Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 18:32
Geldzaken & recht

Afloop huurwoningcontract bepaalde tijd 1 april 2020 hoe met Corona ivm thuisblijven? Verhuurder wil niet verlengen voor bepaalde tijd.

Mijn huurcontract voor bepaalde tijd loopt per 1 april 2020 af. Het contract is door de makerlaar / verhuurder op tijd opgezegd.
Nu wensen de makelaar en de verhuurder (projectontwikkelaar die de woning wilt gaan verbouwen met de tijd en heeft nog niet alle vergunningen om te verbouwen) de huur niet te verlengen voor nog een keer een bepaalde tijd. De reden is dat de verhuurder bang is dat ik de woning niet zal verlaten als hij wenst te gaan verbouwen omdat ik dan volgens de wet huurdersbescherming geniet. Vandaar dat men het niet wilt verlengen voor nog eens een bepaalde tijd. De woning zal weer opnieuw voor de huur worden aangeboden wat ook sinds 2 weken is gebeurd. Er is nog geen huurder.
Nu met de Corona gebeuren is het lastig om bezichtingen te doen of om makkelijk afspraken te maken. Het is onzeker omdat van de een op de andere dag zaken zomaar kunnen veranderen; dus zoek ik wat gerustheid. Verder ben ik zelf ook voorzichtig om woningen te bezichtigen en ben ik licht verkouden (niezen) op dit moment en zit thuis.  Ik heb makelaar en verhuurder verzocht om enige billijkheid gezien de huidige onwerkelijke werkelijkheid. Helaas wensen zijn niet af te wijken van hun besluit. Ik had zelfs voorgesteld dat ik 4 maanden huur vooruit wens te betalen.

Heeft iemand van u advies dan wel wat mijn mogelijkheden zijn om alsnog tijdelijk door te huren gezien de Corona situatie vandaag?

Bedankt alvast voor uw antwoord / tips.

4947 22 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2020 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat moet u toch al veel langer bekend zijn? Misschien kan een vriend of vriendin het tijdelijk "huren".

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Beste dank voor uw antwoord.

Klopt dat het langer bekend is. Ik ben in de tussentijd ook gewoon gaan zoeken en daarnaast ook in gesprek getreden met de makelaar en verhuurder.

Ook voorgesteld dat als hij angstig is dat ik als huurder woning niet zal verlaten dat een goede vriendin de nieuwe huurder wordt (maar dat ik dan gewoon in in de woning blijf). Facturen kunnen naar mijn goede vriendin, zij betaalt ook de facturen. Ik lever de woning op conform eindinspectie en onderteken het rapport en schrijf me desnoods uit en schrijf mij in bij mijn ouders. Zelf ben ik al 49 jaar. Voorgesteld dat ik zelfs garant wil staan voor mijn goede vriendin en dus 4 maanden huur vooruitbetaal. Toch wilt men hier niet aan. Nu de tijd nadert en ik druk zoekende ben, wordt het lastiger omdat men vanwege Corona voorzichter worden. En het is nu eenmaal onrustig en is gezondheid nummer 1.

Groet,

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2020 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan maar terug naar uw ouders, want u hebt nog maar 10 dagen.

Magnum007
door Magnum007 Mar 21, 2020 om 19:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Multicpeaker,

Veel vakantiehuisjes staan leeg.
Informeer daar eens.

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:02
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

dank voor jullie reactie. Ik was in de veronderstelling omdat ik al in februari begreep dat de verhuurder nog geen vergunning had en het huis nog beschikbaar zou zijn dat ik kon doorhuren. Makelaar was hier en daar traag met terugkoppeling. Finaal wilt men dus niet vanwege 2e keer contract aanbieden ben ik beschermd.

Ik heb een gezin. Ouders kan niet want dat was eerst het voornemen maar met Corona kan ik risico niet lopen dat de kinderen (twee van 15 en 17) of ik mn ouders besmetten.Daarbij zijn de kinderen de komende periode thuis.

Vakantiehuisjes ook naar gekeken: maar zitten vol en dan met 1 of 2 slaapkamers anders was ik daar wel ingetrokken.  En daarbij vragen ze 2.000 Euro voor een maand huren (2 slaapkamers).

Thijs12
door Thijs12 - Mar 21, 2020 om 18:45
521 Antwoorden / Vragen

Dan heb je over een week een hotel nodig. Zo snel huur of koop je geen huis.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 21, 2020 om 19:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Multicpeaker,

Met deze economische crisis door het coronavirus verwacht ik ,dat je binnenkort voor weinig een hotelkamer kunt huren.

Informeer even hier en daar.
Als de huizenmarkt instort, kun je waarschijnlijk ook een betaalbare koopwoning vinden.

Nog een paar weken volhouden dus.

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:07
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Bedankt voor uw antwoord en tips. Ik zal eens informeren. Had vrijdag nog wat navraag gedaan en kwam op 3.000 Euro voor een maand. Dat is ver boven me budget. Ik betaal nu €1495 (ook een belachelijke prijs maar tegenwoordig is het niet anders!) Ik woon in Afoort en omgeving. Daarbij heb ik ook een gezin met 2 kinderen van 15 en 17 jaar.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2020 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe kan iemand met een gezin zo'n situatie nou op zijn beloop laten? Als de huur werkelijk wettig opgezegd kon worden, had u toch al lang en breed voor vervangende woonruimte moeten zorgen? En het nou niet op corona moeten laten aankomen.

Tr
door Trostomaat Mar 21, 2020 om 21:18
239 Antwoorden / Vragen

Begrijp het ook niet. Zonder 'corona' had TS met exact hetzelfde probleem gezeten. Er is kennelijk op gegokt dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen en dat, linksom of rechtsom, doorhuren mogelijk zou zijn geweest. Niet dus.

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:20
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Volgens mij heb ik het niet op zijn beloop gelaten.

1) woning waar ik nu in verblijf is nog alijd niet verhuurd. Makelaar bevestigde mij dat eigenaar weer ging doorverhuren. Ik had aangegeven dat ik verder wilde huren (en was niet bekend met de wet inzake bescherming huurder en de angst van de eigenaar). Makelaar zegt bemiddeld te hebben.

2) In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar vervangende woning. In afoort en omstreken is het niet zo eenvoudig. En daarbij ben ik helaas niet de enige die zoekt. Verder is het een combinatie van looptijd huur / huurprijs. Vele huurders willen 1 jaar of 2 jaar. Ik had / heb voorkeur voor 9 maanden omdat huren gewoonweg wegggooid geld is. Ik had nl in mei 2019 oplevering van onze verkochte woning en had nog geen koopwoning gevonden. Dus huren was het gevolg. In de 9 maanden ook nog geen woning gevonden. 3x bod uitgebracht op woningen maar helaas niet toereikend.

3) Helaas geen succes. En nu met het hele Corona gebeuren wordt het er niet makkelijker op.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2020 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook gewoon blijven zitten en wachten tot de verhuurder gaat procederen om u er uit te zetten.

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:30
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik riskeer toch een boete voor iedere dag dat ik nog in de woning verblijf na vestreken van het opzegtermijn?

Tr
door Trostomaat Mar 22, 2020 om 02:16
239 Antwoorden / Vragen

Een boete betekent toch niet dat u mag blijven zitten?

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dat klopt maar ik riskeer wel een boete van 50€ per dag voor elke dag dat de woning niet vrij is na oplevering. Die kan dus verhaald worden, neem ik aan als ik niet in mijn gelijk wordt gesteld?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2020 om 21:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Bewerking/correctie: Zoals ik later aangeef (22 uur 19 gepost) geldt het onderstaande mogelijk uitsluitend voor woningcoörperaties en nei voor commerciële verhuurders.

Let op
: Ik maak uit de tekst in het boekje Huurdersrecht van de Woonbond:pag. 18, punt 27:

Wanneer is een huurovereenkomst voor bepaalde tijd rechtsgeldig dat uw verhuurder mogelijk onrechtmatig handelt.
 Ik lees daar o.a.:
Een huurovereenkomst als zodanig kan maar in drie situaties rechtsgeldig zijn:
. als hij een huis koop en dit tijdelijk verhuurt, tot hij er zelf gaat wonen.
. als een eigenaar het huis zelf bewoont en dit gedurende een bepoaalde tijd niet nodig heeft, maar er na die periode weer zelf gaat wonen.

En uit uw vraag maak ik op dat dit niet het geval is en het juist zo is dat de woning opnieuw voor verhuur wordt aangeboden ( en zelf dan m.i. om reden om meer huur te kunnen vragen maar dat terzijde). Het lijkt mij dus uitermate zinvol dat u heel snel op basis van deze info advies vraagt bij www.juridischloket.nl met oojk de aantekening dat in geval de verhuurder inderdaad onrechtmatig handelt deze aansprakelijk kan worden geteld voor alle schade die u dioor diens handelen ondervindt / zult ondervvinden. Ik lees ook nog bijh 298 op blz. 19 dat indien in de huurovereenkomst is bepaald dat u akkooord bent gegaan met de tijdelijke huur voor genoemde periode deze bepaling niet geldig is. Als dit toch in de huurovereenkosnkomst staat bent u niet verplicht om de woning te ontruimen per 1 april. Herhaald, vraag juridische hulp, snel, bij het juridischloket in of nabij uw woonplaats via www.juridischloket.nl  of een bevriende advocaat als u die kent.

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:44
Antwoorden / 1 Vragen

Beste.

Dank voor u interessante verwijzing die nader onderzoek de moeite waard is. Ik ga me er even in verdiepen. De 'eigenaar' is een projectontwikkelaar / investeerder die het appartement gekocht heeft om deze te verbouwen naar de 3 afzonderlijke kleinere woonruimtes voor verhuur.
En ja de woning is weer door de makelaar voor de verhuur op de markt aangeboden met een verhoging € 150 per maand. Had zelfs voorgesteld dat ik bereid was de verhoogde huurprijs te betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2020 om 21:49
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zou mij er niet te veel  zelf in verdiepen maar de juridische hulp vragen als aangegeven. Dit omdat ik mij o.a. vandaag juist nog een goed heb vediept in de hiervoor relevatie wetgeving. De eigenaar wil dus inderdaad verbouwen en dan meer verdienen. De eigenaar zal voor het verder splitsen van de woning een vergunning nodig hebben en daat kunt u ook nog eens bezwaar tegen maken tenzij die vergunning onverhoopt al is verleend en dan heeft zoals ik de wetgeving, ook m.bt. onrechtmatig handelen, de verhuurder schadeplichtig te stellen!

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 21:58
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ok. Nogmaals dank. De vergunningen zijn nog niet verleend. Ik heb zelf met het Gemeentehuis gebeld. Zij vertelde mij dat ze geen enkele vergunning konden terugvinden. Terwijl de makelaar zegt dat de aanvragen al een hele tijd lopen. Het is groot project wat ze willen verbouwen.

Het huurcontract is ook getekend onder de naam van de investeerder / projectontwikkelaar.

Groet,

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2020 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die regels zijn niet meer van toepassing en achterhaald.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2020 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die tijdelijke verhuur mag, u hebt geen rechten. Juridische hulp zal u niet baten. Wat Heremietkreeft stelt is niet meer van toepassing. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/tijdelijk-huren/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-voor-tijdelijke-verhuur-zijn-er

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2020 om 22:19
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie inmiddels ook nadere tekst op het i-net site van de Woonbondwaaruit is af te leiden dat hetgeen ik aangaf met de verwijzing naar het Huurrecht boekje van de Woonbond dat die teksts uitsluitend geldt v oor woningcoörperaties en niet voor commerciële verhuurders al staat dat niett in het boekje) De info die ik nu zie bij:  https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-recht/tijdelijk-huren/tijdelijk-contract-woning bevat onder meer de tekst:  Vanaf 1 juli 2016 is een nieuwe huurovereenkomst voor korte tijd mogelijk. Verhuurder en huurder maken een concrete afspraak in het contract over de duur van de huurperiode. De maximale duur is twee jaar. Commerciële verhuurders (alle verhuurders behalve woningcorporaties) zijn geheel vrij om woningen op basis van deze contracten te verhuren.

Daarmee zijn mijn eerdere reacties mogelijk helaas onjuist aangezien het een commerciële verhuurder betreft. Hoe dan ook, vraag toch advies bij het juridisch loket.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2020 om 22:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, dat had ik inmiddels zelf al gezien en had enige tijd nodig om het goed, met ook verwijzingen,  te posten. Uw deels correcte reactie kruiste dus. U ziet echter over het hoofd dat hetgeen ik stelde wel degelijk voor sociale huurwoningen van woningbouwcoörperaties geldt!
Advies vragen bij het juridisch loket is m.i. wel degelijk zinvol gelet op de achtergrond.

Tr
door Trostomaat Mar 22, 2020 om 02:23
239 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, voor iemand die aangeeft zich juist vandaag nog eens goed in de relevante wetgeving verdiept te hebben, zat u er goed naast. Goed dat anderen dat rechtzetten. Jammer dat het u zo moeilijk valt uw misser toe te geven. Dat uw bijdrage wel betekenis zou hebben voor niet-commerciële verhuurders, behoeft geen complimenten: die uitspraak is namelijk volkomen irrelevant voor de vraag die gesteld is, omdat het in die zaak wél een commerciële verhuurder betreft.

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:30
Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Denk niet dat het nodig is om hier de 'wijsneus' te spelen voor wie dat doet.

Ik ben juist dankbaar dat mensen proberen mee te denken. En natuurlijk kan het gebeuren dat iemand mist zit maar dat is niet met opzet.

Iig ben ik iedereen dankbaar!

me
door mein33 - Mar 21, 2020 om 22:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Huurovereenkomst zelf beëindigd per 01-04-2020 en daarmee houdt het voor wat de verhuurder betreft mee op, hij heeft per die datum geen verplichting meer aan u en is vrij om u een nieuwe huurovereenkomst te weigeren.

Vraag mij, in alle eerlijkheid wel af hoe u op het lumineuze idee bent gekomen om de huurovereenkomst te beëindigen, zonder reeds een nieuw onderkomen te hebben en dat terweil de woning koop- en verhuurmarkt zeer onder druk staan.

Huur tijdelijk een bungalow en ga op zoek naar een andere huurwoning, wat nog niet zal meevallen ben ik bang voor !

Mu
door MultiCpeaker Mar 21, 2020 om 22:21
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dank voor uw toelichting en terugkomend op uw opmerking:

"Vraag mij, in alle eerlijkheid wel af hoe u op het lumineuze idee bent gekomen om de huurovereenkomst te beëindigen.."  waaruit maakt u dat op. Volgens mij heb ik aangegeven dat de verhuurder tijdig de opzegging heeft gedaan en dus niet ik. Eerder heb ik verder toegelicht dat ik druk op zoek was en nog steeds ben. En zoals u zelfs aangeeft, valt dat niet mee helaas.

Iig bedankt voor uw tips.

justmeagain
door justmeagain - Mar 22, 2020 om 00:25
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik lees in uw reactie dat u nu maar liefst €1495 per maand aan huur betaald.
Maar als u dit per maand  kunt missen moet een koopwoning toch mogelijk zijn. Een hypotheek voor zo'n maandbedrag staat zeker gelijk aan een koopwoning van laten we zeggen 400.000 + euro, dat moet toch wel te vinden zijn?

lo
door lovewinnie Mar 22, 2020 om 09:31
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Moet je wel spaargeld hebben. Wie weet heeft hij dat niet met z'n huur. Voor koophuis van 200.000 euro moet je minimaal 20.000 eigen geld hebben

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:16
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

Zie mijn eerdere toelichting hierover gemaakt. Ik ben niet de enige zoekende...

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Er is spaargeld genoeg. Het probleem is dat ik nog geen koopwoning hebben kunnen vinden. Enkele biedingen gedaan maar geen succes helaas.

Dank voor uw attente bericht.

ro
door ron503 - Mar 22, 2020 om 08:19
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Alle randzaken zoals vergunningen en opnieuw verhuren zijn voor het aflopende contract niet van toepassing omdat het huurcontract per 1 april afloopt en niet verlengt wordt. U wist al geruime tijd dat u voor 1 april de woning diende te verlaten en actief op zoek moest naar een andere woonruimte maar dat is om wat voor een reden dan ook tot heden nog niet gelukt. De maatregelen die de regering heeft genomen zijn op 16 maart in werking getreden en maakt het zoeken naar woonruimte moelijker maar niet onmogelijk dus kunt u de coronacrisis niet als excuus gebruiken om een verlenging van het huurcontract af te dwingen. Daarbij is het zo dat als er geen coronacrisis was geweest het huurcontract per 1 april opgezegd zou zijn en had u als u geen nieuwe woonruimte had gevonden ook op straat gestaan. Feit blijft dat u met spoed naar nieuwe woonruimte op zoek dient te gaan een ook huurwoningen met een langere huur looptijd in uw overweging mee te nemen want dan heeft u meer tijd om een geschikte koopwoning te vinden en kan de coronacrisis die in mijn optiek nog een tijd lang voort blijft slepen in uw voordeel uit pakken.

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dank voor uw antwoord. Het is niet zo dat ik de Coronacrisis als excuus zoek. We zijn allemaal overvallen door deze crisis en zoals u weet zijn hierdoor heel veel zaken ongewenst veranderd. Ik las vanmorgen dat men zelfs in België door deze "crisis" huurders die een bepaalde contract hebben en die dus aflopen automatisch met 3 maanden worden verlengd.

En ja soms als niet kenner neem je verkeerde beslissingen. Ik ben gegaan voor een bepaalde tijd contract van 9 maanden terwijl ik later begreep dat ik voor 24 maanden had kunnen gaan omdat ik op elk moment kon opzeggen met maand opzegtermijn. Echter de eigenaar wilde dit toen niet en zocht iemand die ongeveer 9 maanden kon huren omdat hij dacht dat hij de vergunningen dan zou hebben om te kunnen verbouwen. Dat is hem dus niet gelukt.
Elkaar op dit moment helpen is er dan ook niet bij vanuit zijn kant maar dat is zijn goede recht.

Ik was hier op zoek naar tips, etc.

1paul
door 1paul - Mar 22, 2020 om 08:32
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je samen woont kan je huisgenoot nu gaan huren misschien, verder is het juridisch natuurlijk gewoon in de haak maar moreel gezien niet,

bied eens aan om een kontrakt te tekenen dat je de woning verlaat na een bepaalde periode, bijvoorbeeld als de vergunningen binnen zijn of 1 maand na afloop van deze coronogekte...

kijk trouwens ook eens naar antikraak woningen/objecten in de buurt!!!

op deze site staan een aantal site's waar je kunt zoeken...

https://indebuurt.nl/amersfoort/wonen/zo-werkt-antikraak-wonen-in-amersfoort~73187/

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 11:18
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik uw antwoord gemist.

Hartelijk dank hiervoor. Waardeer.

Gezondheid!

Groet.

panter22
door panter22 - Mar 22, 2020 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent niest af en toe wat en zit thuis. Dan heb je mooi de tijd om in tepakken.
Wat je ook afspreekt, als de verhuurder er mee akkoord gaat dat je langer in de huurwoning mag blijven, dan heb je een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Voor jou maximale zekerheid, want je kunt net zolang zoeken naar een koopwoning als je wilt.
De wet gaat voor onderlinge afspraken bij huurrecht. Een nieuw contract afsluiten heeft daarom geen enkele waarde voor de verhuurder.
De verhuurder kan zijn plannen voor verbouwing niet door laten gaan en blijft met een strop zitten als je niet weg wilt.
Dat gaat hij echt niet doen.
Het is  aan jou hoe je dit probleem op gaat lossen. Je hebt nog een dikke week.
Lees deze info:
https://www.m2advocaten.nl/valkuilen-bij-tijdelijk-huurcontract-woonruimte

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:15
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dank voor uw antwoord. En dat is juist. Ik begrijp de verhuurder door slechte ervaringen uit het verleden.

Het is niet zo (zoals vele die antwoordden) dat ik in de afgelopen perioden ben gaan zoeken naar andere woningen, etc. Met de verhuurder was ik ook in gesprek waarbij ik zelfs voorgesteld heb dat ik me houd aan het contract. Dwz we leveren de woning op per 31/03. Ik teken het opleveringsrapport en lever de sleutels is. Daarbij heb ik een goede vriendin welke de nieuwe huurder kon worden. Met haar zou een nieuw contract opgemaakt worden als volledig nieuwe huurder; facturen gaan naar haar, zij betaald (waarbij zelfs voorgesteld dat ze 4 maanden huur vooruit betaalt), etc. En dat ik de woning blijf. Dus gewoon open kaart gespeeld. Ook hier wilt de eigenaar niet aan.

Overigens betreffende het inpakken. Dat is niet nodig omdat 90% als is ingepakt.

Als u nog goede tips heeft om de verhuurder te overtuigen of onzekerheid weg te nemen dan hoor ik deze graag van u.

Groet

panter22
door panter22 Mar 22, 2020 om 11:10
6599 Antwoorden / Vragen

Als eigenaar zou ik daar ook niet aan beginnen. In theorie een nieuwe huurster. In de praktijk wordt het huurcontract gewoon voortgezet.
Jullie blijven bij de gemeente op dit adres in geschreven staan en de goede vriendin houdt ook haar eigen adres?
Hadden jullie daar al een oplossing voor?
https://www.ikwileenhuurcontract.nu/mag-ik-ingeschreven-blijven-staan-als-ik-mijn-woning-verhuur/

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 13:37
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Panter22,

Ja en ook over nagedacht. Dit om de verhuurder 100% zekerheid te geven:  Ik schrijf mij uit en schrijf mij vervolgens in bij mn ouders. Mn goede vriendin die nu een koophuis heeft, blijft  bij haar Gemeente ingeschreven (en dat is niet dezelfde gemeente). Dit is ook zo voorgelegd aan de eigenaar. Het is praktisch een volledig nieuwe huurder. Zij zou het nieuwe huurcontract met de eigenaar aangaan en dus ook de betaler, etc. Vandaar dat ik nog steeds niet inzie waarom dit nog steeds tot weerstand leidt. En ja... de verhuurder beslist finaal. Dacht echter dat ik hem een goed voorstel had gedaan. Plus daarbij ook nog eens een 4-tal maanden vooruit betalen al.

Daarbij zijn zowel de makelaar als de eigenaar zo ver tevreden. Ik betaalde altijd op tijd en het huis was bij in spectie op en top (zo bevestigde de makelaar).

panter22
door panter22 Mar 22, 2020 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Dan verhuurt de verhuurder het huis aan een spookhuurder? Er staat dus niemand op het adres ingeschreven en toch wonen er mensen.
Je begrijpt nog steeds niet dat dit tot weerstand leidt?
Je bent aan het frauderen. Daar wil de verhuurder niet aan meewerken. En waarom zou hij ook. Hij heeft er geen enkel voordeel van.

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 11:19
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Ik denk dat u de achtergrond niet kent. Juridisch gezien is hier niets mee aan de hand en heeft het niets te maken met frauderen.

Zelfs met advocaat navraag gedaan.

Groet,

panter22
door panter22 Mar 26, 2020 om 12:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet ingeschreven staan bij de gemeente op het adres waar je woont.
Je schrijft je in bij je ouders, maar je woont in de huurwoning. Allemaal volkomen legaal volgens de advocaat?
Als de verhuurder met het voorstel instemt en je gaat naar dezelfde advocaat omdat de verhuurder je er uit wil hebben, dan zal hij precies het omgekeerde zeggen.
Namelijk de verhuurder stemde er mee in dat je in het huis bleef wonen en daardoor een contract voor onbepaalde tijd hebt gekregen. Ook al is er op papier sprake van onderhuur.En leg als verhuurder dan aan de rechter uit.
Maar als je €1500 per maand kunt betalen en je wilt wat verder weg wonen, dan krijg je zo een huurwoning. Alles hangt er dan van af wat jij wilt. Nu wil je er al niet uit. Laat staan met 4 maanden als je nog geen koophuis hebt gevonden. Dan vertrek je wel?

lo
door lovewinnie - Mar 22, 2020 om 09:27
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Snap de angst van de verhuurders. 2 deuren verder hier zit de huurder er nog in en is het huis uiteindelijk verkocht met flink verlies omdat de huurder ineens op haar rechten wees na tijdelijk verlengen . Blijkbaar na 2e contract sta je te sterk als huurder en kom je er nog maar moeilijk vanaf . Elke dag dat je langer blijft gaat automatisch 2e contract in. Zonder papieren zelfs voor onbepaalde tijd .
1e  Contract verliep, huis stond te koop en ze moest er uit. Allemaal volgens de regels. Zielig verhaal opgehangen en verhuurder zei, oke dan . Wel moest ze bezichtiging toelaten en bij verkoop der uit. Ja natuurlijk zou ze dat doen.
Nou huis werd verkocht en verhuurder ging niet en wees op haar rechten . Dit koste de huurder  een flinke boete aan de kopers en koop ging niet door . Ze vertikte om er uit te gaan. Uiteindelijk met vet verlies verkocht Inc huurder :(:( die er nu nog in zit .

Ik snap dat huurders dus huiverig zijn. Eerlijk gezegd is dit u probleem. U heeft neem ik aan 3 maanden geleden vernomen er uit te moeten. Niet nu ineens last minute. U had dus al lang wat anders moeten regelen over nog geen 2 WK woont u op straal. Corona of niet u moet eruit

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:08
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,

Dank voor uw antwoord. Als u de geschiedenis leest dan ziet u dat het niets met last minute van doen heeft. Zowel  woninghuur- als koopwoningmarkt met de huidige vraag en aanbod is erg gespannen. Het ligt niet voor het oprapen.

Iig heb ik hier gevraagd om mogelijke tips en niet zo zeer om de les te worden gelezen. Let wel dat ik bij aangang van de huurovereenkomst wist dat ik er al uit zou moeten per april 2020. Wat ik aangeef is dat ik daarnaast in de veronderstelling was aangezien er nog geen nieuwe huurder is en de projectontwikkelaar ook nog niet kan gaan bouwen waarbij tevens de woning weer voor de verhuur is aangeboden een verlenging mogelijk was. Ik was niet bekend met de huurbescherming en de angst van de eigenaar bij een 2e (tijdelijke) verlenging.

Dus als u goede tips heeft om alsnog de verhuurder enige zekerheid te geven of iets dergelijks zijn deze nog altijd van harte welkom.

Groet,

lo
door lovewinnie Mar 22, 2020 om 10:24
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat wist u toch? Contract verloopt. U bent er vanuit gegaan dat het niet hoeft maar waarop heeft u dat gebaseerd? Is dit mondeling of schriftelijk bevestigd dat u mag blijven? Wat de verhuurder doet met leegstand is niet aan u maar aan hem. Opknappen en strippen van de woning kan ook zonder vergunning of aannemer .

Ik heb geen tips behalve inpakken en gaan voor 1 april. Tijdelijk op camping verblijven is een optie . Staan nu leeg omdat er geen faciliteiten open zijn. Of dat mag nu zult u moeten navragen .
Er is geen enige grondige reden waarom u zou mogen blijven zonder dat dit ten laste is van de verhuurder. Leegstand is voor hem blijkbaar geen drama .

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:35
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Klopt allemaal.

Leegstand is wel een drama voor hem omdat hij geen krakers wilt vandaar dat hij verhuurt.

Het probleem is zijn angst dat hij mij het huis niet uit krijgt als hij wilt gaan bouwen. Dit begrijp ik gezien de slechte ervaringen met huurders.

Ik dacht misschien heeft iemand de oplossing.

En ja ik kijk naar alle opties.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2020 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er bestaat voor de verhuurder GEEN mogelijkheid om aan U nog tijdelijk te verhuren.

Het enige is, zoals al eerder gezegd, dat hij tijdelijk aan iemand anders verhuurd, waarbij u, bij die "nieuwe" huurder tijdelijk "inwoont.

Uiteraard heb ik geen idee van de woonomstandigheden van uw ouders, maar omdat u dat al wel eerder overwoog, zou daar ruimte moeten zijn. En als uw gezin en dat van uw ouders geen gezondheidsklachten hebben, zou ik die inwoning toch maar overwegen.

En anders blijft er niet veel anders over dan een huisje op een park. Laat u dan wel bij uw ouders officieel inschrijven, anders krijgt u problemen met de zorgverzekering en de belastingdienst.

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 10:26
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

Dit waar u over spreekt, heb ik voorgesteld echter wilt men hier niet aan. De makelaar had 2 weken terug hierover gesproken. Hij zou dit bespreken met de eigenaar. Pas vrijdag wist hij mij te bevestigen dat de eigenaar dit ook niet wenst. Let wel dat ik in de tussentijd gewoon ben gaan zoeken naar een andere woning. Nog geen succes. Het wordt ook steeds lastiger vanwege Coronatijd ook betreffende bezichtingen.

Mn ouders was ook een van de oplossingen. Nu willen we het risico niet nemen. We werken allemaal thuis, kinderen nu ook vanwege dichte scholen en mijn ouders zijn al boven de 70 jaar.

me
door mein33 - Mar 22, 2020 om 10:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MULTICPEAKER 21 MRT. 2020 OM 22:21
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Beste,

Dank voor uw toelichting en terugkomend op uw opmerking:

"Vraag mij, in alle eerlijkheid wel af hoe u op het lumineuze idee bent gekomen om de huurovereenkomst te beëindigen.."  waaruit maakt u dat op. Volgens mij heb ik aangegeven dat de verhuurder tijdig de opzegging heeft gedaan en dus niet ik. Eerder heb ik verder toegelicht dat ik druk op zoek was en nog steeds ben. En zoals u zelfs aangeeft, valt dat niet mee helaas.

Iig bedankt voor uw tips.

@multicpeaker,

Sorry, had het  even iets anders begrepen dan u heeft geschreven.
Er zal u toch weinig anders blijven dan tijdelijk onderdak te zoeken en u zou mogelijk uw meubels e.d. ergens moeten opslaan en dat zal nu, gelet de situatie, ook niet eenvoudig zijn.

Mocht u toch nog naar een bungalow willen/moeten uitkijken, dan kan ik u (hoewel dat niet mag) wel aan de gegevens helpen van een zeer kleinschalig bungalow parkje helpen met luxe 4/6 pers. bungalows, voor rond de € 450,00 p.wk. en niet zover van Amersfoort.
Voor zover ik weet is er nog ruimte, maar verder blijf ik er volledig buiten !

ro
door ron503 - Mar 22, 2020 om 10:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@multicpeaker in een reactie baseert u zich op het feit dat de nodige vergunningen nog niet verleent zijn en er daarom nog niet met de verbouwing begonnen kan worden maar dat is uw pakkie an niet want uw contract loopt af en wordt niet omgezet in een nieuw contract. U wist bij aanvang van het huurcontract al dat het per 1 april dit jaar einde oefening zou zijn dus heeft u maanden lang de tijd gehad om geschikte woonruimte te vinden. Wat u nu wenst is dat er voor u een uitzondering wordt gemaakt terwijl u bij aanvang van het huurcontract al wist dat die van tijdelijke aard was en u actief naar andere woonruimte diende te zoeken. De coronacrisis als excuus aanwenden maakt niet dat uit coulance de woning langer door u bezet gehouden kan worden en u aan de afspraken die in het contract staan wordt gehouden. Nogmaals als de coronacrisis niet was ontstaan had u de woning per 1 april ook dienen te verlaten en had u ook op straat gestaan. Resumerend, u heeft tijd genoeg gehad om vervangende woonruimte te zoeken en te vinden maar als dat niet gelukt is dan is dat uw probleem en niet die van de verhuurder. Ik persoonlijk zie geen redenen om het huurcontract te verlengen omdat u ruim de tijd heeft gehad maar die tijd niet benut heeft terwijl u wist dat het huurcontract van tijdelijke aard was.

me
door mein33 Mar 22, 2020 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RON503 - 22 MRT. 2020    Ik zie geen redenen om het huurcontract te verlengen

Zo, nu weten we gelijk wie die vervelende verhuurder is die niet wil meewerken !  ;-))  ;-))

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Dank voor uw antwoord.

Ik beweer volgens mij nergens dat gezien er geen vergunningen zijn verleend de verhuurder mij de woning kan doorverhuren. Ik schets enkel de situatie dat de woning gewoon vrij is voor verdere verhuur. En ja dat is aan de verhuurder om dit te beslissen wat hij er verder mee wenst. Ik dacht het voor beide partijen wel fijn is als de woning bewoont blijft en betaalt en ik niet weer tijdelijk iets hoef te zoeken.

Ik snap zijn angst. Het is ook niet dat ik mij gelijk wil halen ofzo. Ik probeer alleen te zien wat mogelijk is. Uw laatste zin vond u dat echt nodig. Gelukkig zijn er nog eerlijke mensen op aarde.

Overige tips zijn welkom van u idem.

Mu
door MultiCpeaker Mar 22, 2020 om 11:53
Antwoorden / 1 Vragen

Overigens @Ron053 voor eerdere antwoord bedoeld was, wie zegt dat ik geen inspanningen gedaan heb om een andere woning te zoeken.

Ik kijk naar alle opties. Zie ook mijn eerdere antwoorden.

Gr
door Grunn1 - Mar 22, 2020 om 11:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U heeft geen enkel recht en nee de Corona crisis heeft hier niets mee te maken.
U heeft uzelf ook in deze situatie gebracht door eerst uw eigen huis te verkopen zonder dat u zelf wat nieuws had, vervolgens een huis te huren waarvan u op voorhand wist dat het contract op 1 april zou aflopen.
Tevens wilt u liever afwijkende huurvoorwaarden vwb de duur van een huurcontract, 9 maanden inplaats van de gebruikelijke 1 of 2 jaar omdat u het geldverspilling vind.

U kent het spreekwoord "niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is" toch wel?

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 11:09
Antwoorden / 1 Vragen

Epoct,

Dank voor uw wijze woorden.

Of ik hier wat mee kan is een tweede.

Veel gezondheid toegewenst.

Gr
door Grunn1 Mar 26, 2020 om 12:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het gaat niet om wijze woorden maar u wil iets waarvoor u het corona virus wil gebruiken terwijl u zonder corona ook gewoon op straat had gestaan. Ik gun het niemand maar u heeft e.e.a. toch zelf in de hand gewerkt.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2020 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even extra mosterd na de maaltijd.

Heel jammer dat u vóórdat u ging huren niet uitgebreid hebt geinformeerd, want ook al had u een huurcontract voor twee jaar afgesloten, dan had u nog veel eerder kunnen opzeggen. De verhuurder niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-voor-tijdelijke-verhuur-zijn-er

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 11:12
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt.

Makelaar vertelde anders. Maar dat is achteraf.

Ondanks dat ik aangegeven had flexibel te zijn. 9-12 maanden. Eigenaar wilde bij voorkeur ook een wat kortere periode. Dus dacht we hebben elkaar gevonden. Waarbij ik had aangegeven dat ik flex ook kon zijn naar de eigenaar (verhuurder) toe.

Soms zie je hier reacties voorbijkomen van mensen die genieten om je even de les te willen lezen of denken dat te kunnen doen. Als ze daar happy van worden, laat ze vooral hun gang gaan.

U communiceert op een prettige manier. Het gaat u goed!

me
door mein33 Mar 26, 2020 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@multicpeaker,

Om uw onuitdrukbare dank te bevestigen aan @tijger1,  zou u even op het witte kruisje in het rode vlakje, net onder de slapende tijger, kunnen klikken.  ;-))

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2020 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

:-))

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Mar 26, 2020 om 09:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien heb je hier wat aan: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/26/geen-huisuitzettingen-en-verlenging-tijdelijke-huurcontracten

"Het Kabinet zal het daarnaast via spoedwetgeving mogelijk maken dat tijdelijke huurcontracten kunnen worden verlengd voor een tijdelijke periode tijdens deze crisis. Deze maatregel is ingegeven vanuit het besef dat door de coronacrisis het dagelijks leven van velen op zijn kop staat. Voor degenen die besmet zijn met het virus en hun naasten is de impact zeer groot en direct. Maar ook de maatregelen die zijn getroffen grijpen diep in op de samenleving. In deze tijden past het niet om van huurders te verwachten dat zij hun volle aandacht kunnen richten op het zoeken naar andere woonruimte, terwijl opzegtermijn van de verhuurder voor hun tijdelijke huurcontract dichtbij is. Voor verhuurders en huurders die al overeengekomen waren dat het huurcontract verlengd zou worden naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd heeft deze maatregel geen gevolgen."

Gr
door Grunn1 Mar 26, 2020 om 09:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

.

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Hartelijk dank.

Fijne dag en blijf gezond!

Gr
door Grunn1 Mar 26, 2020 om 12:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vraag me af of dit voor ts ook geldt want er is geen wet om dit af te dwingen en als de huiseigenaar niet is aangesloten bij een verhuurderorganisatie dan is er geen verplichting en ook geen afspraak.

Indien blijkt dat afspraken niet nageleefd worden of verhuurders die niet aangesloten zijn bij een verhuurderorganisatie toch overgaan tot huisuitzettingen is een wettelijke maatregel niet uitgesloten

diumenge
door diumenge Mar 26, 2020 om 12:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik lees dat de verhuurder het contract kan verlengen zonder bang te hoeven te zijn dat huurder hierdoor huurderbescherming gaat genieten. Het is voor TS in ieder geval de moeite waard dit verder te onderzoeken.

Mu
door MultiCpeaker Mar 26, 2020 om 13:24
Antwoorden / 1 Vragen

Precies

justmeagain
door justmeagain - Mar 28, 2020 om 09:27
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik las de vraag nog eens na.
Maar als de nood zo hoog is als u schtetst dan klopt er iets niet.
Op Funda staan voldoende woningen te koop in Amersfoort. Zijn uw eisen niet te hoog?
https://www.funda.nl/koop/amersfoort/https://www.funda.nl/koop/amersfoort/

Mu
door MultiCpeaker Mar 28, 2020 om 10:00
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,

is dat relevant?

-misschien zijn mn eisen wel hoog;
-bent niet de enige die zoekt en biedt
-heb een makelaar in handen

heeft u echt alles gelezen?

misschien dat u een oproep kan doen dat als ik bied niemand anders mag bieden...

dank voor uw antwoorden.

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2020 om 14:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus dan maar in een vakantiepark?

Problem solved. U heeft dit over uzelf afgeroepen en het erop aan laten komen en waarom zou die verhuurder moeten doen wat u wilt?

Niet goed om als smoes het Coronavirus op te voeren want dat heeft niets met dit alles te maken en kunt en mag u zich niet achter verschuilen of daarvan misbruik te maken.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2020 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u € 50 boete per dag moet betalen als u blijft zitten, is het toch simpel? Dan blijft u zitten en betaalt u zowat dubbele huur.

Spaargeld genoeg schreef u elders.

Sp
door Spiem112 - Mar 31, 2020 om 00:14
12 Antwoorden / 2 Vragen

Edit: gegeven de datum niet meer relevant. Wel benieuwd hoe het is afgelopen?