Sa
door Samira Naili Sep 25, 2017 om 14:01
Geldzaken & recht

Afwijzing verzoek kwijtschelding ivm spaarrekening van mijn dochter. De

De riool en waterschapsbelasting heeft mijn verzoek voor kwijtschelding afgewezen. Volgens deze instantie heb ik een spaarrekening van €6001,-- Dit is niet juist de spaarrekening staat op naam van mijn dochter. Meer als 29 jaar geleden heeft mijn vrouw voor mijn dochter die nu inmiddels 45 jaar is en op een ander adres woont een spaarrekening geopend. Mijn dochter is rekeninghouder, maar toendertijd heeft mijn vrouw ook haar naam laten registreren. Nu ziet de Belastingsamenwerking West-Brabant het spaartegoed als inkomen van mij. Dit is toch vreemd? En wat ik ook graag wil weten mag je dan als echtpaar met een minimuminkomen geen spaargeld hebben om voor kwijtschelding in aanmerking te komen?
Ik hoop dat u mij kan helpen met mijn vraag.
Het bedrag wat ik nu moet betalen is €723,--Terwijl in voorgaande jaren het bedrag van de gemeentelijke belastingen kwijt werd gescholden.

11772 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2017 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een spaarrekening die ook op naam van uw vrouw staat. En dat is voldoende om uiteraard geen kwijtschelding te krijgen.

Blijkbaar heeft uw vrouw 24 jaar geleden de administratie niet goed afgewikkeld.

Haal uw telefoonnummer weg. Dit is een openbaar forum dus voor iedereen te lezen.

marita5
door marita5 - Sep 25, 2017 om 14:10
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Samira Naili ,

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het afwijzend besluit op mijn aanvraag kwijtschelding?

Als uw aanvraag voor kwijtschelding is afgewezen dan kunt u binnen de wettelijke termijn van 10 dagen na dagtekening van het besluit schriftelijk een administratief beroepschrift insturen. Deze termijn is vastgelegd in de ‘Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990’. Lukt het u niet om binnen de wettelijke 10 dagen termijn een administratief beroepschrift in te sturen maar uw administratief beroepschrift is verstuurd binnen zes weken nadat het besluit is genomen dan wordt deze alsnog in behandeling genomen.

Een administratief beroepschrift dat buiten de zes wekentermijn is verstuurd wordt niet meer in behandeling genomen. Dit wordt in een besluit schriftelijk aan u medegedeeld.

Hoe dient u uw administratief beroepschrift in?

In het administratief beroepschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met de reden waarom uw aanvraag kwijtschelding is afgewezen. Zonodig stuurt u kopieën van bewijsstukken mee waarmee u uw aantoont waarom het besluit anders zou moeten zijn. Het administratief beroep kunt u richten aan:

Het Dagelijks Bestuur van de Belastingsamenwerking West-Brabant ter attentie van de afdeling Bezwaar en Beroep Postbus 502 4870 AM Etten-Leur

Na ontvangst van uw administratief beroepschrift wordt binnen 14 dagen een ontvangstbevestiging toegestuurd. Namens het Dagelijks Bestuur van de BWB beslist de directeur op het beroep. Wordt uw beroepschrift afgewezen dan staan er geen verdere rechtsmiddelen meer open.

Lees hier bij veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.bwbrabant.nl/bwb/veelgesteldevragen/meest-gestelde-vragen/kwijtschelding/

ge
door george321 - Sep 25, 2017 om 14:13
390 Antwoorden / 1 Vragen

Ga in bezwaar en vermeld dat de rekening op naam van uw dochter staat die al x tijd op zichzelf woont.

me
door mein33 - Sep 25, 2017 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Meer als 29 jaar geleden heeft mijn vrouw voor mijn dochter die nu inmiddels 45 jaar is en op een ander adres woont een spaarrekening geopend.

Ken uiteraard niet uw persoonlijke omstandigheden en die van uw dochter, maar het zo langzamerhand misschien wel eens tijd worden dat uw dochter een (spaar)rekening op haar eigennaam opent en dat daar dan het spaargeld op wordt gestort.
Het nadeel hiervan is dat uw echtgenote dan geen beheer meer over de rekening heeft en u zult moeten afwegen of dat wel de juiste manier is.
De oude (spaar)rekening kunt u dan opheffen en daarmee staat het geld niet meer op uw naam.

he
door henk51 - Sep 25, 2017 om 14:37
90 Antwoorden / 0 Vragen

Ergens logisch de rekening staat zowel op uw dochtersnaam als die van uw vrouw.Er is een en/of van gemaakt.Ze kunnen allebei het volledige bedrag opnemen en gebruiken.
Uw dochter en vrouw zijn beide rekeninghouder.Belasting dienst neemt jaarlijks steekproeven en als er fraude/misbruik wordt ontdekt gaat dat met terugwerkende kracht.
Dat is nu bij u gebeurd.Maak er een gewone spaarrekening van en zet het op uw dochters adres,ik neem aan dat ze van het bestaan weet .

groeten Henk

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 25, 2017 om 15:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

mag je dan als echtpaar met een minimuminkomen geen spaargeld hebben om voor kwijtschelding in aanmerking te komen?

Dat zou mooi zijn. Geld achter de hand hebben en dan evengoed kwijtschelding willen hebben.
Wat wonen we toch in een bijzonder land.

Po
door Pontiac Sep 25, 2017 om 15:44
131 Antwoorden / 5 Vragen

je mag hier tenlande ook niet rechtop staande dus, begraven worden!

panter22
door panter22 - Sep 25, 2017 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Belastingsamenwerking West Brabant ziet het spaargeld niet als inkomen, maar als vermogen. Als er vermogen is, dan wordt geen kwijtschelding verleend. Als je spaargeld hebt en je kunt daar de belasting van betalen, dan wordt geen volledige kwijtschelding verleend.
Gedeeltelijke kwijtschelding is mogelijk als je vermogen lager is dan de aanslag.Kijk voor de voorwaarden:

https://www.bwbrabant.nl/index.php/bwb/veelgesteldevragen/meest-gestelde-vragen/kwijtschelding/

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2017 om 18:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan heeft u eerdere jaren ten onrechte geluk gehad en zijn de belastingbetalers helaas voor uw kosten opgedraaid.

Ferry Veeck
door Ferry Veeck Sep 27, 2017 om 12:28
Antwoorden / Vragen

Zo is dat en als meneer bezwaar aantekent mag hij een forse naheffing verwachten.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2017 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ferry. Naheffing waarover?

Ferry Veeck
door Ferry Veeck Sep 27, 2017 om 21:08
Antwoorden / Vragen

Naheffing is misschien het verkeerde woord. Terugvordering van de ten onrechte genoten kwijtschelding.

mo
door mof - Sep 27, 2017 om 12:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De belasting ziet het niet als inkomen maar als eigen vermogen. Dat is correct als uw vrouw het op haar naam heeft laten registreren. Ze kan dan gewoon gebruik van het geld maken. Enige oplossing is haar registratie te verwijderen. Dan schenkt u de helft van het bedrag aan uw dochter. Want de andere helft was al van haar.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2017 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een rekening op twee namen is niet per se de helft van de een en de andere helft van de ander.

si
door silver5 - Sep 27, 2017 om 12:48
39 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kan het nog sterker vertellen ik krijg van de rijksbelastingen geld terug voor specifieke zorgkosten  (o.a. mijn assistentiehond) en de gemeente en waterschap zeggen dat dit "extra inkomen" is. Ziektekosten nota bene!!

panter22
door panter22 Sep 27, 2017 om 15:32
6599 Antwoorden / Vragen
lo
door loekoek Sep 28, 2017 om 10:52
30 Antwoorden / 5 Vragen

@ silvers en panter22 Deze kosten zijn geen extra inkomen. Lees het artikel van de National ombudsman: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2017/kwijtschelding-waterschapsbelasting-niet-van-de-baan-door-teruggave-zorgkosten
Van Zutphen: ‘Als iemand een compensatie ontvangt voor hoge zorgkosten en verder aan de voorwaarden voldoet, dan heeft zo iemand gewoon recht op kwijtschelding’. M.i. wordt dit door u iets te kort door de bocht gebracht. Het is de wens van de Ombudsman en geen wettelijke verplichting die hij kan opleggen aan bijv. gemeente en waterschap. Niet voor niets dat hij meldt: en verder aan de voorwaarden voldoet, dus houdt hij een slag om de arm. Dus altijd in bezwaar enz. gaan. Het is een wettelijke verantwoordelijkheid van de beslisser i.c. gemeente of waterschap op basis van wetgeving.
Voor de middelen zie artikel 31 Wwb (onderdeel van de Participatiewet) lid 2 NIET TOT DE MIDDELEN WORDEN GEREKEND- sub f,g en t. Zie overigens ook art.34 lid 2 daar is ter zake geen sprake van vermogensvrijlating.
Een op rekening ontvangen bedrag wordt, als het geen inkomen is, normaal gerekend tot het vermogen.
Zie hiervoor bijv. de methodiek van deurwaarders m.b.t. beslaglegging waarover onlangs een lagere rechter zich uitsprak in relatie tot het tuchtrecht (dus geen bijstandsjurisprudentie t.o. heden). Deurwaarders kunnen mensen brodeloos maken. Sorry voor de lange toelichting.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@loekoek

Lees de reactie van @silvers nog eens. Bij hem werd het tot INKOMEN gerekend. En daar reageert @panter22 op.

jo
door joopvankatwijk - Sep 27, 2017 om 13:48
2 Antwoorden / Vragen

Ik wou dat ik ook kwijtschelding kreeg, mijn spaarvarken is nu ook leeg, maar ik heb wel belastingen betaald.
Makkelijk zo op zak van ons kwijtscheldingen krijgen, ik heb me bijna doodgewerkt om wat te bereiken dan word je nu geplukt

me
door mein33 Sep 27, 2017 om 14:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zieluuuuuuuuuuuuuug !!!!!!!!

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2017 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan bent u het vlugst van die fipronil af.

panter22
door panter22 Sep 27, 2017 om 15:12
6599 Antwoorden / Vragen

Op het moment van betalen was het spaarvarken nog niet leeg, dus geen kwijschelding.
Lees de volgende site en kijk of je volgend jaar misschien wel in aanmerking komt voor kwijtschelding.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen

ma
door marleenvanh - Sep 27, 2017 om 15:06
451 Antwoorden / 1 Vragen

Tja dan had uw vrouw haar eigen naam van die rekening moeten afhalen, toen uw dochter 18 -en dus meerderjarig- werd. Nu is dat geld wettelijk nog steeds ook van uw vrouw. Dom geweest, jammer maar helaas!

hammond
door hammond - Sep 27, 2017 om 19:08
122 Antwoorden / 15 Vragen

Tja de belasting. Bij mij zijn de toeslagen afgewezen omdat ik 25 euro boven de grens zit.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, voirtaan even in december controleren en dan desnoods maar een gift doen.