sm
door smiggels Jul 2, 2022 om 10:23
Geldzaken & recht

Aegon Levensloop Vermogen - Addertje(s) onder het gras?

In 2003 heb ik een kapitaalverzekering bij Aegon afgesloten. Het idee was om daarmee een pensioengat op te vullen.
Ik betaal €50 per maand, dus €600 per jaar.
Natuurlijk zijn ze een hele tijd geleden negatief in het nieuws geweest, met woekerpolissen enzo en ze hebben daardoor alle kosten wat moeten verlagen. Ik heb op zich een goed gevoel bij deze verzekering, omdat: 32 jaar inleg kost me €19200 en het gegarandeerde eindbedrag is €24881. Of mis ik nog wat addertjes onder het gras?

3478 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2022 om 10:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening kan dit alleen maar beantwoord worden indien wij ook alle polisvoorwaarden kennen en dat is niet zinnig ook i.v.m. beveiliging persoonsgegegevns. U kunt m.i uw vraag het best stellen aan een deskundig pensioen/belastingadvisseur. Een belangrijk punt is bijv. ie de premie / inleg die u betaalt fiscaal aftrekbaar of niet.  Indien afftrekbaar dan betaalt u bij latere uitkering belasting. Een andere vraag is: wat gebeurt er met de verzekering bij onverwacht/onverhoopt overlijden m..a.w is er ook sprake van deels een overlijdensrisico verzekering. Derhalve herhaald, stel uw vraag aan een deskundige die over al uw gegevens kan en mag beschikken op basis van uw toestemming..

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 2, 2022 om 10:34
7156 Antwoorden / 3 Vragen
atlas1302
door atlas1302 - Jul 2, 2022 om 10:43
341 Antwoorden / 13 Vragen

Er ontbreken i.d.d. wel wat specifieke gegevens omtrent de polisvoorwaarden, maar als u blij bent met het opgebouwde bedrag...prima toch.
Als u het in een keer laat uitbetalen, houd dan rekening met belasting. Tenzij u geen fiscale voordelen heeft genoten. Maandelijks zou u dan 137 euro ontvangen 18 jaar lang, of anders een ander bedrag tot aan uw dood?

Ja
door JannyBoe - Jul 2, 2022 om 10:55
503 Antwoorden / Vragen

Hallo, waar denkt u aan bij die addertjes onder het gras? U hebt gekozen voor een gegarandeerd eindbedrag en dat geeft een prettig soort zekerheid.
Die garantie betekent wel dat uw eindbedrag wat lager is dan zonder die garantie. Verder hangt het ervan af of u gekozen heeft voor beleggen in alleen aandelen of een mix van aandelen en obligaties. Hoe meer risico hoe meer kans op een hogere opbrengst.
De eindopbrengst kan natuurlijk hoger zijn dan het garantiebedrag, afhankelijk van de resultaten van beleggingen.
Dat kunt u dagelijks nakijken in uw account bij Aegon.
Iets om niet de vergeten: als u de hele looptijd uitzit hebt u recht op overlevingswinst. Dan kan maar zo een paar duizend euro zijn.
Als u eerder afkoopt vervalt het recht op die winst.
Hier staat heel veel info over dit soort polissen met de mogelijkheid om u aan te sluiten mocht u klachten hebben over het product.

Be
door Berleen - Jul 4, 2022 om 13:02
13 Antwoorden / Vragen

U betaal elke maan 50 Euro maar hoeveel wordt daar van beleg en wat zijn de kosten .
Als ze elke maand 15 Euro aan kosten hebben hou u maar wijnig over .

agapon1951
door agapon1951 - Jul 4, 2022 om 16:22
166 Antwoorden / Vragen

Zoals U zelf al aangeeft AEGON is een van de onbetrouwbaarste maatschappijen die hier in het land is. Eerst Dexia, vervolgens woekerpolissen om maar een paar te noemen. Het heeft ons en vermogen gekost en nu 20 jaar verder nog steeds bezig met juridische geschillen bij de IDM (ABN/AMRO) bank soort gelijke zaken. Achemea, het belastingsvrijspaarsysteem, wat bij uitkering dus belast werd. Je kunt hoog of laag springen je trekt aan het kortste einde. In Uw geval wie geeft U de zekerheid dat dit weer niet een zichzelf opsoeperende overeenkomst is en de (stiekeme) kosten die er mede gemoeit zijn dit tot gevolg heeft??? De levensverzekering (Achmea - zilverkruis - Reaal) heb er slecht 2/5 van de inleg kunnen redden, anders ook hier met lege handen gestaan.. Nooit compensatie gehad of de ingelegde gelden in alle bovengenoemden. Het door U genoemde gerandeerde eindebedrag kan ook belast zijn en uiteindelijk als inkomen gezien door de belastingsdienst. Bedenk ook dat bij problemen, je het kunt vergeten dat toezichthouders iets doen, waardonder de AFM en de Ned.Bank etc.. In de politiek mooie bewoordingen, weinige actie, om deze misstanden teniet te doen. Hoe hoger in het systeem hoe dubieuzer de zgn rechtsspraak. Onbetaalbaar voor de gewone leek.  WAARSCHUWING dus, bezint eer gij begint voor degenen die hier wederom zich in laten overhalen of in mee willen laten trekken. .     .

ro
door ronny530 Jul 4, 2022 om 17:47
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Waarschuwen heeft nu geen nut meer want vraagsteller heeft levensloop vermogen in 2003 afgesloten.

1paul
door 1paul - Jul 5, 2022 om 06:43
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als deze verzekering afloopt moet je een uitketing aankopen hiermee die jaarlijks of maandelijks een bedrag uitkeert gedurende een aantal jaar, als je dit niet doet en ineens uit laat keren betaal je behoorlijk belasting over de totale uitkering ineens....

is volgens mij eht enige addertje die ik nu zo zie.

Ja
door JannyBoe Jul 5, 2022 om 07:28
503 Antwoorden / Vragen

Dat is niet duidelijk nu. Schrijver heeft het over een 'kapitaalverzekering'. Als het een pure kapitaalverzekering betreft wordt aan het einde van de looptijd het eindbedrag uitgekeerd zonder dat daar inkomstenbelasting over verschuldigd is.
Is het een lijfrentepolis dan ligt dat anders. Maar dan is het nog steeds geen 'addertje onder het gras', de voorwaarden zijn hier helder over. Overigens jammer dat iemand hier een vraag stelt en er vervolgens niet op terugkomt.

Ja
door JannyBoe Jul 6, 2022 om 06:49
503 Antwoorden / Vragen

Dat is zo inderdaad. In specifieke gevallen klopt dat. Dat heeft overigens niets met een pensioengat te maken.
De suggestie dat het een lijfrentepolis zou zijn is niet te controleren.
De vraagsteller reageert niet.

1paul
door 1paul Jul 6, 2022 om 06:51
3101 Antwoorden / 0 Vragen

een kapitaalverzekering om een pensioengat op te vullen is dus niet vrijgesteld en dus zul je jaarlijks moeten laten uitkeren!

Ja
door JannyBoe Jul 6, 2022 om 07:49
503 Antwoorden / Vragen

Je kunt een pensioengat vullen met een kapitaal ineens of via een lijfrentepolis.
Daar komen we niet achter dus.
Meer is er niet over te zeggen.

Ro
door Rob Martens - Jul 6, 2022 om 10:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde maar bij mij was het een lijfrente. op mijn AOW gerechtigde leeftijd dat ook mijn pensioen in ging heeft AEGO dit keurig afgehandeld.