maar ik ben slechts 200 meter verder op gaan wonen in een rustigere straat in dezelfde buurt.

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2018 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In dezelfde straat in een rustige buurt kan een verzekering op een anders huisnummer nog duurder zijn.

Ik zou maar eens even contact opnemen met Aegon, want ik heb nog nooit meegemaakt dat voor een kale adreswijziging kosten in rekening gebracht werden.

Maar 90 mails van uw verzekeraar? Hoeveel verzekering hebt u daar wel  niet lopen? Maar ze lezen is wel verstandiger.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 11, 2018 om 17:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het komt mij over als zeer merkwaardig. Ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat voor het wijzigen van een adres kosten in rekening worden gebracht.

Het andere aspect is ook zeer merkwaardig tenzij er in de polisvoorwaarden letterlijk staat dat een eenzijdige melding via e-mail voldoende zou zijn om een verzekereingsbedrag met 50% te verhogen. Het lijkt mij klachtwaardig, dit geheel.

Normaliter moet er toestemming worden gegeven door de verzekerde voor een dergelijke verhoging!

dr
door dravik Jun 11, 2018 om 17:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was hier ook verbaasd over maar na een beetje research kom ik tot de conclusie dat dit wel mag. In eerste instantie is er geoordeeld door de controlerende instantie waar verezekeraars bij aangesloten zijn dat een verhoging van zo een hoog percentage een akkoord van de klant nodig heeft. Ik begrijp dat dit door de verzekeraars via de rechter succesvol is aangevochten. Zij mogen de prijs van de polis verhogen zoveel ze willen. Ik vind dit ook raar want stel je gaat naar de uiterste, verhoogt niet 30 euro (wat als 50% is) maar 300 euro (of een ander absurd bedrag) mogen ze dat dan ook een of twee maanden afschrijven tot je er achter komt?

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2018 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dravik
Tot u er achter komt? U krijgt een nieuwe polis, een aankondiging van de incasso, u controleert toch minsten éénmaal per maand uw bankafschriften?

aurora1
door aurora1 - Jun 11, 2018 om 20:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat was het antwoord van Aegon toen u ze om uitleg vroeg?

ne
door neodutchio - Jun 11, 2018 om 21:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Elke autoverzekering is duurder geworden. U bent de zoveelste met die reactie hier. Het verschil is wel dat u uw mailings niet leest en uw afschriften niet bijhoud. De reden waarom het flink duurder is geworden is omdat er bij alle verzekeraars er meer geld uit ging dan dat er binnen kwam. Autoverzekeringen zijn altijd te goedkoop verkocht.

Jeannetims
door Jeannetims - Jun 13, 2018 om 11:52
51 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien ben je naar een postcode verhuisd, waar een hoger risico geldt? Dan is het misschien niet goed omschreven, maar dat zou een reden kunnen zijn.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Jun 13, 2018 om 12:06
17 Antwoorden / Vragen

Geld voor adres wijzigen vragen, is wel gebruikelijk, dat noemen ze administratie kosten, en wat betreft de verhoging van 30,00 euro, je krijgt een brief, daarin staat dat de polis verhoogd word en dan kan je naar aanleiding van de verhoging, onder het conract uit, als je niet binnen een daar voor bepaalde tijd reageert, dan ga je dus akkoord, dus wel altijd even dat soort brieven/ mails door lezen!

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 13, 2018 om 12:17
509 Antwoorden / Vragen

Een relatiewijziging ? Ik denk eerder aan poliskosten.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jun 13, 2018 om 12:48
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik begrijp dat u hier weinig van snapt maar ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.
U heeft een (collectieve?) verzekering afgesloten bij Onna Onna. Ik dacht dat die goedkope verzekeringen aanbieden speciaal voor vrouwen. Zij brengen hun verzekeringspakket onder bij de Aegon. In 2017 is Onna Onna gestopt met het verkopen van verzekeringen en hebben hun verzekeringen over gedaan aan de Aegon. Ik neem ook aan dat in die tijd de premie verhoogt is zoals u beschrijft omdat kennelijk de premie zo laag was dat men daar geld op te kort kwam. In 2018 heeft u contact gehad met Aegon en die hebben wijzigingen doorgevoerd. Niet alleen het adres maar ook de naam van de verzekerde. De verzekering stond vermoedelijk op naam van Onna Onna via het pakket dat Onna Onna daar onder gebracht had. Nu is de verzekering op uw naam gezet dus dan is er sprake van een andere relatie en in uw geval ook een ander adres.

Vriendelijke groet,

Cor

Pi
door PimJoris - Jun 18, 2018 om 19:37
78 Antwoorden / Vragen

U schrijft ' via Onna Onna'. U heeft dus niet rechtstreeks het nummer van Aegon gebeld? Dan betaalt u vrijwel zeker voor de diensten van deze tussenpersoon, niet aan Aegon.
En ja, dat mag. Wanneer u gebruik maakt van de diensten van een derde, mag deze daarvoor kosten in rekening brengen. Dit bedrijf kan immers ook niet van de wind leven.
Heeft Aegon eigen kosten in rekening gebracht en geïnd - iets wat ik persoonlijk bij Aegon nog nooit heb meegemaakt - dan had ik u gelijk gegeven.
Een volgende keer gewoon rechtstreeks bellen met Aegon. u bent immers bij hen verzekerd. Dat nummer staat op uw polis en op de website. En het bellen is waarschijnlijk nog gratis of tegen lokaal tarief ook...

Los van uw concrete vraag: dat u uw mail niet leest, kunt u Aegon natuurlijk niet verwijten. Aegon heeft u geïnformeerd, dus u had van de premiewijziging op de hoogte kunnen zijn.
Uw laatste opmerking over enkele euro's verhoging lijkt mij een geval van 'en nu sleep ik alles erbij'.
Bij premieverhoging is overigens opzeggen altijd mogelijk. U kunt er dus weg. Maar daarvoor geldt waarschijnlijk wel een termijn waarbinnen u dit moet aangeven. En die vind u in uw polis en/of in de bewuste mail.