ja
door jacqgroote May 11, 2015 om 13:28
Geldzaken & recht

Alleen opdraaien voor restschuld bij 100% beiden aansprakelijkheid

ex vw grote schulden de wsmp in. er staat nog een rest schuld op ons pas verkochte koophuis.
- kan een bank bepalen hoeveel aflossing ik pm moet betalen?
- als mijn ex over 3 jaar uit de wsmp is, klopt het dat ik dan de rest vd restschuld moet betalen? we zijn 100% aansprakelijk maar hoe zit dat over 3 jaar?

in afwachting van uw antwoord,
j.r. groote

11210 6 Rapporteer

getty
door getty - May 11, 2015 om 15:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft niets met de regeling te maken die u ex aangaat via de wsnp. Voor u blijft gelden dat u voor de volle 100% aansprakelijk blijft. De bank kan inderdaad bepalen hoeveel u dient af te lossen.
Dit doen ze meestal aan de hand van een inkomsten /uitgavenformulier die u moet invullen. Als u het er niet mee eens bent en dus niet betaalt, kunnen ze overgaan (via de rechter) tot een loon of uitkeringsbeslag. Dan moeten ze zich wel aan de beslagvrije voet houden, die kan lager liggen dan het door hun gewenste aflossingsbedrag.

ja
door jacqgroote - May 11, 2015 om 18:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is mij nog niet geheel duidelijk.
Wij zijn beiden voor 100% aansprakelijk.
Hij betaalt voor drie jaar het deel wat hij op dat moment kan missen. Maar na die drie jaar (zolang duurt een wsnp), is de restschuld niet afgelost.
Dan zou het bedrag wat over is op mijn naam komen? (Voor de komende tig jaar...)
Gezien hij dan volg regeling wsnp, van zijn schulden af is.
Mvg j.r. groote

Verzonden vanaf mijn Huawei mobiele telefoon

ja
door jacqgroote - May 11, 2015 om 18:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helaas wel met de wsnp van ex te maken: nl brief gehad om te vragen voor kwijtschelding van zijn ali schuld naar mij. Zijdelings zit er bij zijn schulden ook de rest schuld vd hypotheek.
Ik heb paar dagen bedenk tijd...

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar ook u bent voor 100% aansprakelijk, niet voor 50%. Dus als de bank het niet bij uw ex kan halen, halen ze het bij u.

Lijkt me ook logisch, ook u bent die schuld asngegaan,

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is een ali schuld? Alimentatie? Waarom zou u akkoord gaan met kwijtschelding? En die restschuld van de hypotheek zit er niet zijdelings in, maar volkomen.

zoekster
door zoekster - May 11, 2015 om 18:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als ik u was zou ik NIET akkoord gaan met hem schuldenvrij van u te maken.

Van de site van de WSNP

Mijn ex-partner heeft na de toepassing van de Wsnp de schone lei gekregen en de bank verhaalt de restantlening op mij. Kan ik de betalingen die ik nu nog doe op de lening op mijn ex-partner verhalen?

1 Er is bij de echtscheiding een echtscheidingsconvenant afgesloten. Hierin staat dat de ex-partner de lening gedeeltelijk of volledig aflost.
2 Er is bij de echtscheiding is geen convenant opgesteld.

In de eerste situatie kunt u een vordering indienen ter hoogte van het bedrag dat u vóór de toepassing van de Wsnp op de lening had afbetaald en welke u volgens het convenant niet verschuldigd was. De bedragen die u tijdens de Wsnp betaalt kunnen ook nog worden ingediend, deze worden verrekend met de vordering van de bank. Na toekenning van de schone lei kunt u niets meer verhalen.
In de tweede situatie bent u aansprakelijk voor in beginsel 50% van de vordering. Alle bedragen die u boven die 50% aan de bank betaalt kunt u verhalen op uw ex-partner. Voor deze vordering geldt hetzelfde als in bovenvermelde situatie.

klik HIER voor de bron.

Gaat u na de afloop van zijn WSNP gewoon maar eens op zijn deurtje kloppen. Het is maar mooi makkelijk om alles op uw broodje neer te leggen.

Wat de bank betreft, is er niet een mogelijkheid tot overleg wat u maandelijks redelijkerwijs kunt aflossen? U vertelt ze dat u anders ook wellicht in de WSNP belandt en dat de bank dan nog verder van huis is.

klik HIER voor contact met het bureau wsnp. Laat u goed informeren.