si
door sieke May 12, 2023 om 18:58
Geldzaken & recht

Afplakken ID card

L.S.
Verzoek ontvangen van LeasePlanBank om heridentificatie i.v.m een al jaren daar lopende spaarrekening. Zij verbieden het om enkele gegevens af te plakken, mag dat?
Telefonisch zijn zij onbereikbaar. Op mails reageren zij niet.
Via wijzigingen het gevraagde proberen door te geven, de controle van deze gegevens duren echter zolang dat ik automatisch werd uitgelogd.
Bij voorbaat mijn dank voor evetuele reacties.
Groetend,
Sieke

8254 11 Rapporteer
M2
door M2022 - May 12, 2023 om 19:25
33 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,
Volgens mij mogen ze dit. Er zijn een paar instanties die alles van je id bewijs mogen vragen, en banken vallen daar ook onder.
Misschien heb je iets aan onderstaande link, daar vind je meer informatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

sw
door swat1500 - May 12, 2023 om 19:27
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat zijn ze zelfs wettelijk verplicht. U hoeft niet mee te werken maar da mag de bank de bankrekening opheffen en u als klant schrappen.

mahadma
door mahadma - May 12, 2023 om 19:40
11539 Antwoorden / 51 Vragen

De bank, net als uw werkgever, moet een 100% volledige kopie van uw id card hebben. Bij wet. U mag dus niet afplakken. Als u zich niet aan deze regel houdt, hoeft, lees mag, de bank u geen rekening te geven. Dus stuur de kopie zoals gevraagd.

marita5
door marita5 - May 12, 2023 om 20:48
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sieke ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel , ( lees ook benedenaan veelgestelde vragen )

https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact/opnieuw-identificeren-bij-leaseplan-bank

Contact ,

https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact/contact

1paul
door 1paul - May 13, 2023 om 07:40
3141 Antwoorden / 0 Vragen

bank moet kunnen zien wie u bent incluis ALLE gegevens, dit is bij wet zo geregeld!

Mabelle
door Mabelle - May 13, 2023 om 07:50
420 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ze mogen (moeten zelfs) je verbieden om gegevens af te plakken. Alle informatie (en vragen op antwoorden) die je nodig hebt, is te lezen op hun site, waar @Marita5 een link voor heeft geplaatst. Lees dat allemaal eens op je gemak door.

ro
door ronny530 - May 13, 2023 om 09:24
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een deel van de ID kaart afplakt kunnen uw gegevens niet gecontroleerd worden en wordt u automatisch uitgelogd. Toen u de rekening opende heeft u ook een ID kaart moeten tonen en bij een herindentificatie worden de gegevens opnieuw gecontroleerd om vast te stellen dat u de rekeninghouder bent. Doordat u een deel van de ID kaart afplakt is niet vast te stellen dat u de rekeninghouder bent en werkt fraude in de hand want een slim iemand kan ID kaarten namaken en daar msbruik van maken. Daarbij mogen banken geen privacygevoelige informatie met derden delen maar zijn van rechtwege wel verplicht om uw indentiteit als dat noodzakelijk is te hercontroleren.

ha
door harrybre - May 22, 2023 om 12:29
240 Antwoorden / Vragen

IK typ altijd in zwarte letters de reden voor deze scan, bijv: "enkel voor LeasePlanBank" door de tekst en vooral foto.
Nooit problemen gehad, en met de NLe rechters, die een origineel niet van een copie kunnen onderscheiden, een extra hindernis te nemen door eventuele misbruikers om die letters weg te krijgen.

pe
door pebk May 22, 2023 om 13:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Via de apple store en google play is de KopieID app te downloaden. Deze is van de overheid en speciaal gemaakt voor het watermerken etc.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs

ni
door niceprice May 22, 2023 om 15:58
14 Antwoorden / 1 Vragen

Als u goed leest is dat hier niet het geval. Bij een bank met een bankvergunning bent u verplicht om een volledige kopie te leveren dus zonder doorgestreepte tekst of foto. De bank moet op verzoek van justitie alle gegevens kunnen tonen als deze worden opgevraagd. Als u dit weigert dan neemt de bank afscheid van u als klant.

rj
door rjw May 22, 2023 om 18:17
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@niceprice: als je goed leest zie je dat dat wel gewoon kan. Je laat geen gegevens weg, je voegt er slechts iets aan toe om het traceerbaar te maken. Ik doe dat al jaren met richting diverse financiële dienstverleners.

ma
door marleenvanh - May 22, 2023 om 12:50
451 Antwoorden / 1 Vragen

U mag inderdaad niets weghalen. Wel iets toevoegen zo lang het de originele tekst leesbaar houdt  Een extra regel (DIT IS EEN KOPIE VOOR LEASE PLAN BANK bijvoorbeeld) mag wel en maakt het voor kwaadwillenden ook een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk er ellende mee aan te richten.

Jeannetims
door Jeannetims - May 22, 2023 om 13:32
51 Antwoorden / 3 Vragen

Als het voor iemand belangrijk is, dat zij alle gegevens hebben, is het voor een bank. Ik begrijp niet, dat je dit niet inziet.

Ja
door JannyBoe May 23, 2023 om 07:59
515 Antwoorden / Vragen

Met een linkje naar info hoe het exact zit met afschermen van bepaalde gegevens helpt u de vraagsteller zeker.

NatureTravel
door NatureTravel - May 24, 2023 om 14:08
646 Antwoorden / 8 Vragen

In het kader van de controle op geldcircuits en witwassen, moeten banken weten wie hun klanten zijn.

Daarom mogen banken om een ongecensureerde kopie van je identiteitsbewijs vragen.
De bank zelf (het mag niet uitbesteed worden aan derden) is 100% verantwoordelijk voor een veilige verwerking van de persoonsgegevens, zij moeten in hun privacyverklaring aangeven wat zij met de gegevens doen, hoe en hoe lang de gegevens bewaard blijven.