ch
door chirpy Feb 11, 2019 om 13:39
Geldzaken & recht

Alleenstaande AOW gekort bij samenwonen.

Sinds kort woon ik samen met een vrouw zonder eigen inkomen en die niet in staat om te werken vanwege artrose aan beide handen. Als alleenstaande gepensioneerde kreeg ik het volledige bedrag van 70% uitgekeerd, nu slechts 50%. Elke aanspraak op extra ondersteuning wordt geweigerd omdat ik voldoende uit miijn pensioen kan halen.
Ik zorg dat mijn partner buiten elke sociale regeling valt, kost de overheid dus niets, maar ik word gestraft met een wettelijke vermindering totdat zij ook van de AOW mag genieten. Elke redelijkheid ontgaat me in dit wetsartikel. Kan iemand mij van het tegendeel overtuigen?

10682 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 11, 2019 om 13:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

't Is nu eenmaal zo dat, als men samenwoont u minder AOW ontvangt. Dit immers is ook het grote probleem dat kinderen hun vader of moeder in huis willen nemen vanwege de zorg maar dan wordt men gestraft met allerhande kortingen. Maar de dame die nu bij u woont kreeg toch voordien wel een uitkering, neem ik aan? Dan zou ze daar toch een gedeelte van moeten krijgen. En hoe gaat dit dan  met haar Zorgverzekering? Ze moet verzekerd zijn daarvoor.

panter22
door panter22 - Feb 11, 2019 om 13:48
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt vast wel eens gehoord van korting op uitkeringen. Daar heb je nu mee te maken.
Je AOW met pensioen zal hoger zijn dan de bijstandsnorm en welllicht heb je te veel spaargeld.
Woon je in een huurwoning, dan kom je mogelijk in aanmerking voor huurtoeslag.
Maak een proefberekening voor de eventuele toeslagen:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Bijstand bedragen:
https://www.sociaalverhaal.com/hoogte-bijstandsuitkering-2019/
AOW bedragen:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/aow_bedragen_tabel.jsp

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2019 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga u niet van de redelijkheid overtuigen, want dit is nu eenmaal wettelijk zo geregeld.

Wellicht dat u nu eventueel voor huurtoeslag in aanmerking komt en voor beiden zorgtoeslag.

Partners worden verondersteld voor elkaar te zorgen, ook financieel.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 11, 2019 om 14:40
683 Antwoorden / 5 Vragen

Klik HIER  voor SVB info. en HIER   voor een pdf met gerichtte info.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 11, 2019 om 20:39
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Chirpy,

Helaas is deze situatie te wijten aan de rechtse regeringen van de laatste jaren.

Heel veel mensen,die gertrouwd zijn en waarvan de partner niet werkt,krijgen te maken met dit "AOW -gat".....

Een oud collega van mij ,die vervroegd met pensioen is gegaan heeft zijn pensioen "opgegeten " en krijgt nu alleen AOW voor 1 persoon en een aanvulling van de Sociale Dienst voor zijn vrouw......

diumenge
door diumenge Feb 11, 2019 om 20:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die regel bestaat al een eeuwigheid, heeft niets met regering van de laatste jaren te maken.

Iv
door Ivo W Feb 11, 2019 om 21:14
727 Antwoorden / Vragen

Wanneer de vrouw voorheen bijstand ontving, dan is deze situatie het log gevolg. Bijstand wordt immers alléén verstrekt als het totale inkomen van het huishouden uit andere bronnen (AOW, pensioen, werk, werkloosheidsuitkering, arbeidsongeschiktheidsuitkering) onder de bijstandsnorm blijft én het totale vermogen wat de leden uit het huishouden in bezit hebben, niet boven een bepaald maximum uitkomt.

Mocht deze vrouw wegens de lichamelijke problemen niet aan het werk kunnen, dan zal ze zich moeten richten op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2019 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ivo. Maar om een arbeidsongeschiktheidsuitkering te kunnen krijgen moet men wel eerst gewerkt hebben.

@geboren

Die collega krijgt helemaal niets van de Sociale Dienst, die aanvulling wordt verzorgd door de SVB. Daarnaast zal hij beslist nog pensioen hebben, plus zorg en huurtoeslag.

zw
door zwaardvis Feb 11, 2019 om 22:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@diumenge. Is het niet zo dat de partnertoeslag voor partners die nog geen AOW of voldoende inkomsten hebben in 2015 is afgeschaft?

diumenge
door diumenge Feb 11, 2019 om 22:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@zwaardvis, dat wel, maar dat was toch al veel eerder bedacht?

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2019 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@@ Volgens mij is dat besluit al vóór 1989 genomen, dat mensen met een partner geboren ná 1950 niet meer in aanmerking komen voor partnertoeslag van de AOW,  behalve in enkele uitzonderingen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 11, 2019 om 23:32
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Dit is een idioot besluit geweest!!!!

Wat is het doel van een huwelijk ?
Kinderen en zorgen voor je gezin....

Nu moet je dus rekening houden,dat je voor je eigen inkomsten moet zorgen per partner......
Je moet dus allebei blijven werken.

Wat krijg je dan?
Een afname van de bevolkingsgroei.....

aurora1
door aurora1 Feb 11, 2019 om 23:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, partners kiezen er toch voor om voor elkaar te zorgen? En u vindt niet dat mensen zichzelf moeten kunnen bedruipen, maar wel dat elke persoon separaat uitkeringen e.d. moet ontvangen en dat anderen (belastingbetalers die niets ermee te maken hebben) daar voor moeten opdraaien?
(U bent vast een groot liefhebber van de Groene Amsterdammer.)
Ergo: uitstekend besluit. Zonder zelfs maar één uitroepteken fatsoenshalve.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 00:06
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb het over een huwelijk /trouwen.

Eigenlijk is trouwen niet meer aantrekkelijk omdat je er een "boete" voor krijgt.
Het is aantrekkelijker om een LAT relatie te beginnen zodat je beiden kunt profiteren van subsidies  (toeslagen ).

Waarom geen afschaffing van de kinderbijslag : dit is subsidie  (belastinggeld) voor de opvoeding van een kind.

Is dat een taak van de overheid?

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Niemand verplicht u om te trouwen, of om samen te gaan wonen,

En waarom zou je profiteren van subsidies als je een lat-relatie hebt? Werk gewoon voor je eigen geld. En doe dat ook als je getrouwd bent. Altijd dat geleun op een ander. En die afname van de bevolkingsgroei is alleen maar een zegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 00:27
1747 Antwoorden / 31 Vragen

De afname van de beroepsbevolking is helemaal geen zegen:

Veel gepensioneerden hebben moeite met rondkomen.
Dit pensioen moet betaald worden door de beroepsbevolking....

Er zitten de verkeerde mensen (lees: kabinet ) aan de knoppen......

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2019 om 02:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft er naar mijn indruk niet zo veel van begrepen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 02:31
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Dan vindt je de BTW verhoging zeker ook geweldig?

Mijn partner krijgt pas AOW op haar 70ste.......
Is dat normaal?
Met je rollator naar je werk.........

panter22
door panter22 Feb 12, 2019 om 09:08
6599 Antwoorden / Vragen

Als je afhankelijk bent van uitkeringen of toeslagen, dan moet je eerst goed uitzoeken wat de financiele gevolgen zijn. Als de vrouw van ts nu geen eigen inkomen meer heeft door het samenwonen, dan is zij afhankelijk geworden van haar vriend. Het is de vraag of dit een gezonde situatie is.

jo
door jorisw Feb 12, 2019 om 21:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als jouw partner pas op haar 70e AOW krijgt is het nu nog een groen blaadje (rond de 40 jaar). Als je je op zo'n leeftijd al druk maakt over een AOW leeftijd spoor je niet....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 13, 2019 om 11:04
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ik ben ook pas rond die leeftijd: jong geleerd is oud gedaan.....

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2019 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga
Ga dan maar vast sparen, kunt u eerder stoppen met werken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 13, 2019 om 19:16
1747 Antwoorden / 31 Vragen

De regels worden veranderd door een rijke elite, die de baas is in Nederland.......

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2019 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Stel u niet zo aan. Ga aan het werk en zorg voor uw pensioen, net als uw partner.

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2019 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hear hear.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 09:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt nu dus nog 30 jaar lang sparen voor uw pensioen. Als u het een beetje goed aanpakt heeft u dan een goede oude dag. Overigens is dat altijd al zo geweest dat je voor je eigen inkomen moet zorgen.
Voor een beginnende 40er bent u wel een mopperkont en een zwartkijker.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 11:17
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Voor dit soort uitspraken heb ik 2 waarschuwingen aan mijn broek.....

Gisteren nog op het journaal : door de vele flexcontracten wordt er minder afgedragen aan Sociale Verzekeringen........

Het wordt dus tijd voor een nieuw systeem : basisinkomen voor iedere  Nederlander vanaf 18 jaar.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 11:33
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Of gewoon gaan werken zodra men klaar is met studeren. Je begint onderaan de ladder en werkt je steeds verder op. Een pensioen bouw je zelf op, daar heb je dus een pensioenfonds voor nodig. Je leeft naar het inkomen dat je hebt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 11:59
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Je haalt 2 dingen door elkaar Neodutchio:

Op je 68ste  (!!) krijg je voor 1 persoon AOW.
Die is voor iedere Nederlander, die vanaf zijn 15e in Nederland woont hetzelfde.

Als extra kun je sparen voor je pensioen via een pensioenfonds.

Maar mensen komen in de problemen als je partner nog geen 68 is en niet werkt.
Je krijgt immers maar voor 1 persoon AOW...

Met een koopwoning kun je zo in de problemen komen door de inkomensachteruitgang....

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 13:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U haalt zaken door elkaar. U wilt voor iedere inwoner vanaf 18 jaar een basisinkomen. Dat heeft niets te maken met een aow of een aow gat.
Je weet bij je geboorte al dat je op een bepaald moment aow krijgt. Het is dan een keuze om het huis niet afbetaald te hebben (voor zover als mogelijk, een bank wil ook geen risico lopen) en als je altijd al op 1 salaris leeft, waarom moet de overheid dat gaan compenseren?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 19:18
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Er is nu een hele wirwar aan uitkeringen,toeslagen en hypotheekrente aftrek.
Dit rondpompen van belastinggeld is gunstig voor een rijke elite.

Ondertussen wordt de kloof tussen rijk en arm steeds groter,net als in de Verenigde Staten......

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 19:41
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nu gaat het weet over de toeslagen. U blijft van de hak op de tak gaan en verschuift uw droomwens steeds verder van het topic.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 19:56
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Nee hoor,

Het gaat over hoe het in Nederland beter kan worden geregeld.
Waarom zouden meerdere mensen met een AOW niet samen kunnen wonen?
Zo komen er woningen vrij....

Het huidige systeem wordt in  stand gehouden om de rijke elite aan de macht te houden.....

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 20:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vanuit uw gezichtsveld. En daar gaat dit topic niet over.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Maar er kunnen ook meerdere mensen met AOW samenwonen, die allemaal een alleenstaanden AOW krijgen. Maar dat moeten er dan minstens drie zijn en er moeten er natuurlijk niet twee met elkaar getrouwd zijn.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 21:05
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Maar Tijger, dan moeten er wel genoeg slaapkamers zijn en gaat Amsterdammer weer klagen dat er een eengezinswoning bezet gehouden wordt door aow'ers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 22:14
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Waar het mijn inziens echt fout ging,is de invoering van de Euro.....
Toen werd alles duurder.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 22:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In 2002 is de euro ingevoerd en wat is er nog meer gebeurd in 2002? Inderdaad, een BTW verhoging van 19 naar 21%. Ligt het dan aan de euro dat het duurder geworden is? Overigens wat het in 1969 nog slechts 12%.

Even voor een leuk lijstje gevonden met consumentenprijzen:
Aardappelen in 2002 €0,87, in 2012 €0,79, in 2017 €1,31. Dit laatste vanwege de oogst.
Brood in 2002 €1,38, in 2012 €1,17, in 2017 €1,14
Suiker in 2002 €0,88, in 2012 €0,93, in 2017 €0,67

Ook zonder de euro waren de salarissen omhoog gegaan. En ook de bel in huizenland was ooit geknapt. Het is een mooi excuus, maar bewezen is uw standpunt nooit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 23:30
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hoe zit het met de huisprijzen?

Ik schrik me nog steeds kapot als ik terugreken naar guldens.....

Ik merk,dat winkeliers de BTW verhoging misbruiken door hun prijzen flink te verhogen : een croissantje bij mijn warme bakker kost ineens een euro in plaats van 80 cent.....

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 08:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Huizenprijzen is een kwestie van vraag en aanbod. Een jaar of 15 geleden kocht ik een jaren 70 rijtjeswoning voor € 148.000. Een jaar of 6 later gingen deze van de hand voor dik boven de 2 ton. 3 jaar geleden verkocht en kreeg er 165 voor. Niets zo grillig als huizenprijzen. Alles heeft te maken met vraag en aanbod. 3 jaar geleden heb ik goedkoop gekocht met een lage rente, nu is het weer een stuk duurder en over 5 jaar kan het best weer goedkoper zijn.
De tijd dat je bij Linda de Mol je droomhuis kon winnen voor 300.000 gulden ligt al ver achter ons. Maar toen waren de meeste mensen alleenverdieners en lagen de salarissen een stuk lager.

De bakker is ook al vaker besproken. Buiten het feit dat het brood erg goedkoop was zijn er in de laatste jaren geen prijsstijgingen geweest. Sinds dit jaar zijn vele ingredienten voor het maken van brood duurder geworden. Een bakker kan die kosten niet zelf dragen en zal dit moeten doorberekenen. Vraagje aan u: sinds wanneer kostte het croissantje 80 cent? In plaats van elk jaar een correctie is er nu na jaren een aanpassing geweest. En terug rekenen naar de gulden? Af en toe doe ik dat ook wel eens. Als ik mijn inkomen zie schrik ik wel eens. Meer dan mijn vader in zijn tijd terwijl hij gestudeerd heeft en een behoorlijk goede baan had in die tijd. Het ligt er dus aan waar je naar kijkt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 21:44
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Het croissantje kostte al enkele jaren 80 cent.
Ik heb een andere bakker gevonden....

Ook mijn dagelijkse krant, De Telegraaf, is duurder geworden....
Een vervanger daarvan vinden,is moeilijker.....

Terug naar de AOW :

Als iedere Nederlander vanaf 18 jaar een basisinkomen krijgt,is de AOW niet meer nodig.
Mensen zullen meer durven te ondernemen omdat je altijd kunt terugvallen op je basisinkomen.

Ook moet er een Nationaal Zorgfonds komen voor alle Nederlanders.

Tot slot moeten er heel veel studentencontainers woningen worden gebouwd.
Hier kunnen alleenstaanden vanaf 18 jaar in wonen.
Zet desnoods de hele Flevopolder vol hiermee!

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 22:51
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wij kennen nu al een minimumloon. Mensen in loondienst zijn altijd beschermd. Ondernemers lopen altijd een ondernemersrisico. Je kan natuurlijk geen winkeltje spelen en de overheid je tekorten laten aanvullen.
Ook het zorgfonds is u al eerder uitgelegd waarom dat geen goed idee is.
En als laatste mag iemand zelf beslissen waar hij of zij wil gaan wonen. Mocht ik alleenstaand zijn laat ik mij niet opsluiten in een containerpark. En alle alleenstaande moeten dan ook ergens in de polder gaan wonen? Of moeten wij als een kudde schapen met elkaar de bus in richting Amsterdam? En wat als 2 alleenstaande verliefd worden? Samenwonen daar kan dan niet. Moeten er dan ook samenwooncontainers komen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 23:09
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Toen ik 18 was,kon ik geen kant op.
Ik kreeg pas een eigen sociale huurwoning toen ik 37 was......

Ik was gedwongen om bij mijn ouders te blijven.....
Ik heb heel wat ontberingen moeten doorstaan.....

Dit moet toch anders kunnen in Nederland?

Die "samenwooncontainers" is een goed idee Neodutchio!

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 09:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou u met 18 meteen een huis moeten hebben? Ik ben begonnen op een zolderkamer. Ja, er waren meer gegadigde, maar omdat ik kon aantonen dat ik voor langere tijd wilde huren en vast werk had kreeg ik de gunning. We woonden met 4 alleenstaande in een dijkhuis. Ieder een eigen verdieping.
Nadat ik het roer omgooide ben ik in een studentenkamertje gaan zitten. Een ruimte van 3 bij 3 meter waar uiteindelijk ook mijn vriendin verbleef. Daar hebben we iets meer dan een jaar gezeten en daarbij zoveel kunnen sparen dat wij daarna konden kopen.

Niemand dwong u om niet te werken en niemand dwong u om te wachten op een sociale huurwoning. Waarom zouden anderen uw probleem moeten oplossen? De laatste verhuizing die ik deed heeft een jaar geduurd. Daar kan ik iedereen de schuld van geven, maar wij wilden in een bepaald gedeelte van Nederland een bepaald type huis hebben. Een zoektocht van een jaar en 90.000km gereden omdat het werk al wel in het nieuwe woongebied lag. Het is een eigen keuze geweest.

U vindt de wooncontainers een goed idee, ik weet dat er veel meer opties zijn waarbij de bewoner gewoon zijn eigen keuze's kan en mag maken. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om weggestopt te worden in een container.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 17, 2019 om 10:56
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Terug naar de AOW  Neodutchio,

Ik hoop oprecht,dat jouw gezondheid het toelaat om te blijven werken tot aan je AOW.

Ik heb het niet gered......

6 jaar geleden stopte mijn lichaam ermee: een week intensive care en 5 maanden revalidatie......

Maar ik heb het OVERLEEFD !
Ik geniet nu van de kleine dingen: ik ga straks in de zon wandelen.

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 18:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hier ook terug van een lekkere wandeling. Of ik de AOW ga halen blijft voor iedereen de vraag. Echter is mijn planning om voor die tijd al te stoppen met werken. Dat is het voordeel van jong zijn en op tijd beginnen met plannen. Dus niet elke 5 jaar een groter en duurder huis kopen, maar zorgen dat die tussen de 55 en 60 afgelost is. Verder extra inleggen op de pensioenpremie, maar niet zoveel dat ik nu niet meer kan leven.

U bent er gelukkig nog en ja, er zijn een hoop dingen om van te genieten. Een boswandeling of lekker naar het strand kost gelukkig niets. Behalve die haring, die smaakt ook nog eens extra lekker met dit weer.

panter22
door panter22 Feb 18, 2019 om 13:05
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, Ik krijg het gevoel dat je denkt  dat iedereen minstens zo'n goed inkomen hebt als jij.
Maar niet iedereen heeft de luxe die je hebt. Al leef je heel zuinig. Dat is een eigen keus.
Ben je door tegenslag door in de bijstand te komen, dan kun je alles wat je te gelde kunt maken voordat  je met pensioen gaat, inleveren. Blijft over een karig inkomen, wonen in een gehorige huurwoning en elk dubbeltje omdraaien. Daarnaast nog aan de grillen en nukken van een bijstandsconsulent overgeleverd zijn. Verplicht vrijwilligerswerk moeten doen als er geen verplichte baan voor je is. Voor de zoveelste keer op moeten draven voor weer een nieuw hetzelfde onderzoek.
Sociale rechercheurs voor de deur als iemand meldt dat je bijstandsfraude pleegt. Wat denk je dat dat met iemand doet?
Het is een heel andere wereld dan als je jong bent en op een zolderkamer te moeten wonen.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Feb 12, 2019 om 04:17
51 Antwoorden / Vragen

Het kan nog erger. Partner komt inwonen en hoppa 270 euro eraf van zijn AOW. Dat is nog niet alles want mijn huur ging ook ineens met 150 euro omhoog dus zijn we allebei gepakt. Mijn sociale huurwoning viel opeens in de vrije sector waarbij er geen subsidie wordt verstrekt. Samen wonen? Ben je gek. Huur gewoon iets voor jezelf dan zal het financieel mischien niets uitmaken maar dan gaat het geld naar de woonstichting en niet naar het rijk. Hoezo woningnood daar is het rijk toch debet aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 11:18
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Je slaat de spijker op zijn kop!

Je hebt ook nog de "kostendelersnorm" voor de bijstand.
Ik woon in een wijk met veel arme gezinnen, dus ook met kansarme jongeren.
Veel vaders zetten hun werkloze zonen of zonen met een een simpele baan op straat....
Deze zonen belanden zo in de criminaliteit.......

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@juffrouw karla

x

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Waarom zou een kind met een inkomen niet bijdragen aan het huishoudinkomen? Woont, eet en drinkt en slaapt hij niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 11:35
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Als je direct een goede baan hebt,is het geen probleem.

In mijn wijk zie ik veel jongens "hosselen" : bijvoorbeeld drugs verkopen.

Gisteravond was de burgemeester hierover nog aan het klagen bij Jinek....
Mevrouw Halsema moet toch echt in Den Haag zijn....

tenormin
door tenormin Feb 12, 2019 om 19:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@juffrouw karla, hoe komt u daar nu bij: partner komt inwonen en hupla..... Dat is pertinent onjuist. Heb die omstandigheid aan de WBV in 2015 voorgelegd: het betekende alleen dat partner zich A. moest inschrijven en B. de AOW naar beneden ging. Logisch toch. Je woning kan nooit "ineens" door samenwonen in de vrije sector terechtkomen. Volgens mij is uw duim in dit item een beetje lang.

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en die bloedjes mogen die drugsopbrengsten natuurlijk houden van hun ouders. Want die zieltjes hoeven geen kostgeld te betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 22:25
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Heb je vandaag nog naar Opsporing Verzocht gekeken?

Dit bedoel ik met "hosselen"......

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoef al die criminelen niet te zien. Vooral niet als het zogenaamde kansarme jongeren zijn, die te bedonderd zijn om te gaan werken.

Iv
door Ivo W Feb 13, 2019 om 07:52
727 Antwoorden / Vragen

@Geboren Amsterdammer: wat zijn dat voor ontzettend slechte vaders die hun kroost zomaar op straat zetten?

Natuurlijk mag van werkende kinderen gewoon verwacht worden dat ze bijdragen aan de kosten van het huishouden. Een paar honderd euro kostgeld betalen is in zo'n situatie helemaal zo gek niet en een stuk voordeliger dan elders een woning huren met alles er op en er aan.

Maar volgens u moet vooral de overheid die 'arme ouders' en ' arme kinderen' voor eeuwig aan de hand en aan het subsidie infuus nemen.

Hoe denk je dat dat moet worden betaald? Ook overheidsgeld komt niet uit de lucht vallen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 13, 2019 om 19:25
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Er wordt nogal neergekeken op jongeren uit de arme wijken in Nederland. ...
Ik kom uit zo'n wijk ,geboren en getogen......

Ik weet hoe het voelt als je medeleerlingen rijker zijn dan jij en daardoor meer kans hebben op een goede opleiding en een baan.

Nederland is toch een rijk land?

Deze "paradox" kan doorbroken worden door iedere Nederlander een basisinkomen te geven vanaf hun 18e.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2019 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, kunnen ze helemaal op hun gat blijven zitten. En dan een beetje extra verdienen door drugs te verkopen. Ach de zieltjes.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 09:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Deze week nog in het nieuws, voor elke 100 werklozen zijn 80 banen beschikbaar. Wie bepaald of iemand kansarm is? Er zijn kansen zat, maar je moet wel willen. Van mij mag die aanpak wel een stuk strakker zijn.
Maar ja, snel veel geld verdienen in de illegaliteit is natuurlijk beter dan een echte baan. En dat soort zieltjes wilt u van een vast inkomen voorzien?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 11:26
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Wat voor banen zijn dat?
Bedoel je uitzendkrachten?

Wij leven nu in een andere tijd.
In de jaren 60 was het makkelijker om een goede baan te vinden dan in 2019.

V&D, Kijkshop, Intertoys, grote zaken,die allemaal failliet zijn gegaan .....

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 11:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U en ik hebben beide niet in de jaren 60 geleefd, dus of het allemaal beter was? En moeilijk om een goede baan te vinden? Op dit moment heeft het bedrijf waar ik voor werk 30 vacatures open staan. En heel mooi, in de sales. We krijgen ze niet vervuld. Dat u alleen kijkt naar de gesloten winkels, maar welke banen zijn er bij gekomen? Een webwinkel heeft ook personeel nodig. Er wordt meer online besteld en er zijn dus ook meer bezorgers nodig. Je krijgt een verschuiving van werkzaamheden en van personeel. In uw gedachte zullen onderhoudsbedrijven ook failliet gaan, die hebben immers geen werk meer door de failliete winkels. Toeleveranciers zouden omvallen, want er zijn geen winkels meer die afnemen. Nutsbedrijven draaien verliezen omdat ze minder winkels hebben die stroom en gas moeten hebben. En toch is dat allemaal niet zo.

Mijn werk is ook meer geautomatiseerd. En toch groeien wij nog steeds met personeel.

Overigens is Intertoy’s nog niet failliet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 12:09
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn moeder had alleen HBS en een typdiploma in de jaren 60: zij werd direct aangenomen als directiesecretaresse......

Mijn vader was gevlucht uit Nederlands Indie en kwam hier in 1961.
Zonder diploma kon hij aan de slag bij een Volkswagen garage.

Het zijn Andere Tijden.....

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 13:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En de minderjarige asielzoekers die tegen over mij wonen krijgen meteen een bijbaan bij de Mac en een gratis opleiding. Uw ouders is natuurlijk niet representatief. Ja, de tijden zijn anders. Maar als het vroeger allemaal beter was, waarom is dan toch alles anders?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 19:36
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Er zitten de verkeerde mensen aan de knoppen :

Ik geloof er niet in ,dat als je iedere maand een basisinkomen krijgt,dat je lekker gaat niksen de hele dag......

Denk aan mantelzorgers of mensen ,die meer vrijwilligerswerk gaan doen.
Ik zie geen problemen als 2 AOWers samen gaan wonen,want dan komt er een woning vrij.
Nu is het niet aantrekkelijk omdat je dan wordt gekort op je AOW....

 Maar ondertussen worden heel veel sociale huurwoningen illegaal onderhuurd.....

Kortom: er zijn  teveel regels,teveel bureaucratie.

Ondertussen is de economische crisis nog in volle gang:

De schaarste op de woningmarkt wordt volgens mij in stand gehouden door de rijke elite: hier in Amsterdam zijn heel veel goede sociale huurwoningen afgebroken in plaats van gerenoveerd.

Daarvoor in de plaats zijn koopwoningen en vrije sectorhuurwoningen gekomen....
Het gaat dus allemaal om geld verdienen.....winst.....

Waarom kunnen er niet veel sociale huurwoningen gebouwd worden,kijk eens naar de tijdelijke studentencontainers...
Het gaat puur om winst: de prijs blijft zo hoog omdat de markt niet is verzadigd....

Ik vergelijk het met Apple laptops.
Ik vroeg aan de verkoper wat ze doen met oude modellen.
Die worden vernietigd!

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 19:46
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het is en blijft nog altijd de keuze van iemand om geen inkomen te hebben. U kunt het ook zien dat 2 personen samen gaan wonen en beide een inkomen/aow hebben. Komt er ook een ander huis vrij en zorgt weer voor iets minder krapte op de woningmarkt. 1 keer gas/water/licht, 1 keer verzekeringen, enz. De kosten van 2x1 zijn hoger dan 1x2. Dus niet vreemd dat je minder krijgt als samenwonende.

Iedereen mag van mij vrijwilligerswerk doen. En het woord zegt het al: vrijwillig. Dat gaat dus niet samen met het handje ophouden.

Geen idee of er veel illegaal wordt onderverhuurt. U hebt daar cijfers van? En hoe de problemen in Amsterdam zijn, geen idee. Ik woon buiten Amsterdam. U weet wel, dat hele grote stuk land dat ook bij Nederland hoort.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 20:05
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Het huidige systeem is erg gevaarlijk.
Je wordt gedwongen om een koopwoning te kopen.

Maar als je je baan kwijt raakt,sta je op straat.

Er moeten massaal goedkope woningen gebouwd worden.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Drie bejaarden mogen rustig gaan samenwonen, houden ze alle drie de alleenstaanden AOW.

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 21:07
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Of gewoon een huis kopen die niet te duur is. Waar je vroeger tot ver boven je stand kon lenen is het nu veiliger. Ook al zou ik mijn baan kwijt raken, de hypotheek kan ik gewoon door betalen. Ik maak mij ook geen zorgen om een nieuwe baan. En al zou het salaris wat minder zijn, dan nog valt er rond te komen.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga. U moeder zal hooguit als hulpje van die directiesecretaresse aangenomen zijn voor het eenvoudige typewerk. Het verzorgen van de post en het halen van koffie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 23:36
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Erg grappig Tijger,

Helaas was het in de jaren 60 zo,dat een vrouw ontslag kreeg bij trouwen.....

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 09:01
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een mooie tijd was dat he Amsterdammer. Daarom kon je zo makkelijk een baan vinden. Of rammelt uw verhaal nu een beetje?

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Ik ben ook in de jaren 60 getrouwd, maar niet ontslagen. En mijn moeder, getrouwd, werkte altijd al.

U sprokkelt allemaal onzin bij elkaar.

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 10:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als uw moeder op de zenuwen van uw vader werkte en huishoudgeld kreeg, is dat niet hetzelfde als een betaalde baan hoor. sorry, flauw grapje.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@neidutchio

Ik weet niet op wie u reageert, want de eerste reactie is van Juffrouw Karla, maar mocht u op mij reageren, zal ik het inderdaad maar als een flauw grapje opnemen, want ik weet niet anders dan dat mijn moeder tijdens mijn jeugd buitenshuis werkte en nog heel lang daarna. Zij heeft dan ook in haar leven, gelukkig voor haar, een goed pensioen bij elkaar gewerkt, waar ze lang, hoewel uiteindelijk hulpbehoevend, van heeft kunnen genieten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 21:56
1747 Antwoorden / 31 Vragen

In de jaren 60 was er inderdaad voldoende werk.
Er waren geen computers enzo....

Ik vind 65 een mooie leeftijd om te stoppen met werken.
Er zijn natuurlijk mensen,die vrijwillig willen doorwerken.

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 22:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Tijger, het was inderdaad uw kant op. Wat uw moeder gedaan heeft is wat iedereen zou moeten doen. Zelf werken om zo zelf te kunnen genieten van de oude dag.

@Amsterdammer, in augustus 2018 waren er 251.000 openstaande vacatures. Ook dankzij computers zijn er zat banen. En als u 65 een mooie leeftijd vindt om te werken, regel dat dan met een pensioenfonds.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

De presenteerblaadjes zijn op, waarmee u alles aangereikt zou kunnen krijgen. Dus steek zelf uw handen uit de mouwen en uw partner ook. Houd op met dat geweeklaag. En doe er zelf wat aan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 23:22
1747 Antwoorden / 31 Vragen

De presenteerblaadjes zijn helemaal niet op!

Hoeveel miljoenen zijn er door Nederland in Griekenland gepompt?

Hoeveel belastinggeld gaat er nog meer naar Brussel ?

Nu worden de Nederlandse vissers weer geboycot door Europa.......

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 09:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Want van dat geld hadden huizen gebouwd kunnen worden? Of daarvan had het geld naar de Nederlanders kunnen gaan in de vorm van een gratis oude dag voorziening?
Het is en blijft iemands eigen keuze om wel of niet te gaan werken. Net zo goed dat het iemands keuze is om via een pensioenfonds een betere oudedag voorziening bij elkaar te sparen. Vergelijk het met een uitvaartverzekering. Je kiest er zelf voor om je te verzekeren voor de waarde van de uitvaart. Doe je dat niet, zadel je de erfgenamen op met de rekening. Niet verzekerd voor glasschade? Jammer dan als je een ruit kapot maakt.

Hoeveel vissers waren er vroeger en hoeveel zijn er nu? Inderdaad, nu zijn er bijna geen meer. Maar waar zijn die andere vissers gebleven? Die zitten echt niet allemaal thuis te mokken. Net zo goed als alle ontslagen werknemers van Kijkshop, V&D, Halfords en als die andere failliete bedrijven. De meeste komen gewoon weer aan het werk. Je bent zelf verantwoordelijk voor je handelen. Dat is het voordeel van vrij zijn. Iedereen mag zijn eigen keuze's maken en wordt geacht deze keuze's ook te overzien.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 17, 2019 om 18:11
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@JUFFROUWKARLA, waar haalt u het idee vandaan dat u bij het fenomeen dat een socilae huurwoning ineens buyiten de grens van sociale huurwoningen valt u geen recht meer zou hebben op huursubsidie. Als u die mening heeft, laat u dan goed informeren en ook over de juistheid van de huurverhoging. (Het kan inderdaad dat ook bij de max. toegestane huurverhoging een woning boven de huurgrens komt maar dan blijft het recht op subsidie bestaan.)

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2019 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@juffrouw Karla

U kletst onzin.

Een huur van een sociale huurwoning kan helemaal niet met € 150 omhoog gaan. En als u huurtoeslag had en de huur ging door de jaarlijkse huurverhoging boven de grens uit, blijft u huurtoeslag ontvangen.

En als bejaarde had u de laagste huurverhoging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 12, 2019 om 11:30
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Als het een nieuwbouwwoning betreft en er moet een nieuw huurcontract komen doordat de partner ook hoofdbewoner wordt,zou het kunnen......

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2019 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog meer onzin. Die partner wordt gewoon bijgeschreven, kont helemaal geen nieuw huurcontract voor.

tenormin
door tenormin Feb 12, 2019 om 19:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gr.XXX. wat jij je allemaal in het hoofd haalt, niet te filmen. Wat nu nieuw contract? Wat nu partner die ineens hoofdbewoner zou worden. Het "zou niet kunnen" en het kan ook niet. Even wakker blijven als je antwoord.

aurora1
door aurora1 Feb 12, 2019 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hij klets altijd maar wat.

bultn
door bultn - Feb 13, 2019 om 22:06
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ach u bent al wat ouder, nog even en uw partner is ook aow gerechtigd.
Leuk is het niet en voelt erg oneerlijk aan inderdaad, hoe kwam ze dan rond voor u er bij in kwam wonen? Heeft ze een eigen inkomen? Zo ja dan is het heel logisch dat u gekort bent.

Zo niet, ik ben 31 en zit in de bijstand en dit is juist de reden dat ik geen man hoef.
Hii werken voor zn geld zeker en ik heb ineens geen eigen inkomen (bijstand) meer als ik bij iemand intrek waardoor hij al mijn zooi ook nog eens kan betalen zeker, geen vent die daar op zit te wachten.
Dus waarom zou ik dan ook op zoek gaan naar een kerel?
Pas zodra de gemeente zegt zoek een kerel en maak er wat van en trek er bij in en je krijgt elke maand 250 van ons dan pas zou ik t overwegen :) dus dit probleem komt bij elke leeftijd wel voor.
En ja die 250 is al heel wat minderen dan wat ik ontvang aan bijstand en subsidies, plus ik houd niet onnodig een huis bezet :)

Cookies
door Cookies Feb 13, 2019 om 22:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet ook niet op zoek naar een kerel, maar naar een baan! 31 jaar en dan is het enige wat je kunt bedenken een vent? Je had 100 jaar geleden moeten leven.

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2019 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bultn

Ja en maar trekken van anderen. En dan vast ook nog klagen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 14, 2019 om 00:28
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Bultn,

Laat je niet gek maken door de negatieve forumleden!
De meeste zijn babyboomers of ouder en hebben makkelijk praten : zij zijn opgegroeid in een andere tijd.

Er is heel veel "schijnwerkloosheid": machines nemen het werk over:
Als voorbeeld; vroeger had je 3 vuinismannen nodig (1 rijder,2 laders),nu nog maar 1 bestuurder door de vuilcontainer.

Als je kijkt naar het nieuws, dan gaat het niet goed met de economie : grootste inflatie ooit, Intertoys failliet, KLM verkwanseld aan de Fransen.

Nog een tip: zoek een rijke vent.....

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2019 om 12:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verschrikkelijk, wát een beroerde mentaliteit, alsmaar de hand ophouden en niet willen werken. Misbruik maken van de belastingbetalers die werken en hun best doen om zelf de broek op te houden. Bah. En dat zielig doen, niet te geloven. @ga, weet u eigenlijk wel wat baby boomers zijn en in welke tijd, hoe die eruit zag? Bijv. geen minimumloon, AOW, geen bijstandswet, geen ziekenfonds voor de armlastige groenteboer, bakker etc. om de hoek, niet de mentaliteit om de hand op te houden, zesdaagse werkweek, zesdaagse schoolweek etc. etc.?

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2019 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga
Maar Bultn kan met de bijstand wel een hele dure telefoon aanschaffen. En maar teren op andermans zak.

bultn
door bultn Feb 15, 2019 om 09:33
54 Antwoorden / 9 Vragen

Dankje wel @geboren amsterdammer.
Ze denken inderdaad nog als in de oude tijden.
Over mij: heb laatst het huis stofgezogen en gedweild, ben 2 dagen 'op' geweest, mn rug doet dan 2 dagen pijn.
En mensen hier maar oordelen.
Ik ben niet mentaal en fysiek nagekeken door het wahjong, maar alleen kwa intelligentie en daar is niks mis mee, echter door mijn asperger kan ik niet meekomen met een opleiding, ik raak chaotisch en daardoor gefrustreerd. Daarbij heb ik ook nog fysieke mankementen.

Ik heb 1 jaar lang 4 dagen full time, 8 tot 4, bezig geweest voor de gemeente.
Ik werd depressief en kostte alleen maar meer geld.
Oh ps. Bijstand per maand: 700
Kinderopvang per maand: 1100.
Hahahahhaa en jullie belasting betalers maar betalen voor mijn gratis werk voor de gemeente, want het kdv kostte mij geen drol hahahahahha.
Sarcastisch lachje ja.
Nu doe ik 2 dagen vrijwilligerswerk en ik doe het geweldig.
Maar goed, nu vallen de meesten mij aan, enkel een idee hoeveel jongeren werkloos zijn? Dat zijn er heel wat.
Ook met de flexcontracten en uitzendbureaus gaan de meesten ongeinterreseerd naar het werk, want geen binding of opbouwen van sociale zekerheid.
Plus daarbij waar de meeste jongeren een demotiverend probleem mee hebben is dat van het belastinggeld waar zij voor staan te werken het land niet mee wordt opgebouwd, maar dat het wordt gebruikt om hordes niet westerse buitenlanders hier te huisvesten in dit land, met gratis voorrang op huis en boedel.
En de bodemloze put dat EU heet en ook nog eens de miljarden aan ontwikkelings hulp.
Terwijl alles in dit land van ons maar duurder en duurder is en wordt!

En jullie babyboomers hebben alleen maar de zorgen over hoeveel jullie huis straks misschien waars is en dat het niet een paar duizend Minder is geworden. Oh ja en aow gekort bij inwonen partner terwijl je ook nog pensioen hebt..

En maar neerkijken op de jeugd dat ook daadwerkelijk waardeloos is omdat niks meer nuttig aanvoelt om te doen en belastinggeld verkeerd besteed wordt.

Weet je wat wel nuttig aanvoelt?
Mijn 9 uur vrijwilligerswerk in een verzorgingstehuis om ouderen te voorzien van koffie/koek en warm eten in het restaurant.
Doet me meer goed dan een flexcontract met een uitzendbureau voor een werkgever/bedrijf dat verder totaal niet in mij geinterreseerd is.

Ps, Ik wil graag werken onder contract maar fysiek werk als bv schoonmaak wordt het niet, en mentaal kan ik niet meer dan 20 uur aan.

Die mobiel van 400?
Ik eet 2 dagen in de week alleen maar brood. Ik rook niet, ik drink niet, ik ga niet op stap, ik ga niet uit eten, mijn hobby is een free to play game league of legends. En het andere spel dat ik speel heeft me een tientje gekost.

Mijn dochter krijgt niks te min.

Jullie konden zo goed oordelen...
Nu jullie weer :)

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 10:00
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus een betaalde baan kunt u niet, maar vrijwilligerswerk wel? En jongeren gedemotiveert om te gaan flexwerken? Met de juiste instelling is er gewoon kans op een vaste baan hoor.
Ik rook ook niet, ik drink niet, ga weinig tot nooit uit en we doen wekelijks boodschappen voor 4 personen voor €65,-. Maar nooit zou ik er over willen denken om een dure telefoon te kopen. Alleen maar status. Voor minder dan €100,- heb je al leuke smartphones die hetzelfde kunnen als de duurdere.

Blijft u maar lekker het handje ophouden en denken dat u niets kan. U bent nergens op afgekeurd en leeft op onze kosten. Alleen het idee al dat er mensen zijn die dit bewust zouden willen. U kunt gewoon werken, dat doet u immers al. En er is meer dan schoonmaken alleen.

bultn
door bultn Feb 15, 2019 om 10:36
54 Antwoorden / 9 Vragen

Omdat ten eerste ik op mn vrijwilligerswerk verschijn tussen tien voor 9 en half 10.
Het lukt me niet ergens optijd te komen want ik vergeet de tijd, asperger trekje. Dus dat is al zo geregeld.
Ik krijg in de vakanties vrij.
Plus het werk bestaat alleen uit wandelen zonder speciale handelingen en niet zwaar hoeven tillen.
Zoals ik al zei ik ben niet mentaal gechecked en ook niet fysiek.
Mn telefoon is niet status dan had ik wel een apple, maar heb immers een htc. Ik wil gewoon mn ding kunnen doen op mn mobiel, dat is alles.
Jullie vallen mij nu wel aan, maar ken ook 2 mensen die zeggen wasberen uit de putdeksels te zien komen terwijl ze niet gek zijn maar wel wahjong kregen daardoor :')

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 10:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Excuses zoeken is makkelijk, oplossingen vinden niet. Ik heb geen asperger en vergeet ook wel eens de tijd. Gelukkig hebben ze daar wekkers voor uitgevonden. Zelfs mijn goedkope telefoon heeft een wekkerfunctie.
Ook uw gedachte dat er alleen maar schoonmaarkwerk is, is een excuus. Als u inderdaad een stempel hebt zijn er mogelijkheden zat om begeleid aan het werk te komen. Ik noem even een zijstraat, een medewerker van een postkamer. Mag ook lopen en hoeft fysiek niet zwaar te tillen.
U wordt niet aangevallen, u wordt aangesproken op uw eigen gedrag.

Even als vergelijk, ik ben een beginnende 40er. 4 jaar geleden een bedrijfsongeluk gehad waardoor ik nu nog steeds met krukken loop. Tillen gaat niet, lopen gaan lastig. Nu na 4 jaar heb ik een tens die dmv elektroden stroom op mijn zenuwen zet. Het enige moment dat ik niet gewerkt heb is toen ik in het gips zat en niet mocht werken. Daarna begonnen met zittend werk op kantoor en nu weer in de buitendienst in een aangepast auto. Tillen gaat niet, dus heb ik een opklapbaar steekwagentje gekocht. Nooit heb ik er aan gedacht om thuis te gaan zitten om mijn handje op te houden. Nooit heb ik ook maar iets verzonnen om ergens financieel beter uit te komen.

U geeft aan nooit gekeurd te zijn. Dus afgekeurd bent u ook niet. Wees blij dat er een vangnet is als een bijstand. Maar die vangnet is niet bedoeld om jarenlang gebruik van te gaan maken. Of komt er over x jaar een topic van u dat u niet meer rond kan komen en dat uw oude dag zo karig is?

tenormin
door tenormin Feb 15, 2019 om 11:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Pittig én relevant betoog @neodutchio. Klasse hoe je met e.e.a. omgaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 11:49
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ik ben geschrokken van je verhaal  Neodutchio......

Ieder persoon heeft wel wat meegemaakt, maar laten we elkaar niet meteen "afzeiken".

Mijn ervaring is,dat het vinden van een goede baan vaak geluk is.
(Net als de liefde trouwens).

Ik was 18 toen ik van school kwam met een HAVO diploma.
Ik kwam er al snel achter,dat mijn opleiding niet genoeg was,want overal waar ik solliciteerde,werd ik niet aangenomen.....
"Geen ervaring " werd gezegd,tja als niemand me aannam....

Uit frustratie ben ik vervroegd in militaire dienst gegaan, als een van de laatste dienstplichtigen in 1993.
Hier heb ik mijn rijbewijs gehaald.
Maar ook heb ik met die chroom 6 verf gewerkt......

Toen ik eruit kwam in 1994 weer hetzelfde liedje: werd nergens aangenomen.
Na 5 jaar eindelijk een Melkertbaan: Stadswacht.

Deze Melkertbaan werd door de regering wegbezuinigd na 20 jaar......

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 12:11
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zeik niemand af, ik laat enkel zien dat excuses zoeken geen reden is om niet te werken. Iemand die niet kan werken maar wel vrijwilligerswerk kan doen is natuurlijk vreemd.
Ik heb ‘slechts’ mbo gedaan en was klaar op mijn 19de. Hbo lukte niet vanwege dyslectie en ben gaan werken. Begonnen achter de kassa. Doorgegroeid, paar keer overgestapt en altijd vooruit blijven kijken. Toen ik overgestapt was naar een winkelketen die ondertussen ook failliet is, zag ik al vrij snel de bui al hangen. Mijn contract heb ik daar niet uitgediend. Ik werd voor gek verklaard door mijn collegae. Meerdere oud collegae heb ik later weer aangenomen bij mijn nieuwe werkgever. Nooit heb ik veel moeite hoeven te doen om aan het werk te blijven. Slechts 6 maanden heb ik thuis gezeten. Dit na zinloos geweld. En wat was het makkelijk, ik hoefde niets van het uwv en allerlei letselschade advocaten vielen mij lastig omdat ik flink wat geld van de dader kon vangen.
Bij een bijeenkomst van het uwv keek ik om mij heen en zag wie er nog allemaal zonder werk zaten. Met alle respect, maar voor vele was werkloos zijn een vaste baan. Ik heb het roer omgegooid en binnen 3 maanden was ik al in gesprek met  mijn huidige werkgever.
Waarom kan de ene het wel, en een ander niet?

bultn
door bultn Feb 16, 2019 om 20:47
54 Antwoorden / 9 Vragen

Tijd gaat bij mij alsof mensen in mijn beleving 'teleporteren'.
Dan is er meer tijd verstreken dan ik kon waarnemen..
Staan ze ineens naast me en zeg ik '2 seconden geleden stond je daar nog'.
Dan kijkt men me vreemd aan en zegt dat er al een minuut verstreken is.
Het zal ook allemaal wel.
Weet wel dat ik mentaal en fysiek uitgeput raak, en mijn slaap niet voldoende is om te regenereren vanwege fymbromialgie en asperger, dus de diepe slaap haal ik niet. Dus ik rust nooit volledig uit. Geluid, licht, bewegingen, het maakt me moe.
En slapen is niet voldoende want immers geen diepe slaap.
Ik heb periodes gehad met 3 dagen vrijwilligerswerk per week dat ik tegelijk met mijn dochter elke dag 7uur a half 8 op bed lag, dag in dag uit. Weekends om 10. Plus smiddags nog dutjes.
Zo wil ik niet meer leven, als ik niet om mijn lage energie level denk dan val ik weer terug.
Vakantie met familie? Ik ga elke dag even liggen want ik houd het niet vol!
Ik ben even een paar uurtjes met iemand weg? Daarna ben ik op en moet ik even liggen..
Visite zie ik soms liever gaan dan komen.
Ik ben veel alleen, op mn dochter na, omdat het allemaal te veel energie kost.
Zou ik gaan werken en ik raak op een laag energie niveau, en het werk schema blijft onveranderd dan raak ik WEER depressief omdat de moeheid alles overheersend is! En ik dan in feite geen leven meer heb buiten werken en slapen om. Been there done that.
Ik vind dit erg jammer. Ik had ook graag anders gewild. Maar als ik eens wat leuks doe voor mezelf heb ik hier dagen en dagen last van.
Maar gelukkig met hoe mijn leven er nu uit ziet kan ik soms nog wel eens wat leuks doen.
Ik ben ook erg ziek geweest, tegen de dood aan, nooit goed hersteld.
Dit is mn laatste bericht, geen zin meer om mezelf te verdedigen, ik had het ook graag anders gezien :)

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 20:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Zou u gaan werken? Maar u werkt toch al? U geeft u al een tweede aandoening aan, maar nog steeds bent u niet gekeurd, dus ook niet afgekeurd.

Als, als, als. Als uw tante een piemel had, dan was het uw oom geweest. Mensen met een beperking kan aangepast werk voor gevonden worden. De tijd dat iemand hele dagen thuis zit terwijl er wel gewerkt kan worden ligt al jaren achter ons. U geeft aan dat u kunt werken, en vervolgens wilt u geen betaald werk. Want als....

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bultn

En is er geen pa van uw kind?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 23:32
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ik geef Bultn gelijk!

Toen ik werd ontslagen als Stadswacht kwam ik terecht bij de Sociale Werkvoorziening.
Hier werden wij behandeld als slaven.....

Ik moest  (met mijn HAVO diploma! ) verplicht in een plantenkwekerij werken,waar gif werd gespoten terwijl we tussen de planten stonden!

Je ziet dit ook in Tilburg, waar mensen werden gedwongen te werken met het giftige chroom 6 verf.....

DIT IS MODERNE SLAVERNIJ !

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 00:16
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ik doe dit werk met alle liefde.
Ik kies voor mijn geluk. Ook al is het verplicht.
En jullie klinken serieus allemaal erg verzuurd en verbitterd.
Ik denk dat jullie beter eerst bij jullie zelf te raden moeten gaan ipv zo op mij te lopen fitten.
Als jij/jullie een betaald baantje voor me kan vinden in de buurt wat ik kan doen, laat het me maar weten.
Ik heb de gemeente gevraagd om een keuring. Maar ze vinden het wel best zo want ik ben door de gemeente zelf uit de sociale werkplaats gehaald, waar ik 4 dagen full time werkte, omdat ze zagen dat het niet goed ging, dus ze hebben het een en ander wel door en hebben me van de sollicitatie verplichting gehaald.
Ik ben er van overtuigd dat er heel wat meer mis is met jullie dan met mij want je zo druk lopen maken om een onbekend persoon is niet erg gezond denk ik dan maar.
Ik ken mijn situatie beter dan jullie en maak me dan ook niet druk om jullie feedback.

ja
door januitgroningen Feb 17, 2019 om 08:45
53 Antwoorden / 2 Vragen

Je vraagt je af, waar die reaguurders hun geld mee verdienen. Altijd dezelfde personen die zeer accuraat altijd maar weer denken de wijsheid in pacht hebben. Een lastige combinatie mocht je ook nog volop in het leven staan met een baan.

En zo goed gaat het écht niet met onze economie. De crisis- en herstelwet is nog steeds gaande. En krabbelt alsmaar verder achteruit. De brexit en de handelsoorlogen (VS versus China) zijn een mooie bijkomstigheid (lees leugens) om het afbouwprogramma van de ECB te maskeren.

panter22
door panter22 Feb 17, 2019 om 08:57
6599 Antwoorden / Vragen

@Bultin,
Het heeft geen nut om hier je hele verhaal te vertellen, of je moet je er zelf beter bij voelen.
Het is vervelend dat je een slechte gezondheid hebt en daardoor niet kunt werken en een behoorlijke boterham kunt verdienen. Was je gezond geweest, dan had je leven er heel anders uitgezien. Nu ben je aangewezen op een uitkering. Zelfs als je gekeurd zou worden en officieel niet meer zou kunnen werken en kom je niet uit de bijstand.
Gelukkig heb je vrijwilligerswerk waar je voldoening in vindt.
Dat is nu precies wat de Participatiewet beoogt. Werken naar vermogen, betaald of vrijwillig.
Wat er dan nog door gezonde mensen met een goede baan of een goed pensioen jou te verwijten valt, begrijp ik niet. De rest van je leven in armoede doorbrengen, geen geld genoeg om gezonde eco producten te kopen en het moeten doen met afdankertjes van anderen, alleen omdat je door ziekte niet betaald kunt werken?
En heb je dan eens een keer zoveel gespaard dat je een behoorlijke mobiel kunt kopen, dan jou dat ook nog misgunnen?

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 09:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@Panter, u slaat de spijker op zijn kop. Participatiewet. Bultin is niet gekeurd, dus een arbeidshandicap is niet aangetoond. Zij valt dus niet onder het kopje werken met arbeidsbeperking. Ze sprak over een geestelijke toets van het Wahjong. Ook dat klopt niet. De wahjong is voor mensen die voor hun 18de een ziekte of handicap hebben gekregen waardoor ze niet kunnen werken. Hier is ook niets aangetoond, dus daar valt ze ook niet onder. Daarbij gaat zij uit van extreme. 4 dagen werken bij de gemeente lukte niet, dus kan er niet gewerkt worden. Ook dat is niet de insteek van de participatiewet. Je werkt naar wat je kan.
Als je inderdaad een arbeidsbeperking hebt kan je begeleid aan het werk. Kan gewoon bij een baas, maar ook in een beschutte omgeving. Alles naar het kennen en kunnen van de persoon.
Maar het gekke is, Bultin kan werken. Dat doet ze immers ook. Waarom kan je wel vrijwilligerswerk doen buiten de systemen om en zou je geen begeleid werk kunnen doen? Waarom zou je niet een gedeelte voor je eigen inkomen kunnen zorgen?

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 10:09
54 Antwoorden / 9 Vragen

Jan uit groningen en panter. Dank jullie wel. Het heeft inderdaad geen nut er tegen in te gaan. Begrepen wordt het toch niet en waarschijnlijk hebben hun er meer problemen mee dan ik.
En vanwege mijn gebrek aan problemen is het een 'beroerde mentaliteit'.
Ik neem het leven zoals het is en niet zoals het zou moeten zijn. dat is stap 1 naar een gelukkig leven ondanks moeilijkheden.
Vandaar misschien mijn gebrek aan mentaliteit.

En @neo, de gemeente wil me niet eens keuren, ik heb vaak genoeg gesprekken gehad met zorg/wijk team, zij hebben me er bovenop moeten helpen na het fiasco sociale werkplaats.
misschien dat het je gerust steld, mijn vrijwilligerswerk is niet koffie drinken met de oudjes, maar oa zorgen dat ze op tijd in het restaurant zitten en hun eten krijgen en daarna de bediening. Iets waar absoluut mensen voor nodig zijn en dus ook nuttig werk is, of wou jij dat komen doen in je pauze van 12 tot half 2?
Verdomd handig heh, die werklozen :3

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 10:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U hoort mij niet zeggen dat het niet nuttig is wat u doet. Het verbaasd mij enkel dat u aangeeft niet samen te willen wonen omdat dat financieel niet aantrekkelijk is en dat u in de bijstand wil blijven omdat een betaalde baan niet mogelijk is. En dat terwijl u wel vrijwilligerswerk kan doen. Had u een vegoeding gekregen voor dit werk, was u er dan mee doorgegaan?
Mijn standpunt is dat de overheid uw vrijwilligerswerk niet hoeft te betalen. Vrijwillig werken is een keuze.
Daarbij bevreemd het mij dat u zonder medische indicatie vrijgestelt bent van alle taken. Er komen teveel vragen in uw verhaal steeds.

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 10:54
54 Antwoorden / 9 Vragen

Vrijwillig werken in de bijstand is absoluut geen keuze.
En natuurlijk was ik doorgegaan als er een vergoeding was.
Ik heb zeker medische indicatie, er is 2x asperger bij mij vastgesteld. De iq/psychische test dat ik van de gemeente kreeg paar jaar geleden, kostte 2000 euro exlusief btw trouwens. en door het ggz toen ik jong was.
De fybromialgie is vastgesteld door een reumatoloog.

Als ik bij een kerel intrek zonder eigen inkomen.. Naast dat, nu alles tegenwoordig om geld gaat, welke kerel zou dat nou willen.

Maar stel heh ik krijg een kerel..
voor mijn kind en eventueel zijn kinderen zorgen en voor hem zorgen omdat Ik het huishouden overneem, dan kan ik er ook niet meer bij hebben want dat gaat me fysiek en mentaal anders opbreken. Stofzuigen/dweilen? Rugpijn voor 1 a 2 dagen. Kinderen/man? Geluid, bewegingen, licht en concentreren op bv een gesprek vergt veel energie van me. Dus dan zit ik waarschijnlijk al tegen het maximum van mijn kunnen aan. Maar wil ook nog wat overhouden om bijvoorbeeld naar het park te gaan of het bos of straks weer zwemmen in het meer. En als ik dan nog er bij moet werken worden die simpele dingen van me af genomen omdat ik daar geen energie voor heb.

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 11:27
54 Antwoorden / 9 Vragen

Laat ik 1 ding duidelijk maken dat het niet de fysieke ongemakken zijn dat het moeilijk maakt om te gaan werken. Maar de mentale.
En dat wordt volledig genegeerd.
De fysieke problematiek, zoals neo zegt, valt gepast werk voor te vinden :)
En voor die mentale gerustheid, laat me lekker doen wat ik doe.
Want 1 ding, ik heb eens een anderhalvemaand thuis gezeten en ik werd gillend gek, want ik houd er van bezig te zijn. Maar ik haat het elke dag moe te zijn.
Om dit te accepteren heeft me 2 jaar gekost.

Ps wou je ook nog weten dat ik hypermobiliteit heb in mn armen, handen, vingers? Waardoor ik daar dus erg zwak ben. reumatoloog/fysiotherapeut.
Een erg laag hardslag heb? Huisarts
Mijn rug erg zwak is en daarom zo snel pijn heb in de rug? fysiotherapeut.
Ik snel duizelig ben, zwart voor de ogen zie, als ik iets te snel omkijk of uit een lift stap omdat mijn trommelvliezen wat te ver naar binnen zitten en er druk op zit? Huisarts.
Oh mn melkkiezen die ik nog bezit ook van belang misschien? Tandarts.

Iedereen maar lopen zeiken en zeuren hier over een mobiel van 400.
En omdat ik geen kerel wil vanwege financien, omdat ik, mocht ik een kerel treffen, ik ook energie wil overhouden voor leuke dingen als bos,park,meer en dus niet kan werken.
Maar ik zie wel welke reaguurders positiever in het leven staan en welke negatief.
Want natuurlijk had ik graag in goede gezondheid willen leven.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2019 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, maar een kindje maken kostte blijkbaar niet veel inspanning. Houd toch op met die zielige verhalen.

ja
door januitgroningen Feb 17, 2019 om 18:28
53 Antwoorden / 2 Vragen

Laat je niet kisten BULTN. In Groningen zijn er zelfs gemiddeld 2 zelfmoorden per week, omdat 'ze' volgens de anonieme reageerders 'genieten' van een uitkering! Sinds de basis voor velen onderuit is geschofffeld, ook op het gebied van sociale huisvesting, is het bestaan voor velen alsmaar harder geworden.

Dit met alle gevolgen van dien. Niet iedereen kan daarmee dealen.

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 18:28
54 Antwoorden / 9 Vragen

Toen was ik nog niet ziek :')
Toen werkte ik ook nog 'gewoon' in een 3 ploegendienst 36 uur in de week :')
Jullie zijn verbitterd, niet ik.

bultn
door bultn Feb 17, 2019 om 18:36
54 Antwoorden / 9 Vragen

Jan uit groningen, zoveel? Dat is al erg genoeg..
Ja vooral huisvesting is erg moeizaam,
Deze zure reaguurders komen uit een tijd toen er volop woningen waren en vergeleken met nu spotgoedkoop waren.
Ik laat me zeker niet kisten, ik houd van mezelf en ik voel me erg gelukkig.
En hoe deze zelfde zure reaguurders ook op anderen reageren, ze zijn een allesoverheersend gezwel binnen dit forum. Maar de moderators weten dat zonder hen dit forum zo goed als dood is dus worden ze gedoogd.
En zoals ik net zei, 6 jaar geleden voor ik 'zielig' werd werkte ik in een 3 ploegendienst 36 uur per week. En nu zit ik 4 jaar in de bijstand.

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 21:59
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dus op het moment dat iemand kritisch is en verhalen leest die niet kunnen stroken met de werkelijkheid is dat een alles overherend gezwel?

bultn
door bultn Feb 18, 2019 om 13:15
54 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb het over non antwoordende feedback in andere topics.
Ook al is de vraag 'gek' zoals je een auto mag aanpassen als je die wint.
Ipv andere reacties kanner gewoon objectief geantwoord worden ipv al dat bagger wat er nu staat.
Maar goed nu geen reacties meer heh nu ik zei dat ik ervoor altijd gewerkt heb :)

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2019 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Edit redactie - graag fatsoenlijk houden

bi
door bigale50 - Feb 15, 2019 om 13:49
25 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, Chirpy, ik kan je niet van het tegendeel overtuigen. Ik zit in de zelfde situatie ( geboren 1950 ) en ik vind het van de gekke! Mijn broer ( 1949 ), kreeg nog wel de 70% ondanks, dat hij getrouwd was. En..., het wordt nog gekker, omdat ik minder AOW krijg, krijg ik ook minder ABP pensioen. ABP verklaart, omdat ik minder AOW krijg, krijg ik ook minder pensioen, want ABP en SVB hebben een franchise samenwerking???? Nu jij!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 19:49
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Bigale,

Jij bent inderdaad door je geboortedatum "genaaid " door de overheid.....

Mijn oud-collega is van hetzelfde geboortejaar en zit in dezelfde shit.....

Zijn vrouw is pas 60 en heeft geen inkomen.....

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2019 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gast zijn vrouw aan de slag hè.

Cookies
door Cookies Feb 15, 2019 om 20:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@GA Zeker ook zwak, ziek en misselijk dat ze niet kan werken?

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 21:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Of doet ze ook vrijwilligerswerk en hoopt dat anderen haar geld sponseren?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 22:29
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Het lijkt grappig om over dit serieuze onderwerp grappen te maken totdat je er zelf mee te maken krijgt.

Als je kijkt naar programma's zoals "De Deurwaarders ": dan besef je in wat voor problemen Nederland zit.....

Mensen moeten beseffen, dat we afhankelijk van elkaar zijn.
Je kunt wel je ogen hiervoor sluiten, maar het gaat je ooit persoonlijk raken.

Ik merk,dat de prijzen van producten steeds duurder worden........

ne
door neodutchio Feb 15, 2019 om 23:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Heel veel artikelen (bv aardappelen en koffie) zijn weersafhankelijk. Met die droogte van vorig jaar zijn er minder aardappelen en zal de friet duurder worden. Is de oogst goed, dan gaan de prijzen weer omlaag. Dat met name de supermarkten duurder zijn geworden is omdat het veel te goedkoop was. Tijdens de crisisjaren is er zo op marge ingeleverd dat het niet gezond meer was. Dat wordt nu gecompenseert.
Verzekeringen zijn ook flink duurder geworden. Het bleek namelijk dat er al jarenlang meer uitgekeerd werd aan schades dan dat er aan premie binnen kwam. Geen idee of u dat kan, meer uitgeven dan dat er binnen komt, maar de meeste kunnen dat niet.

Boodschappen doen wordt dus creatiever. U woont in Amsterdam, daar zijn ongetwijfeld alle merken supermarkten aanwezig. Neem overal de acties mee en je bespaard flink.

Tja, 'De Deurwaarders". Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen van mensen die van alles naar niets gaan, maar dat is niet representatief. Wat wel mooi naar voren komt is de hulp bij de echt zware gevallen. 3 tot 4 jaar in de WSNP en je bent schuldenvrij. Nadeel is wel dat andere klanten van de schuldeisers het verschil moeten bijpassen. Vaak is het dat mensen te laat aan de bel trekken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 15, 2019 om 23:46
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Jij bent goed met cijfers : Hoeveel mensen in Nederland hebben problematische schulden?

Wat is de oorzaak?

Komt het door het neoliberalisme?

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 09:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Niet iedereen in Nederland krijgt dezelfde kansen. En het maakt ook niet zo veel uit wat je met die kansen doet. Ik heb weinig te klagen en woon in een mooi huis. Tijdens de verhuizing heb ik een paar maanden in een woonwagen gewoond. Daar was ik net zo gelukkig. De woonwagen was de helft van mijn hypotheek. Goedkoper kan je niet wonen.
Mensen moeten keuze's maken en kiezen vaak de verkeerde. Ik reed prive is een klein auto'tje. Elk jaar kreeg deze een grote beurt en APK, kosten €250,-. Ik werd voor gek verklaard. Deze auto heb ik uiteindelijk goed kunnen doorverkopen omdat deze goed onderhouden is en geen problemen heeft gehad. Had ik bezuinigd op de kosten, dan was die auto er echt wel eerder mee gestopt.
Ik ben uitgebreid verzekerd, met extra dekking voor bv fysio. Dat kost mij per maand een paar euro exra. Dat geld is al lang weer terug verdiend op de zorgkosten die ik gemaakt heb. Maak je de keuze om niet bij te verzekeren kom je onderaan de streep duurder uit.

Je moet leven naar het inkomen dat je hebt. Ik kijk ook naar 'De Deurwaarders', 'Uitstel van executie' en 'droomhuis voor een prikkie'. Ja, er zijn schijnende gevallen in Nederland. En ja, ook van dichtbij heb ik mensen mee gemaakt die in de schulden zitten, maar is dat veelal de schuld van anderen? Ondernemers die als een VOF ingeschreven staan en geen verzekering hebben. Oftewel wel de voordelen op belasting willen hebben, maar niet kunnen accepteren dat ze bij ziekte niets betaald krijgen en vervolgens hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dat is een risico dat je zelf bewust neemt. Een huis kopen in een dure tijd terwijl je geen vast contract hebt en een enorm gat in je hand, ook weer een eigen keuze. Extra lenen omdat een kleine auto geen gezicht is voor je deur, eigen keuze. Brood gaan eten om een telefoon van 400 euro te kunnen kopen, eigen keuze. Laat je de telefoon vallen is die net zo goed kapot en eet je nog steeds brood. Wel een auto willen rijden, maar de boete's niet kunnen betalen.
Niet iedereen vraagt er om om in een bepaalde situatie terecht te komen. Wat je wel in de hand hebt is hoe je er mee om gaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 22:07
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Toch zijn er veel verleidingen, soms gecreëerd door de overheid.

Een voorbeeld is de studiefinanciering.
Hiermee komen veel studenten in de schulden.

Ik had graag verder willen studeren, maar was bang voor een studieschuld.

Dus soms is het leven een grote gok.....

Dat de overheid getrouwde stellen gaat korten op AOW vind ik onmenselijk.
Met een basisinkomen kan dit voorkomen worden.
Misschien kan het betaald worden met een "robotbelasting "?

ne
door neodutchio Feb 16, 2019 om 23:02
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er oneerlijk aan? Zoals al uitgelegd zijn de kosten van een samenwonend stel lager dan bij apart wonende.
Uw plaat blijft hangen. Iemand die niet wil werken heeft ook geen recht op een basisinkomen. Niet werken is gewoon geen inkomen. Dat er een vangnet is wil niet zeggen dat mensen dit als inkomen kunnen gaan zien.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2019 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

Wat een gezwets nou weer over studiefinanciering. Toen u van school kwam, kon u nog steeds met studiefinanciering studeren.

U zoekt overal smoesjes voor uw eigen lamlendigheid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 16, 2019 om 23:37
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn broer gingen verder studeren,maar heeft zijn studie niet afgemaakt....

Zijn schuld bij DUO was 100 000 euro......

Ik ben wel benieuwd naar jouw opleiding Tijger?

Ik proef minachting in jouw antwoorden naar de zwakkeren in onze samenleving.

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 10:27
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Onder het oude systeem was er een gemiddelde studieschuld van €15.000. Onder het nieuwe systeem gemiddeld €24.000.
Geen idee wat voor studie uw broer gedaan heeft, maar een co-assistent heeft een schuld van zo'n €50.000. Hoe kan je dan uitkomen op een schuld van een ton die ook nog eens in 15 jaar terug betaald moest worden.
Hoe dik is uw duim? Overigens bestaat het DUO pas sinds 2010. Uw broer is een nakomertje?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 17, 2019 om 11:12
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn broer is van 1970...

Het klopt, dat de studiefinanciering nu geregeld wordt door DUO.

Heel veel studenten lenen te veel......

Waarom is studeren niet gratis zoals in Finland?

Als ik het over kon doen ,zou ik het gymnasium hebben gedaan.
Ik kwam er te laat achter,dat ik een talenknobbel heb......

Carpe diem!

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 18:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe kom je aan een studieschuld van zo'n groot bedrag?

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2019 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal uw broer wel flink geleend en gefeest hebben.

En u kunt altijd nog een schoolopleiding volgen.

Ik heb geen minachting voor zwakkeren in de samenleving, maar wel een minachting voor figuren die altijd naar anderen wijzen die het zogenaamd beter zouden hebben dan zij. En die zelf te beroerd zijn om iets aan te pakken.

ja
door januitgroningen Feb 17, 2019 om 18:43
53 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn dus RECHTSE HONDEN op een VARA forum. BIZAR!

Heel veel kinderen uit armoedegezinnen kunnen niet meer studeren als referentiekader door het leenstelsel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 17, 2019 om 20:57
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Jan,

Je ziet het heel goed,maar pas op je woordgebruik.
Ik heb al 2 waarschuwingen aan mijn broek op dit forum....

Het DUO heette vroeger "Informatie Beheer Groep"(IBG).

Mijn broer heeft inderdaad teveel geleend en de DUO incasseert dit.

Ik heb het nooit aangedurfd om te lenen voor mijn studie.

Ik hoop,dat het leersysteem verandert naar het systeem in Finland.

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 22:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dan hoop ik eerst dat de mentaliteit zal verandere in Nederland. Als Jan en alleman de studiebanken bezet gaan houden omdat het toch gratis is zal de kwaliteit ernstig omlaag gaan.
Om te voorkomen dat het leenstelsel voor minderbedeelde onwerkbaar wordt is de terugbetaaltermijn opgerekt. Dus iemand met een goede studie en later een leuke baan heeft langer de tijd om zijn schuld terug te betalen. Je mag er zelfs 35 jaar over doen. Zoals gemeld is onder de nieuwe regeling er een gemiddelde schuld van €24.000. Oftewel, er moet € 57,- per maand afgelost worden. En daar hoef je pas na het tweede jaar na afronding van de studie mee beginnen. Zal je veel moeten lenen en je zou op een schuld van €50.000 uitkomen, dan moet je €119,- per maand aflossen. Ik ken mensen met een duurder mobiel abonnement.

Dus dat mensen uit armoede gezinnen niet zouden kunnen studeren....

ja
door januitgroningen Feb 17, 2019 om 23:59
53 Antwoorden / 2 Vragen

En ik ken ook mensen, die deze ordinaire bezuinigingen (alsook de bezuinigingen op de verzorgingstehuizen) overhevelen naar het buitenland, als korting op de dividendbelasting.

De aanhang van Rutte en de zijnen is dus sterk vertegenwoordigd op een VARA forum. Wat een ergernis moet het voor jullie zijn, om wekelijks de KASSA uitzending te ervaren!

panter22
door panter22 Feb 18, 2019 om 14:04
6599 Antwoorden / Vragen

@Neodutchio, je vergeet gemakshalve dat de student die onderhouden wordt door zijn ouders, de belastingbetaler meebetaalt, dmv belastingaftrek. Voordeel voor student en ouders.Geen studieschuld en nog geld toe ook.
Een student van arme ouders heeft dat voordeel niet. Ook zijn ouders niet.En 35 jaar lang elke maand €57 moeten betalen omdat dan pas je studieschuld tot de laatste cent afbetaald is,dat is rechtvaardig?
En studenten studeren niet als het gratis is? Hoe kom je daar nu bij.

bi
door bigale50 Feb 22, 2019 om 13:28
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ach, als je in de geboortegolf zit zoals ik ( 1950 ), krijg je allerlei "verrassingen" voor je kiezen, toen ik ging werken als wiskundeleraar, gold nog de inverdienregeling, d.w.z. ieder jaar, dat je in je studierichting ( wiskunde ) ging werken, ging er 10% van je schuld af. Na 4 jaar werd deze regeling afgeschaft en moest ik alsnog de hele hap terugbetalen. Dat mag in Nederland zomaar.

ro
door ron503 - Feb 17, 2019 om 10:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De vrouw kan als er geen sprake is van een samenlevingscontract o.i.d. gezien worden als kostganger/kamer huurster en heeft dan recht op een bijstandsuitkering waarbij de voordeursregeling van toepassing is. Uw AOW wordt voor een deel gekort omdat u de kosten met die vrouw kunt delen maar als zij geen gebruik van de mogelijkheden maakt dan draait u voor alle kosten op.

me
door mein33 - Feb 17, 2019 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR CHIRPY 11 FEB. 2019 OM 13:39
GELDZAKEN & RECHT

Ik zorg dat mijn partner buiten elke sociale regeling valt,

Inmiddels 125 reacties verder en het is mij nog steeds niet duidelijk waarom iemand zijn partner buiten de sociale regelingen zou willen houden.
Inmiddels 125 reacties en 6 dgn. verder en @chirpy (topic starter) heeft nog niet eens de moeite genomen, al was het maar uit fatsoen, om ook maar één keer op enige reactie respons te geven.

panter22
door panter22 Feb 17, 2019 om 18:09
6599 Antwoorden / Vragen

Hij is nog niet overtuigd.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2019 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij wil zelf wel in de sociale regeling blijven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 17, 2019 om 21:00
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Het is ook een moeilijk onderwerp, die iedereen treft,als je na 1949 geboren bent.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2019 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is geen moeilijk onderwerp. Het is juist heel simpel. Ook vinancieel voor jezelf zorgen en niet op je partner leunen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 17, 2019 om 23:09
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Jij bent getrouwd in de jaren 60,dus profiteer jij wel van de oude regeling qua leeftijd.
Dus jij hebt makkelijk praten.....

Het huidige systeem werkt niet goed omdat de AOW leeftijd te hoog is.

Een collega van mij  ging met pensioen op 65 en 3 maanden daarna was hij dood.....

Hoe ouder je wordt, hoe meer klachten je krijgt..... Door de invoering van het basisinkomen,kun je langzaam afbouwen als je dit graag wilt.

ne
door neodutchio Feb 17, 2019 om 23:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, er gaan ook mensen van 30 dood. En mijn opa was met 55 opgegeven, maar is door blijven ademenen tot zijn 95ste. Iedereen kan langzaam afbouwen als die wilt. Echter zal je het zelf moeten regelen.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2019 om 00:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

En waar profiteer ik dan van volgens u? U weet niet waar u het over hebt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 18, 2019 om 11:38
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Ik praat over je geboortedatum.

Bartus
door Bartus - Feb 18, 2019 om 12:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan allemaal wel ,maar de regering kweekt zelf woningnood ze kunne in 1 jaar tijd 50000 duizend woningen vrij krijgen door schuiven en veranderen van verboden wetten. Zoals samen wonen  en ze houden meer geld in de schatkist over.

Bartus
door Bartus - Feb 18, 2019 om 12:25
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan allemaal wel ,maar de regering kweekt zelf woningnood ze kunne in 1 jaar tijd 50000 duizend woningen vrij krijgen door schuiven en veranderen van verboden wetten. Zoals samen wonen  en ze houden meer geld in de schatkist over.

me
door mein33 - Feb 18, 2019 om 12:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit.  @mein33   ;-))