ig
door igroen Feb 18, 2015 om 13:31
Geldzaken & recht

Afronden centen ook voor pin

Bij twee drogisterij ketens meegemaakt in de afgelopen weken. Bij het kruidvat en trekpleister afrond men de cental al af op de kassa. Mag dat? ik maak namelijk altijd de keuze om contact of per pin te betalen afhankelijk van het bedrag. Die keuze heb ik nu niet meer.

9232 34 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2015 om 13:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo igroen,

..... Bij het kruidvat en trekpleister afrond men de cental al af op de kassa. Mag dat? ....
Nee.

Lees hier.

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2015 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat het dan ook afgerond op uw bankrekening? Of alleen maar in het kassa-scherm voor als u contant betaalt?

Trouwens nooit meegemaakt bij het Kruidvat.

edrick3
door edrick3 - Feb 18, 2015 om 13:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... ik maak namelijk altijd de keuze om contact of per pin te betalen afhankelijk van het bedrag......
Dat levert dan toch mooi een leuke besparing op. ;-)

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2015 om 13:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u de kassabonnen wel goed nagekeken om te zien of in het totaalbedrag de afrondingen terug komen?
Ik heb dat overigens nog nooit meegemaakt bij beide drogisten.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2015 om 14:07
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, mag niet en gebeurt ook (nog) niet. Op de bon ziet u dat dit echt niet plaatsvind. Gisteren (toevallig) bij Kruidvat €29,98 gepind. Staat er netjes op.

ig
door igroen - Feb 18, 2015 om 14:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze ontnemen mij wel de keuze tussen pin en cash. Op de kassa staat namelijk het bedrag afgerond weergegeven voor mij is het dan onduidelijk tot er betaald wordt en de kassabon gegeven wordt of het naar boven of beneden is. Dus ga ik maar vragen wat het is, geld is namelijk geld en al die centen bij elkaar opgeteld is op jaarbasis nog steeds een leuk bedrag.

jantje7
door jantje7 - Feb 18, 2015 om 14:46
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u elke dag 5 x contant afrekent omdat het op € 0,97 uitkomt en 5 x pint omdat het op € 0,98 of € 0,99 uitkomt kunt u inderdaad tot € 0,10 per dag "verdienen".

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2015 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=igroen schreef op woensdag 18 feb 2015, 14:39]Ze ontnemen mij wel de keuze tussen pin en cash. Op de kassa staat namelijk het bedrag afgerond weergegeven voor mij is het dan onduidelijk tot er betaald wordt en de kassabon gegeven wordt of het naar boven of beneden is. Dus ga ik maar vragen wat het is, geld is namelijk geld en al die centen bij elkaar opgeteld is op jaarbasis nog steeds een leuk bedrag.

Zij ontnemen u dus helemaal niet de keuze om grote winst te behalen.
U weet wat u koopt en op welk cijfer het eindigt. Neem een pen en papiertje mee en tel de laatste cijfers op. Dan weet u : pinnen of cash voor de grote winst

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2015 om 16:07
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Tot op heden nog nooit meegemaakt, dat het gekruide vat pin betalingen afrond, volgens mij hebben ze een uniform kassa systeem. Dus alles of niks.

(Ik heb wel geregeld losse centen 1 en 2 in de knip, in belgië en bij onze aldi kan ik die probleemloos kwijt)

diumenge
door diumenge - Feb 18, 2015 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=igroen schreef op woensdag 18 feb 2015, 14:39]Ze ontnemen mij wel de keuze tussen pin en cash. Op de kassa staat namelijk het bedrag afgerond weergegeven voor mij is het dan onduidelijk tot er betaald wordt en de kassabon gegeven wordt of het naar boven of beneden is. Dus ga ik maar vragen wat het is, geld is namelijk geld en al die centen bij elkaar opgeteld is op jaarbasis nog steeds een leuk bedrag.
Dit is ook mijn ervaring. Ze noemen het afgeronde bedrag, dus pas als je pint merk je of het bedrag eigenlijk 1 of 2 cent meer of minder is. Ik vind dat eigenlijk wel slim van Kruidvat. En natuurlijk mag dat, net als dat je zelf de bedragen mag optellen.

Cookies
door Cookies - Feb 18, 2015 om 19:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 16:07]Tot op heden nog nooit meegemaakt, dat het gekruide vat pin betalingen afrond, volgens mij hebben ze een uniform kassa systeem. Dus alles of niks.

Ze ronden ook niet af. Ze noemen alleen het bedrag afgerond. Dat is ongetwijfeld een reactie op figuren als topicstarter.

ho
door hopetobehelping - Feb 18, 2015 om 19:53
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste igroen,

waarschijnlijk kunt u nog het meest besparen op uw aankopen als u kritisch naar uw aankopen kijkt.
Net als mij zult u waarschijnlijk soms ook aankopen doen waarvan u achteraf denkt had ik dat nu wel nodig. Of dat u voedsel over hebt wat uiteindelijk bij het afval beland, dus weggegooid geld.
Natuurlijk, iedere cent is er 1, maar kritisch op uw aankopen letten levert u waarschijnlijk veel meer op dan het kiezen van 'contant of pin' afhankelijk van het bedrag in centen.
Moet er persoonlijk niet aan denken dat er iemand bij de kassa voor me staat die 6 producten van 1,99 koopt en dat in 2 keer afrekent en contant betaalt omdat het dan 2 keer 5,97 is en daarmee een voordeel van 0,04 heeft.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2015 om 20:44
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ten opzichte van 'de gulden' tijd heb je met € 0,02 wel 'voor je gevoel' méér als 'vroeger' met Fl. 0,02.

tjerkwerd
door tjerkwerd - Feb 20, 2015 om 11:45
4 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de Scapino afgelopen week werd bij de pinbetaling afgerond op een 'heel' bedrag. Dat doet de kassa automatisch volgens de kassiere. Je gaat geen stampij maken over twee centen, maar het is onbehoorlijk gedrag van de winkel.

ka
door kassamollie - Feb 20, 2015 om 11:57
3 Antwoorden / 3 Vragen

Wat pinnig van je zeg.
Als ik jou was ging ik met een calculator de winkel in en kocht ik altijd voor een bedrag met 2 cent achter de komma en dan betaalde ik met pin!!!
O ja, je kunt ook besparen door kritisch te kijken wat je wel en niet nodig hebt.

ka
door kaartendraak - Feb 20, 2015 om 12:59
180 Antwoorden / 2 Vragen

Op het schermpje van de pinzautomaat hoort het juiste onafgeronde bedrag te staan, controleer dat voor je op OK drukt, want bij pinnen mag niet afgerond worden. Als dat wel zou mogen moeten ze alle prijzen op 0 of 5 laten eindigen(is mijn mening)

st
door steffie64 - Feb 20, 2015 om 13:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Wat reageren de meeste hier onaardig zeg! Er wordt gewoon een vraag gesteld en deze persoon wordt neergezet als een mierenneuker die over 1 of 2 cent valt!
De vraag is gewoon of dat mag, je pin betaling afronden.
Niks meer en niks minder!

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2015 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@steffie64

Misschien dan het vervolg van de vraag niet gelezen? Kiezen tussen pin of contact naar aanleiding van het eindcijfer?

wi
door wilhelmina59 - Feb 20, 2015 om 14:06
512 Antwoorden / 0 Vragen

Heb bij H&M hetzelfde verhaal gehad.
Ben erg principieel en heb vanwege de 2 cent per trui de aankoop geannuleerd.
Betaal giraal ten gunste van de verkopende partij en de mijne dat er geen contant geld rondgaat.
Zo ver ik weet mag het niet afronden van pinbetalingen.
http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/afronding-eurocent/index.jsp

ru
door rurijk - Feb 20, 2015 om 14:17
11 Antwoorden / 7 Vragen

is bij de lidl ook op het scherm bij de kassa maar juiste berekening op de bon maar je kan voor afrekenen niet zien wat het juiste bedrag is en gokken of je op 5cent of 10 cent uitkomt en bij de pin betalen het juiste bedrag

ltmvz
door ltmvz - Feb 20, 2015 om 14:39
949 Antwoorden / 18 Vragen

Alles in het leven is gebaseerd op en komt voort uit exacte data en zeker ook het digitale gebeuren.

Al diegenen die niet begrijpen dat er mensen zijn die zich storen aan het onnodige afronden moeten gewoon eens naar een land gaan waar men niet afrondt. België, Duitsland, om er eens een paar te noemen.

Niemand die zich daar te goed voelt voor een cent.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2015 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is toch doodsimpel? Afronden bij contante betalingen ma, bij pinnen niet. Als een bedrijf dat toch doet, kan men een klacht indienen bij Consuwijzer . ACM.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2015 om 15:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze ronden ook niet af bij pinnen, althans dat heb ik nog niet meegemaakt, ze noemen alleen het afgeronde bedrag. Was net bij AH, zelfde werkwijze daar.

ltmvz
door ltmvz - Feb 20, 2015 om 15:30
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 20 feb 2015, 15:22]...ze noemen alleen het afgeronde bedrag...

Dat is bijna even erg!

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2015 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt hier beweerd dat er ook afgerond wordt bij pinnen.

hu
door hubbersg - Feb 20, 2015 om 22:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch te gek dat er steeds iets te koop word aangeboden voor 1,98 euro of 9.99 euro en moet toch 2.00 euro of 10 euro betaald worden,was het dan voor winkeliers en klanten niet veel simpeler om gewoon afgeronde prijzen te noemen dan ben je van al dat wederzijds gezeik af en ook van die lastige centen die de een niet en de ander wel aanneemt
Bij pinnen spelen centen geen rol dus bij pinnen kan en mag mijn inziens niet afgerond worden.

diumenge
door diumenge - Feb 20, 2015 om 22:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hubbersg schreef op vrijdag 20 feb 2015, 22:02]Het is toch te gek dat er steeds iets te koop word aangeboden voor 1,98 euro of 9.99 euro en moet toch 2.00 euro of 10 euro betaald worden,was het dan voor winkeliers en klanten niet veel simpeler om gewoon afgeronde prijzen te noemen dan ben je van al dat wederzijds gezeik af en ook van die lastige centen die de een niet en de ander wel aanneemt
Bij pinnen spelen centen geen rol dus bij pinnen kan en mag mijn inziens niet afgerond worden.
Hoezo? Als iets 1,98 kost en ik betaal per pin dan betaal ik ook 1,98. Daarnaast, als ik vijf artikelen van 1,98 koop dan betaal ik 9,90. Maar ik begrijp dat u liever 10,00 wenst te betalen??

defries
door defries - Feb 21, 2015 om 11:41
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik dit goed lees, wordt kennelijk altijd en alleen maar naar boven afgerond en schiet de klant er dus altijd bij in. Dit is niet correct. Als je transacties doet wordt er net zo vaak naar beneden als naar boven afgerond. Als je de moeite neemt om ook de naar beneden afgeronde betalingen mee te nemen in je betoog zul je zien dat je over het hele jaar (ik noem maar een periode) per saldo op nul uitkomt. 't Is net als bij een dobbelsteen, als je maar vaak genoeg gooit zul je elk cijfer even vaak gooien.

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2015 om 12:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee. Als het goed leest dan lees je dat er helemaal niet wordt afgerond bij pinbetalingen, alleen dat ze het afgeronde bedrag noemen vóór het afrekenen. Dus als je één artikel van € 1,98 koopt, dan zegt men bij het afrekenen dat het twee euro is, betaal je met pin dan betaal je € 1,98, betaal je contant dan betaal je € 2,00.

me
door mein33 - Feb 21, 2015 om 13:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het eindbedrag dat op de KASSA staat is het bedrag dat, zowel naar boven als naar beneden afgerond, geldt bij contante betaling.
Zodra sprake is van een pin-betaling wordt het werkelijke (niet afgeronde) te betalen bedrag in rekening gebracht.
Dit is er voor gedaan om het voor de kassière en de klant makkelijker te maken en om een onnodige discussie met de klant te kunnen voorkomen.
Bij een pin-betaling is het dan af te rekenen bedrag altijd zichtbaar en te controleren op het display.

le
door leeuw1971 - Feb 21, 2015 om 16:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Goededag,

Ik doe afrekenen en het bedrag is € 15,24 daar onder staat
Afronding + 0,01
Afgerond Totaal 15,25

Dus ik heb het ook gehad dat ze het afronden, ik heb gebeld naar die zaak, o zei ze dan staan onze kassa's zo ingesteld.

En daar moest ik het mee doen.

(niet om die 0,01 hoor)

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2015 om 16:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@leeuw1971, bij pinnen mag dat dus niet.

me
door mein33 - Feb 21, 2015 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=leeuw1971 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 16:29]Goededag,

Ik doe afrekenen en het bedrag is € 15,24 daar onder staat
Afronding + 0,01
Afgerond Totaal 15,25

Dus ik heb het ook gehad dat ze het afronden, ik heb gebeld naar die zaak, o zei ze dan staan onze kassa's zo ingesteld.

En daar moest ik het mee doen.

(niet om die 0,01 hoor)

@leeuw,

U geeft niet aan of u betaald hebt met een pin-betaling of dat u contant heeft afgerekend ?
Want daarin zit'm nou net het verschil.

le
door leeuw1971 - Feb 22, 2015 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33

Ja ik heb zeker gepint bij die winkel.