Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 18:17
Geldzaken & recht
Afronden

Goede middag, een kleine buurtsuper bij mij in de straat rond elk product af. Merendeel van het assortiment heeft een prijs die eindigt op 9 cent. Vervolgens wordt elk product afzonderlijk afgerond naar boven. Het maakt daarbij ook niet uit of je contant of per pin betaalt. Als je dus even snel 10 producten koopt ben je al gauw 10 cent duurder uit. Ik heb de caissière hier op aangesproken, maar zij geeft aan dat de pinapparaat aangesloten is aan de kassa en dat zij het bedrag dus niet kan veranderen.
Wat kan ik (behalve hier niet meer te komen) nog doen om dit soort praktijken te stoppen?

8099 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2019 om 18:20
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat dit niet klopt. Ik herken het fenomeen omdat er verschillende supermarkten zijn waar bij het afrekenen op het scherm afgeronde bedrahen verschijnen. Echter is het daar toch op basis van mijn ervaring altijd zo dat bij een pin betaling het wel correcte bedrag is verrekend. Als dat niet zo is, onverhoopt, dat is het pertinent onjuist. Zie o.a. ook : https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/vishandel-pooye/klachten/afronding-bij-pinbetaling.-/details?complaintId=04b60112-4630-47d1-beb8-15674f2ca4d1 en al eerder op desze site https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/afronden-bij-pinnen-mag-dat

ne
door neodutchio - Oct 22, 2019 om 18:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u het al meegemaakt dat u meer moest betalen? Een aantal supermarkten hebben een dubbel scherm. Aan de ene kant zie je de stuksprijs, aan de andere kant het te betalen bedrag afgerond. Maar onderaan de streep betaal je netjes wat je zou moeten afrekenen.

Dus voordat u de supermarkt aan de schandpaal nagelt, is het al voorgekomen dat u meer moest betalen?

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 18:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het eerste product kost €0,69 en het tweede product kost €0,99. Totaal bedrag is meteen afgerond naar 1,70 (elk product werd meteen op het scherm afgerond naar boven). Ik heb bewust geen informatie over deze winkel gegeven.

Beps
door Beps - Oct 22, 2019 om 18:28
75 Antwoorden / Vragen

Consumentenbond.nl artikel uit 2004
Volgens dit artkel alleen over het totaal bedrag.

tenormin
door tenormin Oct 23, 2019 om 00:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Oude meuk, alleen Lidl en Aldi nemen (soms) nog 2 centen aan. Ken geen andere winkel die dit verder anders accepteren. En die "oude 1 en 2 centen" liggen hier nog steeds in een potje. Te weinig om in te leveren bij een bank (kost teveel).

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2019 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is het pin apoaraat aangesloten op de Kassa, masr dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met afronden. Ten eerste mag er bij een pinbetaling niet afgerond worden, en ten tweede mag de prijs per artikel niet afgerond worden.

Ik vraag me af welke bedragen er op uw kassabon staan.

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 18:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het lukt mij helaas niet om een foto van de bon up te loaden, want ben speciaal hiervoor naar de winkel geweest. Op de bon staan de volgende bedragen : product 1 a € 0,69 en product 2 a € 0,99. Totaal bedrag is meteen €1, 70.

panter22
door panter22 Oct 22, 2019 om 18:51
6599 Antwoorden / Vragen

Als je die 2 producten koopt, hoor je niet afgerond, €1,68 te betalen. Alleen de kassa maakt daar direct €1,70 van,
Misschien is dit niet een goed voorbeeld dat je geeft, maar per product wordt niet afgerond.
Tel de kassabon met meerdere producten eens na.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2019 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts heeft € 1,70 gepind en dat mag dus niet.

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 20:54
Antwoorden / 1 Vragen

En op het scherm in de winkel dat ik als klant zie wordt elk product meteen afgerond. €0,69 werd meteen 0,70 en 0,99 werd meteen 1 euro.

panter22
door panter22 Oct 23, 2019 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Op de kassabon wordt niet elk bedrag afgerond. Pas het totaal bedrag wordt afgerond.
Beetje vreemd dat op het display van de kassa steeds het afgeronde bedrag staat.
Maar die winkelier koopt een kassaprogramma in, die ontwerpt hij vast niet zelf.
In dit geval betaal je 2 cent te veel als je pint.
En als je 3 produkten koopt van €0,99, wat pin  je dan? €3,00 of €2,95.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 01:31
239 Antwoorden / Vragen

Waarom mag dit niet? Waar staat dat?
Afronden mag. Het blijkt niet dat afronden hier niet correct gebeurt.
Ook bij pinbetaling mag gewoon afgerond worden.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2019 om 16:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 01:46
239 Antwoorden / Vragen

Deze mededeling op de website van Rijksoverheid is niet juist. Er is geen verbod om pinbetalingen af te ronden.

panter22
door panter22 Oct 25, 2019 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

@trostomaat, je draait de zaak om.
Je moet betalen wat je verschuldigd bent. In dit geval €1,68.
Door dat gedoe met die muntjes, mag de winkelier het contante bedrag afronden op 5 cent.
Het pinbedrag kun je gewoon onafgerond betalen.
Daar hoef je geen wet voor te maken. Dat is de normale gang van zaken.

Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 17:02
239 Antwoorden / Vragen

Het klopt dat het in principe mogelijk is met pinnen gewoon het precieze bedrag te betalen. Dat ís de normale gang van zaken. Ik draai echter niks om, ik reageer slechts op het standpunt, hier te pas en te onpas geventileerd (o.a. door tijger1), dat afronding bij pinnen verboden is. En dat is onjuist. Het is toegestaan. Mits de juiste informatie wordt verstrekt. En daarin wijkt het dus niet af van afronden bij contante betaling..

panter22
door panter22 Oct 25, 2019 om 17:24
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kom je aan de informatie dat afronden bij pinnen toegestaan is.

Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 19:55
239 Antwoorden / Vragen

Dat is de verkeerde vraag. Degene die beweert dat het verboden is, moet het bewijs daarvan leveren. Foutieve informatie op een website van de rijksoverheid is geen bewijs. De rijksoverheid bepaalt dat immers niet. Ik zie dan graag een verwijzing naar de wet die het verbiedt.
Ik zeg het is wel toegestaan omdat er geen wet is die het verbied.
Ik denk dat ik wel weet waar dit idee van 'niet toegestaan' vandaan komt, maar dat is een ander verhaal. Kan het wel uitleggen.

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2019 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Trostomaat houd toch op met dat gezeur. Een winkelier moet afrekenen wat je koopt. Er is bepaalt dat bij een contante betaling het EINDbedrag afgerond mag worden op een veelvoud van vijf, naar beneden of naar boven afhankelijk van het laatste cijfer. En dat hij afrondt, moet ook nog duidelijk in de winkel gemeld worden.

En dat geldt dus NIET bij pinnen.

Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 20:25
239 Antwoorden / Vragen

Pas een beetje op uw taal. 'Gezeur' is niet nodig. U stelt dat afronden bij pinnen niet is toegestaan, ik vraag waarop u dat baseert en in plaats van met een antwoord te komen bestempelt u mijn kritische noot als 'gezeur'. Mijn conclusie: uw bewering is ongefundeerd. Afronden bij pinnen mag dan ongewenst zijn (mee eens) en zelden voorkomen (ook dat is zo), maar verboden is het niet. De regels rond afronden gelden dus net zo goed voor pinnen als de ondernemer daarvoor kiest en dit op dezelfde wijze communiceert.

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2019 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker gezeur. Het is niets anders wat u doet. Niet alles is in een wet gevat.

Die ondernemer comminiceert niets.

panter22
door panter22 Oct 26, 2019 om 16:31
6599 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat ik wel weet waar dit idee van 'niet toegestaan' vandaan komt, maar dat is een ander verhaal. Kan het wel uitleggen
Ga je gang.

Tr
door Trostomaat Oct 26, 2019 om 22:19
239 Antwoorden / Vragen

tijger1, u beweert eerst herhaaldelijk dat iets sowieso verboden is, maar komt niet met onderbouwing. En nu plots bedenkt u dat het in dit geval niet mag omdat de ondernemer niets communiceert.  Uit niets van wat hier uit het topic blijkt, kan opgemaakt worden dat de ondernemer 'niets communiceert'. Hoe komt u daarbij?
Mag ik concluderen dat u inmiddels wel erkent dat het niet verboden bij pinnen af te ronden, mits daar maar correct over gecommuniceerd wordt?
panter22, komt eraan. Ik zoek even wat links op.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2019 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

 Nee, dat mag u niet concluderen. Maar zanik gerust verder. Niet elke regel is in een wet vastgelegd.

ALS een ondernemer bij contante betalingen wil afronden , dan moet hij dat duidelijk bekendmaken.

Bij pinbetalingen is afronden compleet overbodig, want er gaan dan geen centen over de toonbank.

Tr
door Trostomaat Oct 26, 2019 om 22:53
239 Antwoorden / Vragen

panter22, bij deze. Eerst een een link naar een discussie over afronden bij pinnen op het forum van,. nota bene de consumentenbond: https://community.consumentenbond.nl/geld-verzekeringen-6/wordt-bij-jou-het-bedrag-van-je-pinbetaling-afgerond-2527
Ook daar verwijst iemand naar de Rijksoverheidwebsite waar staat dat het niet mag. Uit het antwoord van de consumentenbond: '....Bij pinnen is afronden niet noodzakelijk, immers je kunt het bedrag precies pinnen. In de praktijk komt het dan ook niet vaak voor dat er wordt afgerond. Maar strikt genomen is het niet verboden; er is geen wet of regel die expliciet stelt dat afronden bij pinnen niet mag.....' En ook: 'Vanochtend liet de woordvoerder van Ministerie van Financiën weten dat de onjuiste informatie op hun website wordt aangepast '.
Die aanpassing heeft dus nooit plaatsgevonden.
Dan terug in de tijd. In 2003 zijn overkoepelde organisaties van winkeliers, o.a. Detailhandel Nederland, begonnen aan te dringen op het hanteren van afrondingsregels. Vrees van consumenten(organisaties) was dat afronding in het nadeel van de consument zou uitpakken. Daarom is er destijds een praktijkonderzoek gedaan (in Woerden) en ook consumenten bleken in overgrote meerderheid positief of neutraal t.a.v. de nieuwe werkwijze.Dat betekende vervolgens dat de Consumentenbond zich niet meer verzette tegen afronding als tenminste daarover door de winkelier duidelijk werd gecommuniceerd.In zekere zin is er sprake van een informele afspraak door overkoepelende instanties, waaraan individuele winkeliers niet gebonden zijn (omdat er geen wetgeving is die het verbiedt). Maar misschien daarom dat de Rijksoverheid niet morrelt aan de tekst op haar website.
Filmpje van Kassa uit 2012 :) over hetzelfde onderwerp. Ook daarin de woordvoerder van Detailhandel Nederland die het heeft over 'gemaakte afspraken' en consumenten die zeggen 'het zou verboden moeten worden'.
https://www.youtube.com/watch?v=tfkVDQaMAxI

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2019 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus nog meer gezeur en gezanik. Het stond ongetwijfeld niet op de deur of bij de kassa van dit winkeltje, en DAN MAG HET NIET.

Tr
door Trostomaat Oct 26, 2019 om 23:04
239 Antwoorden / Vragen

tijger1, waarom zo op de man? ('zanik gerust verder', schrijft u)
'ALS een ondernemer bij contante betalingen wil afronden , dan moet hij dat duidelijk bekendmaken. '  -  klopt
'Bij pinbetalingen is afronden compleet overbodig, want er gaan dan geen centen over de toonbank. ' -  klopt
Maar eerder zei u (en u heeft het zo juist bevestigd)
'De Ts pint en dan mag afronden niet'.  - klopt NIET
'Ten eerste mag er bij een pinbetaling niet afgerond worden' - klopt NIET
'Maar de Ts heeft € 1,70 gepind en dat mag dus niet.' - klopt NIET
Het is helemaal niet erg om toe te geven dat je het niet bij het rechte eind had.

Edit: ik zie dat u liever uw eerdere verhaal blijft wijzigen. Jammer.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2019 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pinbetalingen afronden mag niet. Klaar.

panter22
door panter22 Oct 27, 2019 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

@trostomaat, bedankt voor de informatie.
Er blijkt geen wetgeving gemaakt te zijn over het afronden bij contante betaling. De overheid heeft dit aan de markt overgelaten. In dit geval de consumentenbond en de detailhandel. Dus er is ook geen wet die verbiedt om ook pinbetaling af te ronden.
De hoofdregel is dat je betaalt wat je moet betalen, maar daar kun je van afwijken als de klant het accepteert.
Die acceptatie bij pinnen is op het moment dat je op ok drukt.
Nu kun je gaan klagen, als je te veel moet betalen bij die pinafronding dan heb je alle kans zonder boodschappen buiten te staan en met een rij mopperende klanten achter je.
Maar kloppen doet het niet.
Deze info vond ik nog:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2004/60923

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2019 om 18:41
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even een aanvulling: bij de supermarkten waar ik dit fenomeen waarneem staat op de kassabon wel altijd het juiste bedrag. Kwestie van nakijken dus. Frappant is dat de kassiëre dan ook bij het afrekenen het afgeronde bedrag noemt en dan doet zich het geval voor dat indien zij bijv. € 15,90 noemt er via de pin dan wel bijv. € 15,92 is afgerekend. Dat is dan twee cent te veel maar het omgekeerde komt ook voor en dat de afrekening via de bank dan € 15,88 is.
Ik ben wel van mening dat dit bijzonder ondoorzichtelijk is.

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 18:44
Antwoorden / 1 Vragen

Het lukt mij helaas niet om een foto van de kassabon up te loaden, maar ook op de bon is het bedrag afgerond.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 01:32
239 Antwoorden / Vragen

Ja, en dat is correct gebeurd. Ongebruikelijk om het zo te tonen dat wel.

Magnum007
door Magnum007 - Oct 22, 2019 om 18:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Rondehoeken,

Om welke supermarkt gaat het?

Ik heb zoiets meegemaakt bij de Aldi tot een jaar of 2 terug:

Kocht ik iets voor € 9,98,dan moest ik 10 euro betalen.
Kocht ik iets voor € 9,97,dan kreeg ik 3 cent terug.
Ik heb de caissière (tevens bedrijfsleider) hierop aangesproken en die vond dit normaal.

Dus in het vervolg ging ik gepast betalen met centen,toen was deze flauwekul snel afgelopen....;-)

diumenge
door diumenge Oct 22, 2019 om 19:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goed verhaal!

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 21:02
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een kleine levensmiddelen winkel met buitenlandse producten. Dat is sowieso al een reden waarom ik niet meteen de naam van de winkel wil noemen. De winkel in kwestie heeft bij de kassa stickers geplakt met informatie dat zij contante betalingen afronden en dat zij biljetten van 100 euro en meer niet accepteren. Dus met 1 of 2 betalen gaat sowieso niet.

lo
door lovewinnie Oct 23, 2019 om 07:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al gekeken naar het bedrag wat gepind is? Heb dat namelijk vaker dat kassa afrond, bon ook maar bij pinnen juiste wordt afgeschreven!

panter22
door panter22 Oct 23, 2019 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

@rondehoeken, kijk eens op de kassabon en zoek de naam

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2019 om 18:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 01:47
239 Antwoorden / Vragen

Hoewel normaalgesproken dit wel een betrouwbare bron is, denk ik dat de informatie hier onjuist is.

panter22
door panter22 Oct 24, 2019 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Bel 1400 of vraag het ministerie van financien. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/contact

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 16:32
239 Antwoorden / Vragen

Daar heb ik geen behoefte aan. Iets is niet toegestaan omdat er regelgeving is die het verbiedt of wel toegestaan als die regelgeving ontbreekt. Een mededeling op een website van de overheid is iets anders dan dergelijke regelgeving. Gewoon een mededeling. Een onjuiste in dit geval. Wellicht is het wel verklaarbaar waarom ze het daar laten staan.

panter22
door panter22 Oct 24, 2019 om 17:31
6599 Antwoorden / Vragen

De mededeling van het ministerie zal niet uit de duim gezogen zijn,

Tr
door Trostomaat Oct 25, 2019 om 01:44
239 Antwoorden / Vragen

Verklaarbaar, maar niet correct die mededeling. Er is geen verbod om pinbetalingen af te ronden.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2019 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus elk bedrag staat juist vermeld, maar die afronding omdat u pint, mag dus niet.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 01:55
239 Antwoorden / Vragen

Is er een wet die het verbiedt?

jo
door jorisw - Oct 22, 2019 om 18:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maak het leven niet moeilijker dan het is, en ga niet meer naar deze winkel als je ze niet vertrouwt.

Rondehoeken
door Rondehoeken Oct 22, 2019 om 20:58
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is uw mening en dat mag. Echter vind ik dit onterecht van de winkel en heb daarom hier een bericht geplaatst. Bekijk het eens op een andere manier. De hardwerkende man wordt zelfs uit zijn graf gehaald om 1 eurocent schuld bij de belastingdienst

diumenge
door diumenge Oct 22, 2019 om 21:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

4.600 eurocenten dan...

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2019 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rondehoeken

Dat is grote onzin want de belastingdienst rondt dus juist alle bedragen ten voordele van de belastingplichtige af.

ma
door malty - Oct 22, 2019 om 18:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Aan de bon is niet te zien dat elk product afzonderlijk afgerond wordt.
De producten samen kosten 1,68, afgerond 1,70.

edrick3
door edrick3 Oct 23, 2019 om 10:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar dat mag dus niet bij een pintransactie!

ma
door malty Oct 23, 2019 om 10:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@edrik3 Het mag niet inderdaad, Ik maak me niet zo druk om een paar centen, in heel veel winkels wordt de verpakking meegewogen en dat gaat om meer dan enkele centen.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2019 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

Daar zijn ook wetten voor. Welke verpakking wel of niet meegewogen mag worden.

Deze winkel heeft gewoon een fout systeem. Het gaar niet om die pasr centen.

ma
door malty Oct 23, 2019 om 11:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1  Goed of fout systeem, het gaat uiteindelijk om een paar centen.
Ik neem aan dat met dit fout systeem er ook naar beneden afgerond wordt.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 01:58
239 Antwoorden / Vragen

Hallo, omdat het niet bij wet verboden is, mag het gewoon.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2019 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent

Ik zou maar naar de egenaar van dat bedrijf vragen.

Ik denk dat u bij Consuwijzer kunt klagen.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2019 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals dat op de bon zichtbaar is mag niet. Feitelijk is de situatie van onderstaande link van toepassing, daar staat ook wat je kan doen.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/prijs/de-kassa-geeft-een-hogere-prijs-aan-dan-het-prijskaartje-van-het-artikel

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 02:00
239 Antwoorden / Vragen

Feitelijk of niet. Die link gaat over iets heel anders: 'Is een product dat je in de winkel wilt kopen of online hebt besteld volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het product alleen voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was dan is de koop rechtsgeldig en moet je het product voor die lagere prijs krijgen.'
Het is ongewoon dat het afgeronde totaalbedrag direct op de bon vermeld wordt, maar die afronding is wel correct.

diumenge
door diumenge Oct 24, 2019 om 07:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens TS wordt elk artikel direct afgerond, als iets voor 99 cent koop staat en er aan de kassa 100 cent wordt afgerekend dan is dat een hogere prijs dan op het prijskaartje.

TS had drie artikelen die op 9 (of 4) cent eindigen moeten kopen om aan te kunnen tonen dat er echt verkeerd wordt afgerond.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 18:33
239 Antwoorden / Vragen

Precies. TS was speciaal hiervoor, om bewijs te verzamelen, naar die winkel gegaan. maar met de aankoop van slechts 2 artikelen kan dat bewijs nooit verkregen worden.

aurora1
door aurora1 - Oct 22, 2019 om 22:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat mag niet. Dus eerst bij de baas/eigenaar klagen en als dat niet helpt bij de Consumentenbond klagen.

ro
door ron503 - Oct 23, 2019 om 10:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De kassabon laat duidelijk zien dat er per product wordt afgerond en dat mag zelfs bij contante betaling niet. Het subtotaal had 1,68 euro moeten zijn en totaal na afronding 1,70 euro, zo te zien is er 1,70 i.p.v. 1,68 euro afgeschreven en dat mag dus niet. Wellicht is het geen opzet van de buurtsuper maar als niemand er iets van zegt veranderd er ook niets.

Tr
door Trostomaat - Oct 24, 2019 om 01:25
239 Antwoorden / Vragen

Zo te zien heeft u één product te weinig gekocht.