ke
door kees hoek Jan 19, 2007 om 22:39
Geldzaken & recht

Afrekening Nuon

ik word eigenlijk kwaad om niets maar elke keer erger ik me er aan en wel om het volgende. Je komt steeds op de afrekening tegen dat op de afrekening bv staat verbruikt 900 m3 gas maar er onder staat dan weer zo mooi regeltje omgerekend verbruik 909 m3. en waarom??  Er staat dan bij op het gemeten gasverbruik is een berekeningsfactor van toepassing.Dat komt omdat een m3 gas niet altijd dezelfde hoeveel energie levert.Uw verbruik is daarom vermenigvuldigd met een factor van 1,01.

Weet je hoe ik dit steeds leest we worden bestolen door de energiebedrijven en dan openlijk. Meer m3 afrekenen dan wat je verbruikt hebt. Want dit slaat toch nergens op of ben ik nou krankjorem??

362 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het volume van het gas heeft te maken met de aflevertemperatuur.
Dus bij koud weer meer gas per m3 dan bij warm weer.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Binka

weet je al die smoesjes over zoiets geloof ik niet zo,Het is altijd in ons nadeel alleen in voordeel van de leverancier. Je moet toch wat bedenken om op een zogenaamde legale manier de consument te kunnen bestelen.Zal wel bedoelt zijn voor het salaris van de directeur moet je maar denkenmaar bedankt voor je antwoord en trouwens een leuke poesplaatje heb je

Groetjes van Kees

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kees,

Je wordt niet bestolen hoor. Dit is iets wat altijd al wordt toegepast en wel door elke energiemaatschappij. Bovendien is het een factor die niet door de energiebedrijven zelf wordt bepaald, maar 'van bovenaf' wordt opgelegd. Om nu te voorkomen dat ik hetzelfde verhaal een tweede keer opschrijf, hieronder een link naar een vergelijkbare, eerdere vraag.  Lees aldaar mijn antwoord en wellicht dat één en ander dan duidelijk wordt.

Verbruik gas

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om op uw vraag te komen : u bent krankjorum !

Er staat een duidelijke uitleg rechts op uw jaarafschrift dat 1 kubieke meter gas een bepaalde verbrandingswaarde heeft. Het nutsbedrijf heeft die factor bepaald en is ieder jaar anders. Het betreft een gemiddelde waarde die voor ieder huishouden geldt.

 een andere uitleg is niet te geven

labswans

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

het heeft niks met de temperatuur te maken maar met hoeveel energie een kubieke meter gas levert

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zelfde geld voor benzine en andere brandstoffen.

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, binka wil zo graag een antwoord geven, ook al slaat hij de plank volledig mis. Een antwoord is per slot van rekening een antwoord. Freya

ve
door verwijderd - Jan 19, 2007 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

heb je antwoord gelezen,maar toch voel ik me bestolen door zoiets want als ik meer gas verbruikt omdat de kwaliteit lager zozijn dan is hun berekening met factor zoveel nog hoger.Hoe je went of keert het is gewoon bestelen.Moet je eens nagaan om hoeveel kalnten met zoveel berekeningen dat loopt toch in de miljoenen.

Maar !! vind de reactie van jullie allen wel goed want er word teminste op een fijne manie over gediscuseerd

groetjes van Kees

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kees,
Bedankt voor het compliment, het is een foto van Binka,
Ik zelf dus een kater van 3 jaar.

Binka

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kees,

Gas is wel Gas, maar niet alle gas is gelijk. Gas is steeds een mengsel, dus ook aardgas. Aardgas wordt op verschillende plaatsen gevonden en is dus ook op verschillende plaatsen gevormd. ("Slochteren", "Noordzee" om maar 2 locaties te noemen).

"Lucht" is ook een gas-vorm. Ongetwijfeld heeft u wel gehoord dat de "lucht" op grotere hoogte minder zuurstof bevat dan op zee-niveau. We hebben het dus over hetzelfde product, hoewel de samenstelling toch anders is...

Zo is er ook een aantoonbaar verschil in de samenstelling van het Noordzee-gas en gas uit het Slochter-gasveld.

Wanneer "gas" bij eindverbruikers binnenkomt, is dat mengsel op verschillende manieren bewerkt. Bijvoorbeeld in zogenaamde mengstations. Daar kan bv gas van verschillende lokaties worden gemengd, er onstaat dan een 3e "soort" gas.

Wetend dat gas van de ene lokatie meer energie bevat dan gas van een andere lokatie, ziet u het probleem. U zou ongetwijfeld steeds het "beste"gas willen hebben. De hoogste energie per kuub, dus een laag verbruik (in kuubs). Die keuze hebben we als gas-consumenten echter niet. Gas wordt bewerkt (gemengd) voordat het bij ons komt en de ene keer zit er meer Noordzee-gas in, de ander keer misschien meer Slochter-gas... Ofwel: wanneer we ons gas-verbruik alleen zouden moeten betalen op grond van het verbruikte vollume (de kuubs) dan lopen we pas echt de kans "bestolen" te worden. Dan zou het "economisch aantrekkelijk" worden de kwaliteit van het geleverde gas te verlagen. Om dat tegen te gaan is er een "bescherming" ingebouwd, standardisatie. Aan 1 kuub gas wordt een "standaard" verbrandingswaarde (energetische waarde) toegekend. De gas-prijs is de prijs per standaard-kuub. Wanneer het gas klaar is voor de eindgebruiker wordt de werkelijke energetische waarde van die "partij" vastgesteld. Soms is dat meer dan de standaard-kuub, soms is dat minder.

Het is dus helemaal niet zo dat we alleen het verbruikte vollume (kuubs)aan gas moeten betalen, hoewel velen met u wel in die veronderstelling leven. Er wordt ook gekeken naar de kwaliteit van het gas ten opzichte van een "standaard kuub". Is die hoger, dan betaald u meer per kuub. Was deze lager, dan betaalt u minder per kuub... Hadden de energiebedrijven dat nu maar duidelijk op de factuur aangegeven (gasprijs = prijs standaard kuub) dan had u zich niet hoeven afvragen of u nu mogelijk "krankjorem" zou zijn.

U kunt uw licht ook eens opsteken bij de GasUnie, die deze kwaliteitsbewaking uitvoert. Ook kunt u bij uw energiebedrijf navragen hoe de energetische waarde van het gas op dat moment is.

IJzerbroot