rp
door rpostmus Nov 21, 2010 om 16:15
Geldzaken & recht

Afkopen vruchtgebruik

Moeder is overleden in 2009. Testementair heeft vader vruchtgebruik van de woning en erfdeel. Op de successie aangifte is een resterend bedrag van 46000 aangegeven (zuiver nalatenschap).

Saldo vermogen was ca 100.000 / gedeeld door 2 is het saldo van nalatenschap vervolgens verminderd met kosten en uitkering uitvaartverzekering is 46000.

Vader en moeder hebben 3 zoons waarvan 1 onder curatele staat (curator is weer de vader). De woningwaarde is 250.000

Het resterende deel voor de erfgenamen is dus 46000 gedeeld door 4 (vader en 3 zoons) = 11500 per erfgenaam.

De relatie tussen 1 zoon en vader / 2 broers is zeer slecht. Er wordt aangegeven dat het opeisen van legitieme portie geen zin heeft daar er van het erfdeel dan de helft afgaat en dat de zoon (eiser) in kwestie het alsnog pas in handen krijgt op moment overlijden van de vader, als het er dan nog wat van over is ..

Bestaat er een mogelijkheid / of is het verstandig dat vader 1/4 deel van die zoon uitkoopt zodat er geen problemen ontstaan bij het vruchtgebruik danwel het moment dat vader huis wil verkopen cq komt te overlijden?

De 2e vraag is of de woningwaarde in de toekomst een effect heeft op het vruchtgebruik en de waarde van het erfdeel? Moet dit dan ook jaarlijks worden berekend voor de belastingaangifte?

16177 17 Rapporteer

fi
door fisbel - Nov 21, 2010 om 19:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

Om uw vraag ter zake kundig te kunnen beantwoorden, is kennis van het erfrecht noodzakelijk. U zou uw vraag ook kunnen stellen op onderstaand prikbord. Daar zitten enkele mensen (ook mensen werkzaam in het notariaat) die antword oop uw vraag kunnen geven.
http://notaris.startpagina.nl/prikbord/

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 09:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Fisbel,
Gewoon wachten tot dat ik wakker ben kan ook hoor!

Rpostmus,
Ik wil graag eens even heel zeker weten of hier wel sprake is van een vruchtgebruik. Wanneer was het testament van moeder opgesteld en wat stond daar in. Het vruchtgebruik-testament komt namelijk wel voor, maar niet zo vaak omdat het fiscaal en praktisch een vaak erg onhandig testament is. Deze vraag stel ik vooral omdat als ik het vermogen zo bekijk een vruchtgebruik-testament fiscaal namelijk nadeliger uitpakt dan andere varianten.

De kans is groter dat er een langstlevende constructie is opgenomen. Als het testament van voor 1 januari 2003 was, staan daar woorden in als Ouderlijke Boedelverdeling (of verdeling op grond van artikel 1167). Is het testament van jongere datum, dan staat er de term "Wettelijke verdeling" in.

In beide gevallen is vader nu eigenaar van alle goederen geworden en hebben de kinderen alleen maar een geldvordering op hun vader. Die geldvordering is dan precies zo groot als hun erfdeel.

Omdat vader mag doen en laten wat hij wil, heeft hij, fiscaal gezien, wel weer het vruchtgebruik over die vorderingen. Maar dat is dus alleen fiscaal verhaaltje.

Het opeisen van de legitieme portie kan alleen door een kind gedaan worden. De zoon met wie in onmin geleefd wordt zal dus zelf aktie moeten ondernemen. Echter de nalatenschap is al afgewikkeld als ik je verhaal zo lees. In dat geval kan hij geen beroep meer doen op de legitieme portie. Daarvoor had hij namelijk moeten verwerpen en de zogenaamde contantenverklaring moeten afleggen. Hij had dan inderdaad ook moeten wachten tot dat vader overleden was en had dan maar de helft gekregen van wat hij nu gaat krijgen.

Wat vader kan doen is aflossen op de vordering die deze zoon op hem heeft. Vader koopt dan dus feitelijk die zoon al uit. Op het moment dat vader komt te overlijden, heeft die zoon geen vordering meer. Wel is hij, tenzij vader iets anders regelt, gewoon erfgenaam van vader en zal dan dus meedelen in de nalatenschap van vader.

Uitgaande van een testamentvorm zoals ik heb uitgelegd, dan is vader dus eigenaar van het huis en komt waardestijging en daling alleen aan hem ten goede. Voor de hoogte van de vorderingen van de kinderen (en dus de erfdelen) maakt dat niets uit. De waarde gaat pas weer spelen als vader komt te overlijden.

Maar zoals gevraagd: ik verneem graag de meer exactere inhoud van het testament van moeder.

rp
door rpostmus - Nov 22, 2010 om 09:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Marcel,

Ik hoopte al op uw reactie na het lezen van andere teksten op de website.

Duidelijk is wel denk ik dat ik de zoon ben die in onmin is met vader. Extra informatie: Moeder was curator oudere broer (vanwege autistische handycap) en vader toeziend. Moeder wilde dat ik toeziend werd, maar wilde dat niet omdat vader niet juist handeld en nu curator zou worden. Is niet in dank afgenomen door vader.

2 maanden na overlijden meld vader dat ik "iets" moet tekenen en dat alles geregeld wordt. Op advies van mijn accountant omdat ik een eigen bedrijf heb, extra informatie opgevraagd bij notaris en die gaf aan dat het voor de verklaring van erfrecht was. Vader beweerde dat ik iets moest tekenen vanwege curatele van broer. Vanwege wantrouwen mijnerzijds heb ik uiteindelijk via de notaris beneficiair willen aanvaarden (want dat moet iemand onder curatele ook).

Sinds die actie is er ook geen contact meer geweest en was er al getekend, dus heeft vader als executeur alle zelfs afgehandeld. We zijn bij notaris geweest op gesprek, maar die kon niets voor ons betekenen omdat vader zelf executeur was. De wettelijke verplichting is vader dus nagekomen, maar inhoudelijk verdiend de afwikkeling geen schoonheidsprijs.

De uiterste wil van moeder is opgemaakt in 19-01-1980. Over vruchtgebruik:

"ik stel hem vrij van de verplichting voor dat vruchtgebruik zeker te stellen, doch leg hem de verplichting op om de successie en andere rechten welke door de verkrijgers van de blote eigendom van mijn nalatenschap verschuldigd zijn,renteloos voor te schieten uit het aan vruchtgebruik onderworpen kapitaal."

"Ik benoem, onder bezwaar van de hiervoor vermelde legaten, tot mijn enige erfgenamen, gezamenlijk en voor gelijkde delen: mijn echtgenoot alsmede zijn afstammelingen, voor wat deze laatsten betreft, staaksgewijze en met plaatsvervulling als bij erfopvolging krachtens de wet."

Hoewel het testament dus van voor 2003 is, zie ik niet de termen "ouderelijke boedelverdeling".

Ik weet nog goed dast vader een verhaal had over "renteaftrek" en dat daarvoor belangrijk was dat alle zoons zouden tekenen.

Ook de notaris geeft aan dat er nu niets op te eisen valt als legitieme portie. Dus feitelijk kan vader zich nu in de schulden gaan zitten, en interen. De notaris zei wel dat hij nog wilde uitzoeken of vader het recht heeft om van alle erfdelen in te teren of zo iets. Vader bedeeld namelijk andere zoons op dit moment wel en wat een beetje wringt is dat hij als curator van broer zichzelf dus ook weer bedeeld.

Groet,
RP

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 09:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ai, mijn grote angst is dus toch uitgekomen. Ik ga niet zeggen dat moeder een slecht testament had en/of dat de advisering toen niet goed geweest is; wel dat dit soort testamenten en toestanden een hele goede reden is om toch eens in de 5 jaar naar een testament te laten kijken. Familievetes voorkom je er niet mee, wel heel veel praktische en fiscale ellende.

Er is dus inderdaad sprake van een 100% vruchtgebruiktestament. Dan is het allereerst van groot belang om te weten of het vruchtgebruik wel al gevestigd is. Dat moet bij notariële akte omdat er ook een woning is. Een verklaring van erfrecht is ook een notariële akte, maar niet voldoende om een vruchtgebruik te vestigen. Dat moet in een andere akte. Zolang het vruchtgebruik niet gevestigd is, is er ook geen vruchtgebruik.

Je kunt heel makkelijk er achter komen of er een vruchtgebruik gevestigd is. De notaris die die akte opstelt moet jou namelijk een ontwerp van die akte toesturen en nadat die akte getekend is ook een afschrift (gewaarmerkte kopie) van die akte toesturen. Zolang je dat niet hebt, mag je naar mijn mening van uit gaan dat er nog geen vruchtgebruik is. Wil je het helemaal zeker weten, dan kun je contact opnemen met de notaris die de verklaring van erfrecht heeft opgesteld.

Dan de fiscale problemen waar je tegen loopt. Het vruchtgebruik testament defiscaliseerd niet. Dat wil zeggen dat jij vanaf het moment dat het vruchtgebruik is gevestigd de bloot-eigendom moet opgeven in Box 3 en daarover dus belasting moet betalen. Op dat moment heeft vader overigens pas weer IB-renteaftrek. Tot die tijd is het een onverdeelde boedel. De verklaring van erfrecht is daarvoor niet voldoende.

Of vader wel mag interen is een behoorlijk punt van discussie. Tegenwoordig wordt dat expliciet in een vruchtgebruik testament opgenomen om discussie op dat punt te voorkomen. Ik waag mij liever niet aan deze discussie en laat dat graag aan het standpunt van de behandelend notaris over.

Overigens hoop ik wel dat de afstammeling van vader ook de afstammelingen van moeder zijn. Dat hoeft namelijk niet per se het geval te zijn. Vader kan meer afstammelingen hebben dan op het 1e gezicht gedacht werd. Maar dat zal de notaris die de verklaring van erfrecht heeft opgesteld uitgezocht hebben.

Kortom: neem contact op met de notaris en vraag na of het vruchtgebruik al daadwerkelijk gevestigd is of dat er alleen maar een verklaring van erfrecht is opgesteld. Maakt voor de situatie een wereld van verschil uit.

rp
door rpostmus - Nov 22, 2010 om 10:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Met het daadwerkelijk verstigen van vruchtgebruik bedoel je neem ik aan de "boedelvolmacht"? Deze is inderdaad getekend en mijn accountant had genoeg info voro de belasting aangifte.Dat is juist het document dat ik tekenende in de veronderstelling dat vader vertrelde dat het nodig was ivm curatele stelling van broer. Iets dat ik pas in een later stadium heb uitgezocht, maar was er dus al getekend.

De notaris geeft nu geen verdere informatie meer, waar ik eerst dacht dat hij nog iets voor mij kon betekenen. Wel ga hij tussen de regels door hetgeen je zelf ook aangeeft in de 1e alinea dat het testament nooit gewijzigd is (vond vader blijkbaar onnodige kosten) en dat het niet een geweldig verhaal blijkt te zijn.

Over de inteer discussie begrijp ik dat je daar niet in kan mengen, het is juist nu denk mijn grootste punt geworden, want fiscaal / juridisch is het eindpunt denk ik bereikt en kan ik verder niets meer hier aan doen.

De vordering blijft hoe dan ook staan en bij mogelijke onterfing van vaders deel zal ik alsnog mijn legitieme portie opeisen.

Overigens gaf de notaris aan dat vader in de huidige situatie bij verkoop huis / hypotheekaanpassing ed. niet om mij heen kan, dus wacht ik daar maar even mee af.

RP

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 10:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RP,
Op grond van de boedelvolmacht kan vader een akte hebben getekend waarin het vruchtgebruik is gevestigd. Maar niet zonder dat jij daar een ontwerp van hebt gehad en een later een afschrift. Je bent immers partij bij die akte.

Aangezien de notaris je geen informatie meer kan geven, ga ik er van uit dat die akte nog nooit is opgesteld (kost ook geld namelijk). Dit met alle gevolgen van dien. De boedel is dan namelijk nog niet verdeeld.

En inderdaad: als vader nu iets met het huis wil doen, zal hij alle kinderen mee moeten hebben. Daarnaast heeft hij geen recht op rente-aftrek voor de Inkomstenbelasting zolang het vruchtgebruik niet gevestigd is. Wel zul jij je aandeel al moeten opgeven in Box 3. Daarvoor zul je ieder jaar ook de WOZ-waarde van de woning, het saldo van de bankrekening per 1-1 en 31-12 etc. moeten hebben. Vader is verplicht je die gegevens te verstrekken.

Er is overigens nog een manier om er achter te komen of het vruchtgebruik gevestigd is. Dit moet dan namelijk ook bij het Kadaster ingeschreven zijn. Dat kost wel wat (uit mijn hoofd met je rekening houden met zo'n € 15,--), maar dan weet je het wel zeker.

rp
door rpostmus - Nov 22, 2010 om 10:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus, ik bedoel dat er een document is getekend die heet "Akte afgifte legaten".

rp
door rpostmus - Nov 22, 2010 om 10:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is nieuws: ik zal elk jaar de saldi van bankrekening moeten opvragen en de WOZ waarde van het huis? Jakkes, dat wordt dan elk jaar drama...

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 10:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RP,
Lees nu pas je een na laatste bijdrage. Als de legaten zijn afgegeven, dan is het vruchtgebruik gevestigd. Wel vreemd dat je daar geen afschrift van hebt gehad (heb ik althans nog niet van je begrepen). Maar dat betekent inderdaad dat je nu al in Box 3 belasting moet betalen over de bloot-eigendom. De waarde van de bloot-eigendom moet ieder jaar weer berekent worden aan de hand van de omvang van het vermogen waarop het vruchtgebruik rust. En dus heb je de WOZ-waarde van de woning nodig, banksaldi etc. Anders kun jij namelijk niet opgeven wat de omvang van de bloot-eigendom is.

Groot nadeel voor jou is nu dus: jij betaald wel al Inkomstenbelasting uit je eigen vermogen en moet maar afwachten of je ooit iets krijgt.

Nog even over die interingsbevoegdheid: persoonlijk ben ik van mening dat interingsbevoegdheid van rechtswege werkt, de bevoegdheid tot vervreemding en bezwaring niet. Blijkbaar is de behandelend notaris ook die mening toegedaan.

rp
door rpostmus - Nov 22, 2010 om 10:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

Laatste vraag: is er een mogelijkheid om alsnog af te zien van het erfdeel. Als ik het goed begrijp is dat als vader nu inteert, schulden heeft en huis brengt straks niets op, ik dus wel belasting moet betalen over een deel dat ik nu niet werkelijk bezit. Houde nwe er alsnog niets aan over, maar "betalen" zolang vader leeft dus wel belasting. Dat vind ik wel een beetje krom.

Daarbij gaat het me niet om het geld te verkrijgen, maar de "vrijheid" dat ik niet meer met hem om hoef te gaan. Alleen het drama al om de gegevens elk jaar op te vragen voorzie ik grote problemen, want elk contact is uitgesloten. Wellicht kan ik mijn accountant vragen dit jaarlijks op te vragen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden Marcel !

marcel75
door marcel75 - Nov 22, 2010 om 11:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RP,
Je hebt de nalatenschap al aanvaardt, weliswaar beneficiair, maar ook dat is aanvaarden. Verwerpen is dan niet meer mogelijk. Door te verwerpen had je afgezien van je erfdeel. Let wel: als jij zelf kinderen hebt, dan waren die voor jou in de plaats gekomen (plaatsvervulling).

Op het moment dat je vader een negatief vermogen heeft (meer schulden dan baten), dan betaal jij daarover geen Box 3 belasting meer. Er is immers geen vermogen meer om over te heffen. Ben het met je eens dat het krom is, maar de wetgever heeft er bij de invoering van het huidige erfrecht en ook bij de wijziging van de IB in 2001 voor gekozen om vruchtgebruik niet onder de regeling van de defiscalisatie te laten vallen. Alleen de wettelijke verdeling en de ouderlijke boedelverdeling vallen daar onder. Vereist is namelijk dat de langstlevende alle goederen in volle eigendom krijgt en de kinderen een erfdeel. Door defiscalisatie hoeven de kinderen de vorderingen niet op te geven in Box 3 en kan de langstlevende de vorderingen niet in mindering brengen in Box 3. Beetje voorkomen van vestzak-broekzakverhaal dus.

Ik kan me voorstellen dat het emotioneel lastig en zwaar is om jaarlijks om de gegevens te " bedelen". Aan de andere kant is je vader wel verplicht die gegevens te verstrekken.

pa
door patio - Dec 6, 2010 om 19:38
20 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn vader overleed in 1996.Ouders hadden beieden in 1974 een vruchtgebruik testament laten maken. Eigen huis ( geen hypotheek) Zie pas nu, dat in het testament staat, dat het vruchtgebruik aan vruchtgebruikster (moeder) moet worden afgegeven bij notariele akte binnen 9 mnd na zijn overlijden> Voor zover ik weet, is dat nooit gebeurd. Als dat zo is - ik ben bezig om dat alsnog v.d. notaris aan de weet tekomen- is er dan wel al die jaren sprake geweest van "vruchtgebruik"door moeder. Enkele maanden geleden is moeder naar een verpleeghuis gegaan. Huis is verkocht. Maar intussen was ook haar vorige huis waarin zij met vader woonde in 2005 verkocht en toen een nieuww huis gekocht. De kinderen hebben toen allemaal moeten tekenen vanweg dat vruchtgebruik verhaal. Was dat dan wel nodig geweest.? Zij liet tevens toen het huis op haar naam zetten ( met onze instemming overigens) In 1996 is er aangifte gedaan bij de Belasting Successierechten en afgedaan.
Als er sprake was van vruchtgebruik vanaf 1996 (overlijden pa) wist de Belastingd. toen ook van dat testament ? Er hoefde geen vervolg op te komen. Wij - erfgenamen - wisten daar niet van en hebben dus tot nu nooit opgave gedaan voor box3, of was dat niet nodig en evt. wat nu nog te doen in dat kader. Gaarne uw advies.

marcel75
door marcel75 - Dec 7, 2010 om 09:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Patio,
U stelt behoorlijk wat vragen. Ik proberen deze te beantwoorden:

Wat het gevolg is van het niet vestiging van het recht van vruchtgebruik kan ik zo op afstand niet zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van de letterlijke tekst van het testament. Uitgaande van de meest voorkomende tekst en het feit dat vader in 1996 overleden is, was er geen sanctie op het niet tijdig vestigen van het vruchtgebruik. Het vruchtgebruik is dus op een deel van de goederen wel ontstaan. Maar dit kan dus anders zijn als de tekst van het testament iets anders is.

Voor de vestiging van het vruchtgebruik op roerende zaken is verder geen akte nodig. Voor het vestiging van het vruchtgebruik op een woning is wel een notariële akte vereist. Het vruchtgebruik is echter wel automatisch komen te rusten op (grofweg) de helft van de waarde van de woning.

Dat je in 2005 moest tekenen in verband met de overdracht van de woning is ook logisch. De kinderen waren, omdat het vruchtgebruik nooit op de woning is komen te rusten, samen met moeder eigenaar van de woning. Omdat iedere eigenaar moet meetekenen, moest u op dat moment ook tekenen.

Uit het feit dat de nieuwe woning alleen op naam van moeder is gezet, leid ik ook af dat het vruchtgebruik toen niet alsnog is gevestigd.

Omdat het vruchtgebruik wel al bestond voor de roerende zaken en de waarde van de woning, had u wel aangifte moeten doen in box 3. Ieder jaar zal de waarde van het vruchtgebruik berekend moeten worden en opgegeven worden.

De Belastingdienst heeft bij de aangifte voor de Successierechten ook het testament gezien. Als u dat niet zelf hebt meegestuurd, hebben ze dat sowieso bij de notaris die het testament heeft opgesteld gevraagd om ter registratie aan te bieden. Op die manier ziet de Belastingdienst het testament. De afdeling die de successierechten behandelt, heeft echter maar marginaal contact met de afdeling Inkomstenbelasting. Je kunt dus niet zomaar de redenering aanhangen: "Ze wisten het, maar deden niets, dus ik hoef ook niets te betalen." Zo werkt het dus niet.

Ook uit uw verhaal blijkt maar weer hoe belangrijk het is om regelmatig (zeg zo eens in de vijf jaar) naar een testament te laten kijken. In 1974 kwamen grofweg 2 langstlevende testamenten veel voor: een vruchtgebruiktestament en een vorm waarin de kinderen onterfd waren. Beiden pakten een aantal jaren heel nadelig uit. Vanaf eind jaren '70 kwam daarom ook de ouderlijke boedelverdeling in zwang. Zowel praktisch als fiscaal een veel mooier uitwerkend testament. Een testament is dus niet statisch, dat behoeft (net als een huis) zeker wel inspectie en onderhoud.

pa
door patio - Dec 7, 2010 om 20:05
20 Antwoorden / 9 Vragen

Goedenavond Marcel,
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Wil nog enkele dingen vragen:
Ik begrijp dat de Belast.dienst Successierechten de testamenten van mijn ouders hebben gelezen ( allebei vruchtgebruikerstest.) in 1996. Moeder heeft haar testament in 2005 gewijzigd in een "gewoon"testament waarbij alleen gesproken wordt over dat zij haar nalatenschap geheel laat toekomen aan haar wettelijke erfopvolging en evt. plaatsvervulling. Zij geeft aan, niet daar vanaf te willen wijken. Ook herroept zij alle uiterste wilsbeschikkingen die voor dit testament waren gemaakt. Behalve benoeming van een executeur staan daar verder geen bijzonderheden meer in. Ook niets meer over vruchtgebruik e.d.
Wordt er nu na haar overlijden alleen nog naar de inhoud van haar testament gekeken door de Successierechten of komt dan ook het verhaal van 1996 weer boven water. Hoewel daar toen ook aangifte van was gedaan.
Nu vorige maand het huis is verkocht, mocht -na overleg met moeder en de notaris - de nalatenschap van vader worden uitbetaald. Ik begreep dat door de aangifte van 1996 nu ook de belastingkant daarvan was afgedaan en dat er pas weer aktie komt van en naar de Successie bij overlijden moeder en dan alleen over haar nalatenschap. Heb ik dat goed begrepen ?
Of blijft nu alsnog boven de markt hangen het evt. vruchtgebruik vanaf 1996 tot ik neem aan 2005, waar wij nooit wat aan hebben gedaan. En hoe kunnen we daar dan evt. nog mee omgaan ?

Graag je reactie hierop.

marcel75
door marcel75 - Dec 8, 2010 om 08:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Patio,
De Belastingdienst heeft alleen het testament van je vader gezien. Dat was immers het enige testament dat op dat moment van belang was. Dat je moeder in 2005 een nieuw testament op heeft laten stellen valt toe te juichen.

Zij kon daar niets meer in regelen over het vruchtgebruik omdat er na haar overlijden geen vruchtgebruiker meer is als zij al haar wettige erfgenamen tot testamentair erfgenamen heeft benoemd. Haar nieuwe testament staat er dus helemaal los van.

Als moeder komt te overlijden dat zal alleen het testament uit 2005 bekeken worden en moet over haar nalatenschap erfbelasting betaald worden als de kinderen meer dan € 19.000,-- (vrijstelling voor 2010) ontvangen.

Omdat er vorige maand blijkbaar geld over tafel is gegaan, kan het zijn dat moeder de bloot-eigendom gekocht heeft van jullie en dat daarmee het hele vruchtgebruik uit de wereld is. Maar dat kan ik op afstand niet precies beoordelen, alleen maar naar gissen. Daarvoor zou ik het hele dossier moeten hebben en moeten weten wat de notaris geadviseerd en uitgezocht heeft. Is mijn gissing de waarheid dan is het vruchtgebruik uit de wereld.

marcel75
door marcel75 - Dec 8, 2010 om 09:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik hoop overigens ook dat moeder in het testament ook bepaald heeft dat de koude kant niet meedoet (uitsluitingsclausule).

pa
door patio - Dec 8, 2010 om 16:35
20 Antwoorden / 9 Vragen

Marcel,

Dank voor je snelle en duidelijk antwoord. Moeder heeft inderdaad toen de uitsluitingsclausule daarin op laten nemen.

Ik wil je nogmaals hartelijk dankzeggen voor je duidelijke antwoorden.
groet, Patio